6 Tips Berubah Menjadi Lebih Baik [Insyallah Berkesan]

Setiap orang pasti pernah melakukan kesalahan. Ia adalah semulajadi kerana sememangnya sebagai manusia, kita tidak boleh lari dari melakukan kesalahan. Maklumlah, kita bukanlah manusia sempurna (ketap bibir). Sebenarnya masalah ini agak berat sebab kita bukanlah manusia terbaik tetapi perlu sering berusaha untuk menjadi lebih baik.

Tetapi sebagai orang yang beriman, kita harus cuba untuk mengubah diri kita ke arah yang lebih baik. Sempena 2020 ini, marilah kita sama-sama ubah minda, mindset, tindakan kita untuk menjadi seorang yang lebih berguna dan lebih baik.

Jika anda membuat kesilapan, maka anda harus bertaubat kepada Allah S.W.T. Manusia wajib menjalani kehidupan yang lebih baik. Kerana Allah tidak akan mengubah keadaan hamba-Nya sehingga ia berusaha untuk mengubah dirinya sendiri.

]إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ[
Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum, sebelum kaum itu sendiri mengubah apa yang ada pada diri mereka” (TQS. Ar-Ra’d [13]: 11).

Itulah bukti dan firman Allah SWT yang telah tercatat dalam Al-Quran, Surah Ar-Rad. Ketika masih diberi peluang untuk hidup, marilah kita sama-sama berubah ke arah yang lebih baik. Tidak ada ruginya, malah kita sendiri dapat keuntungan dunia akhirat.

Terdapat beberapa tips untuk berubah menjadi lebih baik yang akan sis kongsikan di sini. Semoga dapat memberi manfaat kepada anda semua.


1 - Memperbaiki Niat

Apa sahaja dalam hidup ini pokok pangkalnya adalah dari hati kita. Allah sentiasa tahu apa yang terbuku di hati kita. Sekalipun kita jahat, dan ingin menjadi lebih baik, hatilah tunjangnya.

Untuk berubah, kita haruslah memperbaiki niat kita ke arah kebaikan. Niat itu juga haruslahlah kerana Allah S.W.T. Setiap niat ikhlas kerana Allah pasti hasilnya akan menjadi lebih baik. Jika niat itu kerana sesama manusia, ianya tidak akan berkekalan.


2 - Jangan Lupa Beribadah

Ini adalah point penting jika kita ingin berubah ke arah yang lebih baik. Kita haruslah memperbanyakkan ibadah serta jangan sampai lalai dengan urusan duniawi sehingga melupakan Allah S.W.T.

Jika ibadah kita goyah, sampai bila-bila pun kita takkan tenang dalam kehidupan kita ini. Bagaimana mungkin dapat kita berubah menjadi lebih baik? Untuk menjadi lebih baik, sis percaya semuanya bermula dari dalam diri sendiri.


3 - Sering Mendapatkan Motivasi Dan Inspirasi

Biasanya sesuatu yang dilakukan secara terus-menerus tanpa henti akan membuatkan kita rasa jemu ataupun bosan. Jadi, kita memerlukan motivasi untuk membangkitkan semangat dalam diri sehingga kita mendapatkan semangat untuk lebih yakin serta menjadi lebih baik.

Untuk mendapatkan motivasi, kita boleh mengikuti seminar, membaca buku, Al-Quran, menonton video di Youtube atau mengikuti kumpulan tertentu yang punya visi dan misi yang sama. Style sis senang je, tengok video-video di Youtube dan baca buku motivasi, ada masa, ruang dan peluang, jumpalah orang-orang yang hebat!

Related image
4 - Keluar Dari Zon Selesa

Untuk menjadikan diri kita menjadi lebih baik, kita tidak boleh sentiasa berada dalam zon selesa. Kita perlulah berani untuk melakukan sesuatu di luar zon yang kita berada sekarang.

Cari persekitaran yang baik di mana kita boleh bergaul dengan orang yang berfikiran sama dan mempunyai jiwa yang optimistik. Kita janganlah takut untuk menghadapi perkara baru kerana jika kita tak ubah, siapa lagi yang akan mengubah kita.


5. Mulakan Hidup Baru, Circle Baru

Ya, circle baru seperti kawan-kawan baru yang lebih positif dan baik. Itulah yang perlu kita buat. Jangan biarkan hidup anda diselubungi kawan lama sahaja, hal negatif dan lain-lain. Bertukar dan bertindak! Tolonggggg. Kalau tak buat ni, sampai bila pun kita akan rasa tepu untuk berubah.


6. Yakin Diri Dan Buat, Konsisten

Jangan kita ragu-ragu dengan diri sendiri. Kalau orang lain tak percayakan kita tak apa. Tapi jangan kita sendiri tak percaya diri kita sendiri. Kalau kita tak percayakan diri kita sendiri, maka siapa lagi akan percaya kita?

Apabila sudah berniat dan letak perkara positif di mindset (untuk berubah), maka terus buat dan konsisten ok!

Related image

Kesimpulannya, untuk menjadi lebih baik memang memerlukan sedikit usaha dan pengorbanan daripada kita. Jadi, marilah sama-sama kita berubah ke arah yang lebih baik. Insyaallah hidup kita akan lebih tenang dan bahagia. Wallahualam.


Jom Baca juga:




Catat Komen

0 Ulasan