Memaparkan catatan dengan label perihal wanita. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label perihal wanita. Papar semua catatan

5 Rutin Harian Surirumah, Suami Wajib Tahu!

Sedar tak sedar, bermula dari bangun pagi je, isteri atau suri rumah akan menggunakan tenaga yang banyak untuk melakukan kerja harian walaupun surirumah hanya duduk di rumah.  Paling penting, surirumah juga memerlukan kesihatan yang baik untuk melakukan tugas atau rutin harian.


Itu tidak termasuk dengan nak melayan anak yang meragam dan buat hal! Jadi, banyakkan kerja atau rutin harian surirumah ni? Suami wajib ambil tahu sebenarnya, barulah korang akan sedari betapa banyaknya kerja seorang insan yang bernama isteri surirumah ini.


Siapa kata isteri duduk rumah tak penat ? Walaupun tidak bekerja secara di luar atau melakukan kerja lain, hakikatnya surirumah lagi penat dari orang bekerja di luar.. Terdapat banyak rutin harian surirumah yang suami wajib ambil tahu. Jom lihat satu persatu.



rutin harian isteri


RUTIN HARIAN SURI RUMAH [SUAMI WAJIB TAHU]


1. Menyediakan Makan Minum Suami Dan Anak-Anak


Siapa lagi yang akan menyediakan makanan untuk suami dan anak-anak kalau bukan si isteri. Ia merupakan rutin surirumah yang wajib dilakukan setiap hari. Sediakan makan pagi, makan tengahari, makan malam dan sebagainya. Kalau suritumah tak lakukan rutin ini, pastinya tak berasaplah dapur rumah tu!


2. Menyediakan Keperluan Suami Dan Anak-Anak


Kenapa suami tak semua reti urus keperluan sendiri? Sebab kadang-kadang sikap lelaki memang tak berapa reti nak urus-urus ni hahahha jangan kecam. Tapi ada je suami yang jenis pandai urus sendiri. Cuma tak ramaila, bagi suami yang ada isteri ni akan berharap isteri yang urus keperluan suami dan anak-anaknya. Sebab isteri lagi peka, teliti, memahami dan prihatin bab-bab keluarga ni. Secara automatiknya, ia adalah rutin harian surirumah yang suami wajib tahu.


3. Membasuh Baju Dan Mengemas Rumah


Sudah menjadi rutin dan kerja harian bagi para surirumah menguruskan hal-hal peribadi rumah seperti basuh baju, memasak, kemas rumah dan lain-lain lagi. Sedar tak sedar, dari pagi dok kemas rumah sampai ke tengahari, lepas tu sambung masak tengahari. Kemudian solat dan jaga anak dan lain-lain lagi. Suami balik kerja, jangan ingat isteri tak buat apa-apa ok!


4. Layan Kerenah Dan Ragam Setiap Anak


Kalau yang belum ada anak, akan sibuk untuk bab memasak dan mengemas, tapi kalau dah ada anak, rutin harian surirumah penting sekali adalah menguruskan hal anak-anak. Surirumah inilah yang akan melayan kerenah dan ragam setiap anak-anak. 


Ia termasuklah hal-hal seperti mengajar anak, bermain dengan anak, meluangkan masa dengan anak dan lain-lain lagi. Apabila suami pulang ke rumah, suami hanya bermain-main dengan anak. Jadi di sini kita lihat bahawa, rutin isteri atau surirumahlah untuk melayan dan menjaga anak selalunya.


5. Siapkan Makanan 


Siapkan makanan untuk tengah hari hingga malam kepada suami dan anak-anak. Kalau tinggal serumah dengan mertua atau family sendiri, lagi bertambah kerja rumah. Tak boleh duduk sahaja diam-diam walaupun surirumah. 


Kalau bekerja sendiri di rumah tapi tinggal dengan family mertua memang tak boleh duduk sahaja! Nanti takut dia tak tahu kita buat kerja online tu adalah sedang bekerja. hihi. melainkan family tu faham.


masalah surirumah


Kadang-kadang, surirumah akan memikirkan tugas yang perlu dilakukan setiap hari sehingga tak sedar bahawa mereka tak ada masa untuk diri sendiri. Bila lakukan rutin surirumah ini, memang susah sebab kita bukan robot, Pasti letih dan penat sepanjang hari!


Tak mudah jadi seorang isteri, bukan senang nak jadi senang. Bukan mudah nak jadi " superwomen " kepada ahli keluarga. 


AMALKAN KURMA AJWA SETIAP HARI SEBELUM LAKUKAN KERJA, TENAGA SEPERTI SUPERWOMEN!


RUTIN HARIAN SURIRUMAH


Ramai surirumah yang mengambil inisiatif hebat untuk menguatkan tenaga sepanjang hari dengan makan Kurma Ajwa RIHURA setiap pagi. Sememangnya tenaga menjadi seperti "superwomen"! 


rutin harian surirumah


Tak ada rasa penat, sentiasa bersemangat, tenaga sentiasa power walaupun dari pagi lakukan tugas rumah. Lepas ni, isteri pun kisah nak lakukan tugas harian dan rutin surirumah yang suami tak tahu ni.


Memang power Kurma Ajwa RIHURA ni, bukan kuat untuk tenaga luaran sahaja, malah baik untuk dalaman juga. Suami isteri yang nak bertenaga sepanjang hari dengan mudah, senang dan berkesan sangat, jom amalkan kurma Ajwa Asli Madinah Original dari Rihura ini.


rutin harian surirumah


Mommies nak jadi superwomen? KLIK DI BAWAH.

SAYA NAK

SAYA NAK

SAYA NAK


NAK HADIAHKAN UNTUK SURIHATI ANDA? 

SERENDAH RM 10.60, AJWA SAMPAI DEPAN RUMAH!

PILIHAN PAKEJ DARI RM10.60 SEHINGGA RM110.


RUTIN SURIRUMAH



KLIK WASAP DI BAWAH:

SAYA NAK

SAYA NAK

SAYA NAK


rutin harian surirumah

6 Masalah Mertua Dan Menantu Sering Berlaku Dalam Masyarakat

Sebumbung dengan mertua seringkali menimbulkan isu, terutamanya hal yang berkaitan dengan sikap menantu dan juga sikap mertua. Sama saja. Kau salahkan aku. Aku salahkan kau. Nak hidup aman dengan mertua menjadi impian semua. Tapi risau juga takut-takut kita telah lukakan hati mereka. 

Antara masalah antara menantu dan mertua yang selalu dihadapi oleh masyarakat adalah seperti berikut.


1.  Tidak Sefahaman


Sedar atau tidak, banyak hal yang kita lakukan amat berbeza dengan cara mertua lakukan. Kadang-kadang bila ditegur mulalah kita ambil hati. Ia normal, tetapi anggaplah sebagai pembelajaran untuk apa yang kita lakukan. Lapangkan jiwa dan dada untuk menerima ilmu baru!

2.  Berkongsi Kasih


Apabila sudah berkahwin, suami kita akan membahagikan masa untuk kita dan mertua. Hati-hati, bagi kita tiada apa masalah tetapi sebenarnya orang tua ni mudah terasa hati kalau anaknya berat sebelah.

Bukanlah nak jadi berat sebelah, tetapi mertua perlu faham kenapa anak ambil peduli tentang isteri. Tiba-tiba ada seseorang yang harus dijaga dan ditatang bagai minyak yang penuh. Namun itu tidak bermaksud bahawa anak perlu abaikan ibu bapa selepas berkahwin.


3.  Dibanding-bandingkan


Mana ada orang suka dibanding-bandingkan dengan orang lain. Baik mertua mahupun menantu. Disebabkan masalah mertua dan menantu inilah yang akan menyebabkan mana-mana hati mudah tersentuh.

4.  Sering Bebel Dan Kritik


Bila dapat mertua yang banyak cakap, bebel dan asyik kritik je, memang bahaya. Nak tak nak kau kena tadah je telinga tu hadap. Sikap sering bebel dan kritik menantu ni adalah masalah besar antara mertua dan menantu. Tak perlu bebel dan kritik, cukuplah nasihat dengan berhikmah.

5.  Tak Tahu Masak


Ehh jangan main-main. Ini kes serius. Kalau tak tahu masak tu bahaya sangat bila kau duduk dengan mertua. 

Silap2 dia je asyik masak, kau pulak goyang kaki. Memang nak kena lah. Kalau ye pun kau belajar masak dari dia, esok lusa kau pulak yang masak ok!

6.  Malas Buat Kerja Rumah


Pemalas dari dulu lagi, sampaikan bila kahwin pun masih jadi pemalas. Bahaya sebab sikap pemalas ni akan buat mertua tawar hati kat kita. 

Tolong rajinkan diri yaaaaa, kalau tak tak dapatlah den nak bantu lagi.

Itulah antara masalah mertua dan menantu yang sering berlaku dalam masyarakat kita. Sis percaya banyak lagi masalah yang wujud tetapi korang mesti pandai atasinya.

Berubah adalah jalan terbaik untuk puaskan hati semua orang, sebelum salahkan orang lain, kita harus salahkan diri kita dahulu.

Keguguran Kali Kedua - Kerana Allah SWT Tahu Itu Terbaik

Terdetik hati nak kata pasal kandungan vs zuriat ini.  Kebanyakan kes keguguran dipandang negatif, tapi Alhamdulillah saya 90% amat positif kenapa berlakunya keguguran kali kedua. Sudah tahu mengandung pun, Alhamdulillah saya sangat bersyukur. Tapi sebab Allah lagi tahu mana yang terbaik, Alhamdulillah kalau kita gugur pun kita tetap kena redha. Insyallah.


Lagi pula, saya terbaca statement dari hereporter

Keguguran pada tiga bulan pertama memang kerap berlaku. Jika 100 wanita hamil, seramai 20 akan keguguran (20%), mungkin juga jumlah sebenar lebih dari itu. Lebih kerap lagi untuk wanita berumur 40 tahun ke atas (lebih dari 50% akan keguguran bila hamil). Tapi kebanyakan wanita senyap sahaja bila keguguran, tidak mahu berbincang mengenai pengalamannya. Sebab itulah masyarakat tidak tahu betapa kerapnya berlaku keguguran.

Bila kita lihat benih lelaki (sperma), setiap kali melakukan hubungan kelamin, lebih dua juta sperma akan keluar mencari telur wanita. Tapi, sememangnya 70% sperma tidak sempurna, dan 10% telur wanita tidak sempurna.

Saya rasa ini masanya untuk menjadi positif dari segala hal-hal yang negatif. Ya, memang sedih sebab dah hampir nak masuk 3 tahun dah berikhtiar nak hamil. Jangan hanya menyalahkan takdir, tetapi bersyukur sebab pernah juga hamil walaupun gugur. Biarpun kali ni kali kedua. Macam tak percaya je tapi itulah kenyataan.

Dulu saya fikir, hidup ni bukan macam cerita novel tetapi tidak. Ia jadi macam novel atau pun ia jadi hal yang tidak kita sangkakan. Mengikut situasi. Namun, tenanglah biarpun hati parah. Senyumlah biarpun hati 'speechless'. Yang penting jangan sesekali salahkan takdir. 

Baru-baru ni pula saya terbaca kawan facebook post pasal gugur tapi tidak ada tanda. Rupanya wujud juga hal sebegitu. 

Hasil carian imej untuk keguguran kali kedua

Sebenarnya saya mula jadi positif tentang hal keguguran ni kerana beberapa sebab:

1. Allah SWT nak bagi zuriat pada masa yang sesuai dan ini bukan masanya.

2.  Allah SWT tahu kalau kita bersedia pun, mungkin tubuh kita belum bersedia. Saya ada kawan yang meninggal ketika melahirkan anak dan juga meninggal akibat buat rawatan UIU ke apa tah tak pasti. Itu kerana tubuh tak sesuai dengan hal itu dan juga kerana sudah pasti ajal dia.

3.  Sebab saya tahu Allah nak beri anak yang sihat kepada saya dan lebih baik, soleh dan solehah.

Tiga sebab itulah yang buatkan saya tersenyum selalu tambah-tambah lagi sebab suami sendiri cakap tak pernah kisah pasal ni, ambil anak angkat pun dia okey dan lain-lain lagi. 

Sebenarnya tidak mengapa jika kita tak percaya orang lain, tetapi cukuplah kita percaya pada Allah SWT. Sesungguhnya Allah Maha Pemberi, Maha Mendengar Doa, Maha Mewarisi, Maha Memakbulkan Doa. 

Umur Sesuai Untuk Wanita Mula Makan Jamu

Jika ditanya apakah perlu wanita makan jamu. Ya, perlu. Tetapi bilakah masa yang sesuai untuk wanita makan jamu? Seperti yang anda tahu, jamu adalah herba semulajadi yang mempunyai khasiat terhadap dalaman dan luaran wanita.

Jika difikirkan secara logik, kalau ada masalah berkaitan tubuh badan sahaja kita makan jamu kan? Tetapi jangkaan tu sebenarnya meleset sama sekali. Ingat! Jamu ini bukanlah ubat! Tidak sama sekali. Sebenarnya, ia adalah umpama makanan tambahan atau supplemen yang mempunyai tujuan tertentu (Mengikut Peraturan Akta Makanan 1985). 

Sekiranya terdapat produk jamu yang dikategorikan sebagai ubat atau mempunyai fungsi 'MERAWAT', maka ia harus diiktiraf dan mendapat kelulusan dari Farmasi dahulu untuk dijadikan kategori ubat berdaftar.

Oleh itu, ketahuilah anda bahawa jamu tidak boleh digunakan untuk tujuan rawatan. Ia adalah untuk mengurangkan atau mengatasi sesetengah masalah anda. Sebagai contoh, jamu digunakan untuk meningkatkan tenaga luar dan dalaman wanita ataupun untuk besarkan payudara ke, stabilkan hormon dan lain-lain lagi.

Disebabkan ia bukan ubat, dan juga bukan makanan yang boleh diambil suka-suka, sudah pasti ada waktu atau umur yang sesuai yang membolehkan anda makan jamu. Sebenarnya, jamu boleh dimakan seawal umur 13 tahun ataupun selepas anda sudah datang bulan. Tetapi, tidak disarankan makan terlalu awal.

Gambar rina umur 20 tahun. Permulaan setelah mengambil jamu.

Ia sangat sesuai diambil apabila anda sudah berumur 18 tahun dan ke atas kerana pada masa tersebut hormon dalam tubuh badan makin giat proses. Mungkin itulah masa untuk tumbesaran tubuh badan dalaman dan luaran anda. Waktu tu la, jerawat banyak tumbuh, muka lebih berminyak, payudara nak membesar dan lain-lain lagi.

Jadi, fungsi jamu ketika itu adalah untuk menyihatkan tubuh badan dan mencantikkan tubuh badan. Ia juga adalah untuk memudahkan hormon anda melakukan kerjanya. Sebab tu, orang yang ambil jamu bermula umur 18 tahun ini, susah nak dapat jerawat (macam sis rina hehehe, 4 tahun berturut-turut aku tunggu jerawat, tak naik jugak dulu). 

Tapi dulu sis on off makan jamu, tak makan tiap bulan k. Cuma setahun tu beberapa bulan. Maklumlah time tu nak mencuba-cuba je.

Okey, walaupun boleh diamalkan seawal umur 18 tahun, tetapi ada wanita yang lebih selesa mengamalkannya selepas berkahwin. Tiada masalah sebenarnya. Ikut keselesaan tubuh badan anda. Tapi percayalah, jika diamalkan awal, anda akan jadi seorang yang energi dan sangat aktif sentiasa. 

Hasil carian imej untuk bahan jamu

Kalau berhenti makan jamu, adakah antibodi akan jadi rendah? Terpulang kepada tubuh badan masing-masing. Sebenarnya, tiada kena mengena pun. Ia sekadar berikan anda tenaga dan mencantikkan bentuk tubuh badan. Yang penting, kenalah cari jamu yang betul-betul sesuai dengan apa yang anda mahukan. 

Sekarang ada macam-macam produk, pastikan ia sesuai dengan tubuh anda ya. Untuk kesihatan yang lebih baik, apa kata anda cuba minum Jus yang penuh khasiat makanan sunnah seperti madu, kurma, habbatussauda, delima dan lain-lain. Nak makan buah fresh pun boleh. 

Tapi zaman sekarang ni macam tak sempat je nak gi kedai dan pasar beli buah delima kan! Sebab tu sis dah standby Pati jamu Jus Aimra'a setiap hari untuk tenaga harian dan kecantikan tubuh badan. Emmm jangan main-main, ia kaya dengan khasiat herba pueraria mirifica yang berfungsi merangsang tumbesaran payudara dan punggung. Patutla suami puji dari dulu lagi sejak amalkan Pati jamu (Jus Aimra'a) ni. 


Nak Tahu Tentang Jus Aimra'a, Klik WASAP


Jom baca juga:


Kenapa Wanita Perlu Makan Jamu?

Waktu Rin umur 20 tahun, ada seorang kakak indonesia ni, cantik wajahnya, licin dan mulus. Tubuh pula kurus tapi tak kurus sangat, bentuk body memang cantik lah. Tak boleh lawan. 

Waktu tu, darah muda. Terasa asyik nak cantik je. Rin sendiri taktahu nak buat apa dan macam mana nak cantik waktu tu. Maklumlah time tu rasa kulit kusam, badan tak de energi sangat, boring dan tak menarik.

Bila bersembang dengan akak tu, of course i do ask her about her beauty. Rin tanya dia macam mana akak jaga kecantikan.. akak ni cantik sangat-sangat. Taktau nak cakap macam mana lagi, kulit flawless, kurus, ramping, aset besar.. opps!

Dia hanya tersenyum dan kemudiannya dia beri beberapa tips buat Rin. Banyak ke kak tips kecantikan akak? Kalau banyak, saya nak catatlah hehe. Oh ya, untuk pengetahuan korang, time tu aku memang tengah pegang buku nota dan pen. Maklumlah time study dulu cita-cita daku nak jadi wartawan, tapi lpas tu minat jadi penulis pula.

So akak tu benarkan aku catat tips dia.

Selective Focus Photography of Standing Between Buildings


Katanya "Wanita Perlu Makan Jamu"

Aku pun bertanya kenapa. Banyak sebabnya kenapa wanita perlu makan jamu. Dia bercerita lagi dimana kampungnya di Indonesia ada orang tua yang awet muda kebanyakannya. Boleh dikatakan tu semua tok nenek dia atau ahli keluarga dia jugala. 

Mereka ni orang lama-lama yang memang dah amalkan jamu sejak zaman dulu-dulu lagi. Nak kata sebelum merdeka tu Wallahualam tapi lama la, Cuba bayangkan tok nenek kita dulu muda-muda, ha.. dari zaman tu lagi mereka ni dah makan jamu. 

Tetapi apa fungsi jamu? Kenapa wanita perlu makan jamu?

1.  Jamu pada zaman dulu-dulu diertikan sebagai herba-herba khas untuk wanita dan lelaki. Bukan wanita je yang perlu makan jamu ni sebenarnya, lelaki pun boleh. Tapi selalunya lelaki makan jika ada masalah dalaman, manakala perempuan makan jamu untuk kesihatan dan kecantikan tubuh badan.

Bermaksud, apabila diertikan sebagai herba, ia mempunyai khasiat dan manfaat yang terbaik untuk kesihatan mahupun kecantikan seseorang.

2.  Jamu adalah herba pilihan.  Ada yang jadikan manjakani atau kacip fatimah sebagai jamu. Ada juga yang jadikan ginseng, pueraria mirifica sebagai jamu contohnya. Bermaksud, lain jamu lain khasiatnya tetapi kebanyakan jamu dahulu kala adalah untuk khasiat dalaman wanita seperti untuk stabilkan hormon, kecutkan rahim dan lain-lain lagi.

3.  Sesuai untuk semua. Jika nak cantik, makan jamu yang kandungan herbanya untuk cantik. Jika nak hormon stabil, makan jamu yang ada kacip fatimah atau manjakani, jika nak sihat dalaman, begitu juga makan jamu kandungannya manjakani. Jika nak aset payudara dan punggung besar, makanlah jamu yang kandungannya ada pueraria mirifica. 

4.  Perbaiki tubuh badan anda dengan selamat. Tubuh badan kita ibarat sebuah mesin, jika mesin tersebut bekerja keras atau rosak sedikit, pasti akan rasa sakit buat kita. 

Sebagai contoh, kita tak sedar yang minuman sejuk atau ais itu tidak elok untuk rahim dan mengembangkan rahim, oleh itu, apabila makan jamu, rahim akan bertambah elok seperti biasa. Itulah sebab kenapa wanita perlu makan jamu. (Sebab ini pun mak bidan pernah bagitau kat saya waktu urut dahulu).

Woman In Red And Black Long Sleeved Top And Headdress

5.  Jamu juga dapat menguatkan rahim dan memperelokkan peranakan khasnya bagi mereka yang pernah rahim jatuh. Selepas urut peranakan, sunat untuk makan jamu supaya ia dapat menyihatkan rahim anda.

6.  Khasiat yang pelbagai juga boleh diperoleh seperti dapat kuruskan badan dan berikan bentuk badan yang lebih ideal. Jika anda nak berdiet tetapi dalam masa yang sama, nakkan tubuh badan yang cantik, mantap dan ummm, jangan lupa untuk makan jamu terutamanya jamu yang kandungannya pueraria mirifica. 

Sebab khasiatnya memang dapat mengurangkan lemak badan berlebihan, menyeimbangkan tubuh badan, memberikan tubuh badan lebih ideal dan membesarkan punggung serta payudara dengan berkesan. Ini menjadikan tubuh badan wanita lebih cantik.

7.  Kenapa wanita perlu makan jamu juga adalah kerana ia dapat melancarkan peredaran darah anda. Jika darah lancar, ia juga dapat elakkan daripada kotoran darah yang menyebabkan jerawat, bisul dan lain-lain lagi. 

Tubuh juga lebih bertenaga dan lebih mudah untuk bergerak sana sini bagi melakukan ibadat. Niat nak cantik dan sihat dengan memakan jamu ini haruslah betul. Kalau niat salah, macam-macam boleh jadi. 

Hasil carian imej untuk jamu biji

Bukan apa, jamu ni juga melibatkan pantang larangnya seperti harus minu air masak lebih banyak setiap hari, jaga kesihatan jangan makan benda berminyak sangat. Semuanya untuk kesihatan juga. Jamu akan bertindak dengan mudah dan berkesan. 

Tetapi depend pada tubuh badan juga, ada orang badan tak sesuai makan jamu biji tu sebab badan cepat sangat terasa panas.  Jadi tak salah untuk tukarkan kepada jamu yang berbentuk cecair.

Alhamdulillah sis mengamalkan jamu berkonsepkan pati (cecair) iaitu Jus Aimra'a yang mudah diserap dan memberi khasiat tubuh badan dalaman dan luaran untuk kesihatan dan kecantikan.  Sebenarnya, ia adalah minuman botanical delima, kurma dan pueraria mirifica serta mempunyai kandungan manjakani juga kacip fatimah.


Khasiat Jus Aimra'a adalah dalam menstabilkan hormon haid dari masalah tidak datang haid ataupun terlalu kerap datang haid. Alhamdulillah ia benar-benar membantu sis suatu masa dahulu. Pada awalnya dulu berat sis dalam 78 kg , bila diet dalam masa yang sama makan jamu, sis macam tak yakin boleh ke.. Alhamdulillah berat dah turun 60 lebih dan kini, tak terasa nak makan banyak-banyak macam waktu chubby dulu, dulu asyik nak makan je. Rupanya jus Aimra'a ni cepat buat kita kenyang juga. Memang terbaiklah!

Lagi satu, sis memang bercita-cita sangat nak aset payudara besar huhu. Amalkan secara konsisten, memang suami pun dah tegur perbezaan. Memang serius saiz payudara dan punggung pun lebih mantap dan besar. Asbab kandungan pueraria mirifica. Itulah dia kenapa wanita perlu makan jamu, sis sendiri dah alaminya.


Jika berminat untuk pembelian Jus Aimra'a, Klik WASAP.


WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...