Rina Zul

Info tentang Perniagaan, Kewangan, Penulisan. Review, Copywriting dan lain-lain.

Breaking

Post Top Ad

Your Ad Spot

Rabu, 10 Oktober 2018

Bagaimana Saya Menjadi Penulis Bebas?



Blogger dan penulis tidak boleh dipisahkan? Siapa kata. Saya kata.

Memang betul ramai blogger merupakan penulis sebab dah terbiasa tulis di blog dan bermula dengan blogger, mereka kemudiannya menjadi penulis. Tapi tidak semua orang begitu. Sebenarnya, ada juga penulis yang bukanlah blogger dan tidak menjadi blogger tetapi menjadi penulis.

Posting kali ini saya akan menerangkan bagaimana saya pada mulanya menceburkan diri dalam bidang penulisan.  Untuk pengetahuan anda, saya merupakan seorang penulis sebelum saya menjadi seorang ahli perniagaan. 


Image may contain: one or more people

Saya akui minat menulis saya mula terbentuk apabila saya bercita-cita menjadi seorang penulis novel sejak menyimpan semua koleksi Novel Ahadiat Akashah suatu masa dahulu iaitu ketika saya Tingkatan 4.  Apabila habis zaman persekolahan, dan sementara menunggu keputusan SPM keluar, saya telah mula menghasilkan karya dan cerpen juga novel yang berunsur motivasi, percintaan dan something yang educated I guess. Maybe minat lebih cenderung menulis ke arah itu.  Saya juga pernah menghantar karya saya di beberapa buah syarikat terbitan Novel.  Tetapi Novel ditolak kerana terlalu banyak unsur Atas 18tahun ke atas. HAHA. Oh my god, kalau dah jadi anak murid Ahadiat Akashah, komfirm novel kita hasilkan Jiwang dan penuh dengan imaginasi.

Tapi Cerpen saya diterima dan berada dalam beberapa buah blog Novel Online di Malaysia ni. Kemudian, atas urusan sambung belajar, saya sibuk sangat dan sudah tiada masa berkarya. Ketika itulah saya mula mengenali dunia blog walaupun saya merupakan Silent Reader dan Silent Blogger ketika itu.  Means I didnt participate too much but I did Blogging for my own. Itulah beza dulu dan sekarang dalam saya berblogging.  Namun, saya akui, walau sesibuk mana pun, saya tetap minat untuk menjadi seorang penulis.

Saya juga pernah ditawarkan untuk menulis buku cerita kanak-kanak yang mempunyai beberapa siri untuk terbitan Syarikat Buku kanak-kanak yang akan memasarkan ke pasaran negara kita. Tapi keadaan ketika itu tidak mengizinkan.


Image may contain: 1 person, smiling, sunglasses, glasses and close-up


Pada tahun 2015, saya sudah tamat belajar dan saya menumpukan sepenuh perhatian dalam penulisan bukan fiksyen. Zaman ini juga saya bekerja di Sektor Awam (Praktikal) dan selepas itu bekerja di Maybank Berhad Malaysia. Masih ada masih yang dicuri-curi untuk saya praktikkan dengan minat menulis saya ini.

Alhamdulillah selepas berkahwin dan mempunyai perniagaan sendiri, saya telah mempunyai masa yang sangat fleksible dan memudahkan saya untuk terus menulis dan menjana pendapatan sebagai seorang penulis sepenuh masa.  Sehingga sekarang, saya merupakan seorang penulis copywriting, artikel, blogger di beberapa buah website di Malaysia, majalah serta blog mereka yang memerlukan penulisan artikel serta report untuk projek, program dan urusan kerja mereka yang turut saya bantu lakukan. 

Menjadi penulis bebas adalah passion saya. Menulis pula adalah hobi saya. Kita akan mencapai apa yang kita inginkan jika kita tidak pergi jauh dari passion kita.


Tiada ulasan:

6 Jenis Penulisan Freelance Writer Patut Tahu!

Freelance writer atau penulis bebas adalah golongan yang boleh menulis beberapa karya penulisan yang penting dalam industri Malaysia teru...

Post Top Ad

Your Ad Spot

Pages