Kerja Dengan Orang VS Kerja Sendiri - Pilih yg Mana? | Tips Mula Kerja Sendiri - Rina Zul

Sabtu, 4 Mei 2019

Kerja Dengan Orang VS Kerja Sendiri - Pilih yg Mana? | Tips Mula Kerja Sendiri



Kalau koranglah, nak pilih kerja sendiri atau nak kerja dengan orang. Ok banyak pro and cons dia sebenarnya. Tapi mana satu yang elok. Sebenarnya kalau kerja sendiri pun mesti perlu ada fulus dulu. Betul tak?

Tapi kalau sudah mencukupi dan nak bekerja sendiri, pastikan fulus sedia ada tu dapat tampung belanja atau kos sementara kita nak setup kerja sendiri kita. Mestilah income paling penting sekali sebab zaman sekarang nak masuk toilet pun kena bayar beb.

Nak beli tisu pun kalau RM 1 tak ada, jangan harap boleh beli dengan harga 20 sen dah.

rinazul.com

Ya, aku pernah alami kedua-dua situasi ini. 

Bekerja dengan orang dan bekerja sendiri. Sebenarnya aku lebih suka kerja sendiri sebab ada masa sendiri dan sangat sangat tenang. Oh ya, aku ni jenis tak suka orang arah-arah aku, just beritahu kerja apa aku kena buat and leave me alone. Kalau sibuk bising-bising lagi waktu aku tengah buat sesuatu kerja tu, ha itu aku paling tak suka.

Kerja sendiri ni pula situasinya memerlukan planning dan duit. Bukan apa, sebagai backup maksud aku. Tapi alhamdulillah dan insyallah pasti akan cukup sekecil mana pun rezeki kita kerana Allah maha mencukupkan sesuatu. Dan yakinlah rezeki pasti akan ada.

So jangan takut untuk bekerja sendiri.

Tips Nak Mula Kerja Sendiri


1.  Fikirkan dan rancangkan apa yang akan anda lakukan. Sama ada meniaga produk atau menawarkan servis dan sebagainya.

2.  Jimat dan simpan duit sikit. Maklumlah tambah-tambah lagi kalau anda jenis yang ada komitment. So macam-macam nak guna duit nak bayar nanti.

3.  Survey dan buat kajian dulu. Kalau nak berniaga, semak dekat google trending, apa produk yang ramai orang cari sekarang. Kalau nak buat servis, semak juga kat google trending.

4.  Pastikan jiwa dan mental anda kuat. Maklomlah nanti orang kata anda menganggur atau tak bekerja pula. Tambah-tambah keluarga atau mertua anda yang perasan anda banyak habiskan masa di rumah.

5.  Jangan buang masa. Buat dan bertindak segera. Biar gagal tetapi usaha. Daripada gagal dan tidak usaha.

6.  Bina branding atau personal branding anda dalam masa anda memulakan servis atau perniagaan anda.

7.  Jangan takut untuk bertindak. Abaikan semua kata-kata negatif ok?

8. Belajar dari yang berpengalaman dan lebih baik fokus dan cari seorang sifu walaupun online. Sentiasa baca tips dan aplikasikan apa yang sifu tu ajar.

9.  Berdoa dan yakin kepada Allah SWT dan RezekiNya

10. Selalu buat solat Dhuha dan baca Yasin, Al-Waqiah dan Ar Rahman.

Imej via [Moneysmart]

Amacam? Semua tips ni simple dan mudah kan? Anda boleh praktikkan dari sekarang. Insyallah semuanya dipermudahkan. Sama macam rina mula-mula nak kerja sendiri, ikut tips ini. Cuma perlu baiki banyak lagi. Insyallah semuanya dipermudahkan. Amin. 

Tiada ulasan: