Rina Zul : perihal wanita
Memaparkan catatan dengan label perihal wanita. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label perihal wanita. Papar semua catatan

Sabtu, 19 Oktober 2019

4:11 PTG

50 PERIHAL WANITA, LELAKI KENA TAHU.

50 PERIHAL WANITA, LELAKI KENA TAHU.

Siapa yang suka ambil tahu bab perihal wanita ni kalau bukan lelaki? Wanita sendiri tak kisah bagaimana dengan dirinya tetapi lelaki yang lebih banyak ingin kenali wanita bukan? Mana tidaknya, perangai wanita ni susah nak difahamkan. Ada kalanya taktau kita kawen dengan wanita atau kanak-kanak. Dah umur 27 tahun pun, perangai macam kanak-kanak juga. Itulah kata-kata seorang lelaki yang masih lagi taktahu bagaimana perihal wanita sebenarnya.  

Oh ya, sis rinazul ni perempuan tau! Sis tulis entry ini untuk memperkenalkan perihal wanita kepada semua lelaki di luar sana. Manalah tahu, ada yang masih konfius perempuan ni apa dan macam mana sebenarnya. Ehek ehek (tersedak). Mengata pasal diri sendiri yang juga perempuan!


Alkisahnya begini, sebelum kahwin, pasti korang risau nak pilih pasangan hidup kan. Kalau dah ada girlfriend, pasti susah juga nak fahami perangai masing-masing. No worries, sebagai wanita pun kami fahami dan akan cuba fahami perasaan korang-korang yang lelaki ni okey!

Bagi yang dah kawen pula, alahai, jangan merungut pasal perangai isteri memasing ok. Isteri ni pembawa rezeki, selagi dia bersama korang, jaga lah sebaiknya. So demi mengatasi masalah rumah tangga sebab perihal wanita, korang kena fahami perangai wanita ok.

Jom sis bantu korang fahamkan perangai wanita dengan lebih baik lagi. Perihal wanita ini adalah daripada pengalaman sendiri, pengalaman orang lain dan sumber-sumber kajian.


Perihal wanita #1  

Wanita sukakan pujian walaupun dia seorang yang ego, garang dan apapun perangainya, tapi dia sangat suka pujian. Dia takkan tunjuk, dia diam-diam je. Korang yang kena puji dia untuk mula ambil hatinya. 


Perihal wanita #2

Wanita akan bersedih jika lelaki tidak melayannya, hanya berdiam diri, tidak fokus apa yang dicakapkannya, Kalau boleh nak merajuk sangat-sangat tapi selalunya wanita yang rendahkan egonya untuk tidak fikirkan perkara itu lagi.


Perihal wanita #3

Wanita suka sangat teringin makan itu ini, Ya kami akan order apa yang kami nak banyak pun takpa. Tapi tolong faham, kami order sebab teringin nak rasa ja, tak mungkin dapat habiskan semua tu. Jadi tolonglah faham untuk habiskan makanan tu ok. Bazir kan amalan syaitan!


Perihal wanita #4

Bukan wanita aje, mak wanita tu pun mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka. Ambil berat, tanya khabar, tanya dah makan ke belum dan lain-lain lagi. jangan tanya soalan annoying pula.


Perihal wanita #5 

Kebanyakan perempuan akan cari kawan bila nak makan, tapi mereka jarang benar keluar belanja kawan mereka makan!


Perihal wanita #6

Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka, semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik. Ini memang. Benci sangat.


Perihal wanita #7

Wanita akan terfikirkan juga bekas teman lelakinya, tetapi lelaki yang menjaganya sepenuh hati sekarang yang tetap teristimewa di hatinya.


Perihal wanita #8

Jika wanita sudah beri beribu alasan denganmu, berhentilah. Sebab mereka memang tak berminat dengan anda.


Perihal wanita #9

Sebenarnya tak susah ambil hati wanita, cuma perlu jujur, setia dan menjaganya sepenuh hati dan jiwa raga sahaja. Tak semestinya perlu duit sahaja untuk tambat hati wanita.


Perihal wanita #10

Senjata wanita yang utama adalah air mata. Lelaki sering lemah bila lihat air mata wanita. Tetapi sungguh, wanita memang mudah keluarkan air mata bila hati sedikit tersentuh.


Perihal wanita #11

Wanita lebih selesa bersahabat, Jangan terus nak bercinta bila baru berkenalan. Sabar dulu.


Perihal wanita #12 

Wanita juga perlukan masa untuk bertenang jika bergaduh atau kamu telah kecewakannya. Beri ruang kepada mereka. sambil itu, fikirlah cara untuk memujuk mereka semula.


Perihal wanita #13 

Wanita amat pandai berlakon. Mereka akan buat tidak berminat dan bersikap acuh tak acuh. Sebaliknya di belakang lelaki, mereka amat berminat, gembira dan excited sekali!


Perihal wanita #14 

Jangan beranggapan itu dan ini. Jika dengan wanita, terus terang tanya sahaja dengan mereka. Mereka juga pasti akan berterus terang dengan anda berbanding anda beranggapan sahaja.


Perihal wanita #15

Walaupun wanita tak berkata dia sedih tetapi dia diamkan diri, ketahuilah bahawa dia sedang menangis di dalam hatinya.


Perihal wanita #16

Lelaki wajib minta maaf jika menyakiti hati wanita. Jika tidak, perempuan akan fikirkan hal masalah itu selama-lamanya. Sungguh.


Perihal wanita #17

Walau seteruk mana pun lelaki itu, wanita tetap terima seadaanya dan sukar cari perkara yang dibencinya terhadap lelaki itu bila hati dah sayang.


Perihal wanita #18

Jika sudah cinta dan sayang, keluar dengan orang lain pun wanita tetap akan ingatkan anda di hatinya.


Perihal wanita #19

Wanita lemah jika lelaki merenungnya terlalu lama. Hatinya sudah pun cair dan malu.


Perihal wanita #20

Wanita akan cepat putus asa jika cintanya ditolak. Jangan tolak cinta mereka dengan kasar. Jadikan alasan yang munasabah apabila ingin tolak cinta mereka.


Perihal wanita #21 

Wanita sering meluahkan perasaan mereka dengan pelbagai cara. Antara adalah puisi, tulisan, muzik, nyanyian dan lain-lain lagi. Lelaki kena faham apa yang disampaikan oleh wanita.


Perihal wanita #22

Jangan sesekali sakitkan hati wanita dengan memberitahu hal-hal tak baik kepada mereka seperti mereka tidak berguna dan sebagainya. Amat sukar untuk mereka terima dan maafkan anda nanti.


Perihal wanita #23

Sekuntum senyuman besar ertinya kepada seorang wanita. Jangan senyum sembarangan kepada wanita lain. Wanita anda konfirm cemburu!


Perihal wanita #24

Jika seorang wanita sering menghubungimu dan mengingatimu, mereka betul mempunyai hati terhadap anda.


Perihal wanita #25

Ucapan hai atau selamat pagi daripada anda akan mempengaruhi keceriaan wanita sepanjang hari.


Perihal wanita #26

Cinta bermaksud bekerjasama dalam bersama susah senang, susah duka, jujur, setia, ikhlas dan tidak ada sebarang kompromi atau pengkhianatan.


Perihal wanita #27

Wanita idamkan lelaki yang mencintai mereka sepenuh hati dan takkan pandang orang lain langsung selamanya.


Perihal wanita #28

Wanita teringin sangat nak dapat hadiah bunga dari orang tersayang. Tapi mereka takkan cakap. Eh lelaki, korang ni tak faham-faham lagi ke? sekali sekala, bagila hadiah bunga hidup tu buat surprise.. apa da..


Perihal wanita #29

Jangan main api dengan wanita, sekali dah beri kepercayaan dan mereka percayakan anda, jagalah. Bila dah hilang kepercayaan wanita terhadap anda, belum pasti mereka akan percaya anda lagi!


Perihal wanita #30

Hati wanita sangat sensitif seperti tisu yang mudah basah bila terkena air. Berhati-hatilah dalam berbicara dengan wanita.


Perihal wanita berikutnya pula adalah dari sumber Blog zahrinzeffrin:


Perihal wanita #31

Menurut satu kajian; kebanyakan wanita kan berkata, tengok anak orang teringat anak kita. Dan menurut satu kajian lagi; kebanyakan lelaki akan berkata, tengok bini orang terlupa bini kita!


Perihal wanita #32

Menjelang bulan puasa, rata-rata orang perempuan akan mengurangkan kekerapan bercakap dan menambah kekerapan membeli-belah!


Perihal wanita #33

Salah satu kegemaran orang perempuan ialah salin resepi, fotostat resepi dan hafal resepi. Dan salah satu ketidakgemaran orang perempuan ialah masak ikut resepi!



Perihal wanita #34

Selangkah lelaki sama dengan tiga langkah orang perempuan bila berjalan tapi tiga langkah orang lelaki akan menjadi satu langkah orang perempua bila dia orang nampak ada jualan besar-besaran!


Perihal wanita #35 

Wanita memang pemurah...sebab itu diaorang bermurah hati tabur duit kat shopping complex tiap-tiap minggu!


Perihal wanita #36

Orang perempuan tidak akan menjadi perempuan yang baik sekiranya dia tak tahu...tarik muncung empat, lima depa time merajuk! Sekali pandang lipstik kat bibir perempuan tu sama sahaja warna merah, tapi dua kali pandang warna tu sebenarnya tak sama; ada merah ros, mera h sirap, merah hati, merah darah dan duit merah!


Perihal wanita #37

Antara orang yang disayangi wanita dalam dunia ini ialah suaminya dan tauke shopping complexnya!


Perihal wanita #38

Binatang yang suka berlenggang dan tak berhenti-henti bersembang ketika berjalan ialah itik. Manusia yang suka berlenggang dan tak berhenti-henti bersembang ketika apa saja ialah per...per...!


Perihal wanita #39

Orang perempuan akan membelek muka di cermin sekurang-kurangnya tiga kali sebelum ke tempat kerja, enam kali semasa kerja dan tiga kali pula selepas balik kerja dengan mengambil masa kira-kira setengah jam setiap kali. Ini bererti selama enam jam sehari orang perempuan buat kerja tak berfaedah-tengok muka sendiri!



Perihal wanita #40 

Menurut satu kajian, jumlah wanita memakai cermin mata adalah tiga kali ganda dibandingkan dengan lelaki. Ini adalah kerana mata wanita mudah rabun sebab mereka memang mudah rambang mata!




Perihal wanita #41

Seorang lelaki yang beragama Islam dibenarkan untuk berkahwin empat. Jika semua lelaki yang ada di Malaysia ni, tak kira yang tua ataupun yang muda berkahwin empat, kaum wanita tetap tak boleh lari dari kes mengumpat.



Perihal wanita #42

Menurut satu kajian, 99.9 peratus punca pergaduhan suami isteri adalah berpunca daripada isteri. Dan satu lagi kajian, 99.9 peratus punca pendapatan suami isteri adalah berpunca daripada suami!


Perihal wanita #43

Wanita sanggup mengeluarkan berpuluh ringgit untuk beli alat make up dan mereka juga tergamak habiskan duit untuk membeli pencuci make up. Nampak sangat merekalah satu-satunya makhluk di muka bumi ini yang suka sangat buang duit beli alat make up!


Perihal wanita #44

Wanita tidak diciptakan untuk dikagumi semua lelaki tetapi sebagai sumber kebahagiaan seorang suami.


Perihal wanita #45

Seorang wanita menghadapi kesulitan apabila ia berada di antara lelaki yang dicintainya dan yang mencintainya.


Perihal wanita #46

Tempat yang selalu menjadi tarikan kepada wanita ialah shopping complex, pasar malam, pasar sehari dan pasar tani. Ini sekali lagi menunjukkan wanita memang suka menghabiskan duit!


Perihal wanita #47

Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.


Perihal wanita #48

Kebijaksanaan wanita terletak di dalam hatinya.


Perihal wanita #49

Sejenis burung yang boleh terbang sepanjang hari tanpa megibaskan kedua-dua sayapnya dikenali sebagai albatross. Sejenis manusia yang boleh bercakap sepanjang hari tanpa henti-henti dikenali sebagai...

Perihal wanita #50

Wanita hidup untuk berbahagia dengan cinta, sementara lelaki mencintai untuk hidup berbahagia.


Perihal wanita #51

Wanita telah diiktiraf sebagai kaum yang paling bijak terutama dalam hal berbelanja!



Perihal wanita #52

Orang perempuan memang mudah kecil hati. Dalam sehari sekurang- kurangnya lima enam kali mereka berkecil hati. Jika ini berterusan selama beberapa tahun tak mustahil lama-lama orang perempuan akan kehabisan hati!


Perihal wanita #53

Menurut satu perangkaan, gigi orang perempuan tidak boleh bertahan lama. Paling lama cuma sampai umur 50 saja. Selepas itu orang perempuan cuma tinggal gusi. Ini adalah kesan kuat bercakap ketika muda.


Perihal wanita #54




Salah satu kegemaran orang perempuan ialah menyimpan kuku panjang. Kalau dihimpun dan dicantumkan kuku-kuku orang perempuan seluruh Malaysia, ianya sama panjang dengan jambatan Pulau Pinang!


Banyaknya perihal wanita. Sampai pening kepala dibuatnya. Tak apalah. Sis pun seorang wanita, jadi korang  layankan ajelah okeyh!


Sabtu, 7 September 2019

12:16 PG

11 PERSEDIAAN SEBELUM BERHENTI KERJA | MENJADI SURIRUMAH ATAU BISNES SENDIRI

11 PERSEDIAAN SEBELUM BERHENTI KERJA | MENJADI SURIRUMAH ATAU BISNES SENDIRI
Rata-rata pembaca blog ini pastinya ingin bebas kewangan, kerja sendiri, berbisnes dan jauh di sudut hati, ingin sekali jadi surirumah, betul tak? Tapi ada beberapa perkara yang mengganggu di benak fikiran kan? Rin dah pernah alami semua tu waktu mula-mula nak berhenti kerja dahulu. Okey, jom Rin senaraikan masalah dan perkara yang mengganggu dalam kepala otak ni sebelum berhenti kerja dulu.

Masalah Dan Ketakutan Sebelum Berhenti Kerja


  • Takut duit tak ada dan duit simpanan habis. Aduh, siapa tak takut duit tak ada? Memang kalau tak ada simpanan pasti akan takut tak ada duit. Kalau ada simpanan, takut pulak kalau-kalau duit cepat habis semua sekali.
  • Takut tak ada income lain dan gaji bulanan dah. Sememangnya patut takut. Berhenti kerja memang takkan ada duit dapat bulan-bulan dah. Kecuali kita meniaga atau bekerja di rumah secara freelance, tetap, sampingan ataupun mempunyai pasif income yang lain.
  • Takut orang mengata kita tak kerja. Memang orang akan mengata kalau kita muda-muda tak kerja, kecuali jika kita kawen orang kaya. Memang tak payah kerja pun tak apa kot.  dan kecuali kalau anak kita ramai yang kita terpaksa jaga sendiri berbanding hantar pengasuh. Oleh itu, jika kita berhenti kerja, kena tahu apa aktiviti yang kita nak buat, adakah kita akan jadi bisneswomen, penulis atau apa kerjaya kita kelak?
  • Takut tak ada peluang duit yang boleh kita buat. Kita pasti nak jana pendapatan, cuma kita taktahu bagaimana. Itulah yang mungkin juga kita takutkan.
  • Takut bosan kat rumah sendiri, tak ada kawan, tak keluar rumah dan taktahu nak buat apa. Oleh itu, penting ada perancangan, jadual dan lain lagi.

Sebenarnya banyak lagi masalah bergantung kepada individu juga. Tambah-tambah yang duduk serumah dengan mak mertua, takut dia bising kata kita tak kerja pulak kan. Tapi kita kena bagi dia faham dan bagi dia tahu apa yang kita nak buat jika tak bekerja tu. Tak ada la dicopkan apa-apa pula nanti kan. Pastikan duit tu sentiasa masuk dan mengalir. Tapi mula-mula ni kena berkorban sikit. Sebab setiap permulaan pasti ada pengorbanan dan usaha yang lebih sikit.

Apapun yang anda lalui, pastikan rancang terlebih dahulu apa yang akan anda lakukan setelah berhenti kerja nanti. Ia memerlukan anda membuat persediaan yang cukup rapi sebelum berhenti kerja. 

Persediaan Sebelum Berhenti Kerja

#1  Kenalpasti Komitmen Bulanan Anda

Buatlah satu rekod atau buku untuk anda mencatatkan komitmen pada setiap bulan. Contoh, loan kereta, bayaran insurans, ptptn, personal loan dan lain-lain lagi. Setiap kali sudah bayar, jangan lupa tandakan. Dengan adanya checklist ini, mindset anda akan pastikan anda tidak tertinggal untuk membayar. Anda juga dapat mengagak berapa duit bulanan yang perlu anda jana untuk membayar komitmen anda sahaja.

#2  Elakkan Shopping Online 

Dahulu waktu bekerja, tiap bulan postlaju hantar parcle ke pejabat, Kali ini, sabar dulu. Bina empayar wang dahulu. Jangan buat tindakan yang sama asyik shoping macam dulu, sebab kali ni hujung bulan dah takkan dapat gaji sebab dah berhenti kerja. Kena sedar tu. Kena pandai urus tabiat berbelanja dahulu.

#3  Ada Simpanan Gaji Sebulan Dua

Kenapa perlu ada simpanan gaji atau duit simpanan sebagai backup? Jika anda ada komitmen bulanan, gaji tu akan tampung bayar komitmen anda selama sebulan dua ini. Sementara itu, dalam bulan anda sudah bebas masa dan tak bekerja, itulah masanya untuk anda generate income lain seperti bisnes online, jual makanan, buat khidmat menulis dan sebagainya.

#4  Motivasi Dan Inspirasi

Jadilah seorang yang bermotivasi dan inspirasi sebelum berhenti kerja. Semoga sifat tersebut kekal di dalam diri anda setelah bergelar suri rumah atau bisneswomen nanti. Bukan apa, apabila sendiri, pasti anda mudah give up jika bosan atau tiada idea apa nak buat. 

Sedangkan orang lain semakin berjaya dengan kerjaya masing-masing. Jadi, anda harus jadi seorang yang bermotivasi tinggi dan penuh inspirasi untuk mengukir kejayaan walaupun hanya bekerja di rumah. Jika bekerja keras, pasti anda akan lebih berjaya daripada rakan pejabat dulu.

#5  Jangan Terminate Insurans

Jangan sesekali terminate insurans anda, tanpa insurans anda mungkin kerugian pada hari berikutnya.  Insurans menyelamatkan anda kerana tidak perlu menanggung kos rawatan, anda juga sudah pasti tiada benefit medical kerana sudah berhenti kerja bukan? Jaga dan bayar insurans seperti biasa untuk pastikan insurans anda aktif dan bermanfaat suatu hari nanti.

#6  Fikirkan Aktiviti Pada Masa Depan

Sebelum berhenti kerja, fikirkan dahulu apakah aktiviti yang akan anda lakukan pada masa hadapan. WAJIB buat perancangan, sama ada nak berniaga, bekerja di rumah atau apa? Tolong cari masa untuk merangka perancangan anda. 

Planning:
Tempoh masa:
Tindakan:
Tindakan 1:
Tindakan 2: 
Tindakan 3: 

dan seterusnya. Pastikan anda benar-benar melakukan tindakan tersebut. Jika tidak, makin lambatlah masa untuk anda melakukan sesuatu dan berjaya. Jika tiada idea, apa yang ingin dibuat, meniaga dan sebagainya. Buatlah research di internet dan banyakkan membaca tentang peluang perniagaan dan pilihlah mengikut kemampuan anda.

