Memaparkan catatan dengan label Ajwa Asli Madinah. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Ajwa Asli Madinah. Papar semua catatan

17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

Ramai yang tertanya-tanya apakah makanan yang dapat membantu tingkatkan kesuburan wanita ataupun orang kata makanan mudah hamil. Makanan tingkatkan kesuburan wanita akan membantu wanita yang ingin ber'ttc' atau try to conceive ni untuk lebihkan hormon subur atau dapatkan waktu subur yang lebih kualiti.


Sebenarnya ada banyak cara untuk tingkatkan kesuburan para wanita, tapi pemakanan adalah yang paling penting dan berkesan. Sebab pemakanan atau minuman yang tepat membantu stabilkan hormon dan mempengaruhi dalaman seseorang. Sama juga dengan lelaki atau para suami, makanan juga merupakan faktor atau cara tingkatkan kesuburan lelaki.


Walaupun tidaklah 100% dapat membuatkan wanita hamil, tetapi ia sangat-sangat membantu wanita menjadi lebih subur dan mudah hamil. Jom lihat antara makanan yang dapat tingkatkan kesuburan wanita yang harus anda tahu.


Apa kata lepas ni, kita cuba amalkan makanan yang tingkatkan kesuburan wanita ni. Rina pun dalam proses nak TTC so nak jadikan amalan pemakanan ini sebagai makanan tingkatkan kesuburan diri juga Insyallah. Jadi, bolehlah cari geng dengan korang kalau-kalau korang ada nak cuba juga pemakanan ni eheeee.

Ok, jom lihat 17 makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh kita cuba.


1.  Buah Tin

makanan subur


Buah tin dikenali sebagai figs atau buah ara ini sebenarnya dapat meningkatkan kesuburan wanita. Ia juga dikatakan makanan sunnah. Tahukah anda, sebenarnya buah tin ini telah diamalkan juga pada zaman yunani kuno dan terbukti secara ilmiah dapat meningkat kesuburan tubuh badan wanita kerana ia mempunyai zat besi yang cukup tinggi.

Rasanya agak sedap, tidak terlalu manis. Memang best! Rina baru je mula amalkan makan buah tin ni. 


2.  Sayuran Bewarna Hijau

makanan kesuburan wanita


Warna sayur mempengaruhi khasiatnya? Ya benar, memang betul Sayuran hijau secara semulajadinya dapat meningkatkan fungsi libido para wanita. Hal ini kerana kandungan sayuran bewarna hijau mengandungi zat atau nutrisi folat dan vitamin B yang tinggi.

Vitamin B ini dapat meningkatkan ovulasi bagi para wanita. Antara sayuran bewarna hijau yang boleh anda amalkan adalah sayur brokoli, bayam, sawi, arugula, romaine dan banyak lagi. Kalau boleh, hari-hari makan sayur hijau ok?


3.  Madu

makanan wanita subur


Tahukah anda, madu dapat meningkatkan waktu subur wanita dan juga dapat meningkatkan jumlah produksi sperm bagi kaum lelaki? Betul! Madu dapat meningkatkan kesuburan bagi suami dan isteri. Sebaik-baiknya, amalkanlah madu yang benar-benar asli kerana ia mengandungi antioksidan yang tinggi.


4.  Tiram

makanan kesuburan wanita


Percaya atau tidak, tiram yang merupakan makanan seafood ini sangat penting untuk kesuburan seorang wanita. Ia mengandungi zat besi tinggi yang akan berfungsi bagi menyihatkan ovulasi dan menjadikan produksi sel telur semakin stabil. Selain daripada tiram, anda juga boleh amalkan makanan seperti kacang dan biji-bijian.


5.  Ikan Salmon

makanan untuk subur


Walaupun harganya mahal, ikan salmon sangat-sangat berkhasiat dimana ia bukan sahaja baik untuk tubuh badan yang ingin diet dan bina badan, tetapi juga sangat diperlukan untuk wanita yang ingin tingkatkan kesuburan tubuh. Ini kerana, salmon kaya dengan asam lemak omega-3 yang membantu aliran darah lancar sehingga ke organ reproduksi.


6.  Ubi

makanan kesuburan wanita


Jadikan makanan harian anda lengkap dengan pelbagai serat dan karbohidrat. Antara makanan yang boleh anda jadikan rutin juga adalah ubi. Ia mempunyai nutrisi dan zat perangsang ovulasi untuk membantu meningkatkan kesuburan wanita.


7.  Buah Berri



Bukan sahaja wajah akan lebih awet muda dan cantik, tetapi dalaman pun akan terlindung dan terjaga. Buah berri apa sahaja jenis buah berri sangat tinggi antioksidan dimana anda boleh amalkannya selalu. Ia juga dapat meningkatkan libido dalam kalangan wanita atau isteri.


8.  Akar Maca

makanan kesuburan wanita


Dengar namanya sangat pelik kan, tapi bagaimana pula dengan rupanya? Akar maca ini semestinya berakar! Ia adalah tumbuhan yang tumbuh di tengah Peru dataran Tinggi Gunung Andes. Selalunya digunakan untuk buat ubat. Cara nak amalkannya mungkin boleh dijadikan sebagai air rebusan. Seeloknya kita tanya pada yang pakar.


9.  Bawang Merah Dan Bawang Putih

makanan kesuburan wanita


Tips mudah ini adalah banyakkan bawang putih dan bawang merah dalam masakan anda. Bawang merah dan bawang putih merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita harus anda tahu. Bukan sahaja wanita, ia juga merupakan makanan subur untuk orang lelaki.


10.  Produk Tenusu

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Produk tenusu seperti susu, keju, telur dan lain-lain lagi merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh anda makan. Produk tenusu mengandungi vitamin D yang banyak menyebabkan hormon seks yang diperlukan oleh tubuh sepanjang ovulasi akan mudah dihasilkan.


11.  Biji Bunga Matahari

makanan untuk kesuburan

Kuaci diperbuah dari biji bunga matahari. Biji bunga matahari sangat baik untuk diamalkan bagi wanita yang ingin tingkatkan kesuburan. Ia mengandungi vitamin E yang tinggi yang dapat membantu meningkatkan kualiti sperm supaya sperm dapat hidup lebih lama. Maka, lpeluang untukdisenyawakan dengan ovum akan menjadi lebih tinggi.


12. Vitamin C

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Vitamin C bukan hanya untuk anak-anak membesar atau kuatkan antibodi sahaja, sebenarnya ia juga dapat meningkatkan kesuburan tubuh badan. Anda boleh makan vitamin C sahaja ataupun boleh mendapatkan vitamin c dari setiap pemakanan anda seperti sayur dan buah-buahan.

Antara makanan tinggi vitamin C adalah seperti sayur brokoli, kentang, tomato, cili merah dan banyak lagi. Terdapat banyak sayur dan buah yang tinggi vitamin C.


13. Halia Dan Lengkuas

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Perasan tak, dua dua ini kategorinya hampir sama jenis. Ia berfungsi sebagai agent yang merangsang ereksi, mencegah ejakulasi diri dan melancarkan proses aliran darah. Kalau nak lancarkan darah, memang sesuai sangat makan makanan berlauk yang ada halia dan lengkuas ni. Di samping tu, dapat tingkatkan kesuburan wanita juga.


14. Buah Limau Dan Limau Nipis

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Seminggu sekali, wajiblah minum air limau. Pertama, ia dapat membuang segala toksid dan kotoran, kedua ia dapat menyihatkan jantung dan saluran pernafasan kita. Ketiga, sebab ia kaya dengan vitamin C juga penuh antioksidan untuk menjadikan tubuh lebih subur sebagai seorang wanita.


15.  Asid Folic

makanan tingkatkan kesuburan


Asid folik membantu lelaki menghasilkan sperm yang berkualiti sebenarnya, tidak hairanlah kalau lelaki pun makan asid folik. Tetapi selalunya wanita yang makan asid folik, ia sebenarnya dapat menyokong sel-sel tubuh badan anda menjadikan proses reproduktif berjalan dengan baik.


16.  Kacang Almond

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Macam tak percaya je kan, sebenarnya kacang Almond pun sesuai sangat diamalkan untuk wanita dan laki-laki yang nak tubuh lebih subur.  Ia kaya dengan Vitamin E yang sangat diperlukan dalam tubuh wanita untuk menghasilkan telur yang lebih matang.


17.  Kurma Ajwa Madinah


wanita subur


Khasiat kurma Ajwa adalah menyuburkan tubuh suami isteri kerana mengandungi antioksidan kedua yang tertinggi antara semua buah. Selain dapat meningkatkan kesuburan isteri adalah ia juga dapat menjadikan tubuh lebih bertenaga sepanjang hari, metabolisme yang terkawal serta mencegah gangguan yang terdapat dalam tubuh badan kita. 


Percaya atau tidak, kadang-kadang gangguan, sihir atau jin atau apa-apa yang mengganggu tubuh badan kita ni pun merupakan penyebab kenapa kesuburan kita terganggu. Sebab ada orang pergi cek di hospital tapi tak ada apa-apa masalah, malah dia subur. Cuma kerap mimpi pelik (diganggu) dan lain-lain. 


Tapi kalau tak rasa diri diganggu, boleh amalkan kurma Ajwa Madinah untuk elakkan diri dari racun dan sihir sepanjang hari. Ada hadis sahih yang mengatakan:


مَنْ تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سُمٌّ، وَلَا سِحْرٌ

Maksudnya : “Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma Ajwah pada waktu pagi, tidak akan memberi mudarat sebarang racun mahupun sihir kepadanya pada hari tersebut.” [HR al-Bukhari (5445) dan Muslim (2047)]


Ikhtiar Suburkan Tubuh Badan Dengan Ajwa Asli Madinah


makanan tingkatkan kesuburan


Yang terbaik adalah kurma asli daripada Madinah. Sebab sekarang kurma ajwa ada yang ditanam di iran, Yaman, Tunisia dan lain-lain. Tapi carilah kurma ajwa dari Madinah kerana ia ada keberkahan Nabi SAW dan nabi sendiri pun makan kurma yang ditanam di Madinah. 


Selain makanan tingkatkan kesuburan wanita, kurma ajwa madinah juga dapat menguatkan janin dan melancarkan darah serta memproduksi sel-sel darah merah. Jadi kalau hormon kita tak elok, banyak hilang darah sebab period berlebihan atau haid tak stabil, sangat-sangat bagus untuk amalkan Ajwa Madinah ni.


Kurma Ajwa Madinah Yang Dipercayai Asli


Alhamdulillah tak perlu was-was lagi dah sebab Ajwa asli daripada Madinah sudah ditemui. Dulu kalau kita beli, seller pun tak cakap kurma ajwa ni dari mana, ditanam di mana.. Tapi sekarang kalau nak dapatkan kurma ajwa madinah, beli kurma ajwa dari Rihura. Sebab Rihura membekalkan kurma Ajwa asli Madinah dari pembekal berpengalaman sejak tahun 90 an lagi. Dan kualiti kurma ajwa Rihura adalah kualiti Eksport (antarabangsa) dan mereka ada sijil certified of origin (Kurma Ajwa Asli Madinah).


Harganya juga sangat berpatutan.  Kalau kurma Ajwa lain lagi mahal ni. Alhamdulillah syukur sangat bila ramai dalam kalangan kita yang dipertemukan dengan kurma Ajwa Rihura. Asli dari Tanah Madinah, semua merasa~.



makanan tingkatkan kesuburan


makanan tingkatkan kesuburan

suami isteri subur

Untuk dapatkan Kurma Ajwa atau Tips berkaitan kesuburan, boleh follow page RIHURA.

Atau Klik WASAP di SINI.


7 Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki / Suami (Lelaki Subur)

Sama ada anda baru sahaja memutuskan bahawa anda sudah bersedia untuk menimang anak

atau sudah lama mencuba, pasti pernah terlintas dalam fikiran anda berkaitan dengan kesuburan

lelaki atau suami anda kan. Asyik-asyik perempuan sahaja yang dipersalahkan atau dikatakan

apabila suami isteri tiada zuriat ni. Eh eh..


Masalah yang melibatkan sistem pembiakan wanita seringkali sukar untuk diubati, tetapi banyak

yang berkaitan dengan ketidak suburan lelaki juga boleh ditingkatkan kesuburannya. Jadi, jangan

risau, dan jangan salahkan sapa-sapa. Cukuplah sama-sama perbaiki diri.


Jom kami kongsikan 7 cara untuk meningkatkan kesuburan lelaki / suami yang kita boleh cuba

ikuti. Mana tahu ada yang berkesan, apa-apapun tips ini mungkin dalam membantu anda.



1. Berhenti Merokok

cara tingkatkan kesuburan lelaki

Antara kebaikan berhenti merokok adalah kaum suami dapat meningkatkan kesihatan yang

baik, termasuk meningkatkan kesuburan lelaki atau suami. Tabiat merokok lelaki juga boleh

mempengaruhi kesuburan pasangan wanita.


Penyelidikan menunjukkan bahawa apabila wanita terdedah kepada asap rokok, mereka

mempunyai kadar kejayaan IVF yang lebih rendah dan kemungkinan peningkatan risiko

keguguran. Bahaya tu, bukan sahaja bahaya untuk wanita merokok, tapi bahaya untuk suami

merokok, boleh menyebabkan si isteri yang terkesan.


2. Tingkatkan Berat Badan Yang Ideal

Salah satu cara untuk meningkatkan kesuburan lelaki adalah dengan memastikan bahawa berat

badan mereka ideal. Kajian telah menunjukkan bahawa berat badan berlebihan dapat

mengganggu keseimbangan hormon tubuh, yang dapat menyebabkan jumlah sperma lebih

rendah.


Jadi untuk memastikan subur bagi lelaki adalah dengan memastikan berat badan yang ideal ya?



3. Makan Makanan Yang Sihat


lelaki subur

Terdapat sesetengah kajian yang menunjukkan bahawa diet yang seimbang dan sihat dapat

memberikan manfaat kepada kesuburan lelaki. Apa yang terbaik untuk sperma anda adalah

kemungkinan yang paling berkhasiat untuk seluruh badan anda.


Pilih sumber protein tanpa lemak (seperti ikan dan ayam), banyak sayuran dan buah segar,

lemak sihat (seperti minyak zaitun dan kacang-kacangan), dan biji-bijian.


4. Elakkan Ubat-Ubatan Tertentu


Beberapa ubat-ubatan tertentu berpotensi menurunkan pengeluaran sperma yang sihat.

Setelah para lelaki berhenti mengambil ubat-ubatan tersebut, jumlah sperma mereka akan

kembali normal atau meningkat. Antara ubatan tersebut adalah antibiotik, anti-androgens,

methadone dan banyak lagi.


5. Makan Makanan Yang Kaya Sumber Antioksidan


Antioksidan adalah molekul yang membantu menyahaktifkan sebatian yang disebut radikal

bebas yang dapat merosakkan sel. Beberapa vitamin dan mineral bertindak sebagai antioksidan

dan beberapa kajian telah menghubungkan penggunaan antioksidan dengan peningkatan

jumlah sperma. Oleh itu, penting untuk suami amalkan makanan yang penuh dengan

sumber antioksidan.


Makanan yang senang untuk mendapatkan antioksidan untuk kesuburan lelaki salah satunya

adalah kurma Ajwa Rihura. Ia merupakan kurma Ajwa Asli dari Tanah Madinah yang mempunyai

khasiat dalaman dan luaran untuk kesuburan kaum lelaki.


lelaki subur


6. Makan Makanan Yang Kaya Dengan Folat Dan Zink


Kajian menunjukkan bahawa pengambilan folat dan zink secara bersamaan dapat meningkatkan

kesuburan lelaki secara keseluruhan, termasuklah kepekatan dan jumlah spermanya. 


7. Hadkan Pendedahan Kepada Pencemaran Alam Sekitar

Secara khususnya, kajian pada tahun 2019 menunjukkan kehidupan di kawasan perindustrian dengan pencemaran udara yang teruk antara faktor penurunan jumlah sperma.

Elakkan terdedah dengan pencemaran alam sekitar sekerap mungkin juga dapat menyumbang kepada kesuburan lelaki.

Kesimpulannya, sekiranya anda menghadapi masalah kesuburan lelaki, apa yang anda boleh

lakukan adalah fokus pada peningkatan kesihatan umum anda. Cara yang disebutkan di atas

adalah antara komponen utama untuk kesuburan lelaki. Jadi, jangan kecewa, teruskan

berusaha sehingga berjaya.


kesuburan lelaki


Tak perlu risau bahaya suplemen dan sebagainya kerana anda tak perlu makan supplemen 
yang pelbagai. Hanya mengamalkan Kurma Ajwa khasiat serta penuh dengan berkah 
Doa Rasulullah SAW, tubuh badan akan memberi tindak balas dalaman untuk lebih subur 
dan sihat. Insyallah.

lelaki subur

Antara khasiat Kurma Ajwa Asli Madinah untuk kaum lelaki atau suami adalah:

  • Mengelakkan mati pucuk
  • Memberi tenaga untuk bekerja 
  • Meningkatkan libido
  • Meningkatkan kesuburan 
  • Menghasilkan sperm yang berkualiti
  • Mengenyangkan perut
  • Bantu diet dan bina badan
  • Cegah masalah buasir dan sembelit
  • Menurunkan kadar kolestrol
  • Menyihatkan jantung

lelaki subur

Isteri juga elok mengamalkan Kurma Ajwa Asli Madinah daripada Rihura ini kerana khasiatnya penuh antioksida, untuk kesuburan tubuh, tenaga yang berpanjangan, membantu anda mendapatkan berat badan yang ideal, mudahkan proses pencernaan. Bagi ibu hamil dan ibu mengandung, kurma Ajwa ini sangat berkhasiat dalam menjaga kandungan dan menyihatkan tubuh badan.

lelaki subur

Mulai hari ini, jom jadikan makanan kurma Ajwa kegemaran nabi ini sebagai amalan harian yang mempunyai keberkahan dan hikmahnya. Insyallah mana tahu ikhtiar kita sama-sama diberkati Allah SWT.  Rina dan suami pun dah mula amalkan kurma ni, alhamdulillah sedap, suami pun suka.

kesuburan lelaki


Harga Kurma Ajwa Asli Madinah (Rihura) sangat-sangat berpatutan. Kalau kat lain, rasa lebih mahal. Tapi Ajwa Rihura ni bukan sahaja mampu milik, penting sekali ia adalah kurma Ajwa Original Madinah. Alhamdulillah. Jom dapatkan untuk suami isteri. Kalau nak beli, mudah jer. Korang klik link WASAP INI atau ke Facebook Rihura.

kesuburan lelaki

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Mereka ditanam di Kota Madinah. Malahan, dikatakan Kurma Ajwa ini merupakan kurma yang paling terkenal di seluruh dunia dalam kalangan muslimin muslimat.

Ciri-Ciri Kurma Ajwa


Kurma Ajwa berwarna coklat yang sangat gelap dan hampir hitam warna. Kurma Ajwa kaya dengan banyak nutrien. Tekstur kurma Ajwa ini agak lembut dan berair dan rasa manisnya tetap dikekalkan. 

