RINA ZUL: Pemakanan
Memaparkan catatan dengan label Pemakanan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Pemakanan. Papar semua catatan

Khamis, 19 November 2020

TAMBAH SUSU BADAN DAN MAKAN KURMA SEBELUM BERSALIN [HIKMAH DARI AL-QURAN]

3:13 PTG 0
TAMBAH SUSU BADAN DAN MAKAN KURMA SEBELUM BERSALIN [HIKMAH DARI AL-QURAN]

Assalamualaikum wbt reader atau pembaca sekalian, semoga hari ini anda mendapat berkat dan rahmat Allah SWT. Alhamdulillah dipermudahkan urusan kalian semua dan moga dilimpahkan rezeki yang luas. Aamin ya rabbal alamin.


Hari ini, Rina nak share 3 ayat dari Al-Quran yang berkaitan dengan pemakanan ibu sebelum bersalin. Sebenarnya kurma memang elok diamalkan oleh pasangan nak ikthiar hamil, ibu hamil, ibu mengandung, ibu berpantang dan juga ibu menyusu. 


tambah susu badan


Banyak khasiat yang akan diperoleh oleh semua golongan ini. Bukan pada zaman moden ini jer, tapi dari zaman Nabi lagi. Salah satunya adalah dari kisah Maryam AS yang boleh kita lihat tertulis di dalam Al-Quran.







{فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنتُ نَسْيًا
مَّنسِيًّا (23) فَنَادَاهَا مِن تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا (24) وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا (25)}
[مريم : 23-25]


( 23 ) (Ketika ia hendak bersalin) maka sakit beranak itu memaksanya (pergi bersandar) ke pangkal sebatang pohon tamar (kurma); ia berkata alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang!

( 24 ) Lalu ia diseru dari sebelah bawahnya:" Janganlah engkau berdukacita (wahai Maryam), sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai.

( 25 ) Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak.


(Surah Mariam : 23-25)



Kenapa Perlu Makan Kurma Sebelum Bersalin?


tambah susu badan


Semasa melahirkan anak, kita guna segala kederat kesemua tenaga untuk lahirkan baby, seluruh tenaga tubuh badan kita keluarkan dan lakukan yang terbaik untuk bayi keluar. Banyak darah merah keluar dari badan kita.


Dalam tengah berpantang, ragam bayi kecil buat mommg stress, tak cukup rehat, tidur pun 2-3jam sahaja PENAT!


Kemudian, selepas melahirkan anak, Zat zat dalam tubuh badan kita semua diambil oleh anak disebabkan baby menyusu badan. Di sini, kita perlukan zat dan nutrisi, perlukan banyak susu badan, perlukan tenaga, perlukan darah yang lancar untuk membantu pendarahan selepas bersalin.


Kesemua masalah di atas dapat diselesaikan dengan mengamalkan Kurma Ajwa Madinah Asli. Kenapa Ajwa? Kurma lain tak boleh ker? Kurma lain boleh, tetapi Kurma Ajwa adalah kurma terbaik dalam peningkatan susu badan.


Khasiat Kurma Ajwa Kepada Ibu Mengandung / Ibu Hamil, Sebelum Bersalin Dan Selepas Bersalin

tambah susu badan



Terdapat banyak Khasiat makan kurma ketika hamil atau mengandung, sebelum bersalin dan selepas bersalin. Jom lihat satu persatu.

Khasiat makan kurma adalah dapat meningkatkan tenaga tubuh, melancarkan peredaran darah dalam tubuh, membekalkan zat dan nutrisi serta mengawal emosi sepanjang hari. Selain itu, ia juga membantu mencengkam rahim sewaktu kelahiran, ,memperkukuhkan urat rahim pada bulan terakhir kehamilan.

Sedarkah anda, kurma Ajwa juga mengandungi zat besi dan kalsium dimana ia adalah unsur paling tinggi yang diperlukan untuk membentuk susu ibu mengandung.

Bagi ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, kurma Ajwa juga akan dapat menambahkan susu. 

Untuk pengetahuan anda, kajian juga membuktikan bahawa kurma adalah makanan paling PANTAS diproses sebagai bekalan tenaga. Sebab itulah, ramai ibu menyusu memilih kurma Ajwa sebagai makanan tambahan untuk meningkatkan susu badan.


Kami sarankan anda amalkan kurma Ajwa dari Rihura Herbs Enterprise kerana ia sangat segar (stok baru), kualiti premium dan eksport, memiliki Certified of Origin dan paling penting Asli daripada Madinah, tidak diawet gula sedikit pun.


Jom lihat apa kata pengguna yang telah beramal dengan kurma Ajwa Madinah.


tambah susu badan

tambah susu badan

tambah susu badan


Untuk Pertanyaan / pembelian berkaitan Kurma Ajwa atau perlukan nasihat sis, sila klik Wasap di bawah:-


KLIK DI SINI




Rabu, 28 Oktober 2020

17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

5:01 PTG 0
17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

Ramai yang tertanya-tanya apakah makanan yang dapat membantu tingkatkan kesuburan wanita ataupun orang kata makanan mudah hamil. Makanan tingkatkan kesuburan wanita akan membantu wanita yang ingin ber'ttc' atau try to conceive ni untuk lebihkan hormon subur atau dapatkan waktu subur yang lebih kualiti.


Sebenarnya ada banyak cara untuk tingkatkan kesuburan para wanita, tapi pemakanan adalah yang paling penting dan berkesan. Sebab pemakanan atau minuman yang tepat membantu stabilkan hormon dan mempengaruhi dalaman seseorang. Sama juga dengan lelaki atau para suami, makanan juga merupakan faktor atau cara tingkatkan kesuburan lelaki.


Walaupun tidaklah 100% dapat membuatkan wanita hamil, tetapi ia sangat-sangat membantu wanita menjadi lebih subur dan mudah hamil. Jom lihat antara makanan yang dapat tingkatkan kesuburan wanita yang harus anda tahu.


Apa kata lepas ni, kita cuba amalkan makanan yang tingkatkan kesuburan wanita ni. Rina pun dalam proses nak TTC so nak jadikan amalan pemakanan ini sebagai makanan tingkatkan kesuburan diri juga Insyallah. Jadi, bolehlah cari geng dengan korang kalau-kalau korang ada nak cuba juga pemakanan ni eheeee.

Ok, jom lihat 17 makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh kita cuba.


1.  Buah Tin

makanan subur


Buah tin dikenali sebagai figs atau buah ara ini sebenarnya dapat meningkatkan kesuburan wanita. Ia juga dikatakan makanan sunnah. Tahukah anda, sebenarnya buah tin ini telah diamalkan juga pada zaman yunani kuno dan terbukti secara ilmiah dapat meningkat kesuburan tubuh badan wanita kerana ia mempunyai zat besi yang cukup tinggi.

Rasanya agak sedap, tidak terlalu manis. Memang best! Rina baru je mula amalkan makan buah tin ni. 


2.  Sayuran Bewarna Hijau

makanan kesuburan wanita


Warna sayur mempengaruhi khasiatnya? Ya benar, memang betul Sayuran hijau secara semulajadinya dapat meningkatkan fungsi libido para wanita. Hal ini kerana kandungan sayuran bewarna hijau mengandungi zat atau nutrisi folat dan vitamin B yang tinggi.

Vitamin B ini dapat meningkatkan ovulasi bagi para wanita. Antara sayuran bewarna hijau yang boleh anda amalkan adalah sayur brokoli, bayam, sawi, arugula, romaine dan banyak lagi. Kalau boleh, hari-hari makan sayur hijau ok?


3.  Madu

makanan wanita subur


Tahukah anda, madu dapat meningkatkan waktu subur wanita dan juga dapat meningkatkan jumlah produksi sperm bagi kaum lelaki? Betul! Madu dapat meningkatkan kesuburan bagi suami dan isteri. Sebaik-baiknya, amalkanlah madu yang benar-benar asli kerana ia mengandungi antioksidan yang tinggi.


4.  Tiram

makanan kesuburan wanita


Percaya atau tidak, tiram yang merupakan makanan seafood ini sangat penting untuk kesuburan seorang wanita. Ia mengandungi zat besi tinggi yang akan berfungsi bagi menyihatkan ovulasi dan menjadikan produksi sel telur semakin stabil. Selain daripada tiram, anda juga boleh amalkan makanan seperti kacang dan biji-bijian.


5.  Ikan Salmon

makanan untuk subur


Walaupun harganya mahal, ikan salmon sangat-sangat berkhasiat dimana ia bukan sahaja baik untuk tubuh badan yang ingin diet dan bina badan, tetapi juga sangat diperlukan untuk wanita yang ingin tingkatkan kesuburan tubuh. Ini kerana, salmon kaya dengan asam lemak omega-3 yang membantu aliran darah lancar sehingga ke organ reproduksi.


6.  Ubi

makanan kesuburan wanita


Jadikan makanan harian anda lengkap dengan pelbagai serat dan karbohidrat. Antara makanan yang boleh anda jadikan rutin juga adalah ubi. Ia mempunyai nutrisi dan zat perangsang ovulasi untuk membantu meningkatkan kesuburan wanita.


7.  Buah Berri



Bukan sahaja wajah akan lebih awet muda dan cantik, tetapi dalaman pun akan terlindung dan terjaga. Buah berri apa sahaja jenis buah berri sangat tinggi antioksidan dimana anda boleh amalkannya selalu. Ia juga dapat meningkatkan libido dalam kalangan wanita atau isteri.


8.  Akar Maca

makanan kesuburan wanita


Dengar namanya sangat pelik kan, tapi bagaimana pula dengan rupanya? Akar maca ini semestinya berakar! Ia adalah tumbuhan yang tumbuh di tengah Peru dataran Tinggi Gunung Andes. Selalunya digunakan untuk buat ubat. Cara nak amalkannya mungkin boleh dijadikan sebagai air rebusan. Seeloknya kita tanya pada yang pakar.


9.  Bawang Merah Dan Bawang Putih

makanan kesuburan wanita


Tips mudah ini adalah banyakkan bawang putih dan bawang merah dalam masakan anda. Bawang merah dan bawang putih merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita harus anda tahu. Bukan sahaja wanita, ia juga merupakan makanan subur untuk orang lelaki.


10.  Produk Tenusu

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Produk tenusu seperti susu, keju, telur dan lain-lain lagi merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh anda makan. Produk tenusu mengandungi vitamin D yang banyak menyebabkan hormon seks yang diperlukan oleh tubuh sepanjang ovulasi akan mudah dihasilkan.


11.  Biji Bunga Matahari

makanan untuk kesuburan

Kuaci diperbuah dari biji bunga matahari. Biji bunga matahari sangat baik untuk diamalkan bagi wanita yang ingin tingkatkan kesuburan. Ia mengandungi vitamin E yang tinggi yang dapat membantu meningkatkan kualiti sperm supaya sperm dapat hidup lebih lama. Maka, lpeluang untukdisenyawakan dengan ovum akan menjadi lebih tinggi.


12. Vitamin C

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Vitamin C bukan hanya untuk anak-anak membesar atau kuatkan antibodi sahaja, sebenarnya ia juga dapat meningkatkan kesuburan tubuh badan. Anda boleh makan vitamin C sahaja ataupun boleh mendapatkan vitamin c dari setiap pemakanan anda seperti sayur dan buah-buahan.

Antara makanan tinggi vitamin C adalah seperti sayur brokoli, kentang, tomato, cili merah dan banyak lagi. Terdapat banyak sayur dan buah yang tinggi vitamin C.


13. Halia Dan Lengkuas

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Perasan tak, dua dua ini kategorinya hampir sama jenis. Ia berfungsi sebagai agent yang merangsang ereksi, mencegah ejakulasi diri dan melancarkan proses aliran darah. Kalau nak lancarkan darah, memang sesuai sangat makan makanan berlauk yang ada halia dan lengkuas ni. Di samping tu, dapat tingkatkan kesuburan wanita juga.


14. Buah Limau Dan Limau Nipis

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Seminggu sekali, wajiblah minum air limau. Pertama, ia dapat membuang segala toksid dan kotoran, kedua ia dapat menyihatkan jantung dan saluran pernafasan kita. Ketiga, sebab ia kaya dengan vitamin C juga penuh antioksidan untuk menjadikan tubuh lebih subur sebagai seorang wanita.


15.  Asid Folic

makanan tingkatkan kesuburan


Asid folik membantu lelaki menghasilkan sperm yang berkualiti sebenarnya, tidak hairanlah kalau lelaki pun makan asid folik. Tetapi selalunya wanita yang makan asid folik, ia sebenarnya dapat menyokong sel-sel tubuh badan anda menjadikan proses reproduktif berjalan dengan baik.


16.  Kacang Almond

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Macam tak percaya je kan, sebenarnya kacang Almond pun sesuai sangat diamalkan untuk wanita dan laki-laki yang nak tubuh lebih subur.  Ia kaya dengan Vitamin E yang sangat diperlukan dalam tubuh wanita untuk menghasilkan telur yang lebih matang.


17.  Kurma Ajwa Madinah


wanita subur


Khasiat kurma Ajwa adalah menyuburkan tubuh suami isteri kerana mengandungi antioksidan kedua yang tertinggi antara semua buah. Selain dapat meningkatkan kesuburan isteri adalah ia juga dapat menjadikan tubuh lebih bertenaga sepanjang hari, metabolisme yang terkawal serta mencegah gangguan yang terdapat dalam tubuh badan kita. 


Percaya atau tidak, kadang-kadang gangguan, sihir atau jin atau apa-apa yang mengganggu tubuh badan kita ni pun merupakan penyebab kenapa kesuburan kita terganggu. Sebab ada orang pergi cek di hospital tapi tak ada apa-apa masalah, malah dia subur. Cuma kerap mimpi pelik (diganggu) dan lain-lain. 


Tapi kalau tak rasa diri diganggu, boleh amalkan kurma Ajwa Madinah untuk elakkan diri dari racun dan sihir sepanjang hari. Ada hadis sahih yang mengatakan:


مَنْ تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سُمٌّ، وَلَا سِحْرٌ

Maksudnya : “Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma Ajwah pada waktu pagi, tidak akan memberi mudarat sebarang racun mahupun sihir kepadanya pada hari tersebut.” [HR al-Bukhari (5445) dan Muslim (2047)]


Ikhtiar Suburkan Tubuh Badan Dengan Ajwa Asli Madinah


makanan tingkatkan kesuburan


Yang terbaik adalah kurma asli daripada Madinah. Sebab sekarang kurma ajwa ada yang ditanam di iran, Yaman, Tunisia dan lain-lain. Tapi carilah kurma ajwa dari Madinah kerana ia ada keberkahan Nabi SAW dan nabi sendiri pun makan kurma yang ditanam di Madinah. 


Selain makanan tingkatkan kesuburan wanita, kurma ajwa madinah juga dapat menguatkan janin dan melancarkan darah serta memproduksi sel-sel darah merah. Jadi kalau hormon kita tak elok, banyak hilang darah sebab period berlebihan atau haid tak stabil, sangat-sangat bagus untuk amalkan Ajwa Madinah ni.


Kurma Ajwa Madinah Yang Dipercayai Asli


Alhamdulillah tak perlu was-was lagi dah sebab Ajwa asli daripada Madinah sudah ditemui. Dulu kalau kita beli, seller pun tak cakap kurma ajwa ni dari mana, ditanam di mana.. Tapi sekarang kalau nak dapatkan kurma ajwa madinah, beli kurma ajwa dari Rihura. Sebab Rihura membekalkan kurma Ajwa asli Madinah dari pembekal berpengalaman sejak tahun 90 an lagi. Dan kualiti kurma ajwa Rihura adalah kualiti Eksport (antarabangsa) dan mereka ada sijil certified of origin (Kurma Ajwa Asli Madinah).


Harganya juga sangat berpatutan.  Kalau kurma Ajwa lain lagi mahal ni. Alhamdulillah syukur sangat bila ramai dalam kalangan kita yang dipertemukan dengan kurma Ajwa Rihura. Asli dari Tanah Madinah, semua merasa~.



makanan tingkatkan kesuburan


makanan tingkatkan kesuburan

suami isteri subur

Untuk dapatkan Kurma Ajwa atau Tips berkaitan kesuburan, boleh follow page RIHURA.

Atau Klik WASAP di SINI.


Ahad, 10 Mei 2020

TOP 10+ Makanan Tambah Susu Badan Dengan Meriah

6:16 PG 4
TOP 10+ Makanan Tambah Susu Badan Dengan Meriah
Sebagai seorang ibu yang menyusukan anak, anda mungkin mempunyai banyak persoalan dalam fikiran anda, betul tak? Jika anda prihatin dengan kesihatan dan pertumbuhan si kecil anda, pasti anda ingin melakukan sesuatu yang terbaik untuk si kecil anda.

Salah satu persoalan terpenting yang dimiliki seorang ibu yang menyusukan anak adalah apa yang harus dimakan pada tempoh penyusuan untuk memastikan bekalan susu yang baik dan banyak. Ianya supaya makanan tambah susu badan ini benar-benar berkesan.

Fasa menyusukan bayi adalah ketika ibu memerlukan banyak perhatian berkaitan dengan makanan dan kesihatan. Apa sahaja yang dimakan oleh anda dalam tempoh ini sangat penting untuk pemulihan selepas bersalin. Ia juga akan mempengaruhi jumlah susu yang dihasilkan secara langsung.

Terdapat makanan tertentu yang dapat menambahkan susu badan dengan banyak untuk para ibu. Susu ibu mengandungi semua nutrien utama yang diperlukan untuk pertumbuhan keseluruhan dan perkembangan otak bayi yang baru lahir.

Berikut adalah senarai 10 makanan tambah susu badan dengan meriah. Makanan ini membantu bukan sahaja meningkatkan pengeluaran susu ibu, tetapi juga kembali sihat, selepas kehamilan dan kelahiran bayi anda!

1 - Oat


Oat merupakan makanan penambah susu ibu yang paling terkenal. Oat mempunyai kepekatan beta-glukan diet yang lebih tinggi daripada makanan lain. Rasanya pula sememangnya amat sedap jika dimakan bersama makanan kegemaran anda.

Cara menggunakan oat adalah dengan dimasak dan diisi dengan buah, muffin, biskut atau kek. Ia bukan sahaja dapat memberikan tambahan rasa yang sedap, namun dapat memberikan tenaga tambahan kepada anda.

2 - Lobak

Khasiat Dan Kebaikan Lobak Merah Yang Perlu Anda Tahu!

Lobak sememangnya penuh dengan beta-karoten yang sememangnya amat elok untuk badan anda ketika anda tengah menyusukan bayi anda. Lobak adalah sumber karbohidrat yang sihat dan juga dapat meningkatkan kalium anda.

Sering makan lobak merah juga merupakan kaedah terbaik yang dapat membantu mengurangkan berat badan anda selepas bersalin, selain merupakan makanan tambah susu badan dengan meriah.

Kupas dan potong lobak tersebut pada satu masa dan simpan di dalam peti sejuk untuk memudahkan anda makan. Ia juga amat sedap jika dibuat jus dan juga dimakan bersama sup kegemaran anda.

3 - Halia

Amalkan Makan Halia Selama Seminggu, Kesannya Memang Menakjubkan

Adakah anda masih mempunyai halia, gula-gula halia atau halia yang tersisa dari dapur anda ketika ibu anda memasak sup? Tahukah anda, halia adalah makanan tambah susu badan yang baik serta dapat menambahkan susu dengan banyak.

Banyak resepi dari Asia dan India memerlukan halia dalam masakan, jadi luaskan menu anda dan cuba memasak masakan antarabangsa yang diilhamkan oleh halia.

Sekiranya anda penat dan tidak mempunyai masa untuk memasak, halia juga boleh dimakan secara mentah.

4 - Air

Air putih ternyata mengandung kalsium | metrobali.com

Walaupun air bukan makanan secara teknikal, tetapi ia merupakan aspek yang paling penting untuk meningkatkan bekalan susu ibu. Anda tidak perlu minum air dengan kuantiti yang banyak dalam masa sehari. Cukuplah dengan meminum 8 gelas (64 auns) sehari adalah sesuatu yang perlu anda titik beratkan. 

Pada peringkat awal penyusuan bayi anda, perlunya memiliki sebotol air di sebelah tempat anda menyusukan bayi anda. Ianya adalah untuk membantu anda dari terhidrasi dan meningkatkan kuantiti susu badan anda.

5 - Bawang Putih

Bukan Hanya Sekadar Pelengkap Bumbu Dapur, Ini Manfaat Bawang ...

Bawang putih dianggap salah satu makanan tambah susu badan terbaik yang menyumbang dalam meningkatkan pengeluaran susu dalam kalangan ibu yang menyusukan bayi.

Selain itu, ia dapat menambahkan rasa baru dalam pengambilan makanan harian anda dan kita semua tahu manfaat kesihatan lain dengan memakan bawang putih ini. Ia juga dapat membantu bagi bayi yang menderita kolik. 

Bagi orang yang tidak menyukai rasa bawang putih, anda boleh membeli pil bawang putih yang dikatakan tidak mempunyai rasa tidak enak dan pada masa yang sama mereka memberikan semua khasiat yang diperlukan seperti bawang putih.

6 - Salmon

Salmon With Smoked Salmon Butter Recipe - NYT Cooking

Ikan salmon kaya dengan asid lemak penting serta Omega-3, yang dianggap sebagai makanan yang sangat baik. Menambah salmon ke dalam diet anda, akan menjadikan susu ibu lebih berkhasiat dan baik untuk tumbesaran bayi.

Ikan salmon sangat senang disediakan, anda boleh memanggang atau mengukus dan dijadikan hidangan utama harian anda.

7 - Kacang

SHARIFAH TRADING: OH NO!!!! KACANG SEDAP TAPI .........

Kacang mengandungi banyak vitamin dan mineral terutama diperkayai dengan Vitamin E dan omega-3. Ianya bebas gluten, dan rendah pada indeks glisemik.

Anda boleh makan pelbagai kacang seperti badam, kacang tanah, kacang tanah atau mencari makanan tambahan daripada badam untuk meningkatkan bekalan susu badan anda.

8 - Ubi Kentang

Begini Cara Betul Nak Simpan Kentang Tahan Lebih Lama.Serius Patut ...

Ubi kentang kaya dengan karbohidrat yang merupakan sumber utama kalium. Ia juga diperkayai dengan vitamin C, B kompleks dan mineral relaksan otot seperti magnesium. Anda boleh memakannya dengan membakar, membuat kuih atau puding untuk pencuci mulut.

9 - Beras Perang

Cara Masak Nasi Putih, Beras Basmathi & Beras Perang Yang Gebu ...

Terdapat penyelidikan yang menunjukkan bahawa beras perang dapat meningkatkan pengeluaran susu badan para ibu. Makanan tambah susu badan ini juga sangat bermanfaat bagi ibu dengan memberikan lebih banyak tenaga dan menyumbang kepada arah hidup yang lebih sihat.

10 - Kurma Ajwa Asli Madinah (Rihura)


Kurma ajwa juga antara buah yang terkenal dalam menambah susu badan dengan banyak. Protein dan vitamin yang terkandung di dalam kurma amat baik untuk para ibu yang sedang menyusukan bayi. Ia tidak terlalu manis tetapi sangat sedap dan diterima tekak para ibu menyusu.

Ia bukan sahaja menambah susu badan, malahan ia juga mampu membekalkan tenaga yang banyak. Tahukah anda, kurma ajwa boleh dicampurkan dengan susu, dimakan secara terus dan juga dimasak dengan hidangan menu utama masakan.

Kesan yang sangat menakjubkan, Kurma Ajwa VIP Gred Premium dari Tanah Madinah ini membuatkan anda benar-benar teruja seolah-olah berada di tanah suci. Dapat juga merasa khasiatnya. Alhamdulillah.





Jom dapatkan Kurma Ajwa Asli Madinah serendah RM 15 di sini. Klik Whatsapp.


Rabu, 22 Januari 2020

Kenapa Sandwich Pilihan Utama Sarapan? Ini Hikmahnya.

8:50 PTG 2
Kenapa Sandwich Pilihan Utama Sarapan? Ini Hikmahnya.
Ada orang salah anggap, mereka fikir sandwich ini sama seperti burger. Jawapannya tidak sama sekali. Zat dan nutrisi sandwich dan burger juga bezanya. Itulah sebabnya kenapa sandwich menjadi pilihan utama sarapan. 

Adakah kerana khasiatnya? Apa pula buktinya? 

Image may contain: food
Kredit to: Ashrin Food

#1  Gizi Dan Nutrisi Sandwich


Seperti yang ramai tahu, sudah semestinya sandwich penuh dengan kandungan inti, sayur dan lain-lain yang berkhasiat. Lebih terperinci lagi, mari kita lihat maklumat di bawah.

1 Keping sandwich Ayam misalnya, mengandungi:

Tomato
Salad
Mayonis
Isi Ayam 
Blackpaper

Jelas menunjukkan seseorang akan mendapat gizi protein, fiber, zat besi, serat, kalium dan lain-lain lagi dengan mengambil makanan sandwich sebagai sarapan pagi. Tidak kisah apa sahaja intinya, contohnya Ayam. Jika inti sardin, tuna atau telur, ia juga merupakan sumber protein yang tinggi, penuh dengan vitamin A,B,D serta zat besi.

Dengan adanya sumber gizi dan nutrisi ini, sandwich dimakan pada waktu sarapan pagi akan membuatkan anda bertenaga, metabolisme berjalan lancar dan sebagainya.

#2  Sandwich Mengenyangkan


Rasa macam tak sabar nak makan bila bau sandwich yang sedap kan! Tapi paling best lagi, sandwich sememangnya adalah makanan yang mengenyangkan. Tambahan pula kalau intinya besar dan banyak. Perghh. Macam sandwich Ashrin Food, especially chicken slice sandwich tu. Dah macam subway memang terbaik.

Kredit to: Ashrin Food

#3  Makanan Yang Sedap


Kadang-kadang sakit hati makan nasi goreng pagi-pagi yang tak ada rasa, kurang masin dan tak berapa nak sedap. Bila makan nasi lemak, terlebih pedas pula. Stress! Naseb baik ada pilihan sandwich, makan sandwich jela. Sedapnya kalau dapat sandwich yang ada sayur salad, tomato tu.. Emmm especially tuna ke kan..

#4  Makanan Yang Mudah


Sandwich pilihan utama sarapan pagi tidak dinafikan lagi. Ia adalah makanan yang amat mudah dibawa ke mana sahaja dan dimakan pada bila-bila masa. Sekejap lagi ada meeting, 10 minit lagi pun boleh makan sarapan pagi. Semudah ngappp di mulut aje.

#5  Membekalkan Oksigen Ke Tubuh Badan


Tanpa kita sedari, sandwich membantu membekalkan oksigen ke tubuh badan sepanjang hari. Ia juga dapat menstabilkan kandungan kadar gula darah dalam tubuh. Terutamanya jika anda makan roti gandum, banyak lagi khasiat yang anda terima. 

Ia juga akan menguatkan tulang, gigi dan pertumbuhan badan. Begitu juga dengan fungsi keju dalam sesebuah sandwich.  Banyak lagi khasiat sandwich jika dimakan pada sarapan pagi. Yang penting, masuk perut kita pun kenyang. Ye tak?

Inilah dia antara sandwich Ashrin Food yang sis suka makan!

Image may contain: food
Kredit to: Ashrin Food

Jom baca juga: