Jangan Takut Mulakan Bisnes Kecil-Kecilan - RINA ZUL

Isnin, 23 November 2020

Jangan Takut Mulakan Bisnes Kecil-Kecilan

Macam-macam perasaan akan timbul bila kita baru nak mula berniaga. Percaya atau tidak, jika kita tak mampu kawal perasaan ini, sukar untuk bisnes kita bertahan lama. Tapi jika kita mampu handle, pastinya kita akan berjaya dalam perniagaan, apa jua perniagaan yang kita ceburi.

Penting sekali adalah mental, emosi atau perasaan kita ni. Nak mula bisnes, pertama mestilah kita kena minat sebab kita perlu beri komitmen. Kalau kita buat secara terpaksa, agak sukar mengecapi kejayaaan dengan mudah. Itu tak kira lagi betapa banyaknya cabaran yang menanti kita di hadapan nanti.

mula bisnes kecil kecilan


Kedua, kita kena berani. Kalau kita takut nak mula, sebab takut gagal. Itu takkan ke mana. Sebab belum bermula jer kita dah takut. Tu sangat bahaya. 

Seterusnya, kalau nak berbisnes jangan malu. Jangan sesekali malu. Kenapa perlu malu? Malu sebab orang nampak? Sebab orang nampak kita expose sangat? Sebab orang ingat kita nak suruh mereka membeli? Salah semua tu. 

Sebenarnya konsepnya begini.


Perkara Penting Sebelum Mula Berniaga


Tak perlu takut untuk bermula, tak perlu malu dan tak perlu risau. Untuk memulakan perniagaan, apakah tujuan dan niat kita. Benda tu perlu ada supaya dengan adanya niat dan tujuan atau objektif, kita akan mempunyai visi dan misi. 

Sebab nak bisnes pun ada caranya. Kadang kala kita rasa tak suka bisnes sebab kita benda orang yang menjual dengan kita asyik nak suruh beli dan paksa beli jer. Sebenarnya cara itu tidak profesional. Sebabnya marketing yang betul adalah buat orang nampak dan tercari-cari akan produk kita.

Bukan hanya menjual jual dan jual. Oleh itu, pentingnya content dalam marketing yang betul. Perlu kita belajar ilmu bisnes yang betul. 

Untuk berjaya, jangan takut bermula. Once sudah bermula, jangan sesekali berhenti. Perlulah bertindak dengan lebih fokus dan konsisten. Kalau kita cuba 7 kali dan gagal, bangunlah untuk kali ke 8.



Apa yang perlu anda buat sekarang adalah mula buat tindakan. 

Nak bertindak bagaimana? Mintalah petunjuk dan istikarah untuk permulaan apapun yang ingin kita lakukan termasuklah perniagaan. Oh ya, bab istikarah ni bukanlah niat nak pilihan nak bisnes atau tak, tetapi niatkan untuk minta Allah lorongkan jalan terbaik dan petunjuk sepanjang perjalanan kita berniaga.

Akhir kata, semoga dipermudahkan urusan anda semua.

Assalamualaikum Wbt.

Tiada ulasan: