Menunjukkan catatan yang diisih mengikut tarikh pertanyaan agama. Isih mengikut kaitan Tunjukkan semua catatan
Menunjukkan catatan yang diisih mengikut tarikh pertanyaan agama. Isih mengikut kaitan Tunjukkan semua catatan

Cara Buat Duit Di Internet (Jika Terdesak Nak Duit)

12:31 PG 0
Jangan kecam kalau tak pernah lalui pengalaman bagaimana terdesaknya nak duit.  100% entry ini adalah berdasarkan pengalaman dan terbukti berkesan (bergantung kepada diri sendiri). Jika sis boleh, korang pun boleh.

Al-kisahnya bermula suatu masa dulu, sis berhenti kerja sebab nak buat bisnes. Korang bayangkanlah, sudah siap standby modal besar iaitu duit simpanan sebelum ni, tup tup terpaksa guna duit tersebut untuk hal lain. Jadi, duit modal dah krik-krik. Macam mana nak start bisnes kalau tak ada modal. Takpe, jangan risau, kan banyak cara buat duit tanpa modal.

Tapi dalam fikiran sis, masalahnya kalau nak jual barang itu akan makan masa, sedangkan sis waktu tu terdesak nak duit.

Lalu, sis berfikir dan mencari segala ruang dan peluang buat duit di internet. Kebanyakan yang sis jumpa adalah kena jual barang, kena jawab survey dan juga kenxa jual simkad la apa la macam-macam lagi.

Ketika itu, sis sedar bahawa nak duit ni tak mudah, kita tetap kena buat sesuatu juga. Jika tak nak buat apa-apa tapi nak duit, itu kita kena buat modal untuk beberapa jenis pelaburan. Jangan masuk skim cepat kaya sudah. Al-maklumlah, zaman millenial ni memang macam-macam program buat duit yang kita pun tak tahu scam atau tidak.


Dipendekkan cerita, kalau terdesak nak duit, korang kena cari cara buat duit di internet yang ciri-cirinya begini:

1.  Bayar selepas kerja siap terus. Tak perlu tunggu lama-lama, berbulan-bulan dan sebagainya. Sah-sahlah sebabnya kita terdesak nak duit, jadi kena cari cara buat duit di internet yang bayar terus selepas siap kerja kita buat tu.

2.  Cara buat duit di internet tu trusted, dipercayai dan terbukti. Kalau kita nampak cara yang kita tak tahu betul ke tak boleh dapat duit tu, kirim salam dan bye-bye lah, Jangan buang masa buat.

3.  Ketahui bahawa cara buat duit di internet tu adalah sesuatu yang kita reti buat, boleh buat dan pandai buat. Kalau kita tak reti, jangan juga buang masa hentam dan sebagainya. Kang tak dapat duit, menyesal pula.

4.  Servis atau perkhidmatan adalah cara buat duit di internet yang sesuai bagi orang yang terdesak nak duit. Sebabnya, kalau perkara yang melibatkan servis ni, selepas kita buat, konfim kita dapat duit. Tapi korang kena dan boleh buatlah servis itu.

👆

Ok, berdasarkan keempat-empat ciri cara buat duit di internet yang sesuai untuk kita yang terdesak nak duit ini, boleh korang teka tak apa caranya?


Ini sis bagitahu rahsianya. Kalau korang boleh terima, teruskan membaca sampai habis entry ini sebab sis nak cerita lebih detail supaya bantu korang buat duit hari ini atau esok juga.

Ini adalah apa yang sis sendiri pernah buat ketika terdesak nak duit mula-mula dulu.

1.  Langkah 1: Kita Terdesak Sangat kan?

Buka facebook dan taip 'Penulis diperlukan'. Perghh, konfim-komfim kita kena jadi penulis. Jangan risau dulu, sis waktu tu tak reti tulis apa-apa pun, tapi sis tahu ada orang yang bayar hari ini juga bila dia nak servis menulis kita. Jangan risau kalau tak ada pengalaman sebab semua orang bukan nak penulis pengalaman, ada yang nak pekerja dari rumah dan akan ajar kita.

Apa yang kita nak buat ni adalah tahap ikan bilis tau sebab kita terdesak, so korang bukannya cari client yang minat nak suruh tulis pasal produk la itula inilah, tapi korang pm Internet marketer yang perlukan penulis untuk blog atau website dia sebab segelintir tu memang perlu penulis dan willing untuk ajar korang.

2.  Langkah 2: Terus Bertindak Begini


Pm seorang demi seorang yang nak penulis tu. Jujur bagitahu yang korang ni nak buat kerja di internet atau dari rumah untuk tambah pendapatan. Jujur juga bagitahu yang korang belum ada pengalaman menulis dengan orang lain. Insyallah ada rezeki korang.