#7  Bersangka Baik Dan Positif

Sebelum berhenti kerja, jangan berfikir negatif dan bimbang. Sentiasalah bersangka baik (husnuzon) dan positif. Fikirkan sesuatu yang baik dan menggembirakan. Katakan pada diri dan setiap doa anda, mungkin ada hikmah pilihan yang anda lakukan. Mungkin anda lebih berjaya apabila tidak makan gaji lagi dan mungkin lebih berkat rezeki yang anda perolehi nanti.

#8  Senaraikan Income Aktif Dan Pasif Anda

Walaupun belum mempunyai income pasif dan aktif yang akan anda lakukan selepas berhenti kerja nanti. Mula fikirkan dan senaraikannya. Anda akan lebih berusaha untuk menyambar peluang melakukan kerja atau sesuatu untuk income aktif dan pasif tersebut. 

Ia termasuk juga dengan hobi anda, cuba senaraikan semua hobi anda. Kenalpasti hobi dan kepakaran anda yang boleh buat duit. Sebagai contoh, melukis, menulis, mengambil gambar, mengarang, membuat blog, design website dan sebagainya. Tak salah anda cuba polish kepakaran anda dari sekarang. 

#9  Perbincangan Dengan Suami Dan Keluarga

Sebelum berhenti kerja, bincanglah terlebih dahulu dengan suami dan keluarga. Dapatkan juga restu mereka dan berikan idea apa yang anda boleh berikan selepas berhenti kerja. Pasti suami dan keluarga anda sangat supportive. 

Dia juga perlu memainkan tanggungjawab yang besar setelah anda berhenti kerja nanti. Sekurang-kurangnya perlu support untuk membayar komitmen sementara anda akan stabil semula.

#10  Bersedia Buat Kerja Rumah

Apabila sudah berhenti kerja atau sudah mula membuat kerja rumah, anda perlu ada kekuatan dan keseronokan. Cuba bayangkan, rutin harian buat kerja office, tiba-tiba kena buat kerja rumah pula. Jangan merungut tetapi jadikanlah ia hobi atau pahala harian anda. Suri rumah atau kerja di rumah pun dapat himpun pahala lebih, tahu tak?

#11  Bersikap Profesional Dan Bekerjaya

Walaupun anda sudah bersedia untuk berhenti kerja, janganlah jadi seperti kanak-kanak atau tak keruan. Teruskan menjadi seorang wanita bekerjaya dan profesional. Siapa sangka dengan sikap anda, anda mampu mempunyai syarikat sendiri satu hari nanti! Rezeki datang tak disangka. 

Walaupun berhenti kerja, mana tahu jika anda sudah mulakan bisnes kecil-kecilan sendiri dan kemudiannya menjadi ceo menguruskannya dan mampu mengendalikan pekerja di bawah anda pula. Menarik bukan? oleh itu, kekalkanlah sikap anda semasa bekerja dahulu.😍

Memang ramai yang kata nak resign jangan ikut emosi, Itu betul. Tapi kalau nak seribu daya, taknak seribu daya. Buat sesuatu yang anda nak. Kena berani. Jangan menyesal di kemudian hari, Jika anda sudah bersedia utk fight jadi lebih baik dan berjaya, buatlah keputusan anda yang terbaik!

Itulah dia 11 persediaan sebelum berhenti kerja yang perlu anda lakukan. Sama ada berhenti kerja untuk meniaga sendiri atau menjadi surirumah, sama sahaja. Niat nawaitu penting, insyallah semuanya baik-baik.  



Jom Baca Juga







Ahad, 23 Jun 2019

10:48 PG

Jangan Kahwin Perempuan Ada Degree, Master & Phd, Ego Mereka Lebih Tinggi.

Jangan Kahwin Perempuan Ada Degree, Master & Phd, Ego Mereka Lebih Tinggi.
Dipetik dari Wardatus Solehah di Facebook Beliau, ini pendapat dan kisahnya berkaitan 'Jangan Kahwin Perempuan Ada Degree, Master & Phd, Ego Mereka Lebih Tinggi.'



Ada orang kata,

"Jangan kahwin dengan orang yang ada degree, master & phd, ego mereka lebih tinggi.
Susah nak tegur dan susah nak didik."

