7 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki / Suami (Lelaki Subur)

Sama ada anda baru sahaja memutuskan bahawa anda sudah bersedia untuk menimang anak

atau sudah lama mencuba, pasti pernah terlintas dalam fikiran anda berkaitan dengan kesuburan

lelaki atau suami anda kan. Asyik-asyik perempuan sahaja yang dipersalahkan atau dikatakan

apabila suami isteri tiada zuriat ni. Eh eh..


Masalah yang melibatkan sistem pembiakan wanita seringkali sukar untuk diubati, tetapi banyak

yang berkaitan dengan ketidak suburan lelaki juga boleh ditingkatkan kesuburannya. Jadi, jangan

risau, dan jangan salahkan sapa-sapa. Cukuplah sama-sama perbaiki diri.


Jom kami kongsikan 7 cara untuk meningkatkan kesuburan lelaki / suami yang kita boleh cuba

ikuti. Mana tahu ada yang berkesan, apa-apapun tips ini mungkin dalam membantu anda.



1. Berhenti Merokok

cara tingkatkan kesuburan lelaki

Antara kebaikan berhenti merokok adalah kaum suami dapat meningkatkan kesihatan yang

baik, termasuk meningkatkan kesuburan lelaki atau suami. Tabiat merokok lelaki juga boleh

mempengaruhi kesuburan pasangan wanita.


Penyelidikan menunjukkan bahawa apabila wanita terdedah kepada asap rokok, mereka

mempunyai kadar kejayaan IVF yang lebih rendah dan kemungkinan peningkatan risiko

keguguran. Bahaya tu, bukan sahaja bahaya untuk wanita merokok, tapi bahaya untuk suami

merokok, boleh menyebabkan si isteri yang terkesan.


2. Tingkatkan Berat Badan Yang Ideal

Salah satu cara untuk meningkatkan kesuburan lelaki adalah dengan memastikan bahawa berat

badan mereka ideal. Kajian telah menunjukkan bahawa berat badan berlebihan dapat

mengganggu keseimbangan hormon tubuh, yang dapat menyebabkan jumlah sperma lebih

rendah.


Jadi untuk memastikan subur bagi lelaki adalah dengan memastikan berat badan yang ideal ya?



3. Makan Makanan Yang Sihat


lelaki subur

Terdapat sesetengah kajian yang menunjukkan bahawa diet yang seimbang dan sihat dapat

memberikan manfaat kepada kesuburan lelaki. Apa yang terbaik untuk sperma anda adalah

kemungkinan yang paling berkhasiat untuk seluruh badan anda.


Pilih sumber protein tanpa lemak (seperti ikan dan ayam), banyak sayuran dan buah segar,

lemak sihat (seperti minyak zaitun dan kacang-kacangan), dan biji-bijian.


4. Elakkan Ubat-Ubatan Tertentu


Beberapa ubat-ubatan tertentu berpotensi menurunkan pengeluaran sperma yang sihat.

Setelah para lelaki berhenti mengambil ubat-ubatan tersebut, jumlah sperma mereka akan

kembali normal atau meningkat. Antara ubatan tersebut adalah antibiotik, anti-androgens,

methadone dan banyak lagi.


5. Makan Makanan Yang Kaya Sumber Antioksidan


Antioksidan adalah molekul yang membantu menyahaktifkan sebatian yang disebut radikal

bebas yang dapat merosakkan sel. Beberapa vitamin dan mineral bertindak sebagai antioksidan

dan beberapa kajian telah menghubungkan penggunaan antioksidan dengan peningkatan

jumlah sperma. Oleh itu, penting untuk suami amalkan makanan yang penuh dengan

sumber antioksidan.


Makanan yang senang untuk mendapatkan antioksidan untuk kesuburan lelaki salah satunya

adalah kurma Ajwa Rihura. Ia merupakan kurma Ajwa Asli dari Tanah Madinah yang mempunyai

khasiat dalaman dan luaran untuk kesuburan kaum lelaki.


lelaki subur


6. Makan Makanan Yang Kaya Dengan Folat Dan Zink


Kajian menunjukkan bahawa pengambilan folat dan zink secara bersamaan dapat meningkatkan

kesuburan lelaki secara keseluruhan, termasuklah kepekatan dan jumlah spermanya. 


7. Hadkan Pendedahan Kepada Pencemaran Alam Sekitar

Secara khususnya, kajian pada tahun 2019 menunjukkan kehidupan di kawasan perindustrian dengan pencemaran udara yang teruk antara faktor penurunan jumlah sperma.

Elakkan terdedah dengan pencemaran alam sekitar sekerap mungkin juga dapat menyumbang kepada kesuburan lelaki.

Kesimpulannya, sekiranya anda menghadapi masalah kesuburan lelaki, apa yang anda boleh

lakukan adalah fokus pada peningkatan kesihatan umum anda. Cara yang disebutkan di atas

adalah antara komponen utama untuk kesuburan lelaki. Jadi, jangan kecewa, teruskan

berusaha sehingga berjaya.


kesuburan lelaki


Tak perlu risau bahaya suplemen dan sebagainya kerana anda tak perlu makan supplemen 
yang pelbagai. Hanya mengamalkan Kurma Ajwa khasiat serta penuh dengan berkah 
Doa Rasulullah SAW, tubuh badan akan memberi tindak balas dalaman untuk lebih subur 
dan sihat. Insyallah.

lelaki subur

Antara khasiat Kurma Ajwa Asli Madinah untuk kaum lelaki atau suami adalah:

  • Mengelakkan mati pucuk
  • Memberi tenaga untuk bekerja 
  • Meningkatkan libido
  • Meningkatkan kesuburan 
  • Menghasilkan sperm yang berkualiti
  • Mengenyangkan perut
  • Bantu diet dan bina badan
  • Cegah masalah buasir dan sembelit
  • Menurunkan kadar kolestrol
  • Menyihatkan jantung

lelaki subur

Isteri juga elok mengamalkan Kurma Ajwa Asli Madinah daripada Rihura ini kerana khasiatnya penuh antioksida, untuk kesuburan tubuh, tenaga yang berpanjangan, membantu anda mendapatkan berat badan yang ideal, mudahkan proses pencernaan. Bagi ibu hamil dan ibu mengandung, kurma Ajwa ini sangat berkhasiat dalam menjaga kandungan dan menyihatkan tubuh badan.

lelaki subur

Mulai hari ini, jom jadikan makanan kurma Ajwa kegemaran nabi ini sebagai amalan harian yang mempunyai keberkahan dan hikmahnya. Insyallah mana tahu ikhtiar kita sama-sama diberkati Allah SWT.  Rina dan suami pun dah mula amalkan kurma ni, alhamdulillah sedap, suami pun suka.

kesuburan lelaki


Harga Kurma Ajwa Asli Madinah (Rihura) sangat-sangat berpatutan. Kalau kat lain, rasa lebih mahal. Tapi Ajwa Rihura ni bukan sahaja mampu milik, penting sekali ia adalah kurma Ajwa Original Madinah. Alhamdulillah. Jom dapatkan untuk suami isteri. Kalau nak beli, mudah jer. Korang klik link WASAP INI atau ke Facebook Rihura.

kesuburan lelaki

Tiada ulasan:

WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...