11 Kesan Menakutkan Jika Orang Islam Tidak Berdakwah Di Dunia

Zaman nabi dulu, semua beriya-iya nak sebarkan Islam. Zaman kita, semua hidup dalam zon selesa dan tak ingat tanggungjawab kita adalah berdakwah dan sebarkan Islam.  Sekiranya dakwah ditinggalkan, terdapat banyak kesannya terhadap kita yang merupakan umat Nabi Muhammad SAW ni. 

Sebab tu, kalau korang perasan, Cina yang masuk Islam, mesti suka berdakwah. Sebab mereka tahu wajib untuk kita sebarkan hal yang benar dan betul. Tapi kita pada hari ini? Buat macam dakwah tu tak wujud dan tak wajib.  Untuk pengetahuan korang, dakwah adalah gedung pahala kita yang paling besar sekali. Untungnya ia juga boleh bawa kita ke syurga Insyallah.

Imej yang berkaitan

Apa akan jadi jika dakwah ditinggalkan?


1.  Diharamkan Keberkahan Wahyu (Tidak bisa memahami al-qur’an dan hadits)


Diriwayatkan dari Abu Hurairah Ra. beliau berkata bahwa Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

“Apabila ummatku mengagungkan dunia maka akan dicabut darinya kehebatan islam, apabila mereka meninggalkan amr bil ma’ruf (mengajak kepada kebaikan) dan nahi ‘anil munkar (mencegah kemungkaran maka diharamkan atasnya keberkahan wahyu dan apabila mereka saling caci mencaci maka jatuhlah mereka dari pandangan Allah swt."

 (HR Hakim dan Tirmidzi – Dari kitab Durrul mantsur).

2.  Diadzab Seperti Diadzabnya Bani Israil


Dari Urs bin ‘amirah ra. berkata bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda : 

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengadzab masyarakat banyak disebabkan kejahatan segelintir orang, sehingga segelintir orang itu melakukan suatu kejahatan yang sebenarnya mampu dicegah oleh masyarakat banyak, tetapi mereka tidak berusaha mencegahnya. Ketika terjadi demikian, maka Allah akan membinasakan semuanya, masyarakat banyak dan segelintir orang tersebut” 

(HR Imam thabrani dan sanad-sanagnya tisqat/terpercaya – majmauz zawaa’id VII/528).- tafsir (surat al Maidah [5] :78).

[QS 5:78] Telah dila’nati orang-orang kafir dari Bani Israil dengan lisan Daud dan ‘Isa putera Maryam. Yang demikian itu, disebabkan mereka durhaka dan selalu melampaui batas.

3. Doa Tidak Dimakbulkan


Dari Hudzaifah bin al yaman ra. dari Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam beliau bersabda :  

"Demi dzat yang nyawaku dalam kekuasaannya! kalian harus menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran ! atau (jika tidak), Allah akan mengirimkan pada kalian adzab dari-Nya, kemudian kalian berdoa (meminta tolong kepada-Nya), tetapi Dia tidak menerima doa kalian"

(HR Tirmidzi, katanya hadits ini hasan. Bab tentang amr ma’ruf nahi munkar, hadits nomor 2169).

4. Dibangkitkan Pemimpin Zalim


Hadzat abu darda ra. salah seorang shahabat yang masyhur berkata : 

“Tetaplah kamu menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Kalau tidak Allah Swt akan membangkitkan pemimpin (raja) yang dhalim yang memerintah kamu. Dia (aja dhalim) tidak akan menghormati orang tua kamu dan tidak akan menaruh belas kasihan kepada yang muda-muda dikalangan kamu. Pada masa itu, doa orang-orang shalih tidak akan diterima, Kamu inginkan bantuan tapi bantuan tidak akan diberikan, kamu mohon keampunan tetapi Allah swt tetapi kamu tidak akan diampuni”.

[47:7] Hai orang-orang mu’min, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu. (Qs. Muhammad ayat 7).

Kesan Menakutkan Lain Akibat Tidak Berdakwah


5.  Pintu hidayah tertutup, banyak orang islam murtad. Sekarang pun dah macam-macam kes murtad jika kita peka dan selalu menonton youtube berkaitan kes Islam semasa.


6.  Orang islam banyak yang mati tanpa mengucapkan kalimah tayyibah. Sedangkan syaitan itu masih usaha untuk murtadkan kita walaupun roh ditarik dari kaki, bagaimanalah kita nak survive mati dengan ucap dua kalimah syahadah. 

Sebenarnya kita tak perlu risau dunia nak kiamat, cukuplah kita risau kalau bila-bila masa sahaja kita boleh ditarik nyawa dan sempat tak kita saksikan Allah itu Esa.


7.  Orang-orang munafiq banyak memberontak (pada pemimpin/khalifah). Ini jelas telah berlaku pada zaman sekarang. Salah siapa? Salah kita jugalah sebab tidak berdakwah dari dulu lagi. Jangan berharap untuk Ustaz Ebit liew je berdakwah. Dakwah itu tanggungjawab semua umat Islam di dunia.


8.  Orang kafir berani menyerang/membunuh orang islam. Cuba bayangkan jika orang Islam seluruh dunia terlalu kuat berdakwah dan kuat mempertahankan agama. 


Orang kafir yang akan takut dengan kita. Sebab tu, mereka sendiri buat kenyataan akan gentar kalau orang solat berjemaah waktu subuh sama banyak macam orang solat jumaat. Mereka tahu kalau itu berlaku, Islam akan betul-betul kuat. 


9.  Muncul Nabi-nabi palsu/aliran-aliran sesat. Sedihkan? Ini semua kesan menakutkan akibat kita tidak berdakwah.  Kita kena tahu juga dimana silap kita sehingga perkara ini berlaku.


10. Kemaksiatan merajalela. Ya, apabila dakwah tidak diteruskan. Maksiat pun akan berlaku secara maharajalela. Tiada siapa yang kisah, hanya harapkan pencegah maksiat je, sebab itulah maksiat berlaku lagi tak henti. Wajiblah kita berdakwah untuk sama-sama menjaga agama.



11. Keberkahan rezeki dicabut 

Ramai bising kerana harga barang naik, susah nak tarik rezeki dan macam-macam lagi. Tetapi kita tak sedar yang beri rezeki tu Allah, kenapa kita tak taat bagaimana sahabat nabi taat kepada Allah?

Hasil carian imej untuk perbincangan kawan-kawan

Berdakwah lah, buat apa yang kita belum buat. Sempurnakan iman kita dan berilah manfaat kepada mereka untuk dalam mendalami Islam.  Insyallah Allah sayang kita dan kurniakan rezeki yang berkah buat kita.

Sekian tazkirah untuk hari ini 😊

Catat Komen

0 Ulasan