Recent Posts

WAKTU TERBAIK MAKAN KURMA AJWA

Ramai yang tertanya-tanya, elok kah kalau makan kurma ajwa ni selalu? Waktu bila perlu ambil kurma ajwa. Bila-bila masa nak makan pun tak ada masalah, tapi bilakah waktu saranan yang boleh kita makan? 


Selalu kan kita makan time puasa jer, tapi macam pelikkan? Kenapa time puasa je baru nak mengurma, kenapa asal mengurma je tapi time puasa. Sebenarnya ada 2 sebab. 1st, orang fikir nak amal sunnah ni time puasa jer. Kedua sebab makan kurma dapat mengenyangkan.


Tapi kesilapan ramai orang sebab mereka tak tahu yang mana kurma ni banyak kelebihan dia untuk atasi masalah kesihatan tubuh badan untuk mereka yang tertentu. Siapa Golongan tertentu tu, boleh jadi anda lah orangnya.


Selalunya adalah ibu menyusu, ibu hamil. suami isteri yang nak ikthiar hamil, anak-anak yang tak selera makan, orang sakit, anak sukar membuang dan sembelit, orang dewasa yang sakit tulang dan macam-macam lagi golongannya.


Ok, nanti korang boleh baca dekat Entry siapa perlu makan kurma ajwa. Harini sis nak tunjukkan waktu terbaik untuk makan kurma Ajwa. Jom tengok! 


https://www.facebook.com/rihuraherbs


Pagi 


Pada waktu pagi sebelum makan apa-apa makanan sekalipun, korang boleh Makan 3,5,7 biji setiap pagi untuk dapatkan tenaga tubuh badan, lancarkan proses pencernaan dan mudah untuk kawal makan. Ada 1 hadis sahih berkaitan makan ajwa pada waktu pagi.


Di antaranya daripada Saad bin Abi Waqqas bahawa Nabi SAW bersabda :


مَنْ تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سُمٌّ، وَلَا سِحْرٌ


Maksudnya : “Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma Ajwah pada waktu pagi, tidak akan memberi mudarat sebarang racun mahupun sihir kepadanya pada hari tersebut.” [HR al-Bukhari (5445) dan Muslim (2047)]




Tengahari


Jadikan makan ajwa sebagai snacking time. Tiada masaalah jika nak jadikan sebagai pembuka selera sebelum makan makanan berat. Tapi apabila makan tengahari, percayalah anda dapat kurangkan atau kawal kadar makan karbohidrat dengan lebih baik lagi. So senanglah kalau nak diet atau kurangkan nasi lepas ni! Rina dah cuba. Nanti kita tunjuk result kurus hehe.



Petang


Kurma Ajwa juga boleh dijadikan minum petang. Ia juga dapat menaikkan selera makan bagi anak-anak. Kalau ada anak yang jenis suka minum susu je, nasi tak nak makan, biskut pun tak nak. Korang wajib cuba bagi makan kurma Ajwa, memang berkesan nak naikkan selera anak-anak untuk makan.




Malam


Kurma Ajwa sesuai untuk dibuat Makan malam sebelum tidur, ia boleh dijadikan alas perut. Tak percaya, cuba makan kurma ajwa Rihura pada malam sebelum tidur. Pasti sangat banyak khasiatnya! Esok pagi mudah jer membuang, tak sembelit lagi. Badan rasa segar dan kuat, bertenaga dan cergas!



Jom amalkan Ajwa Madinah mengikut masa anda, yang penting dengan Rihura, Semua Merasa dan Sentiasa kenyang. So, anda bebas untuk menikmatinya pada bila-bila masa. Senang jer kan!



Makan-makan, terus kenyang!



#Rihura

#KurmaAjwa

#KurmaAjwaMadinah

#KurmaAjwaOriginalSegar

Catat Ulasan

3 Ulasan

Mrs Pip berkata…
sedap kurma ajwa rihura ni.
sesuai untuk org yg diet juga.
Bonde Zaidalifah berkata…
Kurma Ajwa memang sedap, kalau time puasa suka makan dan tak puasa pun sentiasa ada bekalan sedap buat susu kurma
Rina Zul berkata…
Alhamdulillah terima kasih feedback Mrs Pip :)

ya, sesuai sangat untuk puasa dan utk diet.. tak puasa pun ramai yang guna utk diet dan jaga pemakanan.