Oktober 2019 - Rina Zul

Sabtu, 19 Oktober 2019

4:11 PTG

50 PERIHAL WANITA, LELAKI KENA TAHU.

50 PERIHAL WANITA, LELAKI KENA TAHU.

Siapa yang suka ambil tahu bab perihal wanita ni kalau bukan lelaki? Wanita sendiri tak kisah bagaimana dengan dirinya tetapi lelaki yang lebih banyak ingin kenali wanita bukan? Mana tidaknya, perangai wanita ni susah nak difahamkan. Ada kalanya taktau kita kawen dengan wanita atau kanak-kanak. Dah umur 27 tahun pun, perangai macam kanak-kanak juga. Itulah kata-kata seorang lelaki yang masih lagi taktahu bagaimana perihal wanita sebenarnya.  

Oh ya, sis rinazul ni perempuan tau! Sis tulis entry ini untuk memperkenalkan perihal wanita kepada semua lelaki di luar sana. Manalah tahu, ada yang masih konfius perempuan ni apa dan macam mana sebenarnya. Ehek ehek (tersedak). Mengata pasal diri sendiri yang juga perempuan!


Alkisahnya begini, sebelum kahwin, pasti korang risau nak pilih pasangan hidup kan. Kalau dah ada girlfriend, pasti susah juga nak fahami perangai masing-masing. No worries, sebagai wanita pun kami fahami dan akan cuba fahami perasaan korang-korang yang lelaki ni okey!

Bagi yang dah kawen pula, alahai, jangan merungut pasal perangai isteri memasing ok. Isteri ni pembawa rezeki, selagi dia bersama korang, jaga lah sebaiknya. So demi mengatasi masalah rumah tangga sebab perihal wanita, korang kena fahami perangai wanita ok.

Jom sis bantu korang fahamkan perangai wanita dengan lebih baik lagi. Perihal wanita ini adalah daripada pengalaman sendiri, pengalaman orang lain dan sumber-sumber kajian.


Perihal wanita #1  

Wanita sukakan pujian walaupun dia seorang yang ego, garang dan apapun perangainya, tapi dia sangat suka pujian. Dia takkan tunjuk, dia diam-diam je. Korang yang kena puji dia untuk mula ambil hatinya. 


Perihal wanita #2

Wanita akan bersedih jika lelaki tidak melayannya, hanya berdiam diri, tidak fokus apa yang dicakapkannya, Kalau boleh nak merajuk sangat-sangat tapi selalunya wanita yang rendahkan egonya untuk tidak fikirkan perkara itu lagi.


Perihal wanita #3

Wanita suka sangat teringin makan itu ini, Ya kami akan order apa yang kami nak banyak pun takpa. Tapi tolong faham, kami order sebab teringin nak rasa ja, tak mungkin dapat habiskan semua tu. Jadi tolonglah faham untuk habiskan makanan tu ok. Bazir kan amalan syaitan!


Perihal wanita #4

Bukan wanita aje, mak wanita tu pun mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka. Ambil berat, tanya khabar, tanya dah makan ke belum dan lain-lain lagi. jangan tanya soalan annoying pula.


Perihal wanita #5 

Kebanyakan perempuan akan cari kawan bila nak makan, tapi mereka jarang benar keluar belanja kawan mereka makan!


Perihal wanita #6

Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka, semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik. Ini memang. Benci sangat.


Perihal wanita #7

Wanita akan terfikirkan juga bekas teman lelakinya, tetapi lelaki yang menjaganya sepenuh hati sekarang yang tetap teristimewa di hatinya.


Perihal wanita #8

Jika wanita sudah beri beribu alasan denganmu, berhentilah. Sebab mereka memang tak berminat dengan anda.


Perihal wanita #9

Sebenarnya tak susah ambil hati wanita, cuma perlu jujur, setia dan menjaganya sepenuh hati dan jiwa raga sahaja. Tak semestinya perlu duit sahaja untuk tambat hati wanita.


Perihal wanita #10

Senjata wanita yang utama adalah air mata. Lelaki sering lemah bila lihat air mata wanita. Tetapi sungguh, wanita memang mudah keluarkan air mata bila hati sedikit tersentuh.


Perihal wanita #11

Wanita lebih selesa bersahabat, Jangan terus nak bercinta bila baru berkenalan. Sabar dulu.


Perihal wanita #12 

Wanita juga perlukan masa untuk bertenang jika bergaduh atau kamu telah kecewakannya. Beri ruang kepada mereka. sambil itu, fikirlah cara untuk memujuk mereka semula.


Perihal wanita #13 

Wanita amat pandai berlakon. Mereka akan buat tidak berminat dan bersikap acuh tak acuh. Sebaliknya di belakang lelaki, mereka amat berminat, gembira dan excited sekali!


Perihal wanita #14 

Jangan beranggapan itu dan ini. Jika dengan wanita, terus terang tanya sahaja dengan mereka. Mereka juga pasti akan berterus terang dengan anda berbanding anda beranggapan sahaja.


Perihal wanita #15

Walaupun wanita tak berkata dia sedih tetapi dia diamkan diri, ketahuilah bahawa dia sedang menangis di dalam hatinya.


Perihal wanita #16

Lelaki wajib minta maaf jika menyakiti hati wanita. Jika tidak, perempuan akan fikirkan hal masalah itu selama-lamanya. Sungguh.


Perihal wanita #17

Walau seteruk mana pun lelaki itu, wanita tetap terima seadaanya dan sukar cari perkara yang dibencinya terhadap lelaki itu bila hati dah sayang.


Perihal wanita #18

Jika sudah cinta dan sayang, keluar dengan orang lain pun wanita tetap akan ingatkan anda di hatinya.


Perihal wanita #19

Wanita lemah jika lelaki merenungnya terlalu lama. Hatinya sudah pun cair dan malu.


Perihal wanita #20

Wanita akan cepat putus asa jika cintanya ditolak. Jangan tolak cinta mereka dengan kasar. Jadikan alasan yang munasabah apabila ingin tolak cinta mereka.


Perihal wanita #21 

Wanita sering meluahkan perasaan mereka dengan pelbagai cara. Antara adalah puisi, tulisan, muzik, nyanyian dan lain-lain lagi. Lelaki kena faham apa yang disampaikan oleh wanita.


Perihal wanita #22

Jangan sesekali sakitkan hati wanita dengan memberitahu hal-hal tak baik kepada mereka seperti mereka tidak berguna dan sebagainya. Amat sukar untuk mereka terima dan maafkan anda nanti.


Perihal wanita #23

Sekuntum senyuman besar ertinya kepada seorang wanita. Jangan senyum sembarangan kepada wanita lain. Wanita anda konfirm cemburu!


Perihal wanita #24

Jika seorang wanita sering menghubungimu dan mengingatimu, mereka betul mempunyai hati terhadap anda.


Perihal wanita #25

Ucapan hai atau selamat pagi daripada anda akan mempengaruhi keceriaan wanita sepanjang hari.


Perihal wanita #26

Cinta bermaksud bekerjasama dalam bersama susah senang, susah duka, jujur, setia, ikhlas dan tidak ada sebarang kompromi atau pengkhianatan.


Perihal wanita #27

Wanita idamkan lelaki yang mencintai mereka sepenuh hati dan takkan pandang orang lain langsung selamanya.


Perihal wanita #28

Wanita teringin sangat nak dapat hadiah bunga dari orang tersayang. Tapi mereka takkan cakap. Eh lelaki, korang ni tak faham-faham lagi ke? sekali sekala, bagila hadiah bunga hidup tu buat surprise.. apa da..


Perihal wanita #29

Jangan main api dengan wanita, sekali dah beri kepercayaan dan mereka percayakan anda, jagalah. Bila dah hilang kepercayaan wanita terhadap anda, belum pasti mereka akan percaya anda lagi!


Perihal wanita #30

Hati wanita sangat sensitif seperti tisu yang mudah basah bila terkena air. Berhati-hatilah dalam berbicara dengan wanita.


Perihal wanita berikutnya pula adalah dari sumber Blog zahrinzeffrin:


Perihal wanita #31

Menurut satu kajian; kebanyakan wanita kan berkata, tengok anak orang teringat anak kita. Dan menurut satu kajian lagi; kebanyakan lelaki akan berkata, tengok bini orang terlupa bini kita!


Perihal wanita #32

Menjelang bulan puasa, rata-rata orang perempuan akan mengurangkan kekerapan bercakap dan menambah kekerapan membeli-belah!


Perihal wanita #33

Salah satu kegemaran orang perempuan ialah salin resepi, fotostat resepi dan hafal resepi. Dan salah satu ketidakgemaran orang perempuan ialah masak ikut resepi!



Perihal wanita #34

Selangkah lelaki sama dengan tiga langkah orang perempuan bila berjalan tapi tiga langkah orang lelaki akan menjadi satu langkah orang perempua bila dia orang nampak ada jualan besar-besaran!


Perihal wanita #35 

Wanita memang pemurah...sebab itu diaorang bermurah hati tabur duit kat shopping complex tiap-tiap minggu!


Perihal wanita #36

Orang perempuan tidak akan menjadi perempuan yang baik sekiranya dia tak tahu...tarik muncung empat, lima depa time merajuk! Sekali pandang lipstik kat bibir perempuan tu sama sahaja warna merah, tapi dua kali pandang warna tu sebenarnya tak sama; ada merah ros, mera h sirap, merah hati, merah darah dan duit merah!


Perihal wanita #37

Antara orang yang disayangi wanita dalam dunia ini ialah suaminya dan tauke shopping complexnya!


Perihal wanita #38

Binatang yang suka berlenggang dan tak berhenti-henti bersembang ketika berjalan ialah itik. Manusia yang suka berlenggang dan tak berhenti-henti bersembang ketika apa saja ialah per...per...!


Perihal wanita #39

Orang perempuan akan membelek muka di cermin sekurang-kurangnya tiga kali sebelum ke tempat kerja, enam kali semasa kerja dan tiga kali pula selepas balik kerja dengan mengambil masa kira-kira setengah jam setiap kali. Ini bererti selama enam jam sehari orang perempuan buat kerja tak berfaedah-tengok muka sendiri!



Perihal wanita #40 

Menurut satu kajian, jumlah wanita memakai cermin mata adalah tiga kali ganda dibandingkan dengan lelaki. Ini adalah kerana mata wanita mudah rabun sebab mereka memang mudah rambang mata!




Perihal wanita #41

Seorang lelaki yang beragama Islam dibenarkan untuk berkahwin empat. Jika semua lelaki yang ada di Malaysia ni, tak kira yang tua ataupun yang muda berkahwin empat, kaum wanita tetap tak boleh lari dari kes mengumpat.



Perihal wanita #42

Menurut satu kajian, 99.9 peratus punca pergaduhan suami isteri adalah berpunca daripada isteri. Dan satu lagi kajian, 99.9 peratus punca pendapatan suami isteri adalah berpunca daripada suami!


Perihal wanita #43

Wanita sanggup mengeluarkan berpuluh ringgit untuk beli alat make up dan mereka juga tergamak habiskan duit untuk membeli pencuci make up. Nampak sangat merekalah satu-satunya makhluk di muka bumi ini yang suka sangat buang duit beli alat make up!


Perihal wanita #44

Wanita tidak diciptakan untuk dikagumi semua lelaki tetapi sebagai sumber kebahagiaan seorang suami.


Perihal wanita #45

Seorang wanita menghadapi kesulitan apabila ia berada di antara lelaki yang dicintainya dan yang mencintainya.


Perihal wanita #46

Tempat yang selalu menjadi tarikan kepada wanita ialah shopping complex, pasar malam, pasar sehari dan pasar tani. Ini sekali lagi menunjukkan wanita memang suka menghabiskan duit!


Perihal wanita #47

Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.


Perihal wanita #48

Kebijaksanaan wanita terletak di dalam hatinya.


Perihal wanita #49

Sejenis burung yang boleh terbang sepanjang hari tanpa megibaskan kedua-dua sayapnya dikenali sebagai albatross. Sejenis manusia yang boleh bercakap sepanjang hari tanpa henti-henti dikenali sebagai...

Perihal wanita #50

Wanita hidup untuk berbahagia dengan cinta, sementara lelaki mencintai untuk hidup berbahagia.


Perihal wanita #51

Wanita telah diiktiraf sebagai kaum yang paling bijak terutama dalam hal berbelanja!



Perihal wanita #52

Orang perempuan memang mudah kecil hati. Dalam sehari sekurang- kurangnya lima enam kali mereka berkecil hati. Jika ini berterusan selama beberapa tahun tak mustahil lama-lama orang perempuan akan kehabisan hati!


Perihal wanita #53

Menurut satu perangkaan, gigi orang perempuan tidak boleh bertahan lama. Paling lama cuma sampai umur 50 saja. Selepas itu orang perempuan cuma tinggal gusi. Ini adalah kesan kuat bercakap ketika muda.


Perihal wanita #54




Salah satu kegemaran orang perempuan ialah menyimpan kuku panjang. Kalau dihimpun dan dicantumkan kuku-kuku orang perempuan seluruh Malaysia, ianya sama panjang dengan jambatan Pulau Pinang!


Banyaknya perihal wanita. Sampai pening kepala dibuatnya. Tak apalah. Sis pun seorang wanita, jadi korang  layankan ajelah okeyh!


Jumaat, 18 Oktober 2019

2:36 PTG

Masa Lalu Di Biarkan Berlalu

Masa Lalu Di Biarkan Berlalu



Jangan ditangisi masa lalu, kerana ia adalah sebahagian memori atau kenangan dalam hidup kita. Biarpun pahit ditelan jua, biarpun indah berlalu jua. Kita takkan dapat apa yang kita fikirkan sempurna dan indah dalam dunia ini.

Ramai orang diuji sini sana. Bukan hanya kita seorang. Ujian datang satu demi satu, kecil dan berat tak terjangka. Dan begitulah perjalanan kehidupan. Sentiasa penuh dengan ujian. Sehingga terfikir, apakah dunia ini tempat untuk kita bersusah-susah, daripada kehidupan sebenarnya yang senang lenang selamanya. 

Ya, sehingga bila lagi kita akan tempuhi. Jika hati sudah mati, perjalanan turut terhenti. Bukalah hati, ikuti jalan yang pasti sehingga kita benar-benar puas dengan kesusahan yang diberi di dunia ini. Senang lenang bukan sekarang, itu akan datang. Senang lenang bukan kerja kita, itu kerja tuhan. Kita tetap adalah kita yang perlu mengharungi semua dugaan dunia yang mendatang.

Tolong cekal, tetapkan hati, yakinlah pasti, jangan lagi berhenti dan menanti. Sudah cukup kegagalan kita alami, tak perlu ditambah lagi. Masa lalu dibiarkan berlalu. Kegagalan dulu bukanlah penentu. Kejayaan kini bukan jua titiknya. Semua bermula dari perjalanan kehidupan yang tak pernah berhenti sehingga mati.

Khamis, 17 Oktober 2019

9:00 PG

14 Amalan Yang Buatkan Anda Cepat Jatuh Miskin

14 Amalan Yang Buatkan Anda Cepat Jatuh Miskin
Dalam banyak-banyak amalan kita lakukan di dunia ini, pastinya ada yang baik dan buruk kesannya. Amalan menjemput rezeki bakal memudahkan kita untuk mendapatkan rezeki yang melimpah ruah tetapi ramai yang lupa, terdapat beberapa Amalan yang bakal buatkan kkita Cepat Jatuh Miskin.  Inilah masanya untuk kita lihat apakah amalan yang menyebabkan kita cepat jatuh miskin. Mungkin selama ini kita terlepas pandang akan amalan-amalan ini.


1. Tidak menjaga solat, sama ada tidak solat langsung, solat tak cukup lima waktu, tidak tahu hukum hakam dalam solat, sengaja melewat-lewatkan solat, lalai dalam solat.

2. Terburu-buru keluar daripada Masjid selepas solat subuh.

3. Tidak membersihkan sawang yang ada dalam rumah.

4. Mengelap air yang ada di wajah dengan menggunakan kain baju yang dipakai.

5. Makan dan minum dalam keadaan hadas besar.

6. Seorang isteri sering memarahi suami.

7. Berdiri telanjang tanpa menutup aurat.

8. Tidur dalam keadaan telanjang.

9. Suka melakukan perbuatan maksiat.

10. Suka membersihkan sampah pada waktu malam.

11. Terlalu banyak tidur.

12. Duduk dipintu rumah.

13. Memakai sikat yang rosak atau patah.

14. Membiarkan pinggan mangkuk yang kotor dalam sinki pada waktu malam.

*Pesanan ini diambil drpd hadith Rasulullah SAW dan para solafussoleh.

**Mengamalkan amalan ini biasanya akan cepat jatuh miskin dan ditarik keberkatan hidup.

Ustaz Mubi Bin Mat Hussain
Pengasas ARISS

Sekadar perkongsian di blog ini. Pendapat orang lain-lain, jika anda mempunyai pendapat, jemput komen di bawah ya. :)
1:56 PG

Pelik. Bergilir-gilir Kucing Hadir Depan Rumah Selepas Berkahwin.

Pelik. Bergilir-gilir Kucing Hadir Depan Rumah Selepas Berkahwin.

Rina seorang yang sukakan kucing sebab dari darjah 3 lagi Rina memang selalu sangat bela kucing kat kampung. Kalau balik sekolah terjumpa kucing, kadang-kadang rina bawa balik rumah. Maklumlah waktu tu rumah di kampung penang, seronok sangat, nak bela kucing pun tak ada masalah. Untuk pengetahuan, sejak rina darjah 1 lagi dah ada seekor kucing, selepas kucing tu mati, barulah rina bela kucing semula pada darjah 3.

Sehinggalah masuk universiti dan bekerja di Kuala Lumpur, mama yang tolong bela kucing-kucing kat penang yang lain tu. Sekarang Rina dah kahwin dan menetap di KL. alhamdulillah dapat pula suami yang suka kucing juga dan penyayang, jadi tak adalah rina menangisi kerinduan pada kucing-kucing.

Cumanya suatu hari, suami hadiahkan rina seekor kucing sebagai hadiah hari jadi. Diberi nama Soozan sebab tuan dia yang lama (berbangsa iran) menamakannya Soozan. So nama soozan tu digunapakai oleh kami. Daripada kecil sampai dewasa, kucing tu duduk dengan kami seolah-olah anak kami. 

Walaupun belum ada rezeki anak, tapi kucing tula penghibur. Apa yang cakap, dia faham. Pandai pulak nak minta makan itu ini. Mengada-ngada pun ada. Tak lama lepas tu, ada seekor kucing kecil atas tingkat rumah di luar. Mula-mula rina ingat itu burung, sampai petang bayang oren tu ada lagi. Bila tengok, rupanya tu kucing kecil, anak kucing.

Siapalah gamaknya buang kucing ni kat tepi tingkap kami. Kucing sekecil ini takkan mampu panjat sendiri di situ.  Lepas bagi makanan dan susu pada kucing tu, kami jadikannya kawan soozan dan letak nama Oyen pada dia.

Oyen sudah besar

Sehinggalah oyen dah besar, terkahwin pula dengan soozan, dapatlah seekor anak kucing yang diberi nama Mimi. Mimi tu jantan ok! bila dah besar baru perasan ada bebola, tapi nama mimi dikekalkan walaupun ia jantan.

Oyen Dan Soozan



Mimi

So ada 3 kucing di rumah. Tiba-tiba suatu hari, mertua bawa balik 1 kucing kecil beby. Katanya terjumpa bawah tangga rumah flat. Kucing tu beby dan baru lahir, mana mampu minum makan sendiri. Siapalah yang buang dan pisahkannya dengan mak dia tu. Nak bagi soozan susukan dia, soozan marah dan taknak. Malam tu jugak suami pergi beli botol susu kecil tu. Rina susukan dia dengan botol tu, payah gak tapi sebab dia lapar, nyut nyut nyut dia isap minum. Kemain lagi tuh.



Beby waktu kecil

Sehingga lah baby (nama kucing kecil tu) dah meningkat dewasa. Kucing kat rumah ada 4.. dan sudah besar.  Kami pun nak pindah sementara rumah nak renovate, jadi 3 ekor kucing tu (mimi, beby, oyen) terpaksa dihantar ke pusat jagaan kucing. Sedih dan menangis jugalah selama seminggu, tapi alhamdulillah rina dapat update bahawa 3 3 tu dah ada keluarga baru, orang lain dah ambil bela. Alhamdulillah.

Oyen dah besar

Beby dah besar

Mimi dah besar

Sebabkan rina suka dan sayang sangat dengan kucing, rina anggap itu adalah hikmah dan rezeki Allah bagi pada kami. Semoga dikurniakan rezeki yang lebih baik lagi pada masa yang akan datang. Amin.
1:29 PG

PENGALAMAN 1ST TIME BERMULA MEMAKAI NIQAB

PENGALAMAN 1ST TIME BERMULA MEMAKAI NIQAB

Assalamualaikum Semua reader. Alhamdulillah diberi kesempatan untuk menyambung menulis di sini. Dek kerana kekangan masa untuk berblogging, Rina dah terfikir banyak topik yang nak diceritakan. Mostly pasal peribadi sebabnya dah lama sangat rina hilang arah dari blogging, sehingga nak dapatkan mood blogging tu rina kena ingat blog lama dulu. Dulu lebih suka tulis pengalaman, kisah hidup dan lain-lain. Insyallah Rina nak menulis balik seperti dahulu dan kini.

Tak semestinya kisah hidup, informasi pembaca yang meliputi niche blog ini juga bakal dikongsikan. Insyallah.

Malam ini (12.08 AM) tergerak hati rina nak bercerita tentang pengalaman pertama mula pakai niqab atau purdah ni. Ada orang kata bahasa melayu kita sebut purdah, bahasa arab kita sebut niqab. Ada pula yang kata purdah ni tak tutup dahi, niqab ni tutup dahi.

Tak kisahla apapun panggilannya, yang penting kita aware pasal aurat okey? 

Tak Terfikir Nak Berpurdah Pun

Sebenarnya rina sendiri tak terfikir nak berpurdah tapi pada pertengahan 2018, Rina ambil keputusan nak berpurdah secara langsung sebelum masuknya bulan Ramadhan tahun 2018.  Suatu hari selepas solat zuhur, rina ada tertidur sekejap selama 5 minit. Dalam tidur tu macam-macam otak dan minda ni berjalan, mungkin termimpi atau terfikir atau berkhayal yang rina sendiri pun tak faham. Apa yang dilihat dan dirasai hanya Allah SWT sahaja yang tahu. Mungkin tak dapat diceritakan di sini.

Cuma lepas bangun dari tidur tu, Rina rasa ada sesuatu yang perlu rina buat iaitu perubahan. Mungkin hidup rina sebelum tu dah cukup lengkap tapi ada juga kurangnya dan rasa kosongnya. Taktahu apa. Kalau nak ikutkan amalan, belum ada amalan yang cukup dalam dunia ini. Belum ada rasa puas hati untuk setiap yang dilakukan, apa yang ada hanyalah rasa kehinaan dan kekurangan yang banyak ya amat.

Waktu tu pula bila bangun tidur selepas zuhur tu, berpeluh-peluh, menangis dan cuba ingat kembali mimpi yang dialami. Memang Allah SWT maha berkuasa, menjadi setiap sesuatu dengan berhikmah, Allah SWT Maha Esa dan Paling Berkuasa. Selawat keampunan tatkala mengingati segala yang telah terjadi.

Mungkin mimpi ini adalah petanda dan penunjuk apa dah jadi pada diri ketika itu yang hanya mementingkan dunia semata. Yang sangat jahil, lupa akan pinjaman yang diberikan Allah serta lupa akan wasiat Rasulullah SAW terhadap kaum-kaum wanita muslim. 


Terasa hina, banyak dosa dan perlu buat perubahan di dunia ini...


Jadi, apabila buat keputusan nak pakai purdah, niat rina pada masa itu adalah untuk tutup keaiban, menjadi lebih baik dan tutup dosa-dosa sebabnya Rina susah sangat nak elak diri dari tak buat dosa masa tu. Dosa tak pakai stokin, dosa tak pakai handsock, dosa tak pakai seluar longgar, asik pakai jeans ketat, dosa tudung yang macam chipsmore.  Orang suka pandang dan rina pandang balik walaupun pandangan tajam.  Astagfirullahaladzim. Jahil sungguh jahil.  

Kata orang ilmu perlu penuh di dada untuk berpurdah sedangkan Rina tidak? Purdah adalah satu cebisan kain yang akan digunakan untuk menutup sebahagian wajah kita, pasti ada tujuannya iaitu tidak mahu dipandang. Memang penting untuk menjadi orang yang berilmu, tetapi purdah adalah milik semua wanita Islam dan merupakan sunnah kita.  Dalam masa yang sama memakai, cari dan pelajarilah ilmu Islam dengan lebih mendalam lagi supaya kita tidak berlebihan dan tidak berkurangan ilmu. Ilmu takkan pernah habis, belajarlah sehingga ke negara china sekalipun.

Apabila terasa diri ini hina, terasa ingin jauh dari semua orang. Ingin pergi jauh tapi apakan daya. Timbul satu perasaan nak hilangkan diri daripada semua orang, semua sosial media dan lain-lain ketika itu. Tapi rina sedar, kerja hakiki rina melibatkan semua orang dan media sosial, mana mungkin boleh pergi dari semua itu. 

Perasaan hina ini juga timbul entah dari mana? selama ini tak pernah dirasakan sehingga begini. Apabila slow talk dengan suami, katanya sangat bagus dengan keputusan ini. Semoga dapat melindungi diri dan menjadi wanita solehah, tidak dipandang, tidak memandang malah lebih tundukkan pandangan dan sentiasa fokus pada kejayaan dan kebahagian akhirat. Kalau boleh, biarlah akhirat lebih daripada dunia kerana akhirat adalah kehidupan kekal abadi. 

Kawan-Kawan Purdah Dan Gaya Baru


Ya, rina akui rina ada kawan dengan 3 orang rakan yang berpurdah. Seorang secara online, 2 orang lagi selalu juga keluar lepak bersama. Kalau keluar pun, 3 3 bawa suami bersama. Kiranya kawan2 suami dan rina juga. Bila difikirkan sebelum ni, rina memang suka tengok orang pakai purdah ni tapi sedikit janggal dengan mereka sebab tak biasa. taktau apa reaksi mereka dengan rina dan sebagainya sebab tak nampak wajah kan. Cuma, rina suka kawan dengan mereka. tu saja.

Apabila mula-mula berpurdah tu, mereka ucap tahniah dan alhamdulillah, terharu rina dengar. Mereka suka sebab ia sunnah. Buat dapat pahala, tak buat tak dapat dosa. Ya, hukum pemakaian purdah adalah perkara pertama yang perlu kita pelajari. Bagi rina, rina pakai atas niat sunat.  Jika perlu untuk buka (atas urusan rasmi dan lain-lain), rina akan buka sebab dalam islam pun ada waktu yang kita perlu, kita buka.

Selepas memahami hukum pemakaian, barulah rina belajar cara memakai dengan betul dan cara makan ketika pakai purdah. Semuanya belajar dari cik youtube sahaja dan ada juga yang rina tanya kawan-kawan.

Tak dinafikan, apabila keluar dengan kawan-kawan dan saudara mara juga keluarga, mula-mula kita pun segan. Sebab tak biasa berpurdah tapi kita memang taknak buka sebab kita memang nak berpurdah. Itu pendirian yang akan ada apabila kita sudah berpurdah. Kalau keluarga, mak sendiri, sedara mara bertanya atau mengata, ia adalah normal. Laluilah dengan baik-baik, insyallah semuanya akan baik-baik belaka.


PENGALAMAN 1ST TIME BERMULA MEMAKAI NIQAB

Kalau nak diceritakan perasaan, akan terasa diri ini terlalu hina, dina, malu. Sebab semakin pakai purdah, semakin rasa kekurangan diri. Itu apa yang sis alami. Bila nak buat perubahan yang baik, kita perlu ada sokongan. Alhamdulillah suami support sis nak berniqab. Dia tolong pilihkan niqab online, bawa ke kedai tudung labuh dan sentiasa bagi nasihat dan pujuk bila rin down.

Apabila bertemu dengan orang, sis banyak belajar terima orang seadanya. Mereka mungkin tak biasa dengan kita, takut, atau terasa pelik dengan kita. Adakala mereka memandang je kita, ya, sebab mereka tak biasa dengan orang berpurdah. Sis tiada masalah sebab dulu pun sis seperti mereka asyik tengok orang berpurdah. Kita senyum je kepada mereka, biarpun mereka tak nampak, tapi lama-lama akan ada aura senyuman tu sampai ecewah.

Sebenarnya tak susah pun berniqab, cuma mula-mula ja rasa lain sebab tak biasa kan. Lama-lama alhamdulillah ok. Dari segi pernafasan pula, jangan la pakai ketat-ketat sebab susah nafas. Bila kita pakai dengan betul, semuanya ok dan selesa sahaja.  Nak cari niqab pun, carilah kain yang tidak panas dan tidak berat. Sis suka kain jenis aritachi. Ini haritu sis dapat dari Qibtiyyah Exclusive.  


Banyak cabaran berpurdah ni tapi insyallah sis kongsikan dalam entry lain, jangan lupa baca ya! Jom follow blog rinazul untuk baca entry-entry yang akan datang. Tata. Assalamualaikum.