I'm disagree this statement.
Tak setuju, sebab bukan semua macam tu.
Bukan majoriti begitu. Saya rasa sebahagian kecil sahaja.
Supervisor saya kahwin dengan sama doktor.
Dia bernikah lewat umur 29 tahun, masa itu beliau tengah sambung belajar phd.
Tunang (suami dia sekarang) pun sama tengah belajar phd time tu.

Saya tanya dia,

"Doktor tak kisah ke orang cakap anak dara tua?"

"Mulut orang sampai bila tak boleh tutup, yang penting kita jelas matlamat.
Kita tahu nilaian ilmu. Nak bina rumahtangga yang terbaik pun dengan ilmu.
Lewat takpe, sama-sama bina diri sebaiknya."

Subhanallah. Sejuk hati dengar perkongsiannya.
Dia seorang wanita kuat dan tabah.
Pelajar cemerlang setiap semester dan seorang yang sangat rajin mengkaji ilmu.
Maka tak peliklah dia dapat pegang jawatan Ketua Jabatan, walaupun umur baru 40-an.
Seseorang yang terdidik dengan ilmu yang benar, tak kisah ilmu agama atau ilmu apapun.

"Semakin dalam dia belajar, semakin dia kenal Tuhannya."

Itu baru benar-benar berilmu.
Semakin dia belajar, semakin dia tunduk, patuh, tawaduk, rendah diri, rendah hati dan jauh dari sifat takabbur.  Jauh dari sifat egois dan sikap ingin berbahas untuk berbalah.
Dia bersikap menerangkan, bukan memerintahkan.
Dia bersikap walau tegas tapi tetap lembut, tolak ansur dan berhikmah. Jauh dari panas baran dan cepat melatah.
Dia menyuarakan pandangan bukan untuk merendahkan orang lain, tapi untuk memperbetulkan apa yang tersilap kefahaman atau pegangan.
Itu sikap sebenar orang berilmu.

Jika sebaliknya, maka ilmu itu tak menjadi manfaat padanya. Sia-sia jika hanya nak tunjuk hebat.
Sedangkan ALLAH yang paling hebat, sudi berikan secicip ilmu tu pada manusia.
Manusia tak punya apa-apa, semakin banyak belajar, semakin fahamlah dia bahawa dia cuma hamba yang kerdil, lemah dah hina.
We are nothing.

Pasangan tidak mahu menerima teguran itulah sebenarnya yang ego.
Tidak mahu menerima kebenaran dan tidak mahu memperbaiki kesilapan.
Tegur sikit dah melenting.

Salah sebab sijil atau sikap peribadi ?

Maka usahlah disalahkan sebab seseorang itu ada pangkat "degree", "master" atau "phd".
Tapi soal tolak ansur, komunikasi dan perbincangan antara pasangan itulah paling terpenting dalam keharmonian rumahtangga.




Biasa perempuan zaman sekarang belajar lebih 'tinggi' sikit dari lelaki.
Namun bukan semua perempuan yang belajar tinggi tu susah nak diajar.
Sebab sifat wanita fitrahnya lembut dan mudah dididik jika kena cara dan gayanya.
Sifat mendidik dan memimpin tu ada pada lelaki sebagai ketua.
Tinggi mana belajar seorang perempuan, tetap wajib dia hormat dan taatkan suaminya.
Martabat seorang suami lebih tinggi dari segala sijil-sijil yang ada.
Buanglah persepsi tersebut.

Ramai kenalan saya yang belajar degree, master, phd sangat-sangat baik akhlak dan peribadi.
Malah jauh lebih bagus akhlak dan sikap rendah hati mereka sebab ketinggian ilmu mereka.
Humble, mudah berbincang, mudah ditegur, pandai berkomunikasi, berpandangan jauh.
Bertuah sebenarnya siapa miliki mereka-mereka ini.
Tak ramai, ibarat permata tersembunyi.

Maka, kenali dulu mereka sebelum 'judge' begitu begini.
Kenal dulu, baru tahu setara mana.💁


Dipetik Dari:  Wardatus Solehah