Mitos Makan Leher Ayam Penyebab Leher Anda Teleng / Senget - Rina Zul

Ahad, 23 Jun 2019

Mitos Makan Leher Ayam Penyebab Leher Anda Teleng / Senget

Mitos Makan Leher Ayam Penyebab Leher Anda Senget

Boleh percaya ke? Mari kita fikirkan sejenak. Ramai orang tua dan mak-mak yang cakap, kalau makan leher ayam, nanti kepala boleh jadi teleng atau senget. Ye ke? Mazhab mana yang mereka guna dan ada tak fakta sains yang mengatakan mengenai kajian tersebut?



Setakat masa sekarang, belum jumpa lagi kajian yang menunjukkan aliran darah kepala yang senget terjadi sebab makan leher ayam.  Semua ini kita anggap mitos sahaja sebab mak-mak zaman dahulu tak galakkan anak makan leher ayam. 

Leher ayam ini adalah salah satu bahagian ayam yang juga mendapat suntikan atau yang ada kolestrol (tak elok) dimakan oleh anak-anak. Ia juga mengandungi kandungan virus dan bakteria yang amat tinggi. 

Juga sebab mereka geram tengok leher ayam yang panjang sangat tu, mereka tak galakkan anak-anak makan leher ayam.  Itu yang saja cakap makan leher ayam menyebabkan leher anda senget.



Sama juga macam orang tua dulu-dulu selalu cakap, jangan potong kuku malam-malam, nanti mak mati. Amboi, teruk betui tu. Sebenarnya mereka tak bagi potong kuku malam-malam sebab gelap dan takut terluka. Itu saja.

Sebenarnya Rina makan leher ayam dan sangat kerap, tapi tak da la teleng pun. Kepala senget tak la sangat. huuhu. 



Ini sekadar pendapat rina, kalau korang ada apa-apa bukti, kajian scientifik dan juga pendapat boleh berkongsi ya.  Terima kasih kerana membaca. Jemput komen di bawah. 😄

2 ulasan:

Sunah Sakura berkata...

hahahaha kartun2 kat casing phone tu semua da makan leher ayam ke tuuuu 🤣

Rina Zul berkata...

aha..agaknye semua kartun tu makan. sebb semua kepala senget2 tu hehe