Bila ada yang nak bagi peluang, pastinya dia akan suruh korang tulis 1 artikel atau penulisan dulu. Jangan segan minta dia format artikel, contoh artikel dan tanya ja apa yang korang taktahu. Jangan buat-buat tahu, lebih baik korang tanya banyak berbanding korang diam bajet tahu tapi hantar penulisan hasil budak tadika.

3.  Langkah 3: Buat je, Redah!


Mengikut contoh yang diberi, korang tulis je dan submit kat mereka. Mereka pastinya akan beri komen, ajar apa yang salah dan nasihatkan korang. Almaklumlah itu kan first time penulisan korang disebabkan terdesak nak duit kahkahkah. Tapi jangan risau, percayalah, itu merupakan titik permulaan untuk korang jadi penulis walaupun tak pernah terfikir.

Ok what? sebabnya korang akan ada duit sampingan selain bekerja tetap dan lain-lain. Contoh bila dah pandai tulis, pasti seminggu 2-5 artikel diberi untuk korang tulis. So banyaklah pendapatan dapat juga la kan? Daripada tak dapat.

4.  Ehh, Dapat Duit Dah. Alhamdulillah


Ok sambung tadi. Lepas dah submit penulisan pertama korang kat mereka. Terimalah apa yang mereka cakap. Dan best sangat mereka akan terus buat pembayaran! Selalunya begitu! Nampak mudah je kan? Nak buat pun mudah sebenarnya. Cuma korang kena berani mencuba je.

Sejak sis cuba cara ini, itulah titik permulaan sis menjadi seorang penulis yang serius atau lebih kepada penulis bebas. 

Percaya atau tidak, setakat ni sis menulis dengan 2 orang yang minta tulis artikel di website mereka bulanan paling banyak mencecah RM 4,000. Korang pun boleh. Buat je. Kena berani cuba dan kena banyak belajar.

Kita semua memang zero knowledge dan tak yakin, sebab tu kita kena belajar. Tambah ilmu setiap masa, abaikan negatif vibes. Memang orang akan mengata kalau tak suka kita, tapi biar kita tingkatkan nilai diri kita dengan ilmu.

Ilmu ini akan jaga kita kemana pun kita pergi selain dari agama.

Alhamdulillah asbab belajar dari Panduan Penulis, sedikit demi sedikit orang percaya kita, bagi kita job menulis banyak dan boleh buat income (cara buat duit di internet) walaupun kita terdesak nak duit.

Ada orang tu, siap bagi bonus lagi! Gila Tak? Memang boleh buatkan! Tengok gambar bawah ni sis belanja zaman-zaman sis menulis sebab terdesak nak duit. Memang sehari dua sis pulun juga menulis dan hantar. Dapatlah duit!









Apapun sis nak bagitau, biarpun kita rasa beberapa artikel tu macam nilainya tinggi, tapi kena semak juga kita ni tahap ikan bilis atau tahap gajah. Pada tahun 2018 macam dalam gambar di atas, sis masih lagi tahap ikan bilis hehe. yang masih belajar banyak untuk menulis. Jadi sis terima penulisan 300 words dan 800 words. Selepas lama menulis, sis juga dah terima untuk 1500 words. So bayaran dia tak sama. Itu nanti korang akan laluinya bila dah jadi penulis, yang penting buat duit di internet dulu.

Kenapa menulis ni merupakan salah satu cara buat duit di internet? Sebab kita hanya bertemankan media sosial, rangkaian alam maya untuk dapatkan job menulis dan kita buat. 

Jadi, bagi pendapat sis, cara buat duit di internet ini amat sesuai untuk anda yang terdesak nak duit. Sambil tu, tolong belajar untuk menulis dengan baik. Jangan jatuhkan martabat penulis pula. Hihi. Lepas dah belajar menulis dengan orang, korang boleh buat income pasif dengan bina blog korang sendiri pula. 

Jadi blogger pula! Jana income dengan blog pula! Best sangat.

For those yang tanya apa tips sis tambat hati mereka untuk dapatkan income lumayan di internet ini, sebenarnya korang boleh belajar segala panduan dari A-Z melalui Panduan Rahsia Penulis ini. Itu pun kalau korang benar-benar nak buat duit di internet dan terdesak nak duit.  Sebab ilmu tu tak pernah rugi jika dilaburkan. Jangan klik Rahsia penulis di bawah kalau korang serius tak nak buat duit mudah dengan menulis.

11 Kesan Menakutkan Jika Orang Islam Tidak Berdakwah Di Dunia

1:31 PTG 0
11 Kesan Menakutkan Jika Orang Islam Tidak Berdakwah Di Dunia
Zaman nabi dulu, semua beriya-iya nak sebarkan Islam. Zaman kita, semua hidup dalam zon selesa dan tak ingat tanggungjawab kita adalah berdakwah dan sebarkan Islam.  Sekiranya dakwah ditinggalkan, terdapat banyak kesannya terhadap kita yang merupakan umat Nabi Muhammad SAW ni. 

Sebab tu, kalau korang perasan, Cina yang masuk Islam, mesti suka berdakwah. Sebab mereka tahu wajib untuk kita sebarkan hal yang benar dan betul. Tapi kita pada hari ini? Buat macam dakwah tu tak wujud dan tak wajib.  Untuk pengetahuan korang, dakwah adalah gedung pahala kita yang paling besar sekali. Untungnya ia juga boleh bawa kita ke syurga Insyallah.

Imej yang berkaitan

Apa akan jadi jika dakwah ditinggalkan?


1.  Diharamkan Keberkahan Wahyu (Tidak bisa memahami al-qur’an dan hadits)


Diriwayatkan dari Abu Hurairah Ra. beliau berkata bahwa Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

“Apabila ummatku mengagungkan dunia maka akan dicabut darinya kehebatan islam, apabila mereka meninggalkan amr bil ma’ruf (mengajak kepada kebaikan) dan nahi ‘anil munkar (mencegah kemungkaran maka diharamkan atasnya keberkahan wahyu dan apabila mereka saling caci mencaci maka jatuhlah mereka dari pandangan Allah swt."

 (HR Hakim dan Tirmidzi – Dari kitab Durrul mantsur).

2.  Diadzab Seperti Diadzabnya Bani Israil


Dari Urs bin ‘amirah ra. berkata bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda : 

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengadzab masyarakat banyak disebabkan kejahatan segelintir orang, sehingga segelintir orang itu melakukan suatu kejahatan yang sebenarnya mampu dicegah oleh masyarakat banyak, tetapi mereka tidak berusaha mencegahnya. Ketika terjadi demikian, maka Allah akan membinasakan semuanya, masyarakat banyak dan segelintir orang tersebut” 

(HR Imam thabrani dan sanad-sanagnya tisqat/terpercaya – majmauz zawaa’id VII/528).- tafsir (surat al Maidah [5] :78).

[QS 5:78] Telah dila’nati orang-orang kafir dari Bani Israil dengan lisan Daud dan ‘Isa putera Maryam. Yang demikian itu, disebabkan mereka durhaka dan selalu melampaui batas.

3. Doa Tidak Dimakbulkan


Dari Hudzaifah bin al yaman ra. dari Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam beliau bersabda :  

"Demi dzat yang nyawaku dalam kekuasaannya! kalian harus menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran ! atau (jika tidak), Allah akan mengirimkan pada kalian adzab dari-Nya, kemudian kalian berdoa (meminta tolong kepada-Nya), tetapi Dia tidak menerima doa kalian"

(HR Tirmidzi, katanya hadits ini hasan. Bab tentang amr ma’ruf nahi munkar, hadits nomor 2169).

4. Dibangkitkan Pemimpin Zalim


Hadzat abu darda ra. salah seorang shahabat yang masyhur berkata : 

“Tetaplah kamu menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Kalau tidak Allah Swt akan membangkitkan pemimpin (raja) yang dhalim yang memerintah kamu. Dia (aja dhalim) tidak akan menghormati orang tua kamu dan tidak akan menaruh belas kasihan kepada yang muda-muda dikalangan kamu. Pada masa itu, doa orang-orang shalih tidak akan diterima, Kamu inginkan bantuan tapi bantuan tidak akan diberikan, kamu mohon keampunan tetapi Allah swt tetapi kamu tidak akan diampuni”.

[47:7] Hai orang-orang mu’min, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu. (Qs. Muhammad ayat 7).

Kesan Menakutkan Lain Akibat Tidak Berdakwah


5.  Pintu hidayah tertutup, banyak orang islam murtad. Sekarang pun dah macam-macam kes murtad jika kita peka dan selalu menonton youtube berkaitan kes Islam semasa.


6.  Orang islam banyak yang mati tanpa mengucapkan kalimah tayyibah. Sedangkan syaitan itu masih usaha untuk murtadkan kita walaupun roh ditarik dari kaki, bagaimanalah kita nak survive mati dengan ucap dua kalimah syahadah. 

Sebenarnya kita tak perlu risau dunia nak kiamat, cukuplah kita risau kalau bila-bila masa sahaja kita boleh ditarik nyawa dan sempat tak kita saksikan Allah itu Esa.


7.  Orang-orang munafiq banyak memberontak (pada pemimpin/khalifah). Ini jelas telah berlaku pada zaman sekarang. Salah siapa? Salah kita jugalah sebab tidak berdakwah dari dulu lagi. Jangan berharap untuk Ustaz Ebit liew je berdakwah. Dakwah itu tanggungjawab semua umat Islam di dunia.


8.  Orang kafir berani menyerang/membunuh orang islam. Cuba bayangkan jika orang Islam seluruh dunia terlalu kuat berdakwah dan kuat mempertahankan agama. 


Orang kafir yang akan takut dengan kita. Sebab tu, mereka sendiri buat kenyataan akan gentar kalau orang solat berjemaah waktu subuh sama banyak macam orang solat jumaat. Mereka tahu kalau itu berlaku, Islam akan betul-betul kuat. 


9.  Muncul Nabi-nabi palsu/aliran-aliran sesat. Sedihkan? Ini semua kesan menakutkan akibat kita tidak berdakwah.  Kita kena tahu juga dimana silap kita sehingga perkara ini berlaku.


10. Kemaksiatan merajalela. Ya, apabila dakwah tidak diteruskan. Maksiat pun akan berlaku secara maharajalela. Tiada siapa yang kisah, hanya harapkan pencegah maksiat je, sebab itulah maksiat berlaku lagi tak henti. Wajiblah kita berdakwah untuk sama-sama menjaga agama.



11. Keberkahan rezeki dicabut 

Ramai bising kerana harga barang naik, susah nak tarik rezeki dan macam-macam lagi. Tetapi kita tak sedar yang beri rezeki tu Allah, kenapa kita tak taat bagaimana sahabat nabi taat kepada Allah?

Hasil carian imej untuk perbincangan kawan-kawan

Berdakwah lah, buat apa yang kita belum buat. Sempurnakan iman kita dan berilah manfaat kepada mereka untuk dalam mendalami Islam.  Insyallah Allah sayang kita dan kurniakan rezeki yang berkah buat kita.

Sekian tazkirah untuk hari ini 😊

Sejarah Solat Dan Kisah Disebalik Kewajipan Solat 5 Waktu

4:06 PTG 0
Sejarah Solat Dan Kisah Disebalik Kewajipan Solat 5 Waktu
Solat merujuk kepada sembahyang dalam agama Islam dan terbahagi kepada dua iaitu solat fardhu dan solat sunat. Solat fardu diwajibkan ke atas orang Islam yang sudah baligh dan berakal (waras) sebanyak 5 kali sehari pada waktu-waktu tertentu dan solat fardhu merupakan Rukun Islam yang ke-2 dari lima Rukun Islam. Solat fardhu yang wajib didirikan ialah solat lima waktu sehari semalam, iaitu solat subuh, solat zohor, solat asar, solat maghrib dan solat Isyak.

Sekiranya seseorang tertinggal solat fardhu, wajib baginya untuk mengulangkannya dengan niat qada (ganti) dan bagi mereka yang musafir, ia merupakan rukhsah (keringanan) yang diberikan, dan harus bagi solat dengan menqasar dan menjamakkannya. Berdasarkan satu petikan hadis :

“Sesungguhnya Allah suka dilaksanakan rukhsah (keringanan) yang diberikan oleh Nya seperti Allah membenci dilakukan maksiat kepada Nya”


(Hadis Riwayat Ahmad)


Hasil carian imej untuk solat zaman nabi


Sejarah Solat dan Kisah Disebalik Kewajipan Solat 5 Waktu



Kita sudah ketahui apa itu solat dan sekarang, apa kata kita ketahui tentang sejarah solat pula? Mesti ramai di antara anda yang belum tahu tentang sejarah solat bukan? Jom kita lihat sejarah solat bagi setiap waktu:

1. Sejarah Solat Subuh


Sejarah solat subuh terjadi apabila selepas kejadian Nabi Adam A.S. dikeluarkan dari syurga kemudiannya baginda dihantar ke bumi akibat melanggar perintah Allah S.W.T. . Apabila pertama kali Nabi Adam A.S. tiba ke bumi, perkara pertama yang dilihatnya adalah kegelapan dan baginda amat ketakutan.

Namun apabila terbitnya fajar di waktu Subuh, baginda pun solat dua rakaat kerana bersyukur terlepas dari kegelapan malam dan bersyukur kerana siang telah menjelma.

2. Sejarah Solat Zohor


Sejarah Solat Zohor pula terjadi apabila Nabi Ibrahim A.S. bersyukur kerana semasa upacara penyembelihan anaknya Nabi Ismail A.S. yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. ditukarkan dengan kibas ketika waktu tergelincirnya fajar. Maka Nabi Ibrahim A.S. bersujud kesyukuran kepada Allah S.W.T. sebanyak empat rakaat.

3. Sejarah Solat Asar


Nabi Yunus A.S. merupakan orang pertama yang solat Asar dan merupakan sejarah solat Asar pertama pada hari dimana baginda dikeluarkan dari perut ikan nun.

Baginda telah dimuntahkan oleh ikan nun pada waktu yang telah hampir waktu Asar di tepi pantai. Kemudiannya, baginda besyukur dan bersembahyang 4 rakaat kerana telah diselamatkan dari perut ikan nun. 

4. Sejarah Solat Maghrib


Sejarah solat Maghrib pertama kalinya berlaku apabila Nabi Isa A.S. dikeluarkan oleh Allah S.W.T. dari kejahilan dan kebodohan kaumnya sendiri. Kejadian waktu itu berlaku pada waktu terbenamnya matahari.

Nabi Isa A.S bersyukur lalu bersembahyang tiga rakaat kerana telah diselamatkan dari kejahilan tersebut.

5. Sejarah Solat Isyak


Sejarah solat Isyak pula berlaku ketika Nabi Musa A.S. tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan.

Dimana ketika ini dadanya dipenuhi dengan rasa kecewa, dan Allah S.W.T. menghilangkan kesemua rasa kecewa Nabi Musa tersebut diakhir waktu Isyak. Lalu kemudian baginda menunaikan solat 4 rakaat sebagai tanda syukur kepada Allah S.W.T. 

Kita semua ketahui bahawa solat merupakan tiang agama, malah solat juga kunci kepada terimanya semua amalan yang dilakukan dalam mengejar ganjaran pahala dan syurga.


Hasil carian imej untuk solat malam


Solat Waktu Malam


Sebelum solat lima waktu diwajibkan keatas umat Islam, solat pertama yang diwajibkan adalah solat waktu malam. Firman Allah S.W.T. :

“Hai orang yang berselimut (Muhammad), bangunlah (untuk solat) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya)”

Surah Al-Muzzammil (Ayat 1 hingga 2)

Kemudian selepas itu, melalui firman Allah S.W.T. di dalam surah Al-Muzammil ayat 20, memberi keringanan dalam kewajipan solat malam dan ianya diganti dengan qiammullail iaitu menghidupkan malam dengan ibadah seperti solat malam, membaca al-Quran, berzikir dan sebagainya. Jadi kita sudah ketahui sejarah solat dari waktu Subuh sehingga waktu Isyak. Jom kita ketahui pula kisah disebalik kewajipan solat 5 waktu.

Solat lima waktu telah diwajibkan keatas umat nabi Muhammad S.A.W. yang merupakan penutup kepada segala nabi dan rasul serta penghulu kepada segala para sekalian nabi (anbia’). Jika dibandingkan dengan para nabi sebelumnya, proses solat dilakukan atas beberapa faktor.

Namun ibadah yang diwajibkan ke atas umat rasulullah S.A.W. diterima oleh baginda secara terus daripada Allah S.W.T. dan pada asalnya Allah memerintahkan untuk solat adalah sebanyak 50 waktu sehari semalam.


Ketika Peristiwa Israk Dan Mikraj


Kisah disebalik asalnya kewajipan solat 5 waktu ini terjadi pada peristiwa Israk dan Mikraj. Didalam peristiwa ini, rasulullah bukan sahaja menerima perintah kewajipan bersolat, namun baginda berpeluang berjumpa dengan para nabi dan rasul terdahulu malahan berkesempatan juga berbual dengan para nabi-nabi terdahulu.

Rasulullah S.A.W. juga diperlihatkan dengan manusia yang menanggung azab kerana ingkar dengan perintah Allah serta betapa nikmatnya mereka yang patuh kepada perintah Allah.

Dalam peristiwa ini, rasulullah S.A.W. telah dibawa ke Sidratul Muntaha. Sidratul Muntaha terletak melepasi garisan langit ketujuh dan hanya boleh dilepasi oleh Rasulullah S.A.W. sahaja.

Pada asalnya, solat yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. kepada Rasulullah SA.W. adalah 50 kali sehari semalam, namun apabila tibanya dilangit ke enam, Rasulullah bertemu dengan Nabi Musa A.S. yang menasihatkan supaya bertemu kembali dengan Allah S.W.T. bagi meminta untuk mengurangkan lagi waktu solat kerana umat rasulullah S.A.W. adalah umat yang lemah untuk solat sebanyak 50 kali sehari semalam.


Rasulullah menerima nasihat itu lalu baginda pun kembali menghadap Allah S.W.T. untuk meminta pengurangan jumlah solat 50 waktu. Lalu kemudiannya Allah mengurangkan jumlah 50 waktu kepada 40 waktu.



Lalu Rasulullah kembali turun ke lapisan langit keenam untuk bertemu Nabi Musa A.S. namun Nabi Musa A.S mencadangkan agar jumlah itu dikurangkan lagi dan begitulah seterusnya berulang kali sehingga jumlah tersebut berkurangan menjadi 5 waktu. 

Selepas perintah itu ditetapkan menjadi 5 waktu, Rasulullah turun bertemu Nabi Musa dan Nabi Musa mencadangkan lagi agar jumlah waktu itu dikurangkan lagi namun baginda Rasullullah S.A.W. berasa amat malu memohon keringanan berulang kali kepada Allah SWT dan baginda redha dan akur menerima perintah solat 5 waktu sehari semalam.

Kemudian, baginda pun kembali ke bumi dengan membawa perintah Allah untuk solat 5 waktu sehari semalam dan pada awalnya kewajipan bersolat, semua waktu solat hanya diwajibkan dua rakaat sahaja kecuali Maghrib iaitu tiga rakaat. Namun selepas baginda berhijrah ke Madinah, Rasulullah S.A.W. mendapat wahyu supaya pada waktu solah zohor, asar dan isyak ditambah kepada empat rakaat.



Kesimpulannya, solat itu mempunyai rahsia yang tersendiri yang kesannya boleh dirasai jika seseorang itu melakukannya dengan penuh ikhlas dan semata-mata kerana Allah dalam mencari keredhaan dari Nya.

Solat dapat membentuk jati diri kita kearah peribadi yang lebih mulia, menjamin kebahagiaan dunia dan akhirat serta membentuk diri menjadi seorang yang lebih ikhlas dalam melakukan ibadah. Mulai saat ini, marilah kita memperbaiki solat kita ke arah yang lebih baik agar segala amalan kita diredhai oleh Allah S.W.T.

30 Cara Pikat Suami Untuk Pulihkan Hubungan Rumah Tangga

1:46 PTG 0
30 Cara Pikat Suami Untuk Pulihkan Hubungan Rumah Tangga
Hubungan suami isteri ada pasang surutnya. Hari ini baik-baik, esok lusa berperang bagai nak rak. Minta dijauhkan! Itulah kuasa sang pencipta yang Maha Membolak-balikkan hati.  Sebab itu, penting untuk kita berdoa agar rumah tangga damai bahagia sampai syurga. 

Berkahwin sudah semestinya hajat kita yang telah tercapai, tetapi cabarannya adalah sehingga akhir hayat kita pula. Apakah kita bahagia bersama suami dan suami bahagia bersama kita sebagai isterinya?

Pasti ada hal atau masalah yang terjadi dalam rumah tangga yang memberi kesan kepada hubungan suami isteri. Namun, untuk pulihkan hubungan rumah tangga ini, kedua-duanya memainkan peranan penting dan perlu bertolak ansur.

Kebanyakan masalah juga puncanya daripada wanita kerana sering terlalu overthinking, terlalu mendesak, tidak pernah cukup dan syukur, sering bebel, marah suami dan lain-lain lagi walaupun pada mulanya suami adalah puncanya. Aduh, pening kalau kita fikir sapa punca dan sapa betul ni.

Apa-apapun, tundukkanlah ego wahai isteri sekalian. Lagi kita bebel banyak, lagi tegang jadinya hubungan ini. Apa kata kita pulihkan hubungan rumah tangga dengan memikat semula suami kita. Maklumlah, zaman sekarang ni bahaya kalau kita bergaduh lama-lama, sudah-sudahlah tu. Jom kita pikat suami semula!

Oh ya, nak pikat suami tapi tak tahu cara. Ada juga yang malu sampai sekarang. Tak reti pun nak memikat sebab selalu suami yang pikat dia. Takpe, jangan risau. Jom sis ajar 30 cara pikat suami untuk pulihkan hubungan rumah tangga anda.

Image may contain: 1 person, sitting and close-up

#1  Patuh Arahan Suami

Suami pasti terpegun kalau anda pikat si dia guna cara ini. Anda patuh segala arahan suami seperti lakukan apa yang diminta dan segera buat apa yang disuruh. Cara pikat suami ini mampu meredakan kemarahan suami dan memulihkan hubungan rumah tangga.

#2  Utamakan Suami

Tunjukkan bahawa anda adalah orang pertama yang mengutamakan suami lebih dari segalanya (Kecuali Allah SWT). Maksudnya, apa sahaja yang dilakukan, anda akan berfikir tentang suami dan hak nya.

#3  Ubah Cara Hidup

Ubah cara hidup anda menjadi lebih baik lagi dalam perhubungan rumah tangga ini.  Cara pikat suami ini pastinya membolehkan anda bangun lebih awal, sediakan sarapan, jadi lebih rajin, cantikkan rumah dan memberikan mood suami anda gembira dan senang hati selalu.

#4  Cantikkan Diri Sendiri

Siapa kata kecantikan diri sendiri tak penting? Nak pikat suami kenalah cantik-cantik, tambah-tambah lagi kalau nak pulihkan hubungan rumah tangga. Cara pikat suami dengan mencantikkan diri ini bukan sahaja akan membuatkan suami lebih suka dan puji anda, tetapi hubungan suami isteri lebih harmoni gitu. Suami pun ada mood untuk bermanja-manja tiap malam. Opss!

#5  Masak Makanan Kegemaran 

Masaklah makanan kegemaran suami anda dengan paling sedap sekali. Suami pasti suka makan makanan feveretnya setelah sekian lama tak makan, bergaduh dengan isteri , kemudian dapat pula makan apa yang dia suka. Pastinya ini adalah satu tiket untuk anda pulihkan hubungan rumah tangga.

#6  Buat Surprise Kepada Suami

Banyak jenis surprise boleh anda buat untuk si suami. Pastinya mereka juga takkan menyangka bahawa anda mampu berikan surprise untuk mereka. Sebagai contoh, belikan tiket wayang secara online dan hadiahkan kepada mereka. Alang-alang, anda boleh pergi berdating! Selain itu, belikan surprise delivery dan hantar terus ke kerja mereka, pasti mereka terkejut.


#7  Teman Suami Makan

Jangan terkejut, teman suami makan juga adalah cara pikat suami untuk pulihkan hubungan rumah tangga. Ramai yang tidak makan bersama suami walaupun suami sendiri tak kisah, tetapi sebenarnya, jika anda berada di samping suami ketika dia makan, ikatan akan menjadi lebih kukuh. Pendek kata, ada aura membentuk kasih sayang di situ.

#8  Sentiasa Puji Suami

Sama ada kekuatan, kebijaksanaan, rupa paras atau apa sahaja hal berkaitan suami, lebih baik anda puji sahaja. Pujian akan menjadikan si suami tenang hati dan lembut hati dengan para isteri. Itulah cara pikat suami untuk pulihkan hubungan rumah tangga. Namun, buatlah dengan ikhlas, jangan puji tetapi tak ikhlas pula.

#9  Menjaga Penampilan Dan Pemakaian suami

Suami akan tersentap apabila anda tetap menjaga penampilan dan pemakaiannya, tetapi kali ini untuk pulihkan hubungan rumah tangga, terpaksalah kita jaga lebih lagi! Belikan mereka pakaian baru 1 helai T shirt berkolar sudah memadai untuk menunjukkan keprihatinan kita inginkan mereka ada baju baru. 

Tidak semestinya beli baju, sebenarnya jaga penampilan suami dan pakaian suami dari segi pastikan baju mereka tidak kedut, serika baju mereka dan buat persediaan bagi kelengkapan mereka dengan perfect!

Imej yang berkaitan

#10 Manjakan Suami Setiap Masa

Kalau dahulu, ada masa-masa tertentu untuk kita bermanja, kali ini, kita manjakan mereka selalu pula. Peluk dari belakang, kiss mereka secara tiba-tiba atau memberi hint manja buat mereka. Pasti itu akan membantu anda pikat suami apatah lagi untuk pulihkan hubungan. Tetapi jangan mengada-ngada pula ya!

#11 Berterus Terang Dan Cerita Apa Sahaja Masalah Kepada Suami

Suami akan lebih suka jika anda berterus terang atau bercerita apa sahaja masalah yang anda alami dengan mereka. Sama ada masalah dengan mereka sendiri atau orang lain, suami akan suka mendengarnya daripada mulut anda sendiri.

#12 Jangan Bandingkan Suami Dengan Orang Lain

Pantang sangat kalau orang bandingkan kita dengan orang lain! Macam tu juga dengan suami! Jangan suka-suka bandingkan mereka dengan orang lain. Hormat dan sanjungi mereka, diri orang lain tidak sama dan jelas berbeza.

#13 Kurangkan Masa Dengan Smartphone, Hiburan Dan Shopping

Cara pikat suami ramai tak tahu adalah buat sementara waktu, anda harus ketepikan sikap yang suka bermain fon, tonton hiburan ataupun shopping. 

Lebih baik anda gunakan masa yang ada untuk buat aktiviti di rumah seperti memasak, berkebun, kemas rumah, kemas bilik dan lain-lain lagi. Suami pasti suka melihat anda lain dari selalu.

#14 Urut Suami Dan Belajar Urutan

Belajar urut yang sedap dan rileks di youtube sekejap untuk membolehkan anda mengurut suami dengan teknik yang suami. Suami akan merasai kelainan pada urutan anda dan dapat merasai keikhlasan anda. 

#15 Jangan Berleter

Wahhh! Cara pikat suami kali ni memang gila. Macam mana nak tahan gian untuk tidak berleter lagi? Ha, mudah je. Banyakkan istigfar.  Jangan berleter kepada suami, sebaliknya senyum dan bertanya soalan dengan baik jika perlu.

#16 Banyakkan Ilmu Pengetahuan

Sebenarnya, lelaki amat suka pada wanita yang bijak. Termasuklah yang banyak ilmu di dada. Anda tak perlu jadi doktor atau saintis pun, tetapi cukuplah membaca, tahu perkara umum dan asas, ambil tahu pasal negara, kesihatan, masyarakat dan lain-lain. Mudah je, baca surat khabar atau baca buku-buku!

Hasil carian imej untuk sweet husband and wife

#17 Jangan Tinggal Solat

Jangan tinggal solat akan menjadikan anda seorang isteri yang taat dan solehah. Suami akan mula menyedari perubahan anda. Terus istiqamah dalam perubahan sehingga anda ikhlas menjadi seorang isteri solehah, Insyallah itu akan memikat suami dan pulihkan hubungan rumah tangga anda.

#18 Membaca Al-Quran Setiap Hari

Setiap hari, jangan tinggal Al-Quran. Walaupun ia hanya 1 muka surat atau ayat-ayat lazim yang dibaca dalam solat, tidak mengapa. Baca Al-Quran setiap hari dapat menenangkan anda dan orang sekeliling dalam kehidupan anda biarpun mereka tak tahu anda beramal dengan Al-Quran. Tak percaya? Cuba buat dengan bersungguh-sungguh.

#19 Jangan Jatuhkan Air Muka Dan Rendahkan Suami

Walaupun hanya anda berdua yang berbual, jangan sesekali pandang rendah pada suami apatah lagi menjatuhkan air mukanya. Walaupun banyak kekurangan suami, jangan sesekali ungkit tetapi tetaplah beri semangat kepadanya.

#20 Beri Pendapat Apabila Ditanya Sahaja

Ada isteri yang suka cakap banyak tapi tidak ada point. Cuba bersabar dulu. Beri pendapat kepada suami sekiranya anda ditanya sahaja. 

Suami akan lebih mendengar kepada anda apabila anda menjawab soalan mereka. Lama kelamaan mereka akan terpikat dengan anda jika jawapan anda berikan sangat bernas.

#21 Sediakan Tempat Tidur Cantik Dan Eksklusif

Amat selesa sekali bila suami balik kerja, lihat tempat tidur yang indah dan eksklusif seperti berada di hotel. Mereka akan aman dan dalam keadaan mood yang baik. Jangan biarkan barang-barang bersepah di bilik. Kemas cepat!

#22 Sentiasa Minta Maaf 

Minta maaf kepada suami tak semestinya jika anda buat salah. Kalau boleh, hari-hari minta maaf kepada suami sama ada malam sebelum tidur, pagi sebelum ke kerja dan bila-bila masa yang sesuai. Walaupun tiada kesalahan, minta maaf kerana mereka suami anda. Pasti lembut hati si suami.

#23 Ambil Hati Mertua Atau Keluarga

Jika berkahwin, bermaksud anda berkahwin dengan keluarga dan mertua sekali! Haruslah anda ambil hati ibu bapa kepada suami dan keluarganya. 

Si suami akan bahagia jika melihat anda berbaik dan gembira bersama keluarganya. Hantarkan makanan atau hadiah kepada ibu mertua anda, suami mungkin akan sayang anda semula.

Image may contain: 1 person, sitting, sunglasses and close-up

#24 Beli Dan Pakai Baju Seksi Tiap Malam

WAJIB. Beli baju tidur seksi dan pakai setiap malam. Walaupun anda ingin menggoda suami, pakai untuk tidur dengan alasan anda panas. 

Tunggu beberapa hari selepas itu, suami takkan lepaskan anda. Tapi bersedia, suami akan terpikat dengan anda pada malam pertama anda pakai lagi.

#25 Jangan Minta Sesuatu Di Luar Kemampuan Suami

Cara pikat suami untuk pulihkan hubungan rumah tangga adalah jangan meminta sesuatu yang berada di luar kemampuan suami. Bersabar dan hormatilah mereka jika mereka belum mampu untuk berikan apa yang anda mahu.  Malah, anda harus sentiasa doakan mereka.

#26 Jangan Menolak Permintaan Suami

Jangan menolak apapun permintaan suami kerana akan ada jurang jika anda melakukan