RINA ZUL: Tips Wanita
Memaparkan catatan dengan label Tips Wanita. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Tips Wanita. Papar semua catatan

Sabtu, 7 November 2020

5 Rutin Harian Surirumah, Suami Wajib Tahu!

4:03 PTG 3
5 Rutin Harian Surirumah, Suami Wajib Tahu!

Sedar tak sedar, bermula dari bangun pagi je, isteri atau suri rumah akan menggunakan tenaga yang banyak untuk melakukan kerja harian walaupun surirumah hanya duduk di rumah.  Paling penting, surirumah juga memerlukan kesihatan yang baik untuk melakukan tugas atau rutin harian.


Itu tidak termasuk dengan nak melayan anak yang meragam dan buat hal! Jadi, banyakkan kerja atau rutin harian surirumah ni? Suami wajib ambil tahu sebenarnya, barulah korang akan sedari betapa banyaknya kerja seorang insan yang bernama isteri surirumah ini.


Siapa kata isteri duduk rumah tak penat ? Walaupun tidak bekerja secara di luar atau melakukan kerja lain, hakikatnya surirumah lagi penat dari orang bekerja di luar.. Terdapat banyak rutin harian surirumah yang suami wajib ambil tahu. Jom lihat satu persatu.



rutin harian isteri


RUTIN HARIAN SURI RUMAH [SUAMI WAJIB TAHU]


1. Menyediakan Makan Minum Suami Dan Anak-Anak


Siapa lagi yang akan menyediakan makanan untuk suami dan anak-anak kalau bukan si isteri. Ia merupakan rutin surirumah yang wajib dilakukan setiap hari. Sediakan makan pagi, makan tengahari, makan malam dan sebagainya. Kalau suritumah tak lakukan rutin ini, pastinya tak berasaplah dapur rumah tu!


2. Menyediakan Keperluan Suami Dan Anak-Anak


Kenapa suami tak semua reti urus keperluan sendiri? Sebab kadang-kadang sikap lelaki memang tak berapa reti nak urus-urus ni hahahha jangan kecam. Tapi ada je suami yang jenis pandai urus sendiri. Cuma tak ramaila, bagi suami yang ada isteri ni akan berharap isteri yang urus keperluan suami dan anak-anaknya. Sebab isteri lagi peka, teliti, memahami dan prihatin bab-bab keluarga ni. Secara automatiknya, ia adalah rutin harian surirumah yang suami wajib tahu.


3. Membasuh Baju Dan Mengemas Rumah


Sudah menjadi rutin dan kerja harian bagi para surirumah menguruskan hal-hal peribadi rumah seperti basuh baju, memasak, kemas rumah dan lain-lain lagi. Sedar tak sedar, dari pagi dok kemas rumah sampai ke tengahari, lepas tu sambung masak tengahari. Kemudian solat dan jaga anak dan lain-lain lagi. Suami balik kerja, jangan ingat isteri tak buat apa-apa ok!


4. Layan Kerenah Dan Ragam Setiap Anak


Kalau yang belum ada anak, akan sibuk untuk bab memasak dan mengemas, tapi kalau dah ada anak, rutin harian surirumah penting sekali adalah menguruskan hal anak-anak. Surirumah inilah yang akan melayan kerenah dan ragam setiap anak-anak. 


Ia termasuklah hal-hal seperti mengajar anak, bermain dengan anak, meluangkan masa dengan anak dan lain-lain lagi. Apabila suami pulang ke rumah, suami hanya bermain-main dengan anak. Jadi di sini kita lihat bahawa, rutin isteri atau surirumahlah untuk melayan dan menjaga anak selalunya.


5. Siapkan Makanan 


Siapkan makanan untuk tengah hari hingga malam kepada suami dan anak-anak. Kalau tinggal serumah dengan mertua atau family sendiri, lagi bertambah kerja rumah. Tak boleh duduk sahaja diam-diam walaupun surirumah. 


Kalau bekerja sendiri di rumah tapi tinggal dengan family mertua memang tak boleh duduk sahaja! Nanti takut dia tak tahu kita buat kerja online tu adalah sedang bekerja. hihi. melainkan family tu faham.


masalah surirumah


Kadang-kadang, surirumah akan memikirkan tugas yang perlu dilakukan setiap hari sehingga tak sedar bahawa mereka tak ada masa untuk diri sendiri. Bila lakukan rutin surirumah ini, memang susah sebab kita bukan robot, Pasti letih dan penat sepanjang hari!


Tak mudah jadi seorang isteri, bukan senang nak jadi senang. Bukan mudah nak jadi " superwomen " kepada ahli keluarga. 


AMALKAN KURMA AJWA SETIAP HARI SEBELUM LAKUKAN KERJA, TENAGA SEPERTI SUPERWOMEN!


RUTIN HARIAN SURIRUMAH


Ramai surirumah yang mengambil inisiatif hebat untuk menguatkan tenaga sepanjang hari dengan makan Kurma Ajwa RIHURA setiap pagi. Sememangnya tenaga menjadi seperti "superwomen"! 


rutin harian surirumah


Tak ada rasa penat, sentiasa bersemangat, tenaga sentiasa power walaupun dari pagi lakukan tugas rumah. Lepas ni, isteri pun kisah nak lakukan tugas harian dan rutin surirumah yang suami tak tahu ni.


