Memaparkan catatan dengan label perihal wanita. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label perihal wanita. Papar semua catatan

6 Masalah Mertua Dan Menantu Sering Berlaku Dalam Masyarakat

2:58 PTG 0
Sebumbung dengan mertua seringkali menimbulkan isu, terutamanya hal yang berkaitan dengan sikap menantu dan juga sikap mertua. Sama saja. Kau salahkan aku. Aku salahkan kau. Nak hidup aman dengan mertua menjadi impian semua. Tapi risau juga takut-takut kita telah lukakan hati mereka. 

Antara masalah antara menantu dan mertua yang selalu dihadapi oleh masyarakat adalah seperti berikut.


1.  Tidak Sefahaman


Sedar atau tidak, banyak hal yang kita lakukan amat berbeza dengan cara mertua lakukan. Kadang-kadang bila ditegur mulalah kita ambil hati. Ia normal, tetapi anggaplah sebagai pembelajaran untuk apa yang kita lakukan. Lapangkan jiwa dan dada untuk menerima ilmu baru!

2.  Berkongsi Kasih


Apabila sudah berkahwin, suami kita akan membahagikan masa untuk kita dan mertua. Hati-hati, bagi kita tiada apa masalah tetapi sebenarnya orang tua ni mudah terasa hati kalau anaknya berat sebelah.

Bukanlah nak jadi berat sebelah, tetapi mertua perlu faham kenapa anak ambil peduli tentang isteri. Tiba-tiba ada seseorang yang harus dijaga dan ditatang bagai minyak yang penuh. Namun itu tidak bermaksud bahawa anak perlu abaikan ibu bapa selepas berkahwin.


3.  Dibanding-bandingkan


Mana ada orang suka dibanding-bandingkan dengan orang lain. Baik mertua mahupun menantu. Disebabkan masalah mertua dan menantu inilah yang akan menyebabkan mana-mana hati mudah tersentuh.

4.  Sering Bebel Dan Kritik


Bila dapat mertua yang banyak cakap, bebel dan asyik kritik je, memang bahaya. Nak tak nak kau kena tadah je telinga tu hadap. Sikap sering bebel dan kritik menantu ni adalah masalah besar antara mertua dan menantu. Tak perlu bebel dan kritik, cukuplah nasihat dengan berhikmah.

5.  Tak Tahu Masak


Ehh jangan main-main. Ini kes serius. Kalau tak tahu masak tu bahaya sangat bila kau duduk dengan mertua. 

Silap2 dia je asyik masak, kau pulak goyang kaki. Memang nak kena lah. Kalau ye pun kau belajar masak dari dia, esok lusa kau pulak yang masak ok!

6.  Malas Buat Kerja Rumah


Pemalas dari dulu lagi, sampaikan bila kahwin pun masih jadi pemalas. Bahaya sebab sikap pemalas ni akan buat mertua tawar hati kat kita. 

Tolong rajinkan diri yaaaaa, kalau tak tak dapatlah den nak bantu lagi.

Itulah antara masalah mertua dan menantu yang sering berlaku dalam masyarakat kita. Sis percaya banyak lagi masalah yang wujud tetapi korang mesti pandai atasinya.

Berubah adalah jalan terbaik untuk puaskan hati semua orang, sebelum salahkan orang lain, kita harus salahkan diri kita dahulu.

Keguguran Kali Kedua - Kerana Allah SWT Tahu Itu Terbaik

12:08 PG 0
Terdetik hati nak kata pasal kandungan vs zuriat ini.  Kebanyakan kes keguguran dipandang negatif, tapi Alhamdulillah saya 90% amat positif kenapa berlakunya keguguran kali kedua. Sudah tahu mengandung pun, Alhamdulillah saya sangat bersyukur. Tapi sebab Allah lagi tahu mana yang terbaik, Alhamdulillah kalau kita gugur pun kita tetap kena redha. Insyallah.


Lagi pula, saya terbaca statement dari hereporter

Keguguran pada tiga bulan pertama memang kerap berlaku. Jika 100 wanita hamil, seramai 20 akan keguguran (20%), mungkin juga jumlah sebenar lebih dari itu. Lebih kerap lagi untuk wanita berumur 40 tahun ke atas (lebih dari 50% akan keguguran bila hamil). Tapi kebanyakan wanita senyap sahaja bila keguguran, tidak mahu berbincang mengenai pengalamannya. Sebab itulah masyarakat tidak tahu betapa kerapnya berlaku keguguran.

Bila kita lihat benih lelaki (sperma), setiap kali melakukan hubungan kelamin, lebih dua juta sperma akan keluar mencari telur wanita. Tapi, sememangnya 70% sperma tidak sempurna, dan 10% telur wanita tidak sempurna.

Saya rasa ini masanya untuk menjadi positif dari segala hal-hal yang negatif. Ya, memang sedih sebab dah hampir nak masuk 3 tahun dah berikhtiar nak hamil. Jangan hanya menyalahkan takdir, tetapi bersyukur sebab pernah juga hamil walaupun gugur. Biarpun kali ni kali kedua. Macam tak percaya je tapi itulah kenyataan.

Dulu saya fikir, hidup ni bukan macam cerita novel tetapi tidak. Ia jadi macam novel atau pun ia jadi hal yang tidak kita sangkakan. Mengikut situasi. Namun, tenanglah biarpun hati parah. Senyumlah biarpun hati 'speechless'. Yang penting jangan sesekali salahkan takdir. 

Baru-baru ni pula saya terbaca kawan facebook post pasal gugur tapi tidak ada tanda. Rupanya wujud juga hal sebegitu. 

Hasil carian imej untuk keguguran kali kedua

Sebenarnya saya mula jadi positif tentang hal keguguran ni kerana beberapa sebab:

1. Allah SWT nak bagi zuriat pada masa yang sesuai dan ini bukan masanya.

2.  Allah SWT tahu kalau kita bersedia pun, mungkin tubuh kita belum bersedia. Saya ada kawan yang meninggal ketika melahirkan anak dan juga meninggal akibat buat rawatan UIU ke apa tah tak pasti. Itu kerana tubuh tak sesuai dengan hal itu dan juga kerana sudah pasti ajal dia.

3.  Sebab saya tahu Allah nak beri anak yang sihat kepada saya dan lebih baik, soleh dan solehah.

Tiga sebab itulah yang buatkan saya tersenyum selalu tambah-tambah lagi sebab suami sendiri cakap tak pernah kisah pasal ni, ambil anak angkat pun dia okey dan lain-lain lagi. 

Sebenarnya tidak mengapa jika kita tak percaya orang lain, tetapi cukuplah kita percaya pada Allah SWT. Sesungguhnya Allah Maha Pemberi, Maha Mendengar Doa, Maha Mewarisi, Maha Memakbulkan Doa. 

Umur Sesuai Untuk Wanita Mula Makan Jamu

12:47 PTG 1
Jika ditanya apakah perlu wanita makan jamu. Ya, perlu. Tetapi bilakah masa yang sesuai untuk wanita makan jamu? Seperti yang anda tahu, jamu adalah herba semulajadi yang mempunyai khasiat terhadap dalaman dan luaran wanita.

Jika difikirkan secara logik, kalau ada masalah berkaitan tubuh badan sahaja kita makan jamu kan? Tetapi jangkaan tu sebenarnya meleset sama sekali. Ingat! Jamu ini bukanlah ubat! Tidak sama sekali. Sebenarnya, ia adalah umpama makanan tambahan atau supplemen yang mempunyai tujuan tertentu (Mengikut Peraturan Akta Makanan 1985). 

Sekiranya terdapat produk jamu yang dikategorikan sebagai ubat atau mempunyai fungsi 'MERAWAT', maka ia harus diiktiraf dan mendapat kelulusan dari Farmasi dahulu untuk dijadikan kategori ubat berdaftar.

Oleh itu, ketahuilah anda bahawa jamu tidak boleh digunakan untuk tujuan rawatan. Ia adalah untuk mengurangkan atau mengatasi sesetengah masalah anda. Sebagai contoh, jamu digunakan untuk meningkatkan tenaga luar dan dalaman wanita ataupun untuk besarkan payudara ke, stabilkan hormon dan lain-lain lagi.

Disebabkan ia bukan ubat, dan juga bukan makanan yang boleh diambil suka-suka, sudah pasti ada waktu atau umur yang sesuai yang membolehkan anda makan jamu. Sebenarnya, jamu boleh dimakan seawal umur 13 tahun ataupun selepas anda sudah datang bulan. Tetapi, tidak disarankan makan terlalu awal.

Gambar rina umur 20 tahun. Permulaan setelah mengambil jamu.

Ia sangat sesuai diambil apabila anda sudah berumur 18 tahun dan ke atas kerana pada masa tersebut hormon dalam tubuh badan makin giat proses. Mungkin itulah masa untuk tumbesaran tubuh badan dalaman dan luaran anda. Waktu tu la, jerawat banyak tumbuh, muka lebih berminyak, payudara nak membesar dan lain-lain lagi.

Jadi, fungsi jamu ketika itu adalah untuk menyihatkan tubuh badan dan mencantikkan tubuh badan. Ia juga adalah untuk memudahkan hormon anda melakukan kerjanya. Sebab tu, orang yang ambil jamu bermula umur 18 tahun ini, susah nak dapat jerawat (macam sis rina hehehe, 4 tahun berturut-turut aku tunggu jerawat, tak naik jugak dulu). 

Tapi dulu sis on off makan jamu, tak makan tiap bulan k. Cuma setahun tu beberapa bulan. Maklumlah time tu nak mencuba-cuba je.

Okey, walaupun boleh diamalkan seawal umur 18 tahun, tetapi ada wanita yang lebih selesa mengamalkannya selepas berkahwin. Tiada masalah sebenarnya. Ikut keselesaan tubuh badan anda. Tapi percayalah, jika diamalkan awal, anda akan jadi seorang yang energi dan sangat aktif sentiasa. 

Hasil carian imej untuk bahan jamu

Kalau berhenti makan jamu, adakah antibodi akan jadi rendah? Terpulang kepada tubuh badan masing-masing. Sebenarnya, tiada kena mengena pun. Ia sekadar berikan anda tenaga dan mencantikkan bentuk tubuh badan. Yang penting, kenalah cari jamu yang betul-betul sesuai dengan apa yang anda mahukan. 

Sekarang ada macam-macam produk, pastikan ia sesuai dengan tubuh anda ya. Untuk kesihatan yang lebih baik, apa kata anda cuba minum Jus yang penuh khasiat makanan sunnah seperti madu, kurma, habbatussauda, delima dan lain-lain. Nak makan buah fresh pun boleh. 

Tapi zaman sekarang ni macam tak sempat je nak gi kedai dan pasar beli buah delima kan! Sebab tu sis dah standby Pati jamu Jus Aimra'a setiap hari untuk tenaga harian dan kecantikan tubuh badan. Emmm jangan main-main, ia kaya dengan khasiat herba pueraria mirifica yang berfungsi merangsang tumbesaran payudara dan punggung. Patutla suami puji dari dulu lagi sejak amalkan Pati jamu (Jus Aimra'a) ni. 


Nak Tahu Tentang Jus Aimra'a, Klik WASAP


Jom baca juga:


Kenapa Wanita Perlu Makan Jamu?

11:01 PG 1
Waktu Rin umur 20 tahun, ada seorang kakak indonesia ni, cantik wajahnya, licin dan mulus. Tubuh pula kurus tapi tak kurus sangat, bentuk body memang cantik lah. Tak boleh lawan. 

Waktu tu, darah muda. Terasa asyik nak cantik je. Rin sendiri taktahu nak buat apa dan macam mana nak cantik waktu tu. Maklumlah time tu rasa kulit kusam, badan tak de energi sangat, boring dan tak menarik.

Bila bersembang dengan akak tu, of course i do ask her about her beauty. Rin tanya dia macam mana akak jaga kecantikan.. akak ni cantik sangat-sangat. Taktau nak cakap macam mana lagi, kulit flawless, kurus, ramping, aset besar.. opps!

Dia hanya tersenyum dan kemudiannya dia beri beberapa tips buat Rin. Banyak ke kak tips kecantikan akak? Kalau banyak, saya nak catatlah hehe. Oh ya, untuk pengetahuan korang, time tu aku memang tengah pegang buku nota dan pen. Maklumlah time study dulu cita-cita daku nak jadi wartawan, tapi lpas tu minat jadi penulis pula.

So akak tu benarkan aku catat tips dia.

Selective Focus Photography of Standing Between Buildings


Katanya "Wanita Perlu Makan Jamu"

Aku pun bertanya kenapa. Banyak sebabnya kenapa wanita perlu makan jamu. Dia bercerita lagi dimana kampungnya di Indonesia ada orang tua yang awet muda kebanyakannya. Boleh dikatakan tu semua tok nenek dia atau ahli keluarga dia jugala. 

Mereka ni orang lama-lama yang memang dah amalkan jamu sejak zaman dulu-dulu lagi. Nak kata sebelum merdeka tu Wallahualam tapi lama la, Cuba bayangkan tok nenek kita dulu muda-muda, ha.. dari zaman tu lagi mereka ni dah makan jamu. 

Tetapi apa fungsi jamu? Kenapa wanita perlu makan jamu?

1.  Jamu pada zaman dulu-dulu diertikan sebagai herba-herba khas untuk wanita dan lelaki. Bukan wanita je yang perlu makan jamu ni sebenarnya, lelaki pun boleh. Tapi selalunya lelaki makan jika ada masalah dalaman, manakala perempuan makan jamu untuk kesihatan dan kecantikan tubuh badan.

Bermaksud, apabila diertikan sebagai herba, ia mempunyai khasiat dan manfaat yang terbaik untuk kesihatan mahupun kecantikan seseorang.

2.  Jamu adalah herba pilihan.  Ada yang jadikan manjakani atau kacip fatimah sebagai jamu. Ada juga yang jadikan ginseng, pueraria mirifica sebagai jamu contohnya. Bermaksud, lain jamu lain khasiatnya tetapi kebanyakan jamu dahulu kala adalah untuk khasiat dalaman wanita seperti untuk stabilkan hormon, kecutkan rahim dan lain-lain lagi.

3.  Sesuai untuk semua. Jika nak cantik, makan jamu yang kandungan herbanya untuk cantik. Jika nak hormon stabil, makan jamu yang ada kacip fatimah atau manjakani, jika nak sihat dalaman, begitu juga makan jamu kandungannya manjakani. Jika nak aset payudara dan punggung besar, makanlah jamu yang kandungannya ada pueraria mirifica. 

4.  Perbaiki tubuh badan anda dengan selamat. Tubuh badan kita ibarat sebuah mesin, jika mesin tersebut bekerja keras atau rosak sedikit, pasti akan rasa sakit buat kita. 

Sebagai contoh, kita tak sedar yang minuman sejuk atau ais itu tidak elok untuk rahim dan mengembangkan rahim, oleh itu, apabila makan jamu, rahim akan bertambah elok seperti biasa. Itulah sebab kenapa wanita perlu makan jamu. (Sebab ini pun mak bidan pernah bagitau kat saya waktu urut dahulu).

Woman In Red And Black Long Sleeved Top And Headdress

5.  Jamu juga dapat menguatkan rahim dan memperelokkan peranakan khasnya bagi mereka yang pernah rahim jatuh. Selepas urut peranakan, sunat untuk makan jamu supaya ia dapat menyihatkan rahim anda.

6.  Khasiat yang pelbagai juga boleh diperoleh seperti dapat kuruskan badan dan berikan bentuk badan yang lebih ideal. Jika anda nak berdiet tetapi dalam masa yang sama, nakkan tubuh badan yang cantik, mantap dan ummm, jangan lupa untuk makan jamu terutamanya jamu yang kandungannya pueraria mirifica. 

Sebab khasiatnya memang dapat mengurangkan lemak badan berlebihan, menyeimbangkan tubuh badan, memberikan tubuh badan lebih ideal dan membesarkan punggung serta payudara dengan berkesan. Ini menjadikan tubuh badan wanita lebih cantik.

7.  Kenapa wanita perlu makan jamu juga adalah kerana ia dapat melancarkan peredaran darah anda. Jika darah lancar, ia juga dapat elakkan daripada kotoran darah yang menyebabkan jerawat, bisul dan lain-lain lagi. 

Tubuh juga lebih bertenaga dan lebih mudah untuk bergerak sana sini bagi melakukan ibadat. Niat nak cantik dan sihat dengan memakan jamu ini haruslah betul. Kalau niat salah, macam-macam boleh jadi. 

Hasil carian imej untuk jamu biji

Bukan apa, jamu ni juga melibatkan pantang larangnya seperti harus minu air masak lebih banyak setiap hari, jaga kesihatan jangan makan benda berminyak sangat. Semuanya untuk kesihatan juga. Jamu akan bertindak dengan mudah dan berkesan. 

Tetapi depend pada tubuh badan juga, ada orang badan tak sesuai makan jamu biji tu sebab badan cepat sangat terasa panas.  Jadi tak salah untuk tukarkan kepada jamu yang berbentuk cecair.

Alhamdulillah sis mengamalkan jamu berkonsepkan pati (cecair) iaitu Jus Aimra'a yang mudah diserap dan memberi khasiat tubuh badan dalaman dan luaran untuk kesihatan dan kecantikan.  Sebenarnya, ia adalah minuman botanical delima, kurma dan pueraria mirifica serta mempunyai kandungan manjakani juga kacip fatimah.


Khasiat Jus Aimra'a adalah dalam menstabilkan hormon haid dari masalah tidak datang haid ataupun terlalu kerap datang haid. Alhamdulillah ia benar-benar membantu sis suatu masa dahulu. Pada awalnya dulu berat sis dalam 78 kg , bila diet dalam masa yang sama makan jamu, sis macam tak yakin boleh ke.. Alhamdulillah berat dah turun 60 lebih dan kini, tak terasa nak makan banyak-banyak macam waktu chubby dulu, dulu asyik nak makan je. Rupanya jus Aimra'a ni cepat buat kita kenyang juga. Memang terbaiklah!

Lagi satu, sis memang bercita-cita sangat nak aset payudara besar huhu. Amalkan secara konsisten, memang suami pun dah tegur perbezaan. Memang serius saiz payudara dan punggung pun lebih mantap dan besar. Asbab kandungan pueraria mirifica. Itulah dia kenapa wanita perlu makan jamu, sis sendiri dah alaminya.


Jika berminat untuk pembelian Jus Aimra'a, Klik WASAP.


30 Cara Pikat Suami Untuk Pulihkan Hubungan Rumah Tangga

1:46 PTG 0
30 Cara Pikat Suami Untuk Pulihkan Hubungan Rumah Tangga
Hubungan suami isteri ada pasang surutnya. Hari ini baik-baik, esok lusa berperang bagai nak rak. Minta dijauhkan! Itulah kuasa sang pencipta yang Maha Membolak-balikkan hati.  Sebab itu, penting untuk kita berdoa agar rumah tangga damai bahagia sampai syurga. 

Berkahwin sudah semestinya hajat kita yang telah tercapai, tetapi cabarannya adalah sehingga akhir hayat kita pula. Apakah kita bahagia bersama suami dan suami bahagia bersama kita sebagai isterinya?

Pasti ada hal atau masalah yang terjadi dalam rumah tangga yang memberi kesan kepada hubungan suami isteri. Namun, untuk pulihkan hubungan rumah tangga ini, kedua-duanya memainkan peranan penting dan perlu bertolak ansur.

Kebanyakan masalah juga puncanya daripada wanita kerana sering terlalu overthinking, terlalu mendesak, tidak pernah cukup dan syukur, sering bebel, marah suami dan lain-lain lagi walaupun pada mulanya suami adalah puncanya. Aduh, pening kalau kita fikir sapa punca dan sapa betul ni.

Apa-apapun, tundukkanlah ego wahai isteri sekalian. Lagi kita bebel banyak, lagi tegang jadinya hubungan ini. Apa kata kita pulihkan hubungan rumah tangga dengan memikat semula suami kita. Maklumlah, zaman sekarang ni bahaya kalau kita bergaduh lama-lama, sudah-sudahlah tu. Jom kita pikat suami semula!

Oh ya, nak pikat suami tapi tak tahu cara. Ada juga yang malu sampai sekarang. Tak reti pun nak memikat sebab selalu suami yang pikat dia. Takpe, jangan risau. Jom sis ajar 30 cara pikat suami untuk pulihkan hubungan rumah tangga anda.

Image may contain: 1 person, sitting and close-up

#1  Patuh Arahan Suami

Suami pasti terpegun kalau anda pikat si dia guna cara ini. Anda patuh segala arahan suami seperti lakukan apa yang diminta dan segera buat apa yang disuruh. Cara pikat suami ini mampu meredakan kemarahan suami dan memulihkan hubungan rumah tangga.

#2  Utamakan Suami

Tunjukkan bahawa anda adalah orang pertama yang mengutamakan suami lebih dari segalanya (Kecuali Allah SWT). Maksudnya, apa sahaja yang dilakukan, anda akan berfikir tentang suami dan hak nya.

#3  Ubah Cara Hidup

Ubah cara hidup anda menjadi lebih baik lagi dalam perhubungan rumah tangga ini.  Cara pikat suami ini pastinya membolehkan anda bangun lebih awal, sediakan sarapan, jadi lebih rajin, cantikkan rumah dan memberikan mood suami anda gembira dan senang hati selalu.

#4  Cantikkan Diri Sendiri

Siapa kata kecantikan diri sendiri tak penting? Nak pikat suami kenalah cantik-cantik, tambah-tambah lagi kalau nak pulihkan hubungan rumah tangga. Cara pikat suami dengan mencantikkan diri ini bukan sahaja akan membuatkan suami lebih suka dan puji anda, tetapi hubungan suami isteri lebih harmoni gitu. Suami pun ada mood untuk bermanja-manja tiap malam. Opss!

#5  Masak Makanan Kegemaran 

Masaklah makanan kegemaran suami anda dengan paling sedap sekali. Suami pasti suka makan makanan feveretnya setelah sekian lama tak makan, bergaduh dengan isteri , kemudian dapat pula makan apa yang dia suka. Pastinya ini adalah satu tiket untuk anda pulihkan hubungan rumah tangga.

#6  Buat Surprise Kepada Suami

Banyak jenis surprise boleh anda buat untuk si suami. Pastinya mereka juga takkan menyangka bahawa anda mampu berikan surprise untuk mereka. Sebagai contoh, belikan tiket wayang secara online dan hadiahkan kepada mereka. Alang-alang, anda boleh pergi berdating! Selain itu, belikan surprise delivery dan hantar terus ke kerja mereka, pasti mereka terkejut.


#7  Teman Suami Makan

Jangan terkejut, teman suami makan juga adalah cara pikat suami untuk pulihkan hubungan rumah tangga. Ramai yang tidak makan bersama suami walaupun suami sendiri tak kisah, tetapi sebenarnya, jika anda berada di samping suami ketika dia makan, ikatan akan menjadi lebih kukuh. Pendek kata, ada aura membentuk kasih sayang di situ.

#8  Sentiasa Puji Suami

Sama ada kekuatan, kebijaksanaan, rupa paras atau apa sahaja hal berkaitan suami, lebih baik anda puji sahaja. Pujian akan menjadikan si suami tenang hati dan lembut hati dengan para isteri. Itulah cara pikat suami untuk pulihkan hubungan rumah tangga. Namun, buatlah dengan ikhlas, jangan puji tetapi tak ikhlas pula.

#9  Menjaga Penampilan Dan Pemakaian suami

Suami akan tersentap apabila anda tetap menjaga penampilan dan pemakaiannya, tetapi kali ini untuk pulihkan hubungan rumah tangga, terpaksalah kita jaga lebih lagi! Belikan mereka pakaian baru 1 helai T shirt berkolar sudah memadai untuk menunjukkan keprihatinan kita inginkan mereka ada baju baru. 

Tidak semestinya beli baju, sebenarnya jaga penampilan suami dan pakaian suami dari segi pastikan baju mereka tidak kedut, serika baju mereka dan buat persediaan bagi kelengkapan mereka dengan perfect!

Imej yang berkaitan

#10 Manjakan Suami Setiap Masa

Kalau dahulu, ada masa-masa tertentu untuk kita bermanja, kali ini, kita manjakan mereka selalu pula. Peluk dari belakang, kiss mereka secara tiba-tiba atau memberi hint manja buat mereka. Pasti itu akan membantu anda pikat suami apatah lagi untuk pulihkan hubungan. Tetapi jangan mengada-ngada pula ya!

#11 Berterus Terang Dan Cerita Apa Sahaja Masalah Kepada Suami

Suami akan lebih suka jika anda berterus terang atau bercerita apa sahaja masalah yang anda alami dengan mereka. Sama ada masalah dengan mereka sendiri atau orang lain, suami akan suka mendengarnya daripada mulut anda sendiri.

#12 Jangan Bandingkan Suami Dengan Orang Lain

Pantang sangat kalau orang bandingkan kita dengan orang lain! Macam tu juga dengan suami! Jangan suka-suka bandingkan mereka dengan orang lain. Hormat dan sanjungi mereka, diri orang lain tidak sama dan jelas berbeza.

#13 Kurangkan Masa Dengan Smartphone, Hiburan Dan Shopping

Cara pikat suami ramai tak tahu adalah buat sementara waktu, anda harus ketepikan sikap yang suka bermain fon, tonton hiburan ataupun shopping. 

Lebih baik anda gunakan masa yang ada untuk buat aktiviti di rumah seperti memasak, berkebun, kemas rumah, kemas bilik dan lain-lain lagi. Suami pasti suka melihat anda lain dari selalu.

#14 Urut Suami Dan Belajar Urutan

Belajar urut yang sedap dan rileks di youtube sekejap untuk membolehkan anda mengurut suami dengan teknik yang suami. Suami akan merasai kelainan pada urutan anda dan dapat merasai keikhlasan anda. 

#15 Jangan Berleter

Wahhh! Cara pikat suami kali ni memang gila. Macam mana nak tahan gian untuk tidak berleter lagi? Ha, mudah je. Banyakkan istigfar.  Jangan berleter kepada suami, sebaliknya senyum dan bertanya soalan dengan baik jika perlu.

#16 Banyakkan Ilmu Pengetahuan

Sebenarnya, lelaki amat suka pada wanita yang bijak. Termasuklah yang banyak ilmu di dada. Anda tak perlu jadi doktor atau saintis pun, tetapi cukuplah membaca, tahu perkara umum dan asas, ambil tahu pasal negara, kesihatan, masyarakat dan lain-lain. Mudah je, baca surat khabar atau baca buku-buku!

Hasil carian imej untuk sweet husband and wife

#17 Jangan Tinggal Solat

Jangan tinggal solat akan menjadikan anda seorang isteri yang taat dan solehah. Suami akan mula menyedari perubahan anda. Terus istiqamah dalam perubahan sehingga anda ikhlas menjadi seorang isteri solehah, Insyallah itu akan memikat suami dan pulihkan hubungan rumah tangga anda.

#18 Membaca Al-Quran Setiap Hari

Setiap hari, jangan tinggal Al-Quran. Walaupun ia hanya 1 muka surat atau ayat-ayat lazim yang dibaca dalam solat, tidak mengapa. Baca Al-Quran setiap hari dapat menenangkan anda dan orang sekeliling dalam kehidupan anda biarpun mereka tak tahu anda beramal dengan Al-Quran. Tak percaya? Cuba buat dengan bersungguh-sungguh.

#19 Jangan Jatuhkan Air Muka Dan Rendahkan Suami

Walaupun hanya anda berdua yang berbual, jangan sesekali pandang rendah pada suami apatah lagi menjatuhkan air mukanya. Walaupun banyak kekurangan suami, jangan sesekali ungkit tetapi tetaplah beri semangat kepadanya.

#20 Beri Pendapat Apabila Ditanya Sahaja

Ada isteri yang suka cakap banyak tapi tidak ada point. Cuba bersabar dulu. Beri pendapat kepada suami sekiranya anda ditanya sahaja. 

Suami akan lebih mendengar kepada anda apabila anda menjawab soalan mereka. Lama kelamaan mereka akan terpikat dengan anda jika jawapan anda berikan sangat bernas.

#21 Sediakan Tempat Tidur Cantik Dan Eksklusif

Amat selesa sekali bila suami balik kerja, lihat tempat tidur yang indah dan eksklusif seperti berada di hotel. Mereka akan aman dan dalam keadaan mood yang baik. Jangan biarkan barang-barang bersepah di bilik. Kemas cepat!

#22 Sentiasa Minta Maaf 

Minta maaf kepada suami tak semestinya jika anda buat salah. Kalau boleh, hari-hari minta maaf kepada suami sama ada malam sebelum tidur, pagi sebelum ke kerja dan bila-bila masa yang sesuai. Walaupun tiada kesalahan, minta maaf kerana mereka suami anda. Pasti lembut hati si suami.

#23 Ambil Hati Mertua Atau Keluarga

Jika berkahwin, bermaksud anda berkahwin dengan keluarga dan mertua sekali! Haruslah anda ambil hati ibu bapa kepada suami dan keluarganya. 

Si suami akan bahagia jika melihat anda berbaik dan gembira bersama keluarganya. Hantarkan makanan atau hadiah kepada ibu mertua anda, suami mungkin akan sayang anda semula.

Image may contain: 1 person, sitting, sunglasses and close-up

#24 Beli Dan Pakai Baju Seksi Tiap Malam

WAJIB. Beli baju tidur seksi dan pakai setiap malam. Walaupun anda ingin menggoda suami, pakai untuk tidur dengan alasan anda panas. 

Tunggu beberapa hari selepas itu, suami takkan lepaskan anda. Tapi bersedia, suami akan terpikat dengan anda pada malam pertama anda pakai lagi.

#25 Jangan Minta Sesuatu Di Luar Kemampuan Suami

Cara pikat suami untuk pulihkan hubungan rumah tangga adalah jangan meminta sesuatu yang berada di luar kemampuan suami. Bersabar dan hormatilah mereka jika mereka belum mampu untuk berikan apa yang anda mahu.  Malah, anda harus sentiasa doakan mereka.

#26 Jangan Menolak Permintaan Suami

Jangan menolak apapun permintaan suami kerana akan ada jurang jika anda melakukan sebegitu. Terima dan lakukan permintaan mereka yang tidak bertentangan dengan agama. Mereka juga akan berasa dihargai jika permintaan mereka ditunaikan.

#27 Jadi Pendengar Yang Baik

Jika suami ingin ceritakan sesuatu, inilah masanya untuk anda jadi pendengar yang baik. Dengar dengan perasaan empati dan simpati, barulah anda boleh berikan pendapat dan penyelesaian yang bagus buat mereka.

#28 Mandi Bersama Suami

Mandi dengan suami adalah cara pikat suami terbaik jika anda lakukannya. Walaupun terasa malu untuk guna cara ini, jika ada kesempatan, jangan sesekali lepaskan peluang ini. Sambil mandi, sambil menggoda suami. Huhu.

#29 Beri Kesempatan Suami Melepak Dengan Kawan Mereka

Sejak kahwin, mereka sudah jarang lepak dengan kawan-kawan. Anda boleh syorkan mereka lepak dengan kawan, mereka pasti akan gembira. Berikan sedikit waktu untuk mereka bersama kawan-kawan mereka menonton bola sepak dan sebagainya.

#30 Minta Suami Jadi Imam

Dengan meminta suami jadi imam, mereka akan lihat anda inginkan yang terbaik untuk kehidupan rumah tangga anda. Walaupun pada mulanya ada alasan dimana mereka tidak bersedia, tetapi lama kelamaan mereka akan berfikir untuk membimbing anda. 

Ini merupakan cara pikat suami secara halus yang mereka sendiri tak sedar. Perasaan cinta, kasih dan sayang akan terus hadir dalam jiwa mereka. Tak percaya? Jom kita cuba guna cara ini.

Itulah dia 30 cara pikat suami untuk pulihkan hubungan rumah tangga suami isteri. Semoga sedikit sebanyak dapat membantu anda. Rina doakan yang baik-baik untuk anda semua. Assalamualaikum.

50 PERIHAL WANITA, LELAKI KENA TAHU.

4:11 PTG 0

Siapa yang suka ambil tahu bab perihal wanita ni kalau bukan lelaki? Wanita sendiri tak kisah bagaimana dengan dirinya tetapi lelaki yang lebih banyak ingin kenali wanita bukan? Mana tidaknya, perangai wanita ni susah nak difahamkan. Ada kalanya taktau kita kawen dengan wanita atau kanak-kanak. Dah umur 27 tahun pun, perangai macam kanak-kanak juga. Itulah kata-kata seorang lelaki yang masih lagi taktahu bagaimana perihal wanita sebenarnya.  

Oh ya, sis rinazul ni perempuan tau! Sis tulis entry ini untuk memperkenalkan perihal wanita kepada semua lelaki di luar sana. Manalah tahu, ada yang masih konfius perempuan ni apa dan macam mana sebenarnya. Ehek ehek (tersedak). Mengata pasal diri sendiri yang juga perempuan!


Alkisahnya begini, sebelum kahwin, pasti korang risau nak pilih pasangan hidup kan. Kalau dah ada girlfriend, pasti susah juga nak fahami perangai masing-masing. No worries, sebagai wanita pun kami fahami dan akan cuba fahami perasaan korang-korang yang lelaki ni okey!

Bagi yang dah kawen pula, alahai, jangan merungut pasal perangai isteri memasing ok. Isteri ni pembawa rezeki, selagi dia bersama korang, jaga lah sebaiknya. So demi mengatasi masalah rumah tangga sebab perihal wanita, korang kena fahami perangai wanita ok.

Jom sis bantu korang fahamkan perangai wanita dengan lebih baik lagi. Perihal wanita ini adalah daripada pengalaman sendiri, pengalaman orang lain dan sumber-sumber kajian.


Perihal wanita #1  

Wanita sukakan pujian walaupun dia seorang yang ego, garang dan apapun perangainya, tapi dia sangat suka pujian. Dia takkan tunjuk, dia diam-diam je. Korang yang kena puji dia untuk mula ambil hatinya. 


Perihal wanita #2

Wanita akan bersedih jika lelaki tidak melayannya, hanya berdiam diri, tidak fokus apa yang dicakapkannya, Kalau boleh nak merajuk sangat-sangat tapi selalunya wanita yang rendahkan egonya untuk tidak fikirkan perkara itu lagi.


Perihal wanita #3

Wanita suka sangat teringin makan itu ini, Ya kami akan order apa yang kami nak banyak pun takpa. Tapi tolong faham, kami order sebab teringin nak rasa ja, tak mungkin dapat habiskan semua tu. Jadi tolonglah faham untuk habiskan makanan tu ok. Bazir kan amalan syaitan!


Perihal wanita #4

Bukan wanita aje, mak wanita tu pun mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka. Ambil berat, tanya khabar, tanya dah makan ke belum dan lain-lain lagi. jangan tanya soalan annoying pula.


Perihal wanita #5 

Kebanyakan perempuan akan cari kawan bila nak makan, tapi mereka jarang benar keluar belanja kawan mereka makan!


Perihal wanita #6

Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka, semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik. Ini memang. Benci sangat.


Perihal wanita #7

Wanita akan terfikirkan juga bekas teman lelakinya, tetapi lelaki yang menjaganya sepenuh hati sekarang yang tetap teristimewa di hatinya.


Perihal wanita #8

Jika wanita sudah beri beribu alasan denganmu, berhentilah. Sebab mereka memang tak berminat dengan anda.


Perihal wanita #9

Sebenarnya tak susah ambil hati wanita, cuma perlu jujur, setia dan menjaganya sepenuh hati dan jiwa raga sahaja. Tak semestinya perlu duit sahaja untuk tambat hati wanita.


Perihal wanita #10

Senjata wanita yang utama adalah air mata. Lelaki sering lemah bila lihat air mata wanita. Tetapi sungguh, wanita memang mudah keluarkan air mata bila hati sedikit tersentuh.


Perihal wanita #11

Wanita lebih selesa bersahabat, Jangan terus nak bercinta bila baru berkenalan. Sabar dulu.


Perihal wanita #12 

Wanita juga perlukan masa untuk bertenang jika bergaduh atau kamu telah kecewakannya. Beri ruang kepada mereka. sambil itu, fikirlah cara untuk memujuk mereka semula.


Perihal wanita #13 

Wanita amat pandai berlakon. Mereka akan buat tidak berminat dan bersikap acuh tak acuh. Sebaliknya di belakang lelaki, mereka amat berminat, gembira dan excited sekali!


Perihal wanita #14 

Jangan beranggapan itu dan ini. Jika dengan wanita, terus terang tanya sahaja dengan mereka. Mereka juga pasti akan berterus terang dengan anda berbanding anda beranggapan sahaja.


Perihal wanita #15

Walaupun wanita tak berkata dia sedih tetapi dia diamkan diri, ketahuilah bahawa dia sedang menangis di dalam hatinya.


Perihal wanita #16

Lelaki wajib minta maaf jika menyakiti hati wanita. Jika tidak, perempuan akan fikirkan hal masalah itu selama-lamanya. Sungguh.


Perihal wanita #17

Walau seteruk mana pun lelaki itu, wanita tetap terima seadaanya dan sukar cari perkara yang dibencinya terhadap lelaki itu bila hati dah sayang.


Perihal wanita #18

Jika sudah cinta dan sayang, keluar dengan orang lain pun wanita tetap akan ingatkan anda di hatinya.


Perihal wanita #19

Wanita lemah jika lelaki merenungnya terlalu lama. Hatinya sudah pun cair dan malu.


Perihal wanita #20

Wanita akan cepat putus asa jika cintanya ditolak. Jangan tolak cinta mereka dengan kasar. Jadikan alasan yang munasabah apabila ingin tolak cinta mereka.


Perihal wanita #21 

Wanita sering meluahkan perasaan mereka dengan pelbagai cara. Antara adalah puisi, tulisan, muzik, nyanyian dan lain-lain lagi. Lelaki kena faham apa yang disampaikan oleh wanita.


Perihal wanita #22

Jangan sesekali sakitkan hati wanita dengan memberitahu hal-hal tak baik kepada mereka seperti mereka tidak berguna dan sebagainya. Amat sukar untuk mereka terima dan maafkan anda nanti.


Perihal wanita #23

Sekuntum senyuman besar ertinya kepada seorang wanita. Jangan senyum sembarangan kepada wanita lain. Wanita anda konfirm cemburu!


Perihal wanita #24

Jika seorang wanita sering menghubungimu dan mengingatimu, mereka betul mempunyai hati terhadap anda.


Perihal wanita #25

Ucapan hai atau selamat pagi daripada anda akan mempengaruhi keceriaan wanita sepanjang hari.


Perihal wanita #26

Cinta bermaksud bekerjasama dalam bersama susah senang, susah duka, jujur, setia, ikhlas dan tidak ada sebarang kompromi atau pengkhianatan.


Perihal wanita #27

Wanita idamkan lelaki yang mencintai mereka sepenuh hati dan takkan pandang orang lain langsung selamanya.


Perihal wanita #28

Wanita teringin sangat nak dapat hadiah bunga dari orang tersayang. Tapi mereka takkan cakap. Eh lelaki, korang ni tak faham-faham lagi ke? sekali sekala, bagila hadiah bunga hidup tu buat surprise.. apa da..


Perihal wanita #29

Jangan main api dengan wanita, sekali dah beri kepercayaan dan mereka percayakan anda, jagalah. Bila dah hilang kepercayaan wanita terhadap anda, belum pasti mereka akan percaya anda lagi!


Perihal wanita #30

Hati wanita sangat sensitif seperti tisu yang mudah basah bila terkena air. Berhati-hatilah dalam berbicara dengan wanita.


Perihal wanita berikutnya pula adalah dari sumber Blog zahrinzeffrin:


Perihal wanita #31

Menurut satu kajian; kebanyakan wanita kan berkata, tengok anak orang teringat anak kita. Dan menurut satu kajian lagi; kebanyakan lelaki akan berkata, tengok bini orang terlupa bini kita!


Perihal wanita #32

Menjelang bulan puasa, rata-rata orang perempuan akan mengurangkan kekerapan bercakap dan menambah kekerapan membeli-belah!


Perihal wanita #33

Salah satu kegemaran orang perempuan ialah salin resepi, fotostat resepi dan hafal resepi. Dan salah satu ketidakgemaran orang perempuan ialah masak ikut resepi!



Perihal wanita #34

Selangkah lelaki sama dengan tiga langkah orang perempuan bila berjalan tapi tiga langkah orang lelaki akan menjadi satu langkah orang perempua bila dia orang nampak ada jualan besar-besaran!


Perihal wanita #35 

Wanita memang pemurah...sebab itu diaorang bermurah hati tabur duit kat shopping complex tiap-tiap minggu!


Perihal wanita #36

Orang perempuan tidak akan menjadi perempuan yang baik sekiranya dia tak tahu...tarik muncung empat, lima depa time merajuk! Sekali pandang lipstik kat bibir perempuan tu sama sahaja warna merah, tapi dua kali pandang warna tu sebenarnya tak sama; ada merah ros, mera h sirap, merah hati, merah darah dan duit merah!


Perihal wanita #37

Antara orang yang disayangi wanita dalam dunia ini ialah suaminya dan tauke shopping complexnya!


Perihal wanita #38

Binatang yang suka berlenggang dan tak berhenti-henti bersembang ketika berjalan ialah itik. Manusia yang suka berlenggang dan tak berhenti-henti bersembang ketika apa saja ialah per...per...!


Perihal wanita #39

Orang perempuan akan membelek muka di cermin sekurang-kurangnya tiga kali sebelum ke tempat kerja, enam kali semasa kerja dan tiga kali pula selepas balik kerja dengan mengambil masa kira-kira setengah jam setiap kali. Ini bererti selama enam jam sehari orang perempuan buat kerja tak berfaedah-tengok muka sendiri!



Perihal wanita #40 

Menurut satu kajian, jumlah wanita memakai cermin mata adalah tiga kali ganda dibandingkan dengan lelaki. Ini adalah kerana mata wanita mudah rabun sebab mereka memang mudah rambang mata!




Perihal wanita #41

Seorang lelaki yang beragama Islam dibenarkan untuk berkahwin empat. Jika semua lelaki yang ada di Malaysia ni, tak kira yang tua ataupun yang muda berkahwin empat, kaum wanita tetap tak boleh lari dari kes mengumpat.



Perihal wanita #42

Menurut satu kajian, 99.9 peratus punca pergaduhan suami isteri adalah berpunca daripada isteri. Dan satu lagi kajian, 99.9 peratus punca pendapatan suami isteri adalah berpunca daripada suami!


Perihal wanita #43

Wanita sanggup mengeluarkan berpuluh ringgit untuk beli alat make up dan mereka juga tergamak habiskan duit untuk membeli pencuci make up. Nampak sangat merekalah satu-satunya makhluk di muka bumi ini yang suka sangat buang duit beli alat make up!


Perihal wanita #44

Wanita tidak diciptakan untuk dikagumi semua lelaki tetapi sebagai sumber kebahagiaan seorang suami.


Perihal wanita #45

Seorang wanita menghadapi kesulitan apabila ia berada di antara lelaki yang dicintainya dan yang mencintainya.


Perihal wanita #46

Tempat yang selalu menjadi tarikan kepada wanita ialah shopping complex, pasar malam, pasar sehari dan pasar tani. Ini sekali lagi menunjukkan wanita memang suka menghabiskan duit!


Perihal wanita #47

Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.


Perihal wanita #48

Kebijaksanaan wanita terletak di dalam hatinya.


Perihal wanita #49

Sejenis burung yang boleh terbang sepanjang hari tanpa megibaskan kedua-dua sayapnya dikenali sebagai albatross. Sejenis manusia yang boleh bercakap sepanjang hari tanpa henti-henti dikenali sebagai...

Perihal wanita #50

Wanita hidup untuk berbahagia dengan cinta, sementara lelaki mencintai untuk hidup berbahagia.


Perihal wanita #51

Wanita telah diiktiraf sebagai kaum yang paling bijak terutama dalam hal berbelanja!



Perihal wanita #52

Orang perempuan memang mudah kecil hati. Dalam sehari sekurang- kurangnya lima enam kali mereka berkecil hati. Jika ini berterusan selama beberapa tahun tak mustahil lama-lama orang perempuan akan kehabisan hati!


Perihal wanita #53

Menurut satu perangkaan, gigi orang perempuan tidak boleh bertahan lama. Paling lama cuma sampai umur 50 saja. Selepas itu orang perempuan cuma tinggal gusi. Ini adalah kesan kuat bercakap ketika muda.


Perihal wanita #54




Salah satu kegemaran orang perempuan ialah menyimpan kuku panjang. Kalau dihimpun dan dicantumkan kuku-kuku orang perempuan seluruh Malaysia, ianya sama panjang dengan jambatan Pulau Pinang!


Banyaknya perihal wanita. Sampai pening kepala dibuatnya. Tak apalah. Sis pun seorang wanita, jadi korang  layankan ajelah okeyh!


WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...