Memaparkan catatan dengan label Kurma Ajwa. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Kurma Ajwa. Papar semua catatan

7 Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Dan Orang Tua

5:03 PTG 1

Tabiat buang air besar setiap individu boleh dikatakan tidak sama caranya. Sebahagian orang membuang air besar sehingga 3 kali sehari. Ada juga yang membuang air besar sekali dalam 3 atau 4 hari sekali.


Tahukah anda, sembelit berlaku apabila pergerakan usus agak lambat daripada keadaan normalnya dan menyebabkan kesukaran untuk membuang air besar. Bermaksud, sembelit menyukarkan proses pembuangan!


Baiklah, ini antara 7 cara atasi sembelit bagi dewasa dan orang tua. Jom lihat satu per satu, mungkin akan membantu anda atau sesiapa yang anda kenal mengatasi sembelit!




1. Banyakkan Bersenam


Bagi anda yang mengalami sembelit, cara untuk atasi sembelit adalah anda harus kerap bersenam dan meregangkan badan anda. Sekiranya anda telah duduk lebih daripada 2 jam, maka bangun dan berjalanlah sebentar. Pergerakan fizikal akan dapat meningkatkan peredaran darah, baik untuk pencernaan dan merangsang pergerakan pada usus kita.


2. Banyakkan Pengambilan Makanan Probiotik


Makanan yang mengandungi bakteria baik (probiotik) seperti yogurt dapat merangsang pencernaan yang terganggu. Jadi, dengan memakan makanan yang kaya dengan probiotik juga mampu untuk atasi sembelit yang sering terjadi kepada anda.


3. Sentiasa Mengambil Makanan Berherba Dan Berempah


Sentiasa memasukkan herba dan rempah dalam masakan seperti halia, kunyit, ketumbar dan jintan juga dapat atasi sembelit. Ramuan ini biasanya dapat memudahkan pencernaan dan membuang toksin yang terkumpul di dalam organ badan seperti limpa, hati, perut dan sebagainya.


Cara atasi sembelit ini agak mudah bagi mereka yang suka makan masakan laut berempah atau yang tidak cerewet memilih makanan.



4. Sentiasa Melakukan Senaman Cangkung


Ramai yang tak tahu bahawa senaman cangkung akan memberi tekanan pada perut dan usus. Pada masa yang sama, ia akan mempercepatkan dan memudahkan kita membuang air besar. Jadi, dengan melakukan senaman ini, cara atasi sembelit dan menyihatkan bahagian perut kita memang menjadi.


5. Elakkan Pengambilan Minuman Manis Dan Kopi


Kopi biasanya mengandungi kafein. Jadi, tubuh kita akan terdedah kepada dehidrasi dengan meminum banyak kopi. Perkara yang sama juga berlaku sekiranya anda kerap minum minuman yang manis.


Oleh itu, untuk atasi sembelit, pastikan anda tidak kerap minum air manis dan juga kopi. Okey? Tukarkan kepada minuman yang lebih berkhasiat seperti susu dan air suam je.


6. Amalkan Meminum Minyak Zaitun


Amalan meminum minyak zaitun pada waktu pagi, biasanya akan memudahkan kita untuk membuang air besar. Sekiranya di klinik atau farmasi, kita akan diberi parafin cair yang merupakan sejenis minyak sintetik supaya najis mudah untuk keluar.


7. Jangan Tahan Berak


Sekiranya anda ingin membuang air besar, pastikan anda segera ke tandas. Untuk pengetahuan anda, tahan berak tidak baik untuk kesihatan usus kita. Sebabkan itu juga, kemungkinan anda akan mengalami penyakit lain sama juga seperti kalau anda tahan kencing selalu.


Namun begitu, beberapa cara di atas boleh dilakukan untuk atasi sembelit bagi dewasa dan orang tua. Namun, sekiranya masalah sembelit itu berlanjutan, segerakanlah berjumpa dengan doktor. Rawatan khusus akan diberikan untuk mengatasi masalah sembelit tersebut.


Cegah Sembelit Dengan Buah Kurma Ajwa Asli Madinah



Ajwa Asli Madinah adalah buah kurma Ajwa yang original ditanam di tanah Madinah. Ia mengandungi zat khasiat dan nutrisi yang sangat hebat terhadap tubuh badan. Salah satu fungsi buah kurma Ajwa Asli Madinah adalah mengatasi sembelit dan masalah pembuangan yang sukar.

Terdapat banyak faktor yang menyebabkan seseorang itu mengalami kesukaran membuang dan masalah pencernaan, namun penyelesaian yang terbaik tanpa risiko adalah mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang. 

Selain sayur-sayuran dan buah-buahan, kurma Ajwa adalah makanan yang penuh dengan serat menyebabkan tubuh badan bertenaga, melancarkan darah dan melancarkan metabolisme tubuh justeru dapat mencegah dan mengatasi masalah sembelit.

Ia adalah makanan kesihatan yang wajib dan perlu diambil oleh golongan dewasa dan berumur serta kanak-kanak. Barulah sihat dan sistem pencernaan pun lancar. Nak cuba?

Pastikan anda dapatkan kurma Ajwa yang benar-benar asli dan original dari Rihura sahaja.

Harga mampu milik, berpatutan, paling penting ia adalah Kurma Ajwa Asli ditanam Di Tanah Madinah!






Harga Ajwa Asli Madinah Dari Rihura

Terdapat 2 jenis Gred kurma Ajwa iaitu Gred 1 dan juga Gred VIP. Gred VIP adalah bersaiz lebih besar daripada gred 1. Isi lebih padat dan besar.



HARGA KURMA AJWA ASLI MADINAH GRED 1

100G RM 10
200G RM 20
300G RM 30
500G RM 50
1KG         RM 90

==================

HARGA KURMA AJWA ASLI MADINAH VIP PREMIUM

100g     Rm 15
200g    Rm 28
300g    Rm 40
500g    Rm 60
1kg       Rm110



Harga Kurma Ajwa Asli Madinah Yang Berpatutan Dan Mampu Milik

1:24 PTG 5
Assalamualaikum Wbt. Hai semua, Alhamdulillah sempat juga untuk sis update harga Kurma Ajwa Asli Madinah yang menjadi tanda tanya ramai orang ni. Mana tak nya, lepas je bulan puasa haritu sampai sekarang, ramai dah mula amalkan makan kurma ni. 

Asbab merasa sample kurma Ajwa Nabi ni, ramai dah jatuh cinta dengan kurma ni. Kalau nak tahu, Rihura adalah jenama bagi perniagaan yang menjual Kurma Ajwa Asli dari Madinah. Kalau brand lain atau yang tak ada brand, korang kena hati-hati beli. Takut itu kurma ajwa dari iran, yaman dan bukan Madinah yang original. Sebabnya sekarang ni terlalu banyak kurma palsu. Serius tak tipu.

Kurma palsu bermaksud dia claim dari madinah sedangkan pokok kurma tu ditanam di tempat lain dan tak sama pun ciri-ciri kurma tu macam Kurma Ajwa Asli Madinah. Korang boleh baca juga ciri-ciri Ajwa Madinah yang original

kurma ajwa madinah

Gambar di atas ini adalah kurma Ajwa Asli Madinah Original dari Rihura Herbs. Nampak tak garis-garis di bahagian kurma tu. Sangat unik dan hebat kan ciptaan Allah SWT. Kalau korang rasa, memang pasti takkan tolak. Ingat semua jenis kurma sama ke? Padahal Ajwa Madinah ni adalah antara kurma yang paling sedap di dunia. Ia juga digelar kurma Nabi atau Kurma Bangsawan. Kalau nak cerita kelebihannya, memang banyak sangat-sangat tak terkata.

Jom kita lihat sekali imbas kelebihan dan kebaikan atau manfaat Kurma Ajwa Asli Madinah:


KELEBIHAN KURMA AJWA ASLI MADINAH


harga kurma ajwa

  1. Kaya dengan zat besi - sangat sesuai dimakan, terutama bagi wanita sedang haid dan orang yang mengalami masalah anemia (kekurangan sel darah merah). 

  2. Baik

  3. Boleh dimakan pada bila-bila masa kerana ia tidak mengandungi kolesterol.

  4. Kaya khasiat: Protein (1.8 hingga dua peratus), serat (dua hingga empat peratus), glukosa (50 hingga 57 peratus), Vitamin A dan C, sodium dan potassium.

  5. Kandungan gulanya mudah diserap badan dan memberi tenaga segera apabila berbuka puasa. Berbuka dengan kurma membuatkan kita berasa cepat kenyang dan secara tidak langsung mengelakkan kita makan secara berlebihan.

  6. Kandungan potasium penting untuk sistem saraf yang merangsang daya ingatan, membangkit nafsu kelamin (aprodisiak) dan meningkatkan sistem pertahanan badan khususnya untuk mencegah barah buah dada dan rahim.

  7. Kurma diberikan kepada bayi boleh mengurangkan kesakitan dan kadar degupan jantung.

  8. Kurma juga boleh membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam as yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa as.

  9. Menambahkan susu badan

  10. Baik untuk kesihatan keluarkan racun dalam badan.

  11. Menambah penghasilan sel darah merah.

  12. Baik untuk kesihatan jantung.

  13. Menambahkan tenaga.

  14. Meningkatkan kesuburan.

  15. Baik untuk sistem pencernaan/penghadaman badan

  16. Mencegah penuaan, kecantikkan kulit dan awet muda.

  17. Memenuhi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh


Rasulullah SAW bersabda :


«مَنْ تَصَبَّحَ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعَ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ فِي ذَلِكَ اليَوْمِ سُمٌّ وَلاَ سِحْرٌ»


Barangsiapa yang makan tujuh biji KURMA 'AJWA diwaktu pagi (sebelum sarapan dalam keadaan perut kosong), maka pada hari itu ia akan terhindar dari racun dan sihir."

(Hadis Sohih Riwayat Bukhari No.5445 dan Hadis Sohih Riwayat Muslim No.2047 dan yang lainnya)


HARGA KURMA AJWA ASLI MADINAH (RIHURA)

Saiz Ajwa VIP Premium adalah lebih besar berbanding saiz-saiz ajwa gred yang lain.
Harga kurma Ajwa Asli Madinah Gred VIP Premium adalah seperti berikut:

kurma ajwa rihura

harga kurma ajwa



harga kurma ajwa


PACKING KURMA AJWA ASLI MADINAH RIHURA

Sangat mudah dibawa ke mana sahaja dan senang disimpan. Sesuai juga dijadikan hadiah kepada kawan-kawan, saudara mara dan orang tersayang.  Selain khasiatnya yang sangat hebat, Ajwa Madinah ini juga sesuai untuk semua golongan dari kanak-kanak sehinggalah warga emas.



Jom dapatkan Kurma Ajwa Asli Madinah (Rihura) Sekarang. 

NAK LEBIH JIMAT, JOM GRAB PROMOSI DI BAWAH:


KLIK WASAP DI SINI



15 Makanan Cepat Kenyang Dengan Lama Sepanjang Hari

3:56 PTG 1


Dalam tempoh menurunkan berat badan, mengurangkan jumlah makanan yang diambil
adalah sesuatu yang amat diidamkan oleh semua orang. Tetapi masalahnya mereka sering
lapar sepanjang masa. Ini merupakan salah satu sebab utama mengapa kebanyakan orang
gagal bertahan untuk DIET dalam masa seminggu.
Namun tahukah anda, perut anda yang sering lapar boleh menjadi kenyang tanpa
memakan kalori tambahan?


Bagaimanakah caranya? Sebenarnya, makan makanan tertentu akan memberi isyarat kepada
otak anda bahawa anda sudah kenyang dan mengurangkan selera makan anda. Jom kami
senaraikan 15 makanan cepat kenyang dengan lama sepanjang hari.




1. Avokado



Makan separuh daripada avokado pada waktu makan tengah hari dapat membantu anda
merasa kenyang sepanjang waktu petang. Kebanyakan orang yang mengamalkannya
merasakan 22% lebih kenyang dan mempunyai 24% keinginan yang lebih rendah untuk makan.
Biasanya ia akan menjadi tiga jam lebih lewat daripada waktu makan kebiasaannya. Makanan
cepat kenyang ini juga menjadi kegemaran mereka yang suka bermain gim.


2. Sup



Orang yang makan semangkuk sup sebelum makan tengah hari biasanya dapat mengurangkan
jumlah pengambilan kalori semasa makan sebanyak 20%. Sup dapat memenuhi selera makan
anda kerana ia mempunyai banyak bahan seperti sayur, ayam, rempah ratus dan sebagainya.
Apa yang penting, jumlah kalori dalam sup adalah amat rendah.


3. Serbuk Cili



Anda mungkin sudah tahu bahawa capsaicin, sebatian dalam cili yang dapat meningkatkan
metabolisme anda. Penyelidikan terbaru dari Universiti Maastricht di Belanda menunjukkan
bahawa menambahkan cili pada makanan anda juga dapat mengawal selera makan anda.

Kajian yang diterbitkan dalam jurnal Appetite ini, mendapati bahawa menambahkan 1/4 sudu
teh lada cabai pada setiap hidangan meningkatkan rasa kenyang. 

Sehari Boleh Makan Telur Berapa Kali?

4. Telur



Mulakan hari anda dengan telur akan membuatkan anda kenyang sehingga waktu makan
tengah hari. Penyelidikan dari University of Missouri di Columbia menunjukkan bahawa makan
sarapan 300 kalori yang terdiri daripada 30 hingga 39 gram protein dapat mengurangkan rasa
lapar dan meningkatkan rasa kenyang pada waktu antara sarapan dan makan tengah hari.

Lebih-lebih lagi, penyelidikan menunjukkan bahawa mereka yang bersarapan pagi dengan
makanan yang protein tinggi akan mengambil lebih sedikit makanan berkalori sepanjang hari.


5. Oatmeal



Oatmeal biasanya akan membuat anda merasa kenyang lebih lama. Pemakan oatmeal akan
berasa kenyang lebih lama, dan mereka juga akan mengalami penurunan rasa lapar yang lebih
tinggi.

Oatmeal lebih tinggi serat dan protein dan mempunyai jumlah beta-glukan-gula yang lebih
tinggi yang memberikan khasiat kepada jantung dan penghidratan berbanding dengan bijirin
segera yang lain.


6. Protein Whey



Protein whey salah satu daripada dua protein yang membentuk produk susu. Menurut kajian
yang diterbitkan dalam jurnal Appetite, orang yang minum protein whey akan makan 18%
kurang dua jam kemudian. Ini kerana ia merupakan sejenis makanan cepat kenyang.


7. Kentang



Sama ada anda lebih suka memakannya dengan sedikit kayu manis dan madu, kentang adalah
makanan wajib di setiap menu. Tidak kira sama ada anda ingin menurunkan berat badan atau
bersenam, kentang adalah makanan yang amat baik untuk tubuh badan anda.

Satu biji kentang biasanya mempunyai sedikit daripada 100 kalori, tetapi ia kaya dengan serat
dan vitamin A!

coklat gelap - Nona

8. Coklat Gelap



Apabila anda inginkan sesuatu yang manis, pastikan anda makan coklat gelap! Penyelidikan
menunjukkan bahawa coklat gelap dapat membantu mengurangkan tekanan darah dan
melindungi jantung dan otak.

Makanan cepat kenyang ini juga dapat membantu mengurangkan keinginan untuk makanan
manis dan masin, menurut kajian dalam jurnal Nutrition & Diabetes. 


9. Jeruk



Umumnya, jeruk mempunyai asid lemak rantai pendek (SCFA) dan penyelidikan baru-baru ini
di Annals of The New York Academy of Sciences mendapati bahawa jeruk membantu
memperkuat ikatan antara usus dan otak.

SCFA merangsang pengeluaran hormon yang melintasi penghalang darah-otak dan
mengurangkan nafsu makan. Makanan yang diperam juga mempunyai probiotik, bakteria
sihat yang membantu pencernaan.

Beberapa pakar percaya bahawa probiotik dapat mengurangkan selera makan dan membantu
menurunkan berat badan.


10. Kacang



Tahukah anda, kacang adalah makanan yang kaya dengan sumber protein yang juga
mengandungi serat, antioksidan, vitamin B, dan zat besi. Makan lebih banyak kacang juga
boleh membantu mengawal selera makan anda.


11. Epal



Makan sebiji epal kira-kira setengah jam sebelum makan akan membuatkan anda kenyang,
jadi anda akan makan lebih sedikit. Epal yang merupakan makanan cepat kenyang ini
mengandungi pelbagai vitamin yang diperlukan oleh badan kita.

Minum Air Biji Chia dan Lemon Setiap Pagi, Berat Badan Turun dalam ...

12. Biji Chia



Sebahagian besar daripada kita biasa dengan makanan super hebat ini! Karbohidrat yang
terdapat dalam biji chia adalah dalam bentuk serat dan amat bagus untuk badan. Selain itu,
apabila anda menambahkan air ke biji chia, mereka akan mengembang dan melekat bersama
untuk membuat tekstur seperti gel yang pasti akan mengenyangkan perut anda.


13. Brokoli



Brokoli adalah sebahagian daripada keluarga sayur-sayuran yang dikaitkan dengan risiko
mendapat barah yang lebih rendah. Satu cawan brokoli cincang mengandungi 2g serat dan
3g protein. Ianya juga mengandungi lebih dari 100% keperluan harian anda untuk vitamin C
dan K dan juga merupakan sumber vitamin A, folat dan kalium yang baik.


14. Barli



Barli adalah makanan cepat kenyang dan pemenang serat di antara semua bijirin. Hanya satu
cawan barli mengandungi serat sebanyak 16g. Barli juga menyediakan peratusan tinggi
keperluan harian seperti mangan dan selenium.


15. Kurma Ajwa Rihura



Seperti yang kita ketahui, kurma juga adalah antara makanan yang pasti membuatkan kita
berasa kenyang dalam tempoh yang lama kerana mengandungi sumber protein dan vitamin
yang tinggi.

Dengan pengambilan 7 biji kurma, ia sudah mencukupi untuk badan anda dalam satu hari.
Selain merupakan makanan cepat kenyang dengan lama sepanjang hari, ia juga meningkatkan
tenaga, membanyakkan susu badan dan lain-lain lagi kebaikan.






Klik Whatsapp untuk dapatkan Kurma Ajwa Asli Madinah:






Rujukan


1 - What are the most filling foods?


2 - 9 Fiber & Protein-Rich Foods to Keep You Full


3 - 12 Foods That Make You Eat Less

10 Makanan Diet Boleh Diamalkan Setiap Hari

12:06 PG 4
Tidak semua kalori makanan adalah sama. Makanan yang berbeza akan melalui jalan metabolik yang berbeza di dalam tubuh badan anda. Ia memberi kesan yang sangat berbeza untuk rasa lapar, kesan terhadap hormon dan jumlah kalori yang dibakar.

Sangat mudah untuk anda mengenalpasti makanan manakah yang paling sihat sekaligus merupakan makanan diet yang wajib dimakan hari-hari. Sebilangan besar makanan sudah pasti amat sihat dan enak namun makan dalam kuantiti yang berlebihan akan menyebabkan kesan sampingan.

Jom kami kongsikan 10 makanan diet wajib dimakan hari-hari untuk menjadikan anda lebih sihat dan kurus.


1. Keju Kotej

Keju cottage dengan gastritis: adakah mungkin atau tidak ...


Produk tenusu cenderung kaya dengan protein yang tinggi. Salah satu makanan diet yang terbaik adalah keju kotej. Kebanyakannya kaya dengan protein, karbohidrat dan sedikit lemak.


Memakan keju kotej adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan pengambilan protein yang tinggi. Ia juga sangat sedap dan dapat membuatkan anda berasa sangat kenyang. Tahukah anda, jumlah kalori yang terdapat dalam keju kotej agak rendah. 


Produk tenusu juga tinggi kalsium dapat membantu pembakaran lemak. Ia termasuk yogurt dan dadih. Jadi jika anda peminat keju atau susu, ia juga merupakan makanan diet wajib anda makan hari-hari.


2. Bijirin Penuh

Bijirin kaya antioksidan, kekal berat badan ideal | Sihat | Berita Harian

Walaupun bijirin sangat mengenyangkan, namun beberapa jenis lainnya pasti sesuai untuk diet
anda. Kebanyakan bijirin penuh dengan serat dan mengandungi sejumlah besar protein.
Antaranya termasuk oat, beras perang dan quinoa.

Oat sarat dengan beta-glukan, serat larut yang telah terbukti dapat meningkatkan rasa kenyang
dan meningkatkan kesihatan metabolik dalam badan. Namun perlu diingatkan bahawa bijirin
halus bukan pilihan yang sihat dan kadang-kadang makanan yang mempunyai bijirin pada
label adalah makanan ringan yang diproses yang berbahaya dan boleh menggemukkan.

Sekiranya anda menjalani diet rendah karbohidrat, anda perlu mengelakkan bijirin kerana
mereka tinggi karbohidrat. Namun, ia tetap merupakan salah satu makanan diet boleh anda
amalkan.

3. Buah Limau Gedang

Faedah dan sifat limau gedang - pemakanan dan diet 2020

Jenis buah yang patut diketengahkan adalah limau gedang. Kesannya terhadap kawalan berat
badan telah dikaji secara langsung oleh para ilmuan mengenai limau gedang ini. Dalam kajian
tempoh 12 minggu pada 91 orang individu gemuk, makan separuh limau gedang sebelum
makan menyebabkan penurunan berat badan sebanyak 3.5 paun (1.6 kg).

Oleh itu, makan separuh limau gedang kira-kira setengah jam sebelum makan makanan harian
dapat membantu anda merasa lebih kenyang dan mengurangkan kalori dalam badan.


4. Minyak Kelapa

Manfaat minyak kelapa dara


Tidak semua lemak membawa keburukan. Minyak kelapa tinggi asid lemaknya yang dipanggil
trigliserida rantai sederhana (MCT). Asid lemak ini terbukti dapat meningkatkan rasa kenyang
lebih baik daripada lemak lain dan meningkatkan jumlah kalori yang dibakar.

Kajian menunjukkan bahawa minyak kelapa dapat mengurangkan jumlah lemak pada bahagian
perut. Minyak kelapa juga mengandungi kalori, jadi menambahkannya di atas apa yang sudah
anda makan adalah idea yang tidak baik.

Ini bukan mengenai menambahkan minyak kelapa ke dalam diet anda tetapi untuk mengganti
beberapa lemak memasak anda yang lain dengan minyak kelapa. Walau bagaimanapun, kajian
menunjukkan bahawa minyak kelapa kurang mengenyangkan daripada minyak MCT.

5. Yogurt Lemak Penuh

Yoğurdun faydaları nelerdir? Yoğurt neye iyi geliyor? - Yaşam Son ...


Yogurt adalah makanan tenusu dan makanan diet boleh diamalkan hari-hari serta sangat baik
untuk tubuh anda. Jenis yogurt tertentu yang mengandungi bakteria probiotik yang dapat
meningkatkan fungsi usus anda.

Memiliki usus yang sihat dapat membantu melindungi daripada keradangan dan ketahanan
leptin, yang merupakan salah satu penyebab utama kegemukan hormon.

Pastikan memilih yogurt dengan budaya aktif dan hidup, kerana jenis yogurt lain hampir tidak
mengandungi probiotik. Juga, pertimbangkan untuk memilih yogurt lemak penuh. Yogurt rendah
lemak biasanya sarat dengan gula, jadi lebih baik untuk mengelakkannya.

6. Cuka Epal

Guna cuka epal semasa hamil | Dr Zubaidi Hj Ahmad Menulis


Cuka epal sangat popular dalam komuniti kesihatan semula jadi. Ia sering digunakan dengan
mencairkannya di dalam air dan meminumnya. Beberapa kajian menunjukkan bahawa cuka
epal amat berguna untuk menurunkan berat badan.

Mengambil cuka epal pada waktu yang sama dengan makanan berkarbohidrat tinggi dapat
meningkatkan perasaan kenyang dan membuat orang makan 200-275 kalori lebih sedikit
sepanjang hari.

Satu kajian yang dijalankan dalam tempoh 12 minggu terhadap individu gemuk juga
menunjukkan bahawa 15 atau 30 ml cuka sehari menyebabkan penurunan berat badan
sebanyak 2,6-3,7 paun atau 1,2-1,7 kilogram.



Cuka epal juga terbukti dapat mengurangkan lonjakan gula darah setelah makan, yang
mungkin mempunyai pelbagai kesan kesihatan yang bermanfaat dalam jangka masa panjang.


7. Kekacang

10 makanan yang membantu menaikkan Hb darah ketika hamil. ~ ANNUR ...

Kekacang boleh dikatakan sering bermanfaat untuk penurunan berat badan. Ia termasuklah
kacang hitam, almond dan sebagainya. Makanan diet boleh diamalkan setiap hari ini
cenderung tinggi protein dan serat. Ia merupakan dua nutrien terbukti dapat menyebabkan
rasa kekenyangan.

8. Tuna

Agar Si Kecil Sehat, Kenali Manfaat Ikan Tuna untuk Bayi Beserta ...


Tuna adalah makanan rendah kalori dan tinggi protein. Ia adalah ikan tanpa lemak, yang
bermaksud ikan tuna ini adalah rendah lemak. Tuna sangat popular di kalangan ahli bina badan
dan model. 

Tuna adalah merupakan salah satu kaedah yang baik untuk meningkatkan pengambilan dan
mengekalkan jumlah kalori di dalam badan. Sekiranya anda ingin menekankan pengambilan
protein, pastikan anda memilih ikan tuna dan bukannya minyak ikan tuna ya?


9. Sayuran



Sayuran kaya dengan serat dan cenderung membuat kita rasa sangat mengenyangkan.
Lebih-lebih lagi, jenis sayuran yang biasanya mengandungi jumlah protein yang mencukupi.
Proteinnya tidak setinggi makanan haiwan atau kekacang tetapi masih dikira amat baik untuk
badan.

Gabungan protein, serat dan ketumpatan tenaga yang rendah menjadikan sayur-sayuran
makanan yang sempurna untuk dimasukkan ke dalam makanan anda sekiranya anda perlu
menurunkan berat badan. Mereka juga sangat berkhasiat dan mengandungi bahan untuk
mencegah barah.

10. Kurma Ajwa Rihura



Sebut sahaja kurma, pasti semua orang mengenalinya. Dengan bentuknya yang pelbagai saiz
dan rasanya amat sedap dan manis. Namun adakah anda mengenali kurma ajwa?

Kurma ajwa adalah kurma yang terbaik di dunia. Ia juga merupakan buah yang
mengandungi pelbagai khasiat serta vitamin yang sangat tinggi. Pengambilan kurma ini dalam
kuantiti yang banyak dapat membuatkan badan kita cepat kenyang.

Tak perlu banyak sangat, cukup 3-4 biji kurma pun dah kenyang! Ia amat sesuai bagi anda
yang suka diet.




HARGA JUALAN KURMA AJWA ASLI MADINAH 

=================


100gm - RM 10

200gm - RM 20

300gm - RM 30

500gm - RM 50
1 kg - RM 85



Harga yang sangat berpatutan dan mampu milik.



Klik Wasap untuk sebarang pertanyaan/tempahan/pembelian:








Rujukan


1 - 10 Makanan Diet Untuk KURUS jika diambil dengan betul


2 - 50 Foods That Are Super Healthy


3 - The 20 Most Weight-Loss-Friendly Foods on The Planet

WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...