KISAH KERJAYA DENGAN PERNIAGAAN AMWAY - Rina Zul

Khamis, 30 Mei 2019

KISAH KERJAYA DENGAN PERNIAGAAN AMWAY

Saya adalah seorang graduate 1st class dari Universiti Teknologi Mara dalam fakulti Pengurusan Pejabat.  Saya pernah bekerja dengan sebuah bank dan berhenti kerja apabila umur 25 tahun.  Apa yang berlaku adalah kerana saya inginkan satu perniagaan dan bukannya kerja makan gaji.  Tetapi mama sangat risau dan mahukan saya bekerja supaya mempunyai simpanan epf, pencen dan sebagainya.  Ramai masyarakat kita yang berpendapat sekiranya tidak kerja dengan majikan, tidak makan gaji, maka tiada pendapatan yang kukuh.
Image may contain: 1 person, sitting
Imej via [Usahawan]

Bagi saya, saya amat percaya apa yang diajar dalam agama iaitu 9 dari 10 punca rezeki datangnya dari perniagaan. Cuba bayangkan, 9 rezeki itu datang dari perniagaan sedangkan 1 sahaja daripada bukan perniagaan. Itu menunjukkan rezeki datang dari perniagaan adalah lebih banyak. yang penting, PERNIAGAAN itu bagus dari dasar Agama.  Mengapa perlu risau dan khuatir. Ya, mungkin kerana ibu bapa takut kita hidup susah tiada duit dan sebagainya.  

Tapi pernahkah anda dengar, mereka yang kerja kerajaan akan jadi jutawan? Tak pernah kan.. Mereka yang kerja swasta jadi jutawan?  Tak pernah juga.  Tapi orang yang bisnes sendiri akan jadi jutawan?  Ya. Itu sangat logik, malah sudah ada bukti dan ramai yang telah jadi jutawan.  Paling mudah, Irfan Khairi, Dato Seri Diva, Dato Aliff Syukri dan sebagainya.  Mengapa kita masih pertikaikan?  Anak-anak perlu di buka minda mereka tentang perniagaan seluas-luasnya.  Bukan saja anak-anak, ibu bapa turut perlu buka minda! Sokonglah anak-anak anda untuk memulakan perniagaan.  Doronglah mereka dan sokonglah.
Secara umumnya segala urusan perniagaan bermula dengan mempromosi dan menjual produk. Ilmu menjual ada secara semulajadi dalam setiap individu cumanya ia perlu diasah mengikut kesesuaian agar ia lebih mantap.  Satu cabang mudah untuk mempelajari ilmu perniagaan adalah melalui Jualan Langsung. Ia adalah tempat paling sesuai kerana segala-gala perkara berkaitan produk, latihan, sokongan dan ganjaran telah siap tersedia.  Pendek kata, ianya mempunyai sistem tersendiri yang memberi manfaat kepada kita.
Saya petik dari myamwaybizpress:  Perniagaan seperti Amway meningkat nilainya mengikut masa, bergantung kepada usaha dan komitmen yang seseorang itu berikan. Menariknya, syarikat membenarkan anda memiliki perniagaan tersebut dengan cara menyediakan ganjaran yang luarbiasa sehingga ke peringkat yang ia boleh diwariskan kepada keluarga/waris atau sehingga anda tiada dibumi ini. 
Ini bermakna pemilikan keuntungan perniagaan tersebut adalah hak anda dan berterusan sehingga anda tiada lagi. Sebab itu, apabila memilih syarikat jualan langsung, anda perlu berhati-hati agar ia berbaloi dan tidak sia-sia kemudian hari.
Image result for kerjaya amway

KENAPA SAYA PILIH AMWAY BERBANDING BEKERJA SEBAGAI BANKER?

Berhenti kerja bukanlah pilihan yang bijak bagi orang yang ada komitmen seperti saya.  Loan kereta, kad kredit, ptptn... tapi berhenti kerja untuk memulakan bisnes adalah tindakan ajaib dan serah diri yang saya lakukan.  Serah diri kepada Allah swt.  Kita perlu usaha dan tawakal. Namun, apa yang Dia beri esoknya, itulah kebaikan untuk kita.

Sewaktu saya bekerja makan gaji, gaji 3k tidak mencukupi walaupun hanya guna untuk enjoy dan bayar komitmen.  Kenapa tak cukup? Mungkin ada setengah part tu tidak berkat ke apa ke saya tak tahu..Wallahualam. Sehinggalah bila mana saya sering rasa tak cukup, saya selalu cakap , 'tak sabarnya nak berhenti kerja nak buat bisnes sendiri, insyallah lagilah cukup'... banyak kali sangat saya cakap macamtu. 
Saya percaya jika saya buat perniagaan saya akan lebih dari cukup.  Selepas berhenti kerja , saya berjinak-jinak dengan bisnes makanan, namun keletihan melanda.. saya terfikir, adakah bisnes yang ada pasif income? kalau bisnes sendiri macam restoran, kedai dan sebagainya, kalau kita tutup kedai kita pun tak untung. Dan beberapa hari kemudian, kuasa Allah temukan saya dengan bisnes yang  saya tidak tahu bisnes apa.. 
Rupa-rupanya ianya salah satu produk Amway.  Dan apa yang menariknya, pendapatan yang diberikan bukan hanya seperti syarikat jualan langsung yang lain, malah kita juga ada pendapatan royalti atau macam pencen yang kita dapat tiap-tiap bulan walaupun kita sudah tua dan tidak buat kerja.  Untuk itu, permulaannya kita perlu belajar dan berusaha sedikit untuk berjaya.

Mana ada bisnes yang masuk ,terus berjaya.  Carilah satu dunia ni.  Memang tak ada. Sebenarnya semua kena buat kerja sikit. Taja orang, jual barang, promot dan macam-macam lagi. Betul tak? Kalau nak juga yang tak buat apa-apa tapi boleh kaya, ada ... tapi bukan bisnes. Itu ialah skim cepat kaya. Sebab itu yang selalu kena tipu dengan skim cepat kaya ni melayu. Sebab malas. Malas nak berusaha. Nak cari pula bisnes yang tak perlu buat apa-apa dapat duit, memang takla. Dah tahu mcm tu, kita kena la bijak. Amway akan bagi tiap-tiap bulan pendapatan tetap setelah kita berusaha dulu pada awalnya.  Bukan cari orang k.. Ini lebih kepada kumpul point. Sebab tu kena belajar dulu.  Sangat-sangat mudah. Bila saya belajar ni, Hari-hari akan fikir positif dan fikir kejayaan. 
Selain itu, kosnya murah (RM95) untuk memulakannya dan risikonya adalah rendah kerana anda tidak perlu mempunyai stok yang perlu disimpan. Kedai Amway terdapat di serata negeri dari Alor Setar hingga ke Sabah yang membolehkan stok di dapati dengan mudah.
Ganjaran kewangan pula berperingkat-peringkat mengikut prestasi anda. Terdapat banyak cara untuk anda mendapat keuntungan. Dan semua cara itu sebenarnya langsung tidak menekan anda dan anda boleh melakukannya secara santai juga.
Jika anda ingin meluaskan perniagaan ini ke peringkat antarabangsa juga tiada halangan, Amway terdapat di lebih 80 negara di dunia. Anda hanya perlu buka cawangan baru di negara tersebut dengan menaja rakyat negara tersebut.
Imej via [code-brew]

Perniagaan ini juga adalah trend semasa dalam perniagaan. Seramai tiga puluh juta orang di seluruh dunia terbabit dalam jualan langsung, sebuah industri yang bernilai $82 bilion. Apabila orang menjadi lebih sibuk, mereka mencari cara untuk menjimatkan masa melakukan tugas rutin, seperti membeli-belah untuk keperluan setiap hari.
Jualan langsung memenuhi keperluan ini dengan baik, kerana produk Amway boleh dihantar ke pintu mereka. Selain itu, Amway adalah satu daripada syarikat jualan langsung yang terbesar di dunia dan mempunyai sejarah kejayaan selama lebih 54 tahun.
Kepelbagaian produk yang terdapat dalam Amway juga boleh membantu anda mendapat ramai jenis pelanggan. Terdapat makanan nutrisi  untuk mereka yang mementingkan kesihatan, terdapat produk kecantikan untuk wanita, alat-alat penjagaan rumah dari bahan pencuci hingga ke alat teknologi tinggi seperi penulin air dan penulin udara. Pelbagai jenis makanan sehingga untuk kegunaan jamuan Hari Raya juga ada disediakan.
Peluang kejayaan adalah sama rata. Tidak kira samada anda ada sijil atau ijazah atau setakat sekolah rendah, tua atau muda, peluang untuk berjaya adalah sama rata bergantung kepada usaha dan komitment yang diberikan. 
Untuk berjaya, anda perlu menjadi contoh pengguna yang baik dan sentiasa mahu maju dengan menghadiri setiap mesyuarat atau latihan kepimpinan yang disediakan agar anda mempunyai ilmu dalam perniagaan ini.
Rakan-rakan peniaga yang lain sentiasa boleh membantu anda.
Bagi mereka yang ingin mempelajari lebih tentang Amway dan bagaimana kerjaya dengan Amway, anda boleh hubungi saya di wasap.my/60105012717/NakTahuTentangAmway

Tiada ulasan: