16 Cara Atasi Masalah Wanita Penat Bekerja Dan Penat Buat Kerja - Rina Zul

Ahad, 8 September 2019

16 Cara Atasi Masalah Wanita Penat Bekerja Dan Penat Buat Kerja

Surirumah dan wanita bekerjaya pasti tak terkecuali merasa 'Penat' dengan aktiviti harian dan kerja rumah masing-masing. Wanita bekerjaya pula pasti letih memikirkan produktiviti kerja mereka dan seterusnya pulang ke rumah harus menguruskan anak-anak dan suami pula. Nak lari mana? Memang tak boleh ke mana-mana. 

Kepenatan dan kerja itu terpaksa kita tempuhi juga. Lainlah kalau kita semua dah jadi jutawan nanti, pasti ada orang yang akan membantu uruskan semua, apatah lagi nak ke kerja, bolehlah goyang kaki sedikit (Adududu mindset orang belum berjaya nieh!).

Jadi tak dinafikan lagi, memang korang sendiri alami penat bekerja dan penat buat kerja rumah bukan? Penat dia rasa lain macam, seolah-olah kerja tu tak pernah habis, nak duduk pun tak sempat, ada sahaja nak kena kemas rumah, memasak, kemas bahagian ruang tamu, angkat baju orang bersepah-sepah dan lain-lain lagi.  Nak tak nak, tetap kena hadap. 

Cuma apa yang kita boleh buat adalah untuk mengatasi kepenatan dan mengurangkan kepenatan menjadi seorang isteri dan ibu. Sebenarnya, setiap ahli keluarga juga memainkan peranan penting dalam membantu kita menguruskan keluarga., tetapi ada caranya dan masanya yang sesuai juga. Mari lihat 16 cara atasi masalah wanita penat bekerja dan penat buat kerja rumah ramai tak tahu.


#1  Bertenang

Ya, bertenang penting, jangan terlalu rushing nak buat itu dan ini. Silap haribulan kita yang down terus pengsan. Ayoyo. Siapa mahu urus rumah tangga nanti? Meihua atau Ananti? Jadi, sabar dulu. Bertenang. Tarik nafas dalam-dalam dan fikirkan dengan baik dan teratur.

#2  Himpun Dan Senaraikan Segala Kerja

Senaraikan segala list to do untuk hari itu termasuklah kerja-kerja rumah yang perlu anda lakukan apabila pulang ke rumah nanti.  Dengan itu, anda tidak akan begitu tertekan, pasti ada masa yang boleh anda curi-curi melakukan kerja tersebut.

#3  Pamerkan Senarai Kerja Kepada Suami Atau Keluarga

Jika perlu, list di wasap sahaja. Suami akan baca dan inilah masanya untuk anda meminta bantuan mereka dengan baik supaya sama-sama membantu menguruskan hal rumah tangga.  Suami pasti akan faham kepenatan isteri yang terpaksa balik kerja masak, basuh baju dan sebagainya. Mintalah mereka bantu sedikit seperti jemur kain, basuh pinggan dan sebagainya (mengikut jenis suami/individu).

#4  Jangan Banyak Berfikir

Masalah wanita penat bekerja dan penat buat kerja rumah ini dapat diatasi dengan cara yang santai sahaja iaitu jangan banyak berfikir. Fikir apa yang penting dengan tidak tekankan sesuatu perkara. Jadilah seorang yang cool dan rileks, pasti anda takkan rasa penat.

#5  Tidur Awal Setiap Hari

Tidur awal pada malam hari setelah seharian anda letih dan penat bekerja serta buat kerja rumah. Tidur awal dapat merehatkan otot dan minda anda yang asyik berjalan tidak hentinya.  Jika anda amalkan tidur awal, pasti anda takkan rasa penat bekerja dan buat kerja rumah lagi.

#6  Hirup Udara Segar

Biarpun pada malam hari, sebelum tidur, hiruplah udara segar dahulu di luar tingkap atau di luar pintu rumah anda. Udara segar dapat mengatasi masalah wanita penat bekerja dan penat buat kerja rumah seharian! Anda akan rasa seperti nafas baru dan hidup baru.

#7  Yoga Atau Senaman Ringan

Sesekali buatlah senaman ringan walaupun anda sibuk bekerja dan buat kerja rumah. Senaman ringan boleh dibuat pada waktu malam atau petang sekiranya anda terasa lenguh sendi dan sebagainya. Percayalah, lepas buat senaman ringan, pasti rasa sangat segar dan tak penat lagi.

#8  Makan Makanan Berkualiti Dan Seimbang

Makanan turut memainkan peranan penting bagi mengatasi masalah wanita penat bekerja dan penat buat kerja rumah.  Pilihlah makanan yang berkualiti dan seimbang supaya kesihatan anda lebih terjaga. Sebagai contoh, makan kurma dapat meningkatkan tenaga wanita anda secara luaran dan dalaman. Buah-buahan pastikan dimakan setiap hari. Jangan tinggal langsung.

#9  Hadkan Perabot Rumah

Ya, anda perlu hadkan peraboh di rumah secara berpatutan. Jangan letak perabot terlalu banyak dan padat dirumah kerana ia mungkin akan menampakkan rumah anda semak.  Apabila nampak serabut dan padat, anda akan rasa penat melihatnya. Masalah wanita penat bekerja dan penat buat kerja rumah pun takkan habis, ditambah penat tengok rumah semak pula.

#10  Urut Badan

Mintalah suami urutkan badan atau pergi sahaja ke tempat urut wanita untuk memanjakan diri anda. Urutan badan adakalanya dapat melegakan lenguh badan dan dapat mengatasi masalah penat bekerja dan penat buat kerja rumah dengan berkesan. Anda takkan rasa penat-penat lagi, malah badan jadi lebih kuat dan segar.

#11  Minum Air Masak Banyak

Minumlah air putih dengan banyak setiap hari. 3 - 4 liter sudah memadai. Dengan adanya air masak dalam badan kita, badan takkan kekeringan dan letih. Badan akan lebih bertenaga dan ceria. Jangan tinggal makan pada waktu yang sepatutnya juga ok?

#12  Amalkan Zikir Fatimah


Rasullulah SAW bersabda, bacalah tasbih, tahmid dan takbir 33 kali. 


#13  Delegate Kerja Rumah 

Ikut kesesuaian, anda boleh delegate semua kerja rumah kepada ahli keluarga. Sebagai contoh, terapkan dalam keluarga beberapa perkara wajib urus sendiri. Termasuklah kepada anak-anak. Antaranya adalah:

  • Basuh pinggan sendiri selepas makan
  • Baju dalam bilik sendiri semua harus urus sendiri, letak di penyangkut sendiri dan tidak biarkan bersepah
  • Letak barang di tempat asal setelah menggunakannya untuk mengelakkan rumah tidak semak dan bersepah
  • Lap air tumpah sendiri jika tertumpahkan air
  • Sapu rumah sendiri sekiranya terasa habuk atau berdebu
Jika satu keluarga amalkan sikap sebegini, pasti si ibu tidak penat buat kerja rumah atau penat bekerja. Delegate atau agihkan kerja rumah anda kepada setiap ahli keluarga dalam kadar yang secukupnya.

#14  Reward Diri Dengan Shopping Atau Spa

Apabila penat bekerja dan penat buat kerja rumah, rewardlah diri sendiri dengan shopping online, window shopping dan juga pergi ke saloon. Ini adalah cara atasi masalah wanita penat bekerja dan penat buat kerja rumah.  Sekiranya kita sering memanjakan dan menghargai diri sendiri, kita akan rasa kepenatan berbaloi dan tidak berapa penat dan lelah lagi dalam mengharungi hidup menjadi wanita yang bekerjaya dan hebat!


#15  Ambil Vitamin

Ambillah vitamin seperti Flavette atau vitamin C yang lain. Selain dapat menguatkan sistem imunisasi badan, ia juga dapat meningkatkan tenaga seharian anda. Kerja dan buat kerja rumah pun tak penat macam selalu lagi. Orang nampak kita cergas, ceria dan sihat sahaja sepanjang hari. Bestkan!

#16  Minum Jus Aimra'a

Jus Aimra'a adalah sejenis pati herba yang mengandungi daun herba serta makanan sunnah seperti kurma, madu dan delima. Herba seperti manjakani, pueraria mirifica dan ginseng juga menguatkan tenaga wanita dalaman dan luaran. Maklumlah, bila kita penat bekerja, balik rumah nak melayan suami dan anak-anak pula. Sudahlah jadi supermom, kita juga akan jadi superwife. Sebab tu bila ramai yang sarankan minum Jus Aimra'a, jangan teragak-agak nak cuba. 



Alhamdulillah Jus Aimra'a dah banyak juga bantu rin jalani kehidupan sebagai wife yang sibuk bekerjaya. Dulu nak kerja malam pun macam penat, nak stay up pun letih, tapi sekarang ni Alhamdulillah bertenaga sikit sampai malam pun. Kawan-kawan pun ada cakap, kerja balik pukul 9 malam pun dah tak penat sangat.  

Macam mana nak tengok update atau info pasal Jus Aimra'a? Korang boleh klik website dan facebook di bawah ni.








Jom Baca Juga



1 ulasan:

AZ .Com berkata...

nice cool blog.. keep up the good work! done follow sini #18