Cara Buat Duit Di Internet (Jika Terdesak Nak Duit)

Jangan kecam kalau tak pernah lalui pengalaman bagaimana terdesaknya nak duit.  100% entry ini adalah berdasarkan pengalaman dan terbukti berkesan (bergantung kepada diri sendiri). Jika sis boleh, korang pun boleh.

Al-kisahnya bermula suatu masa dulu, sis berhenti kerja sebab nak buat bisnes. Korang bayangkanlah, sudah siap standby modal besar iaitu duit simpanan sebelum ni, tup tup terpaksa guna duit tersebut untuk hal lain. Jadi, duit modal dah krik-krik. Macam mana nak start bisnes kalau tak ada modal. Takpe, jangan risau, kan banyak cara buat duit tanpa modal.

Tapi dalam fikiran sis, masalahnya kalau nak jual barang itu akan makan masa, sedangkan sis waktu tu terdesak nak duit.

Lalu, sis berfikir dan mencari segala ruang dan peluang buat duit di internet. Kebanyakan yang sis jumpa adalah kena jual barang, kena jawab survey dan juga kenxa jual simkad la apa la macam-macam lagi.

Ketika itu, sis sedar bahawa nak duit ni tak mudah, kita tetap kena buat sesuatu juga. Jika tak nak buat apa-apa tapi nak duit, itu kita kena buat modal untuk beberapa jenis pelaburan. Jangan masuk skim cepat kaya sudah. Al-maklumlah, zaman millenial ni memang macam-macam program buat duit yang kita pun tak tahu scam atau tidak.


Dipendekkan cerita, kalau terdesak nak duit, korang kena cari cara buat duit di internet yang ciri-cirinya begini:

1.  Bayar selepas kerja siap terus. Tak perlu tunggu lama-lama, berbulan-bulan dan sebagainya. Sah-sahlah sebabnya kita terdesak nak duit, jadi kena cari cara buat duit di internet yang bayar terus selepas siap kerja kita buat tu.

2.  Cara buat duit di internet tu trusted, dipercayai dan terbukti. Kalau kita nampak cara yang kita tak tahu betul ke tak boleh dapat duit tu, kirim salam dan bye-bye lah, Jangan buang masa buat.

3.  Ketahui bahawa cara buat duit di internet tu adalah sesuatu yang kita reti buat, boleh buat dan pandai buat. Kalau kita tak reti, jangan juga buang masa hentam dan sebagainya. Kang tak dapat duit, menyesal pula.

4.  Servis atau perkhidmatan adalah cara buat duit di internet yang sesuai bagi orang yang terdesak nak duit. Sebabnya, kalau perkara yang melibatkan servis ni, selepas kita buat, konfim kita dapat duit. Tapi korang kena dan boleh buatlah servis itu.

👆

Ok, berdasarkan keempat-empat ciri cara buat duit di internet yang sesuai untuk kita yang terdesak nak duit ini, boleh korang teka tak apa caranya?


Ini sis bagitahu rahsianya. Kalau korang boleh terima, teruskan membaca sampai habis entry ini sebab sis nak cerita lebih detail supaya bantu korang buat duit hari ini atau esok juga.

Ini adalah apa yang sis sendiri pernah buat ketika terdesak nak duit mula-mula dulu.

1.  Langkah 1: Kita Terdesak Sangat kan?

Buka facebook dan taip 'Penulis diperlukan'. Perghh, konfim-komfim kita kena jadi penulis. Jangan risau dulu, sis waktu tu tak reti tulis apa-apa pun, tapi sis tahu ada orang yang bayar hari ini juga bila dia nak servis menulis kita. Jangan risau kalau tak ada pengalaman sebab semua orang bukan nak penulis pengalaman, ada yang nak pekerja dari rumah dan akan ajar kita.

Apa yang kita nak buat ni adalah tahap ikan bilis tau sebab kita terdesak, so korang bukannya cari client yang minat nak suruh tulis pasal produk la itula inilah, tapi korang pm Internet marketer yang perlukan penulis untuk blog atau website dia sebab segelintir tu memang perlu penulis dan willing untuk ajar korang.

2.  Langkah 2: Terus Bertindak Begini


Pm seorang demi seorang yang nak penulis tu. Jujur bagitahu yang korang ni nak buat kerja di internet atau dari rumah untuk tambah pendapatan. Jujur juga bagitahu yang korang belum ada pengalaman menulis dengan orang lain. Insyallah ada rezeki korang.

Bila ada yang nak bagi peluang, pastinya dia akan suruh korang tulis 1 artikel atau penulisan dulu. Jangan segan minta dia format artikel, contoh artikel dan tanya ja apa yang korang taktahu. Jangan buat-buat tahu, lebih baik korang tanya banyak berbanding korang diam bajet tahu tapi hantar penulisan hasil budak tadika.

3.  Langkah 3: Buat je, Redah!


Mengikut contoh yang diberi, korang tulis je dan submit kat mereka. Mereka pastinya akan beri komen, ajar apa yang salah dan nasihatkan korang. Almaklumlah itu kan first time penulisan korang disebabkan terdesak nak duit kahkahkah. Tapi jangan risau, percayalah, itu merupakan titik permulaan untuk korang jadi penulis walaupun tak pernah terfikir.

Ok what? sebabnya korang akan ada duit sampingan selain bekerja tetap dan lain-lain. Contoh bila dah pandai tulis, pasti seminggu 2-5 artikel diberi untuk korang tulis. So banyaklah pendapatan dapat juga la kan? Daripada tak dapat.

4.  Ehh, Dapat Duit Dah. Alhamdulillah


Ok sambung tadi. Lepas dah submit penulisan pertama korang kat mereka. Terimalah apa yang mereka cakap. Dan best sangat mereka akan terus buat pembayaran! Selalunya begitu! Nampak mudah je kan? Nak buat pun mudah sebenarnya. Cuma korang kena berani mencuba je.

Sejak sis cuba cara ini, itulah titik permulaan sis menjadi seorang penulis yang serius atau lebih kepada penulis bebas. 

Percaya atau tidak, setakat ni sis menulis dengan 2 orang yang minta tulis artikel di website mereka bulanan paling banyak mencecah RM 4,000. Korang pun boleh. Buat je. Kena berani cuba dan kena banyak belajar.

Kita semua memang zero knowledge dan tak yakin, sebab tu kita kena belajar. Tambah ilmu setiap masa, abaikan negatif vibes. Memang orang akan mengata kalau tak suka kita, tapi biar kita tingkatkan nilai diri kita dengan ilmu.

Ilmu ini akan jaga kita kemana pun kita pergi selain dari agama.

Alhamdulillah asbab belajar dari Panduan Penulis, sedikit demi sedikit orang percaya kita, bagi kita job menulis banyak dan boleh buat income (cara buat duit di internet) walaupun kita terdesak nak duit.

Ada orang tu, siap bagi bonus lagi! Gila Tak? Memang boleh buatkan! Tengok gambar bawah ni sis belanja zaman-zaman sis menulis sebab terdesak nak duit. Memang sehari dua sis pulun juga menulis dan hantar. Dapatlah duit!









Apapun sis nak bagitau, biarpun kita rasa beberapa artikel tu macam nilainya tinggi, tapi kena semak juga kita ni tahap ikan bilis atau tahap gajah. Pada tahun 2018 macam dalam gambar di atas, sis masih lagi tahap ikan bilis hehe. yang masih belajar banyak untuk menulis. Jadi sis terima penulisan 300 words dan 800 words. Selepas lama menulis, sis juga dah terima untuk 1500 words. So bayaran dia tak sama. Itu nanti korang akan laluinya bila dah jadi penulis, yang penting buat duit di internet dulu.

Kenapa menulis ni merupakan salah satu cara buat duit di internet? Sebab kita hanya bertemankan media sosial, rangkaian alam maya untuk dapatkan job menulis dan kita buat. 

Jadi, bagi pendapat sis, cara buat duit di internet ini amat sesuai untuk anda yang terdesak nak duit. Sambil tu, tolong belajar untuk menulis dengan baik. Jangan jatuhkan martabat penulis pula. Hihi. Lepas dah belajar menulis dengan orang, korang boleh buat income pasif dengan bina blog korang sendiri pula. 

Jadi blogger pula! Jana income dengan blog pula! Best sangat.

For those yang tanya apa tips sis tambat hati mereka untuk dapatkan income lumayan di internet ini, sebenarnya korang boleh belajar segala panduan dari A-Z melalui Panduan Rahsia Penulis ini. Itu pun kalau korang benar-benar nak buat duit di internet dan terdesak nak duit.  Sebab ilmu tu tak pernah rugi jika dilaburkan. Jangan klik Rahsia penulis di bawah kalau korang serius tak nak buat duit mudah dengan menulis.

Tiada ulasan:

WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...