5 Cara Memilih Pakaian Sesuai Untuk Wanita Gemuk. Tak Nak Orang Mengata, Ikut Cara ni!

Biasanya kita asyik cakap tentang orang kurus je kan? Jarang kita lihat tips-tips di luar sana yang dikongsikan akan bagaimana wanita gemuk macam kita ni nak bergaya kan? Opps. Ha, boleh dikatakan Rin dah makin gemuk tau sejak haritu. Tapi sekarang menurun sikit dah berat tu. Gemuk tu citer lama. Sis Redha. Sis Pasrah. kehkeh.

Tentu ramai yang dilema sekarang ni kan? Dan kita pasti asyik terfikir, nak beli baju macam mana la untuk menyorokkan lemak berlebihan kita ni, betul tak? Disebabkan masalah inilah, saya terbuka hati nak share dengan korang pakaian sesuai untuk wanita gemuk macam kita ni. Sis (dulu-dulu okey).
hijab all black

1. Pilih Pola Baju Yang Sesuai

Korang tahu tak pola apa paling selamat untuk wanita berbadan gemuk a.k.a chubby? Jawapannya adalah pola baju corak berbelang ataupun sering dikenali dengan stripe. Pola baju jenis stripe menegak ini akan membuatkan korang kelihatan lebih kurus dan tinggi sedikit.

Kalau korang pilih corak berbelang mendatar, ianya akan membuatkan badan korang akan kelihatan lebih besar, lebar serta lebih pendek a.k.a ‘ketot’. Hehe… Kalau korang tak suka jenis stripe, korang boleh gayakan dengan pakaian bercorak bunga-bunga kecil. Kalau bunga besar ianya akan menampakkan badan korang lagi kembang tau. Kalau nak beli kain buat baju raya tu, bukat setakat ukur badan di baju sendiri, tapi kena cari corak kecik-kecik tau!


2. Pilih Kasut Yang Bagus

Mesti korang tertanya-tanya apa kena mengena kasut yang comel dengan nak nampak kurus ni kan? Sebenarnya ada kena mengena dua perkara ni.

Bila korang pakai kasut yang cantik, pasti orang akan beralih perhatian kepada kasut yang kita pakai. Pastikan pakaian dan kasut tu matching tau, baru lah nampak cantik nanti. Serius kasut ni ada auranya juga. Kasut cantik pun boleh buat orang nampak kita macam kurus. Sis pernah alaminya. Nasib baik sis pakai kasut feveret sis ni!

Image result for peach kasut


3. Elak Memakai Baju Yang Kembang di Bahagian Bawah

Elakkan memakai baju yang kembang bahagian di bawah. Sebabnya kalau  kita ni jenis rendah atau pendek, baju kembang tu akan menampakkan yang ni kita lagi pendek tau. Jadi, elakkan memakai baju yang kembang di bahagian bawah.


4. Elak Memakai Skirt Atau Seluar Terlalu Kembang

Konsepnya sama macam langkah ke tiga juga. Tapi misalnya kalau korang jenis chubby dan tinggi, sesuai je nak pakai skirt atau seluar yang kembang kerana ia akan menampakkan lagi ketinggian korang. Cuma kalau gemuk dan pendek tu, harap maaf, tolong jangan pakai benda yang kembang-kembang di bahagian bawah, takut orang mengata kita lagi gemuk.

Aduduudu sis tegur sebab sis sayang semua tau. Harap-harap pas ni orang yang kurus keding semua tu dah tak mengata kat kita. Cukuplah ikut 5 cara pilih pakaian sesuai untuk wanita gemuk ni!


Kesimpulannya, untuk wanita macam kita yang bersaiz chubby atau gemuk ni (terpaksa direct to the point sebab nak bagi diri sendiri tersedar) , kita kena yakin tau. Bila yakin, barulah nampak cantik, betul tak? Bak kata pepatah “belum cuba, belum tahu”. Cuba dan redah je k?


Jom baca juga:

Cara Memilih Pakaian Sesuai Untuk Wanita Kurus


Catat Komen

0 Ulasan