Oktober 2018 - Rina Zul

Rabu, 31 Oktober 2018

10:35 PG

Lirik Lagu 'Lari' | Operasi X The Movie

Lirik Lagu 'Lari' | Operasi X The Movie
Assalamualaikum, jom tengok lirik lagu Lari yang merupakan OST Filem Operasi X yang bakal ditayangkan pada 1 November 2018.  Oh ya, penyanyi utama lagu Lari ini adalah Dato Awie Ft Mc Stylo Fella, komposer lagu pula adalah Jay dan lirik daripada Shazliey Lee.

Lirik Lagu 'Lari'  [ Operasi X The Movie ]


Gelap dalam cahaya
Bahang kaca ku tempa
Tiada dusta dan nista
Selagi aku bertakhta
Dapatkah
Gagahkah
Kau tandingi kudrat ku
Meranalah
Binasalah
Aral melintangi jasad ku
Ku tak resah
C/O
Lari lari Lari lari
Lari lari kau ku tunggu
Lari lari Lari lari
Lari dari wujud bayangku
Rap:
Ke kanan ke kiri ku garap ku hadap
Keluh kesah ku yang penuh dengan sifat amarah
Besi paduku tiada masa berlengah-lengah
“Lu chow”
“Wa chow”
Bro!!
Lu dasar manusia suka cari padah
Cukup dayakah langkah Lu Sampai Seribu
Ke laut mari awan mari hutan mari
“Kancah”
“Pecah”
Bro!!!
C/O
Lari lari Lari lari
Lari lari kau ku tunggu
Lari lari Lari lari
Lari dari wujud bayangku

Selasa, 30 Oktober 2018

5:53 PTG

Cara Buat Duit Dengan Menulis Blog

Cara Buat Duit Dengan Menulis Blog



Sebenarnya, banyak cara yang boleh kita buat untuk dapatkan duit daripada Blog. Pendek kata, buat duit dengan menulis blog merangkumi pelbagai jenis aspek pendapatan iaitu daripada menulis, mengiklan, posting semula dan lain-lain lagi. Banyak nak kena belajar ni, tapi jangan risau. Jom Rina explain satu persatu.  Mungkin kesemua aspek pendapatan ini boleh anda realisasikan dari blog anda.

1:33 PTG

Cara Buat Duit Dengan Menulis Artikel Wikipedia

Cara Buat Duit Dengan Menulis Artikel Wikipedia
Assalamualaikum wbt

Hai semua, hari ini Rina nak berkongsi cara buat duit dengan menulis artikel Wikipedia.  Dengar macam berat saja kan? Tapi sebenarnya sangat senang dan mudah untuk anda menjana pendapatan sebagai seorang penulis. Dan kali ini, buat duit dengan menulis Artikel Wikipedia adalah fokus kita pada hari ini. 

Sebelum tu, Rina nak berkongsi pengalaman, beberapa hari ini Rina ada menulis artikel untuk diletakkan di Wikipedia dan tak sangka sebenarnya itu pun boleh kita buat duit.  Bagaimana nak mulakan tu?

Related image

Untuk pengetahuan anda, menulis artikel adalah sesuatu yang sangat umum, Boleh jadi anda menulis untuk diletakkan di Majalah, blog, website dan sebagainya. Dan untuk artikel yang ingin diletakkan di Wikipedia, pasti client akan memberitahu anda bahawa ia akan dimasukkan ke dalam wikipedia. Jadi, anda pun wajib tahu apakah format yang patut anda tulis dan hasilkan.

Bermula daripada seorang client yang penting seperti penerbit filem, artis, pengurus syarikat dan sebagainya, mereka akan menggunakan perkhidmatan penulis artikel untuk menghasilkan satu artikel yang akan diletakkan di dalam Wikipedia.  Macam mana nak masukkan artikel ke dalam wikipedia?

Ha,.yang tu anda sendiri kena apply dengan google Wikipedia tu. Yang penting, anda boleh menjadi penulis untuk artikel wikipedia.  Mulalah belajar dengan google atau wikipedia sendiri untuk menghasilkan penulisan yang padat, padu dan format yang cantik dari segi artikel wikipedia.  Kita boleh tulis untuk artikel wikipedia yang melibatkan tempat, movie, nama artis dan lain-lain lagi.  






Bayaran sebenarnya adalah random dan berdasarkan patah perkataan juga. Tak salah kan mencuba untuk dapatkan pengalaman dan belajar. Hal pembayaran , kira nombor 2.. Boleh macam tu? Haaaha. Okey. Ini adalah cara mudah buat duit dengan menulis artikel wikipedia.

1.  Hubungi atau dapatkan Client Yang berminat untuk servis kita

2.  Jangan lupa study dan pakarkan diri anda dengan format serta gaya penulisan untuk artikel wikipedia

3. Interview atau dapatkan maklumat dan info secukupnya untuk diletakkan di artikel wikipedia. Anda boleh dapatkan daripada rujukan di blog atau website tertentu serta keratan akhbar juga.

4.  Siapkan artikel wikipedia dengan gaya penulisan yang betul dan menarik.

5. Submit kepada client.


Mudah kan? Nak Cuba? Sebelum tu, jangan lupa belajar dulu cara menulis artikel Wikipedia ini untuk lebih jadi penulis yang professional dan terbaik! Jom belajar!




Isnin, 15 Oktober 2018

12:50 PTG

7 Perkara Penting Dalam Hidup

7 Perkara Penting Dalam Hidup



Image result for hidup

Kenapa rumah saya adik beradik x datang pun. 
Saya je kena ziarah mereka. 
Dan mereka "lalu" rumah saya tetapi x singgah ..

Mari saya bagi tau. 

Allah SWT perintahkan kita menziarahi untuk eratkan silaturrahim. Jika kita buat kira dapat pahala. Mereka x dapat. 

Bab ni kita yang pilih. Antara pahala @ kebencian @ dendam @ cemburu.

Jadi biarkan orang yang x nak menyambung silaturrahim. 

Kita ikut sunnah pasti kita bahagia.

Seperkara lagi:

Saya sendiri tidak kesal @ kecewa jika rumah saya tidak dikunjungi sanak saudara. Mungkin mereka bz. Ada hal lebih penting daripada silaturrahim.  

Kita x perlu kecil hati. InsyaAllah orang lain jadi tetamu kita..membawa balik dosa kita dan membawa rahmat .

Image result for hidup


Fahamilah 7 perkara dalam hidup kamu: 

1. Apabila meninggal dunia ayah kamu , maka matilah pimpinan dan nasihatnya...

2. Apabila meninggal dunia ibu kamu, maka terpadamlah cahaya kelembutan belaian dan tunjuk ajar nya...

3. Apabila meninggal dunia abang kamu, maka longlailah cita2 yg dikongsi bersama...

4. Apabila meninggal dunia kakak kamu, maka hilanglah senyuman kasihnya...

5. Apabila meninggal dunia adik2 kamu, maka hilanglah tempat tumpang kasih, nakal, gurauan dan keceriaanya...

6. Apabila meninggal dunia pasangan kamu, maka pudarlah perkongsian harapan, perasaan dan keceriaannya...

7. Apabila meninggal  dunia sahabat kamu maka pudarlah sinar nasihat dan doa tulus dari bersih hatinya...

Ketahuilah.... hidup ini sangat singkat utk kedengkian, kemarahan, kebencian dan memutuskan hubungan kerana ESOK semuanya hanya tinggal kenangan. 

Maka..
senyumlah, berlapang dadalah, maafkanlah sesiapa yang menyakitkan kamu lantaran kita tidak tahu.... bila kita akan berangkat ' meninggalkan' dunia yg fana ini....

Image result for hidup

Andai kamu melihat kanak-kanak yang sedang bermain, itulah masa silam kita.

Andai kamu melihat orang tua yang berjalan menggunakan seluruh kudrat kerana tidak larat. Maka, itulah masa depan kita.

Andai kamu melihat pula jenazah yang sedang diusung ke tanah perkuburan. Maka, ingatlah itulah nanti pengakhiran hidup kita didunia ini.

(Manfaatkanlah masa yg mulia ini...sebelum kesempatan berlalu pergi....) 
8:16 PG

Akibat Membaca Al-Quran Terus Menerus

Akibat Membaca Al-Quran Terus Menerus



Image result for alquran


Berkata Abdul Malik bin Umair:

"Satu-satunya Manusia yang Tidak Tua[ awet muda dan tidak pelupa  adalah orang yang selalu membaca Al-Quran".

"Manusia yang Paling Jernih Akalnya adalah para pembaca Al-Quran".

Berkata Al-imam Qurtubi :
"Barang siapa yang membaca Al-Quran,  maka Allah akan menjadikan Ingatannya Segar meskipun Umurnya telah mencapai 100 tahun".

Imam Besar Ibrahim al-Maqdisi memberikan wasiat pada muridnya Abbas bin Abdi Daim Rahimahullah.

"Perbanyaklah membaca Al-Quran jangan pernah kau Tinggalkan, kerana sesungguhnya setiap yang kamu Inginkan akan dlMudahkan Setara dengan yang kamu baca".

Berkata Ibnu Solah :

"Bahawasannya para Malaikat Tidak Diberi Keutama'an untuk membaca Al-Quran,  maka oleh kerana itu para Malaikat Bersemangat untuk selalu Mendengar saja dari Bacaan Manusia".

Image result for alquran


Berkata Abu Zanad :

"Di tengah malam,  aku keluar menuju Masjid Rasulullah SAW. sungguh tidak ada satu Rumahpun yang aku lewati melainkan padanya ada yang Membaca Al-Quran".

Berkata sebagian ahli tafsir :

"Manakala kita menyibukkan diri dengan Al-Quran maka kita akan Dibanjiri oleh sejuta Keberkahan dan Kebaikan di dunia".

"Kami memohon kepada Allah agar memberikan taufiqnya kepada Kami dan semua yang membaca tulisan ini untuk selalu membaca Al-Quran dan mengamalkan kandungannya". 

Bila anda Cinta pada Al-Quran maka sebarkanlah. Demi Allah, sekian banyak orang yang membaca Al-Quran maka pahala akan mengalir pada anda.

JADIKAN ALQURAN TEMAN D DUNIA DAN  PENOLONG DI AKHERAT

Aamiin.....

Jumaat, 12 Oktober 2018

12:04 PTG

Petanda Dari Allah - Kejadian Di Palu [WAJIB BACA]

Petanda Dari Allah - Kejadian Di Palu [WAJIB BACA]


Image result for palu

Apabila Palu dipalu oleh Allah SWT 

-Disaat bumi digoncang dan diterbalikkan-

Allah swt jadikan kematian di Palu satu kematian yg amat dahsyat. Mereka sendiri tidak pernah terfikir akan kena bencana sedemikian rupa. Para alim ulama sudah tegur agar Pesta Pemujaan Pantai dihentikan, tapi ianya dibantah oleh pemerintah mereka sendiri.

Acara Pesta Pemujaan Pantai ini dijalankan dengan merodok lembu hidup, kemudian dicampakkan ke dalam laut, sebagai sembahan makanan pada penjaga laut. Pesta ini dihidupkan kembali pada tahun 2016 sbg upacara rasmi dan dimasukkan dalam tourism Indonesia.

Ketika kali pertama mereka menyambutnya, iaitu pada tahun 2016, Allah turunkan hujan lebat sbg teguran, tapi mereka tidak mengambil iktibar.

Pada tahun 2017, Allah jadikan ribut kencang dan petir yg menyambar, tapi mereka tetap kekal meneruskan upacara tersebut.

Pada tahun 2018, Allah tegur mereka dengan gempa. Gempa pertama terjadi pada pukul 2 ptg, diiukuti gempa kedua pada pukul 4 petang, manakala gempa yg ketiga pada pukul 6 ptg, saat berkumandangnya azan maghrib.

Bencana datang pada mereka dalam 3 bentuk:

Keadaan yg pertama, di Kampung Balaroa. Satu kampung yg jauh dari kawasan pantai dimana Allah kisar dan Allah gulungkan tanah tersebut.

Seorang saksi mata memberitahu dia nampak anak dan isterinya dikisar di dalam tanah. Tanah itu menyedut mereka kemudian dicampak ke atas dan tenggelam kembali ke dalam tanah tersebut.

___________________

Keadaan yang kedua, Allah hantar tsunami kepada mereka. Jarak kampung dr pantai lebih kurang 1/2 jam - 45 min jika menaiki kenderaan.

Allah gerakkan air tsunami dgn kelajuan 800km/jam, yg sama dengan kelajuan kapal terbang merempuh manusia yg berada di pantai.

Saksi mata memberitahu saya, bila mana berkumandangnya azan maghrib di masjid, hanya 4 org shj yg bersolat di masjid. Selebihnya berada di pantai menunggu upacara rasmi Pesta Pemujaan Pantai.

Bilal itu selamat selepas 2 hari terperangkap dalam timbunan runtuhan masjid. Makanannya hanyalah zikir "La illaha illa anta subha naka inni kun tu minadz'zalimin..."

Masjid di kawasan itu ada 4 buah, semua Allah runtuhkan kecuali menaranya. 

Timbunan runtuhan tersebut membentuk bukit yg tinggi. Saya berdiri di atas timbunan tersebut, dan mengetuk di bahagian atasnya. Terdengar suara-suara sayup org meminta tolong, tapi kami tidak mampu berbuat apa-apa.
_____________________

Keadaan yang ketiga di Kampung Petoba. Jaraknya juga jauh, mengambil masa dlm 45 min perjalanan. Di kampung ini, bila bergegar sahaja, Allah terus sedut semua masuk ke dalam bumi. Tenggelam semua rumah-rumah besar di situ sedalam 7-10 meter. Yang tinggal hanyalah padang jarak padang tekukur. Terdapat lebih 10 ribu jenazah yg tidak disentuh lagi.


Kenapa terjadi begitu?


1- Kerana terlampau percaya pada adat. Adat mengatasi ibadat.

2- Kerana fahaman Islam liberal. Liberal menjadikan semua benda halal. Fahaman ini sangat bahaya, sama yg sedang masuk ke negara kita skg ini.

3- Kerana L-G-B-T. Penyokong persatuan gay di FB mereka Ada dalam 1,400 lebih. Dengan 1,400 lebih shj Allah dah musnahkan mereka begitu.

Di tempat kita, penyokong L-G-B-T di FB ada 32,000 orang. Kita ni tunggu masa je untuk Allah musnahkan (Nauzubillah).

Kalau kita berterusan begini, memang akan turun bala dari Allah. 

Sekarang ini jajaran Puchong sudah termasuk dalam jajaran gempa. Shah Alam juga begitu. Yang paling kerap berlaku gempa adalah di Bukit Tinggi, 3.2 skala Richter, 2.7 skala Richter...

Satu saya nak sebut, jangan Kita mati dalam keadaan hina. Berdoalah biar Kita mati dalam keadaan kita hijrah kepada Islam, dalam keadaan kita kembali kepada Allah.

Dalam Al Quran Allah dah sebut dengan jelas bagaimana Allah lakukan pada org yg berbuat dosa (rujuk Surah Al Ankabut, ayat 40).

Jangan hina ulama. Ulama adalah pewaris Nabi. Setiap kali kita hina ulama, Allah akan terasa hati.

Allah berfirman :

" Siapa yang buat khianat pada wali-wali Ku, aku isytihar perang pada dia..."

Saya datang pada hari yg ke-4 dan ke-5, bau mayat buat saya pening, hilang selera hingga menyucuk2 hidung. Mayat bergelimpangan tidak terurus. Bantuan dari Jakarta tidak sampai kerana jarak yg jauh.

Orang-orang di kawasan itu menjadi trauma kerana tidak pernah melihat keadaan yg sedemikian. Allah goncang dan balikkan bumi sehingga mereka rasa seperti hari sudah kiamat.

Saya tengok seorang suami yg duduk memegang tiang, menangis teresak2 kerana kehilangan anak2 dan isteri.

Saya tengok seorang kanak2 perempuan yang menangis sehingga bengkak mata kerana kehilangan keluarga.

Allah berfirman "Aku tidak membuat zalim padamu, tapi kamulah yang menzalimi diri sendiri.."

Bila Saidatina Aisyah r.a bertanya kepada Rasulullah saw, 

"Apakah kita akan musnah sama disaat mereka melakukan kemungkaran, sedangkan dikalangan kita ada orang soleh..?"

Rasullullah saw menjawab,

"Ya, akan musnah semuanya, Allah matikan semua.."

Lalu Aisyah berkata,

"Bagaimana keadaan mereka itu?"

Jawab Rasulullah saw,

"Mereka tidak menegur amal makruf nahi mungkar, mereka tidak cegah kemungkaran tersebut, lalu mereka dimatikan..."

Allah jadikan Palu sebagai pengajaran kita bersama. Jangan kalian Rasa seronok dan terlalu selesa. Kalau Allah nak buat sesuatu, Allah kata jadi, maka jadilah..






Nota kaki: Kisah ini saya tulis berdasarkan ceramah Ustaz Ahmad Dasuki Abdul Rani.

Yuhanis Azam
11:56 PG

Sabda Nabi Muhammad SAW Yang Menakutkan!

Sabda Nabi Muhammad SAW Yang Menakutkan!



Image result for rasul allah

Baginda Nabi ﷺ bersabda (mafhumnya):

🕒 Akan tiba masanya atas ummat ku di mana ke khusyu'kan dlm solat akan hilang.

🕒 Akan tiba masanya atas ummat ku banyaknya kematian secara mengejut.

🕒 Akan tiba masanya atas ummat ku banyak nya gempa² bumi.

🕒 Akan tiba masanya atas ummatku di mana seseorang muslim itu tidak akan mengucapkan salam kecuali kepada orang yang ia kenal sahaja.

🕒 Akan tiba masanya atas ummat ku banyak terjadi pembunuhan sesama sendiri.

🕒 Akan tiba masanya atas ummat ku manusia saling berbangga² dengan perbuatan maksiat mereka.

Para sahabat bertanya " Bilakah itu akan terjadi wahai Rasulullah ?

Rasulullah ﷺ menjawab " Semua itu akan terjadi di akhir zaman, maka apabila hal itu sudah terjadi maka tunggulah saat kedatangan hari kiamat.

.. Hampir² semua yg disebut itu berlaku di zaman kita 😭

💔 Adalah Hari-hari yang sangat Ganjil.

Ibu² & bapa² hanya mementingkan makanan yg sedap dan pakaian yg cantik² sahaja terhadap anak² mereka.
Namun mereka lupa menanam ajaran agama dan akhlak kepada anak² mereka.

💔 Hari² yang ganjil.

Para pekerja tidak ikhlas bekerja dengan alasan gaji yg diberi tidak berpatutan/sedikit. Namun mereka lupa sesungguh nya Allah memberkati rezeki yang halal dan menghilangkan berkah dari rezeki yang haram.

💔 Hari² yang Ganjil.

Pemuda dan pemudi berjam² menghabiskan waktu mereka jalan² dan berpeleseran di Mall atau di Pasaraya. Namun mereka merasa letih dan berat untuk mengerjakan solat walau hanya satu rakaat.

💔 Hari² Ganjil.

Pemuda dan pemudi asyik mendengar lagu² dengan hati yang girang gembira. Namun jika untuk mendengar firman² Allah, hati mereka menjadi sesak, seolah² mereka hendak naik ke langit sedang mereka tidak tahu bahwa perkara yang halal tidak boleh bercampur dengan perkara yang haram.

💔 Hari² sangat Ganjil.

Kita bersungguh² berusaha sehingga mampu membeli apa yang kita suka, yg enak² dan yang bagus². Murah atau mahal, kita sanggup membayar nya walaupun dengan berapa harga sekalipun, namun ketika kita ingin menderma kedalam tabung masjid, kita akan memilih wang kita yg paling kecil sekali unutk dimasukkan kedalam tabung derma.

💔 Hari² yang Ganjil.

Kita set alarm sebelum tidur takut terlambat bangun untuk pergi kerja. Namun kita lupa untuk setkan alarm untuk bangun menghadap Allah ketika solat Subuh.

💔 Hari² sangat Ganjil.

Kita saling caci dan membicarakan keburukan makhluk² Allah, namun kita lupa akan firman Allah "Tiada suatu ucapan pun yang diucapkannya melainkan ada di datangi malaikat pengawas yang selalu hadir".

💔 Hari² yang Ganjil.

Kita mengeluh dari banyak nya musibah dan bencana, namun kita lupa akan firman Allah "Maha Suci Allah yang telah menggerak kan kenderaan ini untuk kami padahal kami tiada kuasa menggerakkannya".

💔 Hari² yang Ganjil.

Ibu² & bapa² membiarkan saja isteri dan anak perempuan mereka memakai pakaian dengan menampakkan aurat bahkan menimbulkan fitnah kepada orang lain tanpa ada rasa bersalah dan tidak berani untuk mencegahnya dengan alasan itu adalah hak asasi manusia, kubur masing² dll....

💔 Hari-hari yang ganjil.

Pada saat pesan ini sampai kepada mu, maka dengan engkau telah menjadi salah seorang yang berkongsi dalam memberikan peringatan tentang peraturan serta syariat Allah dan sunnah² Nabi Muhammad ﷺ.

Apa yang kami harapkan darimu adalah turut serta menghidupkan sebahagian dari sunnah Nabi ﷺ ini walau hanya dengan satu perbuatan sunnah sahaja.

Jadilah anda salah seorang yang mengajak kepada kebaikan. 


Image result for sunnah nabi
11:47 PG

Zikir Dan Makanan Syaitan

Zikir Dan Makanan Syaitan



Image result for zikir dan syaitan


Suatu saat, Imam Ghazali ditanya oleh seseorang, 

“Katanya setan dapat tersingkir oleh zikir kita, tapi mengapa saya selalu berzikir namun setan tak pernah terusir?” .

Imam Ghazali menjawab, 

“Setan itu seperti anjing. Kalau kita herdik, anjing itu akan lari menyingkir. Tapi jika di sekitar diri kita masih terdapat makanan anjing, anjing itu tetap akan datang kembali. Bahkan mungkin anjing itu bersiap-siap mengincar diri kita, dan ketika kita lengah, ia menghampiri kita.” 

Al Ghazali lalu meneruskan, “Begitu pula halnya dengan zikir. Zikir tidak akan bermanfaat jika di dalam hati masih kita sediakan makanan-makanan setan. Ketika sedang memburu makanan, setan tidak akan takut untuk digerunkan dengan zikir mana pun. Pada kenyataannya, bukan setan yang menggoda kita tetapi kitalah yang menggoda setan dengan berbagai penyakit hati yang kita derita. Zikir harus dimulai setelah kita membersihkan diri kita dari berbagai penyakit hati dan menutup pintu-pintu masuk setan ke dalam diri kita."


Hadis qudsi dari Mu’az bin Anas secara marfu’: ALLAH SWT berfirman:

"Tidaklah seseorang berzikir pada KU dalam hatinya kecuali AKU pun akan berzikir untuknya dihadapan para malaikat KU. Dan tidak juga seseorang berzikir pada KU dihadapan orang-orang kecuali Aku pun akan berzikir untuknya ditempat yang tertinggi “
(HR. Thabrani) 



#MuhasabahDiri

Jom Share info ini!
11:43 PG

Manfaat dari bacaan Ayattul Kursi

Manfaat dari bacaan Ayattul Kursi


Related image


Ayat Kursi adalah ayat mudah yang wajib anda hafal untuk mendapat kesejahteraan di dunia dan akhirat. Terdapat banyak manfaat membaca Ayatul Kursi.

Manfaat dari bacaan Ayattul Kursi

►1. Bacalah saat meninggalkan rumah anda, dan 70,000 malaikat akan melindungi anda dan seisi rumah. 

►2. Bacalah saat memasuki rumah anda, dan kemiskinan tidak akan masuk ke rumah anda.

►3. Bacalah setelah berwudhu dan anda dapat naik 70 darjat di sisi Allah SWT.

►4. Bacalah sebelum tidur dan 1 Malaikat akan melindungi anda sepanjang malam.

►5. Bacalah setelah solat fardu, dan satu-satunya yang dapat memisahkan anda dari syurga adalah kematian.

►Jika anda berkongsikan amalan ini, ia menjadi Sadaqatul Jaria. Ertinya anda akan terus mendapatkan pahala untuk amalan itu, setiap saat seseorang membacanya bahkan sampai ketika anda telah tiada, sampai hari akhir nanti).

Jangan lupa berbagi!

►Astarghfirullah! 3x

►Hasbunallahu wa nikmal wakeel. 7x

► Setelah membaca, terus kongsikan.

►Dalam beberapa minit, ramai orang akan dapat membacanya. 

► Anda tidak akan kehilangan apa-apa jadi kongsikan lah ke teman² dan keluarga.


Related image


SEMOGA BERMANFAAT 
11:39 PG

Sedekah Yang Paling Mahal

Sedekah Yang Paling Mahal



Image result for neraka

SEDEQAH yang paling MAHAL

"Ya Allah, aku maafkan segala perbuatan saudaraku yang menyakitiku..
(cth : umpat, keji, fitnah, tak bayar hutang..dll) 

Dan aku tidak akan menuntut apa-apa daripada mereka di Akhirat kelak, terimalah ianya sebagai satu sedeqah daripadaku.. "

Amalkanlah doa ini, ianya adalah satu doa Sahabat Nabi Saw yang bernama Abu Dhomdom. Sehingga Rasulullah menerima khabar daripada Malaikat bahawa sedeqahnya telah diterima oleh Allah swt.

Doa ini membuatkan hati sangat tenang. Ungkapan Doa yang sangat berbaloi, ia untuk sebuah SYURGA! 

Hentikanlah berkata.." tak apa, aku maafkan, biarlah Allah yang membalasnya.. ", 

Seolahnya ada dendam dalam hati. Dendam akan memakan diri dalam diam. Kita juga tidak pasti, mungkin dalam hal tersebut kita yang salah. Mungkin kita yang akan dituntut. 

Siapa yang memaafkan akan dimaafkan.

Memberi maaf adalah harta yang sangat mahal ketika di padang Mahsyar. Ia boleh melepaskan kita daripada dituntut oleh manusia lain.

🍀🍀🍀

Salam perdamaian. Silakan share. 

Asma' binti Harun
2 Muharam 2018/ 12 sept 2018
8:36 PG

Projek Penulisan RM280 Seminggu

Projek Penulisan RM280 Seminggu


Hari ini genap minggu ke-3 Rina menyiapkan projek penulisan RM280 untuk seminggu.  Projek penulisan RM280 seminggu ini memang berbaloi sebab terasa sangat bebas dan boleh bernafas untuk menulis. Tajuk pilihan yang bebas mengikut kehendak penulis sendiri tetapi harus ada keyword yang diberi.  Mudahkan? Kalau seminggu RM280, sebulan anda dah dapat RM1200. 

Rina mengambil masa menulis untuk projek ini setiap isnin sehingga jumaat pada jam 3 petang sampai 6 petang sehari. Kalau tak siap, kadang-kadang Rina sambung tulis pada waktu malam dalam 11 malam sehingga 12 malam. Projek penulisan RM280 Seminggu ni sangat fleksibel kerana waktu penulisan adalah bergantung kepada diri kita sendiri, nak tulis bila-bila masa pun boleh.

So, I able to manage lah daripada tak sempat, yang penting semuanya disiap dalam masa seminggu. Dan sehari atau dua hari lepas tu payment mingguan akan masuk.  Projek penulisan RM280 Seminggu ni Rina ditawarkan oleh seseorang yang merupakan Marketing Department daripada salah sebuah syarikat kereta sewa di Malaysia ni.  





Penulis bebas freelance macam kita ni pada mulanya tak ada job dan cari job. Selepas tu, job pun jadi banyak sampai tak sempat nak buat kerja lain. Jadi penting sangat nak kena uruskan masa dan macam-macam lagi.  By the way, Rina lebih suka projek ini sebab ia ada jadual bila duedate., jadi kita boleh plan sendiri bila kita nak siapkan. Macam sesetengah penulisan memerlukan kita menulis dalam masa  3 - 5 jam dan nak kena hantar. Rina pernah experience penulisan yang macam tu. Alhamdulillah ok je. Cuma kena fokus dan tak boleh keluar rumah, nak curi waktu masak pun tak sempat kalau nak segera.  Apapun, memang sangat enjoy nak menulis.




Bagaimana Nak Dapatkan Projek Penulisan RM280 Seminggu?

Rina pernah rekemenkan orang lain atau kawan-kawan sendiri untuk job-job menulis ni. Tapi akhirnya apabila tajuk diberi, kawan mengeluh cakap susah, tak reti nak tulis dan sebagainya. Akhirnya memberikan bad reputation kepada client yang memberi job menulis. Sampaikan aku sendiri dah fedup gitu nak tolong . hehe. tapi apapun insyallah kalau boleh memang Rina nak bantu ramai yang mencari job-job menulis ni sebab Rina pun macam korang dulu. Suka cari job menulis dan suka menulis.  

Cara mudah nak dapatkan Job projek penulisan RM280 seminggu ni adalah korang kena buat 2 artikel ringkas dan padat dalam anggaran 300 - 500 words. Kemudian jika okey, nanti korang akan diminta buat artikel 1500 words pula dan bila dah dipersetujui dan berpuas hati dengan artikel korang tu, selepas itu baru akan diberi detail untuk konsisten buat RM280 seminggu.

Tapi ramai dalam kalangan anda yang baru nak menulis atau yang telah lama menulis sampai rasa nak muntah, kadang-kadang dah banyak menulis pasal produk-produk yang senang , contoh macam skincare, penjagaan diri dan sebagainya. Untuk projek ini, anda perlu tulis lebih detail pasal kereta sahaja, semua benda boleh tulis, tak kisahlah pasal enjin kereta ke, gear kereta ke, tayar kereta ke kereta pengantin ke atau apa-apa sahaja pun boleh asalkan mengikut keyword diberi. 

Image result for penulis


Persediaan Mendapatkan Banyak Projek Penulisan


Ingin mendapatkan projek penulisan yang banyak, secara konsisten dan berterusan, anda perlu buka ruang penulisan anda dengan lebih besar lagi.  Ramai orang menulis atas apa yang dia pakar, tetapi ada orang yang mempercayai kita dan percaya kita ada ilmu mengenai sesuatu, dia minta kita tulis. Adakah kita tolak? Kita boleh cuba. Sebenarnya, banyak membaca, mengkaji dan mengolah memudahkan kita menulis semua topik yang ada di dunia ni. Haaa gituh. Tambah-tambah kalau kita ni pernah ambil degree atau master yang kena buat Research dan Presentation akhir berdasarkan Research kita tu, sama sahaja prosesnya. Itu adalah pengalaman yang boleh kita kaitkan dengan menulis tanpa kita sedari.  

Selain mengembangkan skop penulisan kita, anda juga perlu mencari pelbagai gaya penulisan yang boleh anda cuba, Maksudnya, boleh belajar lebih lagi cara untuk menulis untuk sesuatu penulisan tu. Daripada tulis blog simple-simple, cuba buat artikel , daripada artikel, belajar pula buat report dan sebagainya. Dah macam kerja pejabat. Tapi itulah kenyataannya untuk korang bersedia mendapatkan pelbagai jenis projek penulisan. Sangat best!

Ramai yang bising, hilang keyakinan diri dan negatif sangat sebab tak yakin dia boleh menulis dengan baik. Penting untuk anda belajar menulis basic dulu sebelum anda betul-betul boleh menulis dengan lebih advance.  

Anda kena tahu banyak perkara seperti:

- 3 Fasa Penulisan 
- 3 Teknik menjadi pakar dengan pantas
- 37 Cara Cari Idea Penulisan
- Kesilapan yang perlu anda elakkan sebagai seorang penulis
- Cara dapatkan Job Penulisan yang konsisten dan buat duit

Kalau 4 benda penting ni anda dah tahu, insyallah mudah sahaja korang buat duit dengan menulis.  Semua benda penting ini anda boleh baca di Rahsia Penulis yang Rina sendiri gunakan dan berjaya menjadi seorang freelance writer Malaysia.


Khamis, 11 Oktober 2018

10:38 PTG

Cara Buat Rambutan Asam Boi Sedap Gila - RESEPI RAMBUTAN ASAM BOI

Cara Buat Rambutan Asam Boi Sedap Gila - RESEPI RAMBUTAN ASAM BOI





Rambutan Asam Boi sedap sangat rasa masam manis! Nak tahu cara-cara sediakannya? Mudah saja. Sebelum tu, korang tahu tak rambutan asam boi ini boleh buat korang punya otot-otot punggung dan urat-urat badan tu taknak bergerak ke tempat lain sebab nak habiskan rambutan asam boi ni sampai habis. Haha.


Selain menjadikan korang ketagih nak makan semangkuk, sebalang atau seperiuk rambutan asam boi ni, buah manis sedap ini juga sebenarnya sangat bagus untuk kesihatan sebab ia menambah air di dalam badan dan meningkatkan tenaga bagi badan-badan yang lemah. Tapi awas, jangan makan rambutan asam boi ini berlebihan sebab dikhuatiri anda akan demam dan batuk-batuk!

Ada kawan-kawan yang tanya, macam mana nak buat Rambutan Asam Boi ni? Okey, rina share kat sini caranya, sangat mudah dan senang. 






Cara Buat Rambutan Asam Boi 
RESEPI RAMBUTAN ASAM BOI


  1. Kupas buah rambutan dan buang kulit-kulit rambutan
  2. Letak isi rambutan di dalam sebuah mangkuk yang mudah untuk anda gaul
  3. Potong cili api hijau dan merah untuk lebih pedas dan menjadikan warna menarik
  4. Masukkan cili api yang dipotong ke dalam mangkuk berisi rambutan
  5. Masukkan asam boi atau asam ko atau serbuk asam ke dalam mangkuk tersebut
  6. Gaulkan dengan sudu dengan cara menterbalik-balikkan kandungan dalam mangkuk tu supaya semua rambutan itu kena asam dan cili api dengan rata.
  7. Rambutan asam boi anda dah siap untuk dimakan!




Rambutan Asam Boi macam ni pun korang boleh jual atau buat bisnes. Tapi tak bolehla nak post. Nanti takut kalau sampai lambat tak tahan pula. Kecuali lah kalau korang ada cara lain buat dia tahan lama, mungkin buat rambutan asam boi jeruk ke,. yang itu boleh tahan lama. 

Rambutan asam boi ni boleh korang letak dalam balang macam balang kuih raya tu untuk jual. Macam tu sangat kukuh, tahan dan berkualiti.  Jom cuba buat rambutan asam boi!