Memang power Kurma Ajwa RIHURA ni, bukan kuat untuk tenaga luaran sahaja, malah baik untuk dalaman juga. Suami isteri yang nak bertenaga sepanjang hari dengan mudah, senang dan berkesan sangat, jom amalkan kurma Ajwa Asli Madinah Original dari Rihura ini.


rutin harian surirumah


Mommies nak jadi superwomen? KLIK DI BAWAH.

SAYA NAK

SAYA NAK

SAYA NAK


NAK HADIAHKAN UNTUK SURIHATI ANDA? 

SERENDAH RM 10.60, AJWA SAMPAI DEPAN RUMAH!

PILIHAN PAKEJ DARI RM10.60 SEHINGGA RM110.


RUTIN SURIRUMAH



KLIK WASAP DI BAWAH:

SAYA NAK

SAYA NAK

SAYA NAK


rutin harian surirumah

Khamis, 5 November 2020

9 Makanan Untuk Dapatkan Anak Kembar | Ikhtiar Hamil

5:25 PTG 6
9 Makanan Untuk Dapatkan Anak Kembar | Ikhtiar Hamil

Walaupun mempunyai anak kembar selalunya dikaitkan dengan genetik keluarga masing-masing, tetapi ada juga ibu-ibu yang lahirkan anak kembar walaupun tidak ada keturunan kembar.  Sebenarnya rezeki kalau Allah nak bagi, memang takkan salah alamat, cepat atau lambat, dapat atau belum dapat itu semua rezekinya.


Tapi, tak salah untuk kita cuba berikhtiar dengan mengamalkan makanan mudah hamil dan makanan mudah untuk dapatkan anak kembar. Makanan ini hanyalah usaha untuk menyediakan tubuh kita dalam keadaan yang selesa untuk hamil dan berpotensi melahirkan anak kembar.  


Apa-apapun, mari kami kongsikan 9 makanan untuk dapatkan anak kembar. Walaubagaimana pun, ada orang menganggap ini mitos kerana tidak dibuktikan dengan saintifik, cuma terbukti dengan sebilangan kajian dan penyelidikan sahaja.



makanan dapat anak kembar


1.  Kentang / Ubi 


Kentang atau ubi merupakan sejenis protein yang bukan daging. Ia berfungsi sama seperti susu juga. Menghasilkan energi dalam tubuh badan. Pengambilan kentang atau ubi juga mungkin memberi kesan terhadap proses ovulasi ovum seseorang.


2.  Susu


Susu adalah sumber kalsium yang tinggi. Menurut kajian dari Doktor Gary Steinman dari Pusat Perubahan Long Island New York State, wanita yang cenderung minum susu 5 kali ganda daripada biasa mendapat bayi kembar. Sama juga jika banyak makan daging. 


Tahukah anda, protein yang terdapat dalam haiwan menganduni insulin yang dipanggil IGF? Ia berfungsi menjadikan ovari lebih mudah bertindak dan meningkatkan bilangan sel telur. Minum susu lembu adalah yang terbaik.


3.  Asid Folic


Asid folik sangat membantu memudahkan wanita hamil. Untuk mendapatkan anak kembar, asid folik juga penting diambil.  Pastikan anda tidak tertinggal makan asid folic. Sama ada beli di farmasi yang biasa punya ataupun gunakan asid folic yang berjenama Apeton.

makanan anak kembar


4.  Sayur Bayam


Lebihkan makan sayur bayam kerana ia mengandungi vitamin D yang kuat. Selain isteri, suami juga boleh amalkan sayur untuk mendapatkan sperm yang sihat dan berkualiti. Sayur bayam atau sayur bewarna hijau sangat elok dimakan kerana mengandungi vitamin yang hebat.


5.  Vitamin


Sekiranya inginkan anak kembar, jangan tinggal pengambilan vitamin. Bukan sahaja anak kembar, kalau nak ikthiar hamil pun penting untuk makan vitamin.  Banyak jenis vitamin yang boleh anda amalkan, namun lebih bagus kalau sama-sama suami isteri keduanya amalkan.


6.  Makanan Bersumber Folat


Makanan bersumber folat penting untuk dapatkan anak kembar kerana folat adalah sumber bagi kesuburan yang optimum. Antara makanan berfolat tinggi adalah seperti biji bunga matahari, tomato, telur kuning, brokoli, buah tembikai susu dan banyak lagi.


makanan dapat anak kembar


7.  Keladi Dan Ubi


Macam tak percayakan kenapa keladi dan ubi merupakan salah satu makanann untuk dapatkan anak kembar! Mengikut kajian, orang asli Afrika mendapat anak kembar 4 kali ganda daripada orang biasa dengan kehidupan lifestyle mereka yang mengamalkan keladi dan ubi selalu.


8.  Tiram


Tiram adalah salah satu makanan seafood yang dikatakan adik beradik dengan kerang atau siput atau lala. hihi. Tapi tiram ni memang sedap bagi peminat seafood. Selain tambah darah dalam tubuh, hasilkan sel darah merah dan lancarkan darah, ia dikatakan sesuai dimakan untuk anda yang ikhtiar anak kembar. Ini kerana tiram mempunyai zat besi yang sangat tinggi.


9.  Hormon Subur


Hormon subur membolehkan anda mendapatkan anak kembar. Sama ada pil atau suntikan, kedua-duanya berpotensi membolehkan anda hamil kembar. Wanita yang mengambil pil subur clomid berpeluang hamil kembar antara 5 - 10 %. Manakala wanita yang disuntik hormon gonadotrophin pula memiliki peluang anak kembar dalam linkungan 30%. Malangnya ia sangat bahaya mengambil hormon ini kerana mungkin akan berlaku kembar 4 atau lebih dan punya risiko gugur tinggi.


IKHTIAR KESUBURAN TUBUH DENGAN KURMA AJWA MADINAH ASLI


Itulah dia 9 makanan untuk mendapatkan anak kembar boleh anda cuba. Ingat, ini adalah mitos dan juga penyelidikan tanpa kajian saintifik. Nak cuba, silakan. Jika nak kaji lebih dalam lagi pun tak ada masalah. Apa-apapun, jika nak cuba ikhtiar hamil, jom cuba amalkan makanan sunnah Kurma Ajwa Asli Madinah dari Rihura. 

makanan anak kembar

makanan hamil kembar

makanan anak kembar

Klik Wasap di SINI untuk Pertanyaan/Pembelian Kurma Ajwa Madinah Asli.

Rabu, 28 Oktober 2020

17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

5:01 PTG 0
17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

Ramai yang tertanya-tanya apakah makanan yang dapat membantu tingkatkan kesuburan wanita ataupun orang kata makanan mudah hamil. Makanan tingkatkan kesuburan wanita akan membantu wanita yang ingin ber'ttc' atau try to conceive ni untuk lebihkan hormon subur atau dapatkan waktu subur yang lebih kualiti.


Sebenarnya ada banyak cara untuk tingkatkan kesuburan para wanita, tapi pemakanan adalah yang paling penting dan berkesan. Sebab pemakanan atau minuman yang tepat membantu stabilkan hormon dan mempengaruhi dalaman seseorang. Sama juga dengan lelaki atau para suami, makanan juga merupakan faktor atau cara tingkatkan kesuburan lelaki.


Walaupun tidaklah 100% dapat membuatkan wanita hamil, tetapi ia sangat-sangat membantu wanita menjadi lebih subur dan mudah hamil. Jom lihat antara makanan yang dapat tingkatkan kesuburan wanita yang harus anda tahu.


Apa kata lepas ni, kita cuba amalkan makanan yang tingkatkan kesuburan wanita ni. Rina pun dalam proses nak TTC so nak jadikan amalan pemakanan ini sebagai makanan tingkatkan kesuburan diri juga Insyallah. Jadi, bolehlah cari geng dengan korang kalau-kalau korang ada nak cuba juga pemakanan ni eheeee.

Ok, jom lihat 17 makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh kita cuba.


1.  Buah Tin

makanan subur


Buah tin dikenali sebagai figs atau buah ara ini sebenarnya dapat meningkatkan kesuburan wanita. Ia juga dikatakan makanan sunnah. Tahukah anda, sebenarnya buah tin ini telah diamalkan juga pada zaman yunani kuno dan terbukti secara ilmiah dapat meningkat kesuburan tubuh badan wanita kerana ia mempunyai zat besi yang cukup tinggi.

Rasanya agak sedap, tidak terlalu manis. Memang best! Rina baru je mula amalkan makan buah tin ni. 


2.  Sayuran Bewarna Hijau

makanan kesuburan wanita


Warna sayur mempengaruhi khasiatnya? Ya benar, memang betul Sayuran hijau secara semulajadinya dapat meningkatkan fungsi libido para wanita. Hal ini kerana kandungan sayuran bewarna hijau mengandungi zat atau nutrisi folat dan vitamin B yang tinggi.

Vitamin B ini dapat meningkatkan ovulasi bagi para wanita. Antara sayuran bewarna hijau yang boleh anda amalkan adalah sayur brokoli, bayam, sawi, arugula, romaine dan banyak lagi. Kalau boleh, hari-hari makan sayur hijau ok?


3.  Madu

makanan wanita subur


Tahukah anda, madu dapat meningkatkan waktu subur wanita dan juga dapat meningkatkan jumlah produksi sperm bagi kaum lelaki? Betul! Madu dapat meningkatkan kesuburan bagi suami dan isteri. Sebaik-baiknya, amalkanlah madu yang benar-benar asli kerana ia mengandungi antioksidan yang tinggi.


4.  Tiram

makanan kesuburan wanita


Percaya atau tidak, tiram yang merupakan makanan seafood ini sangat penting untuk kesuburan seorang wanita. Ia mengandungi zat besi tinggi yang akan berfungsi bagi menyihatkan ovulasi dan menjadikan produksi sel telur semakin stabil. Selain daripada tiram, anda juga boleh amalkan makanan seperti kacang dan biji-bijian.


5.  Ikan Salmon

makanan untuk subur


Walaupun harganya mahal, ikan salmon sangat-sangat berkhasiat dimana ia bukan sahaja baik untuk tubuh badan yang ingin diet dan bina badan, tetapi juga sangat diperlukan untuk wanita yang ingin tingkatkan kesuburan tubuh. Ini kerana, salmon kaya dengan asam lemak omega-3 yang membantu aliran darah lancar sehingga ke organ reproduksi.


6.  Ubi

makanan kesuburan wanita


Jadikan makanan harian anda lengkap dengan pelbagai serat dan karbohidrat. Antara makanan yang boleh anda jadikan rutin juga adalah ubi. Ia mempunyai nutrisi dan zat perangsang ovulasi untuk membantu meningkatkan kesuburan wanita.


7.  Buah Berri



Bukan sahaja wajah akan lebih awet muda dan cantik, tetapi dalaman pun akan terlindung dan terjaga. Buah berri apa sahaja jenis buah berri sangat tinggi antioksidan dimana anda boleh amalkannya selalu. Ia juga dapat meningkatkan libido dalam kalangan wanita atau isteri.


8.  Akar Maca

makanan kesuburan wanita


Dengar namanya sangat pelik kan, tapi bagaimana pula dengan rupanya? Akar maca ini semestinya berakar! Ia adalah tumbuhan yang tumbuh di tengah Peru dataran Tinggi Gunung Andes. Selalunya digunakan untuk buat ubat. Cara nak amalkannya mungkin boleh dijadikan sebagai air rebusan. Seeloknya kita tanya pada yang pakar.


9.  Bawang Merah Dan Bawang Putih

makanan kesuburan wanita


Tips mudah ini adalah banyakkan bawang putih dan bawang merah dalam masakan anda. Bawang merah dan bawang putih merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita harus anda tahu. Bukan sahaja wanita, ia juga merupakan makanan subur untuk orang lelaki.


10.  Produk Tenusu

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Produk tenusu seperti susu, keju, telur dan lain-lain lagi merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh anda makan. Produk tenusu mengandungi vitamin D yang banyak menyebabkan hormon seks yang diperlukan oleh tubuh sepanjang ovulasi akan mudah dihasilkan.


11.  Biji Bunga Matahari

makanan untuk kesuburan

Kuaci diperbuah dari biji bunga matahari. Biji bunga matahari sangat baik untuk diamalkan bagi wanita yang ingin tingkatkan kesuburan. Ia mengandungi vitamin E yang tinggi yang dapat membantu meningkatkan kualiti sperm supaya sperm dapat hidup lebih lama. Maka, lpeluang untukdisenyawakan dengan ovum akan menjadi lebih tinggi.


12. Vitamin C

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Vitamin C bukan hanya untuk anak-anak membesar atau kuatkan antibodi sahaja, sebenarnya ia juga dapat meningkatkan kesuburan tubuh badan. Anda boleh makan vitamin C sahaja ataupun boleh mendapatkan vitamin c dari setiap pemakanan anda seperti sayur dan buah-buahan.

Antara makanan tinggi vitamin C adalah seperti sayur brokoli, kentang, tomato, cili merah dan banyak lagi. Terdapat banyak sayur dan buah yang tinggi vitamin C.


13. Halia Dan Lengkuas

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Perasan tak, dua dua ini kategorinya hampir sama jenis. Ia berfungsi sebagai agent yang merangsang ereksi, mencegah ejakulasi diri dan melancarkan proses aliran darah. Kalau nak lancarkan darah, memang sesuai sangat makan makanan berlauk yang ada halia dan lengkuas ni. Di samping tu, dapat tingkatkan kesuburan wanita juga.


14. Buah Limau Dan Limau Nipis

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Seminggu sekali, wajiblah minum air limau. Pertama, ia dapat membuang segala toksid dan kotoran, kedua ia dapat menyihatkan jantung dan saluran pernafasan kita. Ketiga, sebab ia kaya dengan vitamin C juga penuh antioksidan untuk menjadikan tubuh lebih subur sebagai seorang wanita.


15.  Asid Folic

makanan tingkatkan kesuburan


Asid folik membantu lelaki menghasilkan sperm yang berkualiti sebenarnya, tidak hairanlah kalau lelaki pun makan asid folik. Tetapi selalunya wanita yang makan asid folik, ia sebenarnya dapat menyokong sel-sel tubuh badan anda menjadikan proses reproduktif berjalan dengan baik.


16.  Kacang Almond

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Macam tak percaya je kan, sebenarnya kacang Almond pun sesuai sangat diamalkan untuk wanita dan laki-laki yang nak tubuh lebih subur.  Ia kaya dengan Vitamin E yang sangat diperlukan dalam tubuh wanita untuk menghasilkan telur yang lebih matang.


17.  Kurma Ajwa Madinah


wanita subur


Khasiat kurma Ajwa adalah menyuburkan tubuh suami isteri kerana mengandungi antioksidan kedua yang tertinggi antara semua buah. Selain dapat meningkatkan kesuburan isteri adalah ia juga dapat menjadikan tubuh lebih bertenaga sepanjang hari, metabolisme yang terkawal serta mencegah gangguan yang terdapat dalam tubuh badan kita. 


Percaya atau tidak, kadang-kadang gangguan, sihir atau jin atau apa-apa yang mengganggu tubuh badan kita ni pun merupakan penyebab kenapa kesuburan kita terganggu. Sebab ada orang pergi cek di hospital tapi tak ada apa-apa masalah, malah dia subur. Cuma kerap mimpi pelik (diganggu) dan lain-lain. 


Tapi kalau tak rasa diri diganggu, boleh amalkan kurma Ajwa Madinah untuk elakkan diri dari racun dan sihir sepanjang hari. Ada hadis sahih yang mengatakan:


مَنْ تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سُمٌّ، وَلَا سِحْرٌ

Maksudnya : “Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma Ajwah pada waktu pagi, tidak akan memberi mudarat sebarang racun mahupun sihir kepadanya pada hari tersebut.” [HR al-Bukhari (5445) dan Muslim (2047)]


Ikhtiar Suburkan Tubuh Badan Dengan Ajwa Asli Madinah


makanan tingkatkan kesuburan


Yang terbaik adalah kurma asli daripada Madinah. Sebab sekarang kurma ajwa ada yang ditanam di iran, Yaman, Tunisia dan lain-lain. Tapi carilah kurma ajwa dari Madinah kerana ia ada keberkahan Nabi SAW dan nabi sendiri pun makan kurma yang ditanam di Madinah. 


Selain makanan tingkatkan kesuburan wanita, kurma ajwa madinah juga dapat menguatkan janin dan melancarkan darah serta memproduksi sel-sel darah merah. Jadi kalau hormon kita tak elok, banyak hilang darah sebab period berlebihan atau haid tak stabil, sangat-sangat bagus untuk amalkan Ajwa Madinah ni.


Kurma Ajwa Madinah Yang Dipercayai Asli


Alhamdulillah tak perlu was-was lagi dah sebab Ajwa asli daripada Madinah sudah ditemui. Dulu kalau kita beli, seller pun tak cakap kurma ajwa ni dari mana, ditanam di mana.. Tapi sekarang kalau nak dapatkan kurma ajwa madinah, beli kurma ajwa dari Rihura. Sebab Rihura membekalkan kurma Ajwa asli Madinah dari pembekal berpengalaman sejak tahun 90 an lagi. Dan kualiti kurma ajwa Rihura adalah kualiti Eksport (antarabangsa) dan mereka ada sijil certified of origin (Kurma Ajwa Asli Madinah).


Harganya juga sangat berpatutan.  Kalau kurma Ajwa lain lagi mahal ni. Alhamdulillah syukur sangat bila ramai dalam kalangan kita yang dipertemukan dengan kurma Ajwa Rihura. Asli dari Tanah Madinah, semua merasa~.



makanan tingkatkan kesuburan


makanan tingkatkan kesuburan

suami isteri subur

Untuk dapatkan Kurma Ajwa atau Tips berkaitan kesuburan, boleh follow page RIHURA.

Atau Klik WASAP di SINI.


Selasa, 3 Mac 2020

11 Cara Menjadi Wanita Bekerjaya Idaman Lelaki

1:08 PTG 0
11 Cara Menjadi Wanita Bekerjaya Idaman Lelaki
Dulu sebelum berkahwin, prinsip i cuma satu iaitu nak jadi wanita bekerjaya. Wah wah wah. Bukan sebab i nak lelaki bekerjaya, tetapi sebab i suka bina career dan berfikiran jauh. Nak jadi wanita bekerjaya idaman lelaki ni tak susah jika korang betul-betul ikut tips ini. 

Banyak orang acah-acah kaya, tapi hujung bulan tak cukup duit, ikat perut semua. Sebenarnya itu bukanlah berjaya atau kaya. Sekalipun bukan jua bekerjaya. 

Cara menjadi wanita bekerjaya idaman lelaki yang boleh kita usahakan bukanlah susah. Asalkan kita semua sanggup untuk berubah menjadi wanita yang bekerjaya serta diidam-idamkan. 


Wanita Bekerjaya Bukan Sekadar Yang Kerja Di Luar Rumah

Oh ya, nak bagitau ni, wanita bekerjaya bukanlah yang hanya bekerja di luar tetapi tak terkecuali mereka yang bekerja dari rumah ya. Dulu Rin tak tahu yang orang duduk rumah ni boleh jana RM 2,000, RM 5,000, RM 10,000 pun ada weyh! lebih terkejut lagi, jutawan pun ada yang terjadi dengan hanya bekerja dari rumah. 

"Senangla sebab dorang buat bisnes"

Sayang sayang sekalian, kalau dorang buat bisnes pun, diorang pun bermula dengan tiada apa-apa, tiada ilmu, tiada modal. Jangan ingat orang berbisnes ni dah memang kaya, ada ilmu dan modal. Semua tu sedikit demi sedikit kalau ada rezeki pastinya mereka grab.

Wanita Bekerjaya Mengikut Pendapat Ramai

Terdapat banyak pendapat yang berbeza berkaitan dengan wanita bekerjaya idaman lelaki ni. Kalau ditanya dari ramai pihak, jawapan pun ada tahap-tahap dia. Jom kita lihat antara jawapan-jawapan orang lain.




1. Wanita bekerjaya adalah wanita yang mempunyai pangkat dan pengaruh dalam pekerjaan dan syarikatnya.

2. Wanita bekerjaya adalah wanita yang mempunyai kareer yang kukuh dan gaji yang lumayan atau bagus.

3. Wanita bekerjaya adalah wanita yang mempunyai perniagaan dan bekerja dengan income yang lumayan.

4. Wanita bekerjaya adalah wanita yang mempunyai duit sendiri, pandai cari duit, ada kereta, rumah, aset dan sebagainya.

5. Wanita bekerjaya adalah wanita yang bekerja apapun, asalkan bekerja dan ada gaji sendiri.

6. Wanita bekerjaya adalah wanita yang selalu sibuk dengan kerjanya ke sana sini.

7. Wanita bekerjaya adalah wanita yang pandai jana income tak kiralah bekerja di rumah atau di luar sekalipun.

8. Wanita bekerjaya adalah business women.

9. Wanita bekerjaya adalah suri rumah sepenuh masa yang berjaya.

So korang rasa wanita bekerjaya tu apa? Apa pendapat korang mengenai wanita bekerjaya? Korang salah satu wanita bekerjaya atau tidak?

Hasil carian imej untuk WANITA BEKERJAYA

Jika tidak, penting ya untuk berubah sebab dalam hidup ini kita kena terus maju, maju dan maju ke hadapan. Biarpun kita hanya surirumah di rumah, tapi surirumah pun boleh jadi wanita bekerjaya tau.

Lagipun, suami atau kekasih memang tak kisah siapa kita, tapi Allah dah beri ruang dan peluang untuk kita ubah diri menjadi lebih baik. Ha, sebelum terceramah panjang, jom lah kita tengok cara menjadi wanita bekerjaya idaman lelaki.

Mungkin lepas ni suami lebih hormat, sayang, sanjung dan berbangga dengan wife dia ni. Silap-silap wife dia lebih bekerjaya dari laki dia. Walau macam mana pun, jauh dari sudut hati, lelaki akan mengagumi wanita yang bekerjaya. Sungguhpun mereka tak akui dengan anda, tapi itulah dihati kebanyakan lelaki.

 Cara Menjadi Wanita Bekerjaya Idaman Lelaki



#1  Punyai Visi Misi Yang Jelas

Jangan lupa, visi dan misi dalam kehidupan perlu ada, bukan sahaja dapat pekerjaan dan perniagaan.  Untuk diri sendiri pun u all kena fikirkan apa yang u all nak. Visi maksudnya apa prinsip yang korang pegang yang akan dilaksanakan untuk mencapai kejayaan.

Misi pula adalah apa yang korang nak. Target dan pencapaian yang korang inginkan. Contohnya, Misi saya adalah nak income sebanyak RM 10,000 setiap bulan. Jadi, kena gunakan visi utk work ke arah itu. 

So visi saya adalah Menjadi seorang blogger, dan seller yang dikenali ramai serta berpengaruh. Jadi dari situ korang akan fikir apa strategi yang korang nak buat. Kalau nak dikenali, buatlah personal branding. Kalau nak sales mencanak naik, start bina team sales. Itu contoh okey.


#2  Berdikari

Bagi sesetengah lelaki, wanita berdikari yang pandai bawa kereta sendiri, keluar rumah beli barang sendiri, ke sana sini sendiri, jaga diri sendiri, bawa anak-anak jalan sendiri.. Semua tu dia anggap kita dah berdikari. Dengan menjadi seorang yang berdikari, secara automatik mereka juga mudah nampak kita sebagai seorang wanita yang bekerjaya.

#3  Menguruskan Masa Dengan Bijak

Wanita bekerjaya sebenarnya adalah mereka yang bijak urus masa. Yang tahu apa yang penting dan tidak penting. Selalu ada dateline dalam menyiapkan sesuatu kerja biarpun ia kerja rumah. Mereka juga takkan mudah membuang masa.

Contohnya, waktu berehat menonton TV, mereka akan makan, bersama anak dan lain-lain lagi. Jadi, masa lain boleh melakukan hal yang lain pula.

Hasil carian imej untuk DUIT BANK BANYAK

#4  Ada Simpanan Dalam Bank

Yes, tidak dinafikan bahawa cara menjadi wanita bekerjaya idaman lelaki adalah kita kena ada simpanan duit dalam bank. Tapi jangan pula keluarkan duit tu untuk bercinta dan menunjukkan korang orang yang have have.  Nehi sama sekali!

Simpanan duit dalam bank tu adalah simpanan duit korang yang perlu disimpan untuk masa depan. Maksudnya wanita bekerjaya ni mempunyai simpanan kewangan. Bukanlah terbiar begitu sahaja. So apa lagi, mulai sekarang kita kena menyimpan betul-betul. Boleh juga guna untuk kecemasan nanti.

#5  Kewangan Yang Kukuh

Mempunyai kewangan yang kukuh juga merupakan cara menjadi wanita bekerjaya idaman lelaki. Bukanlah sebab laki senang tak perlu support kalau kita banyak duit. Tetapi kewangan yang kukuh atau gaji yang bagus ni adalah bukti anda seorang wanita bekerjaya, anda berdikari, anda boleh beli barang apa yang anda nak sendiri.

#6  Pandai Berkomunikasi

Cara menjadi wanita bekerjaya idaman lelaki juga adalah wanita perlulah pandai berkomunikasi, tak kisahlah dengan mak mertua, sedara mara, jiran tetangga, kawan-kawan atau sesiapa sahaja. 

Cara komunikasi juga menunjukkan betapa kita beradap, sopan dan boleh membina hubungan yang baik dengan semua orang. So kalau rasa kurang bab ni, kita boleh improve banyak lagi. Insyallah.


#7 Mempunyai Idea Di Luar Kotak

Suami atau pasangan pasti suka jika kita seorang yang idealistik, mereka akan nampak kita ini bijak. Jika ada apa-apa yang perlukan cadangan atau maklumat, idea yang kita berikan tu haruslah idea yang difikirkan dari luar kotak. Pasti lelaki akan terpegun dan berfikir bahawa kita ini bijak hehehe.

Hasil carian imej untuk WANITA SERBA BOLEH MASAK KERJA

#8  Rajin Dan Serba Boleh

Jika kita seorang yang berbakat atau serba boleh, memasak boleh, basuh baju boleh, menulis boleh, bercakap boleh, baca Quran boleh, berniaga boleh, mencipta sumber rezeki untuk keluarga pun boleh beri idea pada suami. Sudah pasti itulah ciri-ciri wanita bekerjaya. So jangan ingat wanita bekerjaya ni adalah yang duduk dipejabat sahaja. Zaman sekarang sudah berubah. Asalkan kita rajin dan serba boleh.

#9  Berfikiran Jauh

Jadi seorang yang berfikiran jauh juga merupakan cara menjadi wanita bekerjaya idaman lelaki ramai tak tahu. Dengan berpandangan jauh, kita akan mendapat ilham dan melihat masa hadapan, apa yang akan berlaku jika kita tidak berusaha, tidak buat itu dan ini. Nampaknya kita kena fikir panjang dan luas mengenai masa depan diri, keluarga dan juga mereka yang terdekat dengan kita. Insyallah kita berjaya.

Lagipun, maksud kejayaan bagi sesetengah orang adalah 'kita berjaya buat orang lain juga berjaya'. 


#10  Sangat Pembersih Dan Prihatin

Dengan menjadi seorang wanita yang pembersih dan prihatin, itulah sikap utama yang menampakkan kita seorang yang lain dari yang lain daripada orang lain. Ha gitu, dalam sungguh maksudnya.

Kebersihan sangat penting, tak kisah lah kalau orang kata kita ni OCD ke apa ke, tapi kalau kita prihatin dan pembersih, rezeki mudah masuk, rumah lebih kemas dan tersusun. Pendek kata semuanya elok dan sempurna. Tapi jangan terlalu jadi sempurna sebab tak pernah ada orang yang sempurna dalam hidup ini.

#11 Tidak Tinggal Solat Dan Tanggungjawab 

Solat adalah tanggungjawab kita kepada Allah SWT manakala tanggungjawab terhadap suami, anak dan keluarga juga jangan kita lupa.  Salah satu cara menjadi wanita yang bekerjaya adalah tidak tinggal solat dan kewajipan. 

Jika tanggungjawab terhadap Allah kita sempurnakan, Insyallah tanggungjawab terhadap manusia amat mudah bagi kita. Wanita bekerjaya adalah mereka yang mampu menjalani tanggungjawab sebagai seorang anak, ibu dan isteri. Setuju tak?

Hasil carian imej untuk WANITA SERBA BOLEH MASAK KERJA

Cara menjadi wanita bekerjaya tidaklah sukar kalau kita boleh lakukan semua tips yang telah dikongsikan tadi.  Cuma jangan percaya, tapi korang buat je. Insyallah, yang baik-baik akan berlaku sebab korang dah sememangnya jadi wanita bekerjaya. Mudah-mudahan. Aamiin.


NAK BINA PERNIAGAAN DARI RUMAH TANPA MODAL? KLIK GAMBAR DI BAWAH:



Jom baca juga:

Selasa, 28 Januari 2020

Muka Berminyak Sebelum Tidur, 9 Tips Perlu Buat

12:11 PG 0
Muka Berminyak Sebelum Tidur, 9 Tips Perlu Buat
Pernah tak rasa muka berminyak setiap malam sebelum tidur? Kenapa ya tiap malam sebelum tidur je, muka berminyak? Ha itu tandanya korang tak basuh muka! Dah basuh, sabun dan cuci lagi, tapi beberapa minit kemudian, muka berminyak.

Tahukah anda, minyak wajah di rembeskan pada malam hari untuk mengeluarkan segala kotoran yang terperangkap dalam wajah pada siang hari? Pada waktu malam ketika kita tidur atau sebelum tidur lagi, pori-pori wajah akan terbuka dan mengeluarkan minyak wajah.

Ish betul ke ni? Takkan nak bohong pula. Betul lah!

Jadi, apa nak buat untuk elakkan muka berminyak pada malam hari? Seriusly memang tak selesa sangat bila muka berminyak ni, baru nak cantik-cantik depan suami, tiba-tiba muka berminyak pula. Takkan hari-hari nak pakai bedak sejuk pula kan, nanti selalu sangat suami tengok muka kita macam tepung gomak pulak. Alahaiiiii.


Face, Women, Girl, Portrait, Beauty, Beautiful, Skin

Bagi mengatasi masalah muka berminyak sebelum tidur atau pada malam hari, jom ikuti tips-tips di bawah:

#1  Pakai Pelembab Wajah


Pelembab wajah atau mosturizer sebenarnya elok dipakai pada malam hari sebelum tidur lagi.  Selain dapat melembabkan wajah anda, ia juga berfungsi menyejukkan kulit wajah supaya kulit tidak kering selalu. Apakah dengan pelembab, kotoran wajah terperangkap dan tidak keluar? Tidak, kotoran wajah akan keluar kerana ia proses diperlukan oleh wajah kita pada malam hari, cumanya keadaan wajah kita dengan memakai pelembab wajah akan lebih terlindung, lembab dan tidak kering, malah tidak kelihatan terlalu berminyak.


#2  Pakai Serum


Jika anda selalu amalkan memakai serum, pakai juga pada waktu sebelum tidur. Serum bertindak mencantikkan kulit wajah dan melindungi kulit anda daripada bakteria dan kotoran.  Kesannya juga amat bagus untuk kulit jika disapu sebelum tidur.

#3  Amalkan Minum Air Masak


Minum air masak pada malam hari sebelum tidur atau pada petang hari secara mencukupi adalah tips terbaik untuk atasi kulit muka berminyak. Malan, kulit akan lebih cantik, licin dan flawless lagi. Ermm. Nak kulit gebu! Kenalah minum sekurang-kurangnya 3 liter air masak sehari.


Girl, Beauty, Woman, Portrait, Emotion


#4  Pakai Masker Sebelum Tidur


Perasan tak, kenapa masker seeloknya dipakai pada malam hari? Ala, masker yang tutup muka dengan lapisan putih tu, pastu letak timun atas kelopak mata tu. Kenapa tak dipakai pada petang hari? Ok fine, sebab petang kita sibuk banyak kerja nak buat.

Tapi sebenarnya, ada kelebihan pakai masker pada malam hari iaitu semasa kita tidur, wajah atau muka kita ni akan terasa lebih ringan, tidak panas, sejuk dan selesa je tau. Tak terasa muka berminyak pun. Tak percaya, cuba buat!

#5  Timun Segar


Sebelum tidur, potong timun segar beberapa pieces dan kemudian, sapu atau tonyohkan di muka. Perghh sejuknya kulit muka, dengan cara ini, ia dapat mengelakkan muka berminyak ketika tidur. 


#6  Guna Blotting Paper (Kertas minyak)


Tahu tak kertas yang khas untuk lap minyak di kulit wajah tu? Selalu ada dijual di farmasi. Ha, mudah je. Tiap malam lepas dah basuh muka semua, jika terasa muka panas atau macam nak berminyak, lap muka guna kertas tu secara kerap. Lama kelamaat muka takkan berminyak lagi.

Faces, Blue, Art, Girl, Personal, Sky, Women, Dreams


#7  Masker Telur Putih


Gunakan telur putih sebagai masker wajah anda. Selepas beberapa minit, tarik dan buang bekas masker di wajah. Kemudian bilas wajah. Anda akan perasan bahawa muka takkan berminyak pada malam tersebut dan sebelum tidur.

#8  Jangan Makan Makanan Berminyak


Kena beringat selalu, jangan makan makanan berminyak kalau boleh seminggu tu jangan sentuh langsung. Sama ada keropok lekor, goreng pisang dan sebagainya. Tukar kepada roti, oat, pisang, buah dan lain lagi. Sebenarnya, kek is much more better than makanan yang berminyak tau! Itupun kalau korang nak jaga muka tak nak biar muka berminyak lagi especially tiap malam.

#9  Wap kan Wajah


Sebenarnya, tak perlu pun pergi ke spa semata-mata nak wap wajah. Boleh buat sendiri je kat rumah. Gunakan bekas atau mangkuk yang berisi air panas. Dan halakan wajah anda ke arah wap yang keluar dari mangkuk tersebut. Buatlah beberapa minit sikit sehingga anda rasa puas. Sebenarnya ini adalah cara treatment untuk kulit wajah tidak berminyak lagi dan juga treatment untuk mood anda juga.

Itulah dia tips atasi kulit muka berminyak yang boleh anda cuba. Semuanya tidak memakan kos yang banyak. Senang je kan! Nak cantik, kenalah rajin jaga kecantikan diri.