Memaparkan catatan dengan label tips sihat. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label tips sihat. Papar semua catatan

Umur Sesuai Untuk Wanita Mula Makan Jamu

12:47 PTG 1
Jika ditanya apakah perlu wanita makan jamu. Ya, perlu. Tetapi bilakah masa yang sesuai untuk wanita makan jamu? Seperti yang anda tahu, jamu adalah herba semulajadi yang mempunyai khasiat terhadap dalaman dan luaran wanita.

Jika difikirkan secara logik, kalau ada masalah berkaitan tubuh badan sahaja kita makan jamu kan? Tetapi jangkaan tu sebenarnya meleset sama sekali. Ingat! Jamu ini bukanlah ubat! Tidak sama sekali. Sebenarnya, ia adalah umpama makanan tambahan atau supplemen yang mempunyai tujuan tertentu (Mengikut Peraturan Akta Makanan 1985). 

Sekiranya terdapat produk jamu yang dikategorikan sebagai ubat atau mempunyai fungsi 'MERAWAT', maka ia harus diiktiraf dan mendapat kelulusan dari Farmasi dahulu untuk dijadikan kategori ubat berdaftar.

Oleh itu, ketahuilah anda bahawa jamu tidak boleh digunakan untuk tujuan rawatan. Ia adalah untuk mengurangkan atau mengatasi sesetengah masalah anda. Sebagai contoh, jamu digunakan untuk meningkatkan tenaga luar dan dalaman wanita ataupun untuk besarkan payudara ke, stabilkan hormon dan lain-lain lagi.

Disebabkan ia bukan ubat, dan juga bukan makanan yang boleh diambil suka-suka, sudah pasti ada waktu atau umur yang sesuai yang membolehkan anda makan jamu. Sebenarnya, jamu boleh dimakan seawal umur 13 tahun ataupun selepas anda sudah datang bulan. Tetapi, tidak disarankan makan terlalu awal.

Gambar rina umur 20 tahun. Permulaan setelah mengambil jamu.

Ia sangat sesuai diambil apabila anda sudah berumur 18 tahun dan ke atas kerana pada masa tersebut hormon dalam tubuh badan makin giat proses. Mungkin itulah masa untuk tumbesaran tubuh badan dalaman dan luaran anda. Waktu tu la, jerawat banyak tumbuh, muka lebih berminyak, payudara nak membesar dan lain-lain lagi.

Jadi, fungsi jamu ketika itu adalah untuk menyihatkan tubuh badan dan mencantikkan tubuh badan. Ia juga adalah untuk memudahkan hormon anda melakukan kerjanya. Sebab tu, orang yang ambil jamu bermula umur 18 tahun ini, susah nak dapat jerawat (macam sis rina hehehe, 4 tahun berturut-turut aku tunggu jerawat, tak naik jugak dulu). 

Tapi dulu sis on off makan jamu, tak makan tiap bulan k. Cuma setahun tu beberapa bulan. Maklumlah time tu nak mencuba-cuba je.

Okey, walaupun boleh diamalkan seawal umur 18 tahun, tetapi ada wanita yang lebih selesa mengamalkannya selepas berkahwin. Tiada masalah sebenarnya. Ikut keselesaan tubuh badan anda. Tapi percayalah, jika diamalkan awal, anda akan jadi seorang yang energi dan sangat aktif sentiasa. 

Hasil carian imej untuk bahan jamu

Kalau berhenti makan jamu, adakah antibodi akan jadi rendah? Terpulang kepada tubuh badan masing-masing. Sebenarnya, tiada kena mengena pun. Ia sekadar berikan anda tenaga dan mencantikkan bentuk tubuh badan. Yang penting, kenalah cari jamu yang betul-betul sesuai dengan apa yang anda mahukan. 

Sekarang ada macam-macam produk, pastikan ia sesuai dengan tubuh anda ya. Untuk kesihatan yang lebih baik, apa kata anda cuba minum Jus yang penuh khasiat makanan sunnah seperti madu, kurma, habbatussauda, delima dan lain-lain. Nak makan buah fresh pun boleh. 

Tapi zaman sekarang ni macam tak sempat je nak gi kedai dan pasar beli buah delima kan! Sebab tu sis dah standby Pati jamu Jus Aimra'a setiap hari untuk tenaga harian dan kecantikan tubuh badan. Emmm jangan main-main, ia kaya dengan khasiat herba pueraria mirifica yang berfungsi merangsang tumbesaran payudara dan punggung. Patutla suami puji dari dulu lagi sejak amalkan Pati jamu (Jus Aimra'a) ni. 


Nak Tahu Tentang Jus Aimra'a, Klik WASAP


Jom baca juga:


Kenapa Sandwich Pilihan Utama Sarapan? Ini Hikmahnya.

8:50 PTG 2
Kenapa Sandwich Pilihan Utama Sarapan? Ini Hikmahnya.
Ada orang salah anggap, mereka fikir sandwich ini sama seperti burger. Jawapannya tidak sama sekali. Zat dan nutrisi sandwich dan burger juga bezanya. Itulah sebabnya kenapa sandwich menjadi pilihan utama sarapan. 

Adakah kerana khasiatnya? Apa pula buktinya? 

Image may contain: food
Kredit to: Ashrin Food

#1  Gizi Dan Nutrisi Sandwich


Seperti yang ramai tahu, sudah semestinya sandwich penuh dengan kandungan inti, sayur dan lain-lain yang berkhasiat. Lebih terperinci lagi, mari kita lihat maklumat di bawah.

1 Keping sandwich Ayam misalnya, mengandungi:

Tomato
Salad
Mayonis
Isi Ayam 
Blackpaper

Jelas menunjukkan seseorang akan mendapat gizi protein, fiber, zat besi, serat, kalium dan lain-lain lagi dengan mengambil makanan sandwich sebagai sarapan pagi. Tidak kisah apa sahaja intinya, contohnya Ayam. Jika inti sardin, tuna atau telur, ia juga merupakan sumber protein yang tinggi, penuh dengan vitamin A,B,D serta zat besi.

Dengan adanya sumber gizi dan nutrisi ini, sandwich dimakan pada waktu sarapan pagi akan membuatkan anda bertenaga, metabolisme berjalan lancar dan sebagainya.

#2  Sandwich Mengenyangkan


Rasa macam tak sabar nak makan bila bau sandwich yang sedap kan! Tapi paling best lagi, sandwich sememangnya adalah makanan yang mengenyangkan. Tambahan pula kalau intinya besar dan banyak. Perghh. Macam sandwich Ashrin Food, especially chicken slice sandwich tu. Dah macam subway memang terbaik.

Kredit to: Ashrin Food

#3  Makanan Yang Sedap


Kadang-kadang sakit hati makan nasi goreng pagi-pagi yang tak ada rasa, kurang masin dan tak berapa nak sedap. Bila makan nasi lemak, terlebih pedas pula. Stress! Naseb baik ada pilihan sandwich, makan sandwich jela. Sedapnya kalau dapat sandwich yang ada sayur salad, tomato tu.. Emmm especially tuna ke kan..

#4  Makanan Yang Mudah


Sandwich pilihan utama sarapan pagi tidak dinafikan lagi. Ia adalah makanan yang amat mudah dibawa ke mana sahaja dan dimakan pada bila-bila masa. Sekejap lagi ada meeting, 10 minit lagi pun boleh makan sarapan pagi. Semudah ngappp di mulut aje.

#5  Membekalkan Oksigen Ke Tubuh Badan


Tanpa kita sedari, sandwich membantu membekalkan oksigen ke tubuh badan sepanjang hari. Ia juga dapat menstabilkan kandungan kadar gula darah dalam tubuh. Terutamanya jika anda makan roti gandum, banyak lagi khasiat yang anda terima. 

Ia juga akan menguatkan tulang, gigi dan pertumbuhan badan. Begitu juga dengan fungsi keju dalam sesebuah sandwich.  Banyak lagi khasiat sandwich jika dimakan pada sarapan pagi. Yang penting, masuk perut kita pun kenyang. Ye tak?

Inilah dia antara sandwich Ashrin Food yang sis suka makan!

Image may contain: food
Kredit to: Ashrin Food

Jom baca juga:


Sebab Perlu Minum Air Masak 3 Liter Sehari

11:25 PTG 0
Doktor marah kalau kita tak cukup air dalam badan. Tambah-tambah kalau nak ikhtiar hamil tu, kena ada darah banyak dalam badan (bak kata bidan). Jadi, untuk hasilkan darah, air dan makanan berprotein amat penting. Yang paling mudah adalah air..air dan air..

Tidak ada rahsia lagi bahawa air sangat penting untuk kesihatan anda. Malah, air terdiri daripada 45-75% berat badan anda. Ia turut memainkan peranan utama dalam kesihatan jantung, pengurusan berat badan, prestasi fizikal, dan fungsi otak.

Kajian menunjukkan bahawa peningkatan pengambilan air boleh memberi banyak manfaat kesihatan. Di sini terdapat beberapa sebab kenapa anda perlu minum air masak 3 liter sehari. Jom kita lihat satu persatu.

Image result for minum air masak

1 - Menyokong Kesihatan Secara Keseluruhan

Air diperlukan untuk pelbagai proses tubuh dan hampir setiap aspek kesihatan dan kesejahteraan. Khususnya, fungsi air ini adalah membantu mengawal suhu badan, mengangkut nutrien, mengekalkan fungsi otak dan meningkatkan prestasi fizikal.

Tidak mendapat air yang secukupnya boleh memudaratkan tubuh badan, berpotensi menyebabkan kesan sampingan seperti loya, keletihan, sembelit, sakit kepala, dan pening. Aduh rupanya sebab itu kita sering migrain, sakit kepala dan letih-letih. Ermm. Boleh jadi sebab kurang air juga sistem imunisasi kita rendah, antibodi jadi lemah.

Oleh itu, minum 3 liter air sehari boleh membantu anda memenuhi keperluan penghidratan anda untuk menyokong kesihatan yang lebih baik.


2 - Dapat Mengurangkan Berat Badan

Meningkatkan kadar pengambilan air boleh membantu penurunan berat badan. Jadi, minum air sebelum makan sangat berguna, kerana ia dapat menggalakkan perasaan kenyang dan mengurangkan selera makan.

Satu kajian mendapati bahawa minum 500 ml air sebelum sarapan juga dapat mengurangkan jumlah kalori sebanyak 13%. Minum air pun boleh meningkatkan metabolisme badan sementara dimana dapat meningkatkan jumlah kalori yang dibakar sepanjang hari.

eh, tak boleh jadi nih! Kalau nak kurus, memang kena minum air 3 liter sehari tau!


3 - Dapat Mencantikkan Kulit

Sesetengah kajian mendapati bahawa minum lebih banyak air dapat membantu dalam menjaga kecantikan kulit. Di samping itu, kajian juga mendapati bahawa peningkatan pengambilan air mengurangkan kekeringan dan kekasaran pada kulit serta meningkatkan keanjalan kulit dan meningkatkan penghidratan. Kulit akan cantik, lembut dan halus.

Image result for minum air masak

4 - Membantu Proses Pencernaan

Terdapat pelbagai kajian mengaitkan pengambilan air rendah akan mengakibatkan risiko sembelit yang lebih tinggi. Oleh itu, minum lebih banyak air boleh membantu proses pencernaan dengan lancar dan masalah sembelit dapat diatasi.


 5 - Mencegah Penyakit Berkaitan Dengan Ginjal

Satu kajian mendapati bahawa minum air masak 3 liter sehari juga dapat mencegah masalah ginjal ataupun buah pinggang. Kerana, kebanyakan penyakit berkaitan ginjal tidak dapat dielakkan zaman kini. Ada sahaja masalah penyakit-penyakit baru melibatkan ginjal.

Risau bukan? Itulah sebabnya kita perlu minum air masak 3 liter sehari! Nak tak nak, demi kesihatan lebih baik kita bertindak.

Minum air masak 3 liter sehari ini mempunyai banyak manfaat yang bakal menyelamatkan kesihatan kita.

Pokok Kaktus Dapat Serap Sinar Radioaktif / Radiasi Laptop Anda

11:21 PTG 2
Ya, memang betul. Itulah yang dikomen oleh seseorang kawan fb di status sis haritu. Katanya, kaktus dapat menyerap sinar radioaktif atau radiasi dari komputer atau laptop kita. So, masalah pening kepala atau migrain dapat dihalang atau dikurangkan.

Okey dah ingat siapa yang bagitau tu, Puan Lin yang bagitau, letak kaktus di meja supaya sakit kepala dapat dikurangkan. Oh yeahhh a big clappp for Puan Lin.. pap pap pap *Tepuk tangan*



Alhamdulillah, dalam banyak-banyak komen, komen Puan Muda Lin tu yang bernas dan sis cuba buat sekarang ni. Memang dah target nak beli cactus banyak-banyak. Tapi untuk pengetahuan anda, sebenarnya terdapat beberapa lagi pokok yang boleh menyerap radiasi. Antaranya adalah pokok lidah buaya, lidah mertua (ni betul ada tau, bukan sis main sebut je), Tanaman Laba-laba dan daun sirih. 

So korang pilihlah nak beli yang mana letak di meja. Sis rasa kaktus yang cantik dan uniklah. Tapi kalau nak meja u all sejuk sejuk sikit, letaklah pokok lidah buaya. Ia dapat menaikkan suasana sejuk dan segar juga. 


Betul Ke Kaktus Dapat Serap Radiasi?




Berbalik kepada topik sebenar, pokok kaktus dapat menyerap sinar radioaktif atau radiasi laptop ini adalah kajian dari NASA. So ada buktinya dan bukan main cakap je okey.  Setelah diselidik dan dikaji, gelombang radioaktif ditarik secara efektif oleh pokok kaktus ini. Ia mempunyai elemen-elemen tarikan gelombang yang selamat. So tak de masalah kalau korang nak letak kaktus sebelah laptop ke, atas meja ke, tepi tangan ke, jangan letak dalam mulut sudah. Tu nak 'pengsan' namanya!

Kaktus atau nama keluarganya adalah famili Cactaceae dimana ia tumbuh dengan masa yang panjang walaupun tiada air. Walau bagaimanapun, korang kena siram air 3 hari sekali je ya. Biarlah ia segar dan hidup dengan aman serta dapat menjalankan tugas menyerap radiasi laptop anda dengan baik.

Selain letak berdekatan laptop, pejabat, dapur, anda boleh letak di ruang tamu atau kebun taman rumah anda juga. Banyak khasiatnya. Cantik pulak tu. Untuk pengetahuan anda, kaktus bukan sahaja dapat serap radiasi dari laptop anda, tapi dari fon anda atau dalam seluruh rumah pun boleh. 

Hebatnya kaktus. Sis ingat nak cari lagi untuk decorasi home office ni. satu je tak cukup tau. Apapun, sis tak pening kepala pula buat kerja mengadap laptop hari-hari sejak ada si kaktus ni!

12 Tanda Peranakan Wanita Jatuh Dan Cara Kenalpasti Peranakan Anda Jatuh

8:44 PG 4
Kadang-kadang rasa tak selesa, tambah-tambah lagi selepas melakukan kerja berat, angkat barang berat, bersukan, lepas mengalami keguguran dan lain-lain lagi.  Rasa something je dekat peranakan ni. Mungkin tak selesa kot.

Tapi dalam masa yang sama, terasa mengalami tanda-tanda yang tak pernah dialami. Susah hati dibuatnya. Terfikir macam-macam pula. Salah satu darinya mungkin peranakan wanita kita ni dah jatuh tak?


Pentingnya untuk kita semua kenalpasti sama ada peranakan kita jatuh atau tidak. Jom lihat 12 tanda peranakan jatuh wanita wajib tahu.

Tanda Peranakan Jatuh #1:  Kencing Tidak Lawas


Apakah maksud kencing tidak lawas? Kencing memang tidak lawas jika selepas anda kencing, terasa tidak puas, ingin kencing lagi dan lagi. Tetapi air kencing nak keluar pun macam tak banyak pun. Asyik-asyik terasa nak kencing lagi setiap masa. Ia juga berkait dengan kencing kotor. Ada orang bila nak kencing asyik terasa sakit sahaja, seolah-olah ada tulang dalam vagina tu. Wallahualam.


Tanda Peranakan Jatuh #2:  Sakit Tumit


Terasa tak selesa bila berjalan. Asyik sakit tumit je. Sakit tumit secara tiba-tiba dan berpanjangan juga adalah disebabkan oleh peranakan anda yang telah jatuh. Ia dipengaruhi oleh urat-urat atau saraf dari sistem peranakan hingga ke tumit.


Tanda Peranakan Jatuh #3:  Paha Dan Betis Terasa Kebas


Tanda peranakan jatuh seterusnya adalah anda akan mengalami kebas di bahagian paha dan betis. Dah rasa macam nak period pain pun ada, tapi ini sebab peranakan jatuh, paha dan betis asyik kebas je.


Tanda Peranakan Jatuh #4:  Rasa Berat di Bahagian Ari-Ari


Ari-ari terasa padat dan berat. Sebenarnya itu adalah tanda-tanda peranakan jatuh. Bahagian perut dan paha terasa berat justeru menyebabkan paha anda kebas pula. Memang tak selesa dibuatnya. Kita sendiri boleh bezakan itu sebab kita dah gemuk atau sebab lain.


Tanda Peranakan Jatuh #5:  Sakit di Bahagian Tapak Kaki


Pernah tak rasa tapak kaki menyucuk-nyucuk dan sengal-sengal kaki bila berjalan? Hati-hati, itu juga tanda peranakan jatuh. Adududu. Bahaya tu. Tapi selalunya rasa sakit kat bahagian tapak kaki tu adalah sebab kesan dari perut dan rahim yang menolak jatuh tanpa kita sedari.

Tanda Peranakan Jatuh #6:  Rasa Senak Dan Tak Selesa Di Bahagian Perut


Tanda peranakan jatuh seperti rasa senak dan tak selesa di bahagian perut ini kerap dirasakan oleh wanita yang peranakannya jatuh. Sikit sikit tak selesa dan senak. Kadang-kadang wanita yang mengalaminya mungkin terfikir ia disebabkan oleh sakit perut senggugut. Tetapi mereka silap. Sebenarnya ia kerana peranakan mereka telah jatuh.



Tanda Peranakan Jatuh #7:  Sakit Ketika Bersetubuh


Ketika bersama suami, isteri kerap berasa sakit terutamanya di bahagian ari-ari. Kadang-kadang, perkara ini mengganggu persetubuhan dan membuatkan isteri cuma terasa sakit. Sebenarnya, sakit ketika bersetubuh juga adalah tanda peranakan anda telah jatuh.



Tanda Peranakan Jatuh #8:  Kentut Vagina Sering Berlaku


Apakah kentut vagina? Vagina anda akan sering mengeluarkan angin. Ini terjadi kerana vagina anda sudah kembang dan kemungkinan peranakan anda telah jatuh. Bahaya jika kentut vagina sering terjadi dengan kerap.

Tanda Peranakan Jatuh #9:  Miss V Sering Basah Dan Berbau


Jika basah sahaja tak mengapa, tetapi jika miss v anda sering keluarkan bau, ia sangat bahaya. Ia juga merupakan tanda bahawa miss v anda sudah berkembang dan peranakan jatuh sudah. Sedihnya. Jangan risau, anda harus kenali tanda-tanda peranakan lebih awal supaya anda dapat atasinya.

Tanda Peranakan Jatuh #10:  Sakit Pinggang Sentiasa


Sakit pinggang berlaku ketika anda tidak mengalami haid sekalipun. Sakit pinggang bermula dari depan perut, belakang pinggang hingga ke urat belikat. Pasti tidak selesa setiap kali melakukan apa pun. 

Tanda Peranakan Jatuh #11:  Kerap Kembung Perut


Kerap kali terjadinya kembung perut. Ia disebabkan oleh angin mudah masuk dari perut dan dari rahim anda. Sehingga badan anda berangin dan kerap sangat kembung perut. Perut juga terasa seperti dicucuk kerana angin dalam perut dan rahim yang menyebabkannya.

Tanda Peranakan Jatuh #12:  Badan Demam Selepas Asar


Pernah tak demam selepas asar? Ya, mungkin ia normal. Ia juga adalah tanda dimana peranakan wanita jatuh.  Selepas asar adalah masa yang segala penyakit kita hadapi akan dirasai oleh tubuh badan. Segala kepenatan akan dilepaskan selepas asar. Sebab itulah setengah orang akan mudah tidur malam dan setengah orang tidak mudah ketika penat.


Itulah dia tanda peranakan jatuh bagi wanita. Amat bahaya jika anda menghadapi tanda-tanda yang saya kongsikan tadi. Segeralah berjumpa doktor atau pakar untuk membuat rawatan dan mengenalpasti masalah yang anda hadapi.



WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...