Inilah beberapa sebab kenapa kurma Ajwa ini merupakan kurma nombor satu di seluruh dunia. Rasanya boleh dikatakan sebagai sederhana manis dan lembut. Selain itu bila kita mengunyahnya, terasa seperti satu tekstur yang sedang mencair didalam mulut kita.

Kurma Ajwa muda pula berwarna merah dan terdapat jaluran berwarna emas yang tiada pada kurma lain. Ukuran saiz kurma Ajwa pula tidaklah terlalu besar ataupun kecil. Bentuknya pula lebih kearah bentuk bulat.

Khasiat Kurma Ajwa


Rasanya yang sedap bukan sahaja salah satu manfaat yang anda dapati dari kurma Ajwa ini. Kurma Ajwa dibekalkan dengan nutrien dan juga boleh dianggap sebagai ‘powerpack nutrien’. Walaupun saiznya tidak besar namun ia mengandungi banyak nutrien dan vitamin yang bermanfaat. 

Kurma ini juga mengandungi protein, karbohidrat, serat pemakanan dan lemak yang sihat. Soal vitamin pula, kurma Ajwa diperkaya dengan vitamin A, B6, C, E dan K. Mereka juga mengandungi karotenoid yang merupakan sebahagian daripada keluarga vitamin A dan hebat untuk penglihatan. 

Antara kandungan vitamin lain yang terdapat dalam kurma Ajwa termasuk folat, niacin, thiamine dan riboflavin. Kurma ini juga mengandungi kalsium, kalium, magnesium, phosophorus, natrium, besi, zink, tembaga, mangan dan selenium. Sekarang kita ketahui kenapa pengembara padang pasir sering membekalkan kurma Ajwa ini dalam perjalanannya bukan?


Kelebihan Kurma Ajwa


Ia tidak mengejutkan bahawa dengan kandungan bahan berkhasiat, vitamin dan mineral, kurma Ajwa mempunyai banyak kelebihannya. Berikut adalah beberapa kelebihan yang terdapat dalam kurma Ajwa:

1 - Membantu Proses Pencernaan 


Bulan puasa ini memang mudah untuk kita terkena sembelit atau sukar untuk mencerna makanan. Ianya adalah disebabkan  oleh kekurangan air pada waktu siang hari dan waktu makan yang berubah. Amat digalakkan untuk mengamalkan memakan kurma Ajwa pada bulan puasa.

Terdapat pelbagai kandungan serat yang terdapat di dalamnya. Ianya juga didapati berkesan dalam melancarkan sistem pencernaan dan seterusnya membolehkan usus berfungsi dengan lebih baik.

2 - Meningkatkan Kesihatan Jantung


Selain menggalakkan kesihatan usus besar, kurma Ajwa juga baik untuk meningkatkan kesihatan jantung kita. Eloklah dimakan sekiranya kita seorang yang sangat sibuk dan tiada masa untuk bersenam atau menjaga kesihatan tubuh badan.

3 - Anti-radang 


Antioksida di dalam kurma Ajwa ini dapat membantu melindungi tubuh kita dari jangkitan, meningkatkan kesihatan jantung dan bersifat anti-kanser. Kurma Ajwa ini juga kaya dengan magnesium dan mineral.

Ia amat dikenali dengan kelebihannya dalam anti-radang. Kurma Ajwa mempunyai ciri-ciri anti-radang yang paling tinggi, sama dengan ubat-ubatan komersial seperti aspirin atau ibuprofen.

4 - Mengurangkan Tekanan Darah 


Magnesium telah digunakan untuk membantu menurunkan tekanan darah. Dan kita ketahui, kurma Ajwa amat diperkaya dengan mineral ini.

5 - Risiko Strok Dikurangkan  


Penyelidik mendapati risiko strok dikurangkan sebanyak 9% untuk setiap 100 miligram magnesium yang digunakan setiap hari.

6 - Kehamilan Yang Sihat 


Satu kajian menunjukkan bahawa memakan kurma Ajwa pada kehamilan dapat membantu proses kelahiran dan kurangnya risiko caesar

7 - Meningkatkan Kesihatan Otak 


Sesetengah kajian mendapati tahap vitamin B6 yang mencukupi dikaitkan dengan peningkatan prestasi otak dan skor ujian yang lebih baik.

8 - Kesihatan dan Kekuatan Tulang 


Jumlah mineral yang banyak dijumpai pada kurma Ajwa menjadikannya makanan super untuk memperkuat tulang dan melawan penyakit yang menyakitkan dan melemahkan seperti osteoporosis.

9 - Gangguan usus 


Kandungan nikotin semulajadi dalam kurma Ajwa dianggap amat baik untuk menyembuhkan pelbagai jenis gangguan usus.

10 - Anemia 


Kurma Ajwa mempunyai warna gelap apabila dikeringkan, kerana kandungan mineralnya yang tinggi. Walau bagaimanapun, tahap besi yang banyak menjadikannya makanan tambahan yang sempurna untuk orang yang mengalami anemia.


11 - Penambah Tenaga 


Kurma Ajwa tinggi gula yang semulajadi seperti glukosa, fruktosa, dan sukrosa. Oleh itu, ia adalah makanan ringan yang sempurna untuk menambahkan tenaga.

12 - Mengekalkan berat badan yang sihat 


Kurma harus dimasukkan sebagai sebahagian daripada diet yang sihat. Ianya terdiri daripada gula, protein dan banyak vitamin penting.

13 - Kesihatan Sistem Saraf 


Vitamin yang terdapat pada kurma Ajwa menjadikan ia satu rangsangan yang ideal untuk kesihatan dan fungsi sistem saraf. Selain itu, ianya juga dapat meningkatkan kelajuan dan kewaspadaan aktiviti otak.

14 - Sesuai untuk pesakit diabetes


Apa yang uniknya tentang kurma Ajwa adalah kandungan gula yang terdapat di dalamnya. Gula tersebut hanyalah monosakarida, iaitu komposisi gula yang paling ringkas dan tak perlu diuraikan lagi. Gula yang didapati dalam Kurma Ajwa adalah lebih bermanfaat, terutamanya bagi pesakit diabetes tahap ke 2.

15 - Khasiat untuk ibu mengandung dan menyusu


Kurma memang sinonim dengan ibu hamil dan menyusu kerana ia dikatakan dapat memberi tenaga yang secukupnya untuk para wanita. Pada bulan puasa kita sering lihat iklan di kaca televisyen, ramai yang kongsikan resepi campuran kurma. Antaranya kurma oat, air rendaman kurma, jus susu kurma, jus bandung kurma dan sebagainya untuk ibu mengandung dan menyusu.

Secara saintifiknya, pakar juga mendapati bahawa kurma Ajwa ini dapat membantu ibu meningkatkan susu badan dan melindungi tubuh mereka daripada penyakit dan pelbagai jangkitan.

16 - Membantu Kesuburan


Kurma Ajwa dapat meningkatkan kesuburan pada wanita ataupun kesuburan kaum lelaki. Kurma Ajwa yang sangat sesuai untuk kesuburan biasanya yang masih dalam keadaan setengah matang atau dalam keadaan masih muda. Kurma Ajwa muda berwarna merah yang cerah dengan kulit luarnya terdapat seperti goresan berwarna emas macam tulisan kaligrafi. 

Selain Kurma Ajwa yang muda, sebenarnya kurma muda dari jenis lain juga berkhasiat untuk kesuburan wanita ataupun lelaki. Antaranya seperti jenis kurma barhee yang berwarna kuning ataupun hijau. Kurma jenis-jenis lain pun boleh juga namun yang paling terbaik adalah kurma Ajwa.

Kandungan dalam kurma Ajwa yang dapat meningkatkan kesuburan iaitu dengan adanya hormon botosin yang berperanan meningkatkan kesihatan Rahim. Kurma Ajwa juga dapat meningkatkan kualiti sperma pada kaum lelaki. Hal ini disebabkan dalam kurma tersebut mengandungi estradiol dan flavonoid dalam jumlah yang banyak.

Harga Terkini Kurma Ajwa


Di Malaysia, harga kurma Ajwa dikatakan memang agak mahal, iaitu mencecah lebih RM100 atas gred dan kualiti. Ianya disebabkan oleh permintaan yang tinggi di pasaran seluruh dunia berbanding dengan jenis kurma lain. Jadi jika anda menemui harga kurma Ajwa yang lebih murah, sila berhati hati kerana dikhuatiri kurma tersebut adalah tiruan ataupun dicampur dengan kurma yang lain.

Sekarang ini, kurma Ajwa ini bukan hanya terdapat di Madinah. Sekarang ini, banyak negara yang berjaya menanam kurma ini sehingga berbuah. Antara negara tersebut adalah Thailand, Indonesia, Afrika, Negara Timur Tengah dan juga negara barat.

Kesimpulannya, buah kurma secara umum mempunyai pelbagai khasiat yang telah terbukti oleh pelbagai kajian seluruh dunia. Ianya juga telah disebutkan dalam al-Quran. Jadi, tak perlu risau jika kita hanya makan kurma biasa kerana ia juga mengandungi pelbagai jenis khasiat dan kebaikan yang tersendiri.

KURMA AJWA ASLI MADINAH VIP PREMIUM
[KELUARAN RIHURA]


Jangan terkejut kalau anda dapati buah kurma Ajwa VIP Premium Rihura ini sangat besar dan sedap, ia memang fresh! Banyak testimoni dan feedback pelanggan sangat berpuas hati sehingga telah repeat order lebih dari 5 kali.

Asli dari ladang Tanah Madinah, bersaiz besar cukup mengenyangkan, gizi dan nutrisi yg sangat hebat (cepat kenyang 2-3biji pun). Paling menakjubkan khasiat Kurma Ajwa Asli Madinah ini:
.
☑️ Hindari segala jenis penyakit dan racun (jadikan amalan makan ajwa ini) 
☑️ Tingkatkan tenaga sepanjang hari bekerja
☑️ Sesuai utk ibu mengandung, wanita ikhtiar hamil 
☑️ Banyakkan susu badan
☑️ Suburkan kaum lelaki
☑️ Kuatkan rambut, tulang dan gigi
☑️ Lebatkan rambut anak
☑️ Meransang pertumbuhan minda dan otak
☑️ Anak lebih cerdas dan bijak
☑️ Menghalang racun dalam badan
☑️ Mengeluarkan santau,sihir, penyakit misteri, buatan org dari tubuh
☑️ Melancarkan sistem pencernaan dan lawas
☑️ Penuhi nutrisi tubuh badan (kuatkan antibodi)
☑️ Meningkatkan stamina utk ibu mengandung bersalin

Hadis Sahih: Siapa yg memakan kurma ajwa 7 biji pada pagi hari, maka tidak akan terkena racun/sihir pada hari tersebut.

Kurma Ajwa juga dikatakan berasal dari syurga, penawar penyakit tersembunyi ramai tak tahu. Elok sangat utk diamalkan seharian oleh anak2, isteri dan keluarga kita.


BRAIN BOOSTER - Baik utk minda dan daya ingatan/ pembelajaran
ENERGY BOOSTER - Stamina dan tenaga sesiapa sahaja yg makan kurma Ajwa
MILK BOOSTER - Susu badan bertambah, anak pun bertambah kenyang.

JOM MERASA KURMA AJWA ASLI MADINAH VIP PREMIUM DATES🎉😍

100gm - RM 15
200gm - RM 28
300gm - RM 40 
500gm - RM 60
1 kg - RM 110


Jom beramal dengan Ajwa Asli Madinah. Semoga dilimpahkan rezeki kesihatan berpanjangan buat semua.

KLIK Wasap segera utk fast respond:

WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...