Memaparkan catatan dengan label Tips Wanita. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Tips Wanita. Papar semua catatan

12 Tanda Peranakan Wanita Jatuh Dan Cara Kenalpasti Peranakan Anda Jatuh

8:44 PG 4
Kadang-kadang rasa tak selesa, tambah-tambah lagi selepas melakukan kerja berat, angkat barang berat, bersukan, lepas mengalami keguguran dan lain-lain lagi.  Rasa something je dekat peranakan ni. Mungkin tak selesa kot.

Tapi dalam masa yang sama, terasa mengalami tanda-tanda yang tak pernah dialami. Susah hati dibuatnya. Terfikir macam-macam pula. Salah satu darinya mungkin peranakan wanita kita ni dah jatuh tak?


Pentingnya untuk kita semua kenalpasti sama ada peranakan kita jatuh atau tidak. Jom lihat 12 tanda peranakan jatuh wanita wajib tahu.

Tanda Peranakan Jatuh #1:  Kencing Tidak Lawas


Apakah maksud kencing tidak lawas? Kencing memang tidak lawas jika selepas anda kencing, terasa tidak puas, ingin kencing lagi dan lagi. Tetapi air kencing nak keluar pun macam tak banyak pun. Asyik-asyik terasa nak kencing lagi setiap masa. Ia juga berkait dengan kencing kotor. Ada orang bila nak kencing asyik terasa sakit sahaja, seolah-olah ada tulang dalam vagina tu. Wallahualam.


Tanda Peranakan Jatuh #2:  Sakit Tumit


Terasa tak selesa bila berjalan. Asyik sakit tumit je. Sakit tumit secara tiba-tiba dan berpanjangan juga adalah disebabkan oleh peranakan anda yang telah jatuh. Ia dipengaruhi oleh urat-urat atau saraf dari sistem peranakan hingga ke tumit.


Tanda Peranakan Jatuh #3:  Paha Dan Betis Terasa Kebas


Tanda peranakan jatuh seterusnya adalah anda akan mengalami kebas di bahagian paha dan betis. Dah rasa macam nak period pain pun ada, tapi ini sebab peranakan jatuh, paha dan betis asyik kebas je.


Tanda Peranakan Jatuh #4:  Rasa Berat di Bahagian Ari-Ari


Ari-ari terasa padat dan berat. Sebenarnya itu adalah tanda-tanda peranakan jatuh. Bahagian perut dan paha terasa berat justeru menyebabkan paha anda kebas pula. Memang tak selesa dibuatnya. Kita sendiri boleh bezakan itu sebab kita dah gemuk atau sebab lain.


Tanda Peranakan Jatuh #5:  Sakit di Bahagian Tapak Kaki


Pernah tak rasa tapak kaki menyucuk-nyucuk dan sengal-sengal kaki bila berjalan? Hati-hati, itu juga tanda peranakan jatuh. Adududu. Bahaya tu. Tapi selalunya rasa sakit kat bahagian tapak kaki tu adalah sebab kesan dari perut dan rahim yang menolak jatuh tanpa kita sedari.

Tanda Peranakan Jatuh #6:  Rasa Senak Dan Tak Selesa Di Bahagian Perut


Tanda peranakan jatuh seperti rasa senak dan tak selesa di bahagian perut ini kerap dirasakan oleh wanita yang peranakannya jatuh. Sikit sikit tak selesa dan senak. Kadang-kadang wanita yang mengalaminya mungkin terfikir ia disebabkan oleh sakit perut senggugut. Tetapi mereka silap. Sebenarnya ia kerana peranakan mereka telah jatuh.



Tanda Peranakan Jatuh #7:  Sakit Ketika Bersetubuh


Ketika bersama suami, isteri kerap berasa sakit terutamanya di bahagian ari-ari. Kadang-kadang, perkara ini mengganggu persetubuhan dan membuatkan isteri cuma terasa sakit. Sebenarnya, sakit ketika bersetubuh juga adalah tanda peranakan anda telah jatuh.



Tanda Peranakan Jatuh #8:  Kentut Vagina Sering Berlaku


Apakah kentut vagina? Vagina anda akan sering mengeluarkan angin. Ini terjadi kerana vagina anda sudah kembang dan kemungkinan peranakan anda telah jatuh. Bahaya jika kentut vagina sering terjadi dengan kerap.

Tanda Peranakan Jatuh #9:  Miss V Sering Basah Dan Berbau


Jika basah sahaja tak mengapa, tetapi jika miss v anda sering keluarkan bau, ia sangat bahaya. Ia juga merupakan tanda bahawa miss v anda sudah berkembang dan peranakan jatuh sudah. Sedihnya. Jangan risau, anda harus kenali tanda-tanda peranakan lebih awal supaya anda dapat atasinya.

Tanda Peranakan Jatuh #10:  Sakit Pinggang Sentiasa


Sakit pinggang berlaku ketika anda tidak mengalami haid sekalipun. Sakit pinggang bermula dari depan perut, belakang pinggang hingga ke urat belikat. Pasti tidak selesa setiap kali melakukan apa pun. 

Tanda Peranakan Jatuh #11:  Kerap Kembung Perut


Kerap kali terjadinya kembung perut. Ia disebabkan oleh angin mudah masuk dari perut dan dari rahim anda. Sehingga badan anda berangin dan kerap sangat kembung perut. Perut juga terasa seperti dicucuk kerana angin dalam perut dan rahim yang menyebabkannya.

Tanda Peranakan Jatuh #12:  Badan Demam Selepas Asar


Pernah tak demam selepas asar? Ya, mungkin ia normal. Ia juga adalah tanda dimana peranakan wanita jatuh.  Selepas asar adalah masa yang segala penyakit kita hadapi akan dirasai oleh tubuh badan. Segala kepenatan akan dilepaskan selepas asar. Sebab itulah setengah orang akan mudah tidur malam dan setengah orang tidak mudah ketika penat.


Itulah dia tanda peranakan jatuh bagi wanita. Amat bahaya jika anda menghadapi tanda-tanda yang saya kongsikan tadi. Segeralah berjumpa doktor atau pakar untuk membuat rawatan dan mengenalpasti masalah yang anda hadapi.



Apa Itu IVF? Cara IVF Dilakukan Bagi Pasangan Yang Inginkan Anak

12:46 PTG 0

Tahu tak apa itu IVF dan cara IVF dilakukan? IVF adalah singkatan kepada perkataan ‘In Vitro Fertilization’ ataupun dalam Bahasa Melayu ianya bermaksud Persenyawaan In Vitro.

Persenyawaan In Vitro adalah merujuk kepada Bayi Tabung Uji. Dalam erti kata lainnya, IVF adalah salah satu daripada jenis teknologi pembiakan dibantu yang lebih dikenali sebagai (ART). IVF berfungsi dengan menggunakan gabungan ubat-ubatan dan prosedur pembedahan untuk membantu sperma menyuburkan telur, dan membantu implan telur disenyawakan di rahim pesakit ataupun pesakit yang memerlukan rawatan ini.


IVF mempunyai banyak langkah dan memerlukan beberapa bulan untuk menyelesaikan keseluruhan proses dan kadang-kadang berfungsi pada percubaan pertama, tetapi banyak orang memerlukan lebih daripada 1 pusingan IVF untuk hamil. IVF pasti meningkatkan peluang untuk para pesakit hamil jika mengalami masalah kesuburan. Tetapi kena ingat tau, tidak ada jaminan proses ini akan 100% berhasil. Nak tau kenapa ianya tidak 100% berhasil? Anda kena ingat tubuh semua orang berbeza dan IVF tidak akan berfungsi untuk semua orang. Jadi anda kena sabar dan jangan berputus asa jika anda nak membuat rawatan ini.

Cara IVF dilakukan



Langkah pertama dalam IVF adalah mengambil ubat kesuburan selama beberapa bulan untuk membantu ovari anda menghasilkan beberapa telur yang matang dan siap untuk persenyawaan. Ini dipanggil induksi ovulasi. Anda boleh mendapatkan ultrasound biasa atau ujian darah untuk mengukur tahap hormon anda dan menjejaki pengeluaran telur anda.

Setelah ovari anda telah menghasilkan telur matang yang cukup, doktor anda mengeluarkan telur dari badan anda. Pengambilan telur adalah prosedur pembedahan kecil yang dilakukan di hospital yang ada menyediakan rawatan ini.

Semasa prosedur, anda akan diberi ubat untuk membantu anda tenang dan selesa semasa proses dilakukan. Doktor akan menggunakan ultrasound untuk melihat di dalam badan anda menggunakan tiub yang nipis, melalui rongga vagina dan ke dalam ovari dan folikel yang terdapat telur anda. Jarum akan disambungkan ke peranti sedutan yang menarik telur keluar dari setiap folikel.


Dalam makmal, telur anda akan bercampur dengan sel sperma dari pasangan anda atau penderma. Telur dan sperma disimpan bersama dalam bekas khas, dan persenyawaan berlaku. Bagi sperma yang mempunyai masalah, ia boleh disuntik terus ke telur untuk mempromosikan persenyawaan. Kira-kira 3-5 hari selepas pengambilan telur, 1 atau lebih embrio akan dimasukkan ke dalam rahim anda kembali. Doktor akan menggunakan tiub nipis melalui leher rahim ke dalam rahim anda, dan memasukkan embrio terus ke rahim anda melalui tiub.

Kehamilan berlaku jika mana-mana embrio melekat pada lapisan rahim anda. Pemindahan embrio dilakukan di hospital-hospital tertentu biasanya tidak menyakitkan. Selepas pemindahan embrio, anda boleh kembali ke aktiviti biasa pada keesokan harinya. Anda juga boleh mengambil pil hormon yang dipanggil progesteron untuk 8-10 minggu pertama selepas pemindahan embrio. Hormon menjadikannya lebih mudah untuk embrio untuk terus hidup di rahim anda.

Related image


Kesimpulannya, proses ini ada komplikasi dan kejayaannya. Jadi anda kena fikir masak-masak untuk buat rawatan ini dan jangan 100% memberi harapan kepada rawatan ini kerana yang berusaha kita, namun Allah yang menentukannya. Kita doakan yang terbaik!

7 Jenis Hadiah Untuk Lelaki | Hadiah Sesuai dan Menarik Untuk Lelaki

8:33 PG 0


Apabila tiba hari lahir, hari persahabatan, hari anniversary dan pelbagai lagi sambutan, pasti teringin nak bagi hadiah untuk pasangan kan? Hadiah untuk sahabat lelaki, adik-adik, abang, bapa, atuk dan ramai lagi mereka yang bergelar lelaki sebenarnya tak susah pun untuk anda buat pilihan nak beri apa. Banyak senarai hadiah untuk lelaki yang boleh anda lihat, tapi yang pasti anda harus pilih hadiah untuk lelaki yang sesuai dan menarik supaya hadiah yang anda beri disukai oleh kaum lelaki.

Arghhhh bunyi macam rumit saja kan. Macam mana nak cari hadiah untuk lelaki yang sesuai dan menarik? Jangan bimbang, mari kita lihat 7 Jenis Hadiah untuk Lelaki yang sesuai dan menarik yang boleh anda pertimbangkan.


Mungkin 7 jenis hadiah untuk lelaki yang menarik dan sesuai ini ada salah satunya hadiah yang pernah anda beri pada seseorang lelaki, dan mungkin hadiah yang pernah anda tahu ianya sesuai untuk dijadikan hadiah pada lelaki. Tapi, kurang keyakinan untuk menjadikan ia sebagai hadiah untuk lelaki bukan? Disini, anda boleh melihat senarai hadiah untuk lelaki dan sesuai dan menarik sekaligus dapat mengetahui sebab anda perlu jadikan barang tersebut sebagai hadiah untuk lelaki. 

Jom kita lihat 7 jenis hadiah untuk lelaki yang sesuai dan menarik.


1.  Jam Tangan - Hadiah untuk Lelaki yang Sesuai dan Menarik

Jam tangan boleh diberikan jika lelaki tersebut sememangnya suka bergaya, tidak suka bergaya, seorang yang simple dan ringkas, maskulin dan juga sukakan barangan berjenama.



2.  Kemeja - Hadiah untuk Lelaki yang Sesuai dan Menarik

Kemeja sesuai dijadikan hadiah untuk lelaki kepada mana-mana lelaki kerana ia bersifat umum. Ramai lelaki boleh memakai kemeja pada bila-bila masa sama ada untuk bersiar-siar, bekerja atau lelaki yang tidak sentiasa memakai kemeja pasti kurang kemeja, jadi ia boleh menjadi koleksi kemeja mereka pada masa yang tertentu.



3.  Perfume - Hadiah untuk Lelaki yang Sesuai dan Menarik

Perfume atau minyak wangi pun boleh jadi hadiah untuk lelaki yang menarik dan sesuai sebab perfume juga benda umum yang semua lelaki boleh guna, adakala ia nampak lebih eksklusif berdasarkan jenis perfume yang anda beri. 100% lelaki sesuai dapat hadiah perfume.




4.  Kain Pelekat - Hadiah untuk Lelaki yang Sesuai dan Menarik

Kalau nak buat kelainan, hadiah untuk lelaki seperti suami atau adik beradik, kawan dan sebagainya, anda boleh belikan mereka kain pelekat. Kain pelekat ni sangat penting bagi lelaki tau tak, sebab dorang guna untuk solat dan duduk rumah. Pasti mereka akan menghargai sebab ini adalah barang keperluan mereka dan mereka akan gunakannya.




5.  Buku - Hadiah untuk Lelaki yang Sesuai dan Menarik

Bagi lelaki yang jenis nerd, educated dan minat membaca, buku adalah hadiah untuk lelaki yang menarik dan sangat sesuai.  Jenis buku yang boleh anda beri adalah buku berunsur motivasi, agama, perniagaan, atau buku yang berkenaan dengan hobi lelaki tersebut. Tetapi jika lelaki tersebut meminati Novel Thriller, anda boleh buat kejutan beli hadiah novel thriller cuma anda perlu pasti kan mereka memang teringin dan belum baca novel itu.



6.  Aksesori Kereta - Hadiah untuk Lelaki yang Sesuai dan Menarik

Lelaki yang minat dengan kereta sesuai diberikan hadiah berupa aksesori kereta. Anda boleh belikan aksesori kereta seperti gadget pemegang smartfon, vacuum kereta, pembalut sarung kusyen kereta, kamera CCTV kereta dan lain-lain lagi yang menarik berkenaan kereta mereka.




7.  Wallet Atau Dompet - Hadiah untuk Lelaki yang Sesuai dan Menarik

Wallet atau dompet sesuai dijadikan hadiah untuk para lelaki. Tahukah anda, ramai lelaki diluar sana yang suka menggunakan dompet sehingga benar-benar lunyai (rosak) dan tidak kisah tentang penampilan dompet mereka?  Inilah masanya untuk anda menghadiahkan mereka sesuatu dompet yang baru, elegen, bergaya dan eksklusif untuk mereka gunakan pada masa akan datang.  Mungkin ia akan menjadi tanda ingatan mereka untuk anda setiap kali mereka membuka dompet!




Ketujuh-tujuh jenis hadiah untuk lelaki yang sesuai dan menarik ini boleh anda cuba gunakan dan hadiahkan kepada kaum lelaki.  Jangan lupa untuk kenali terlebih dahulu lelaki tersebut, untuk anda ketahui mana satu yang paling sesuai dan menarik untuk dihadiahkan kepada mereka!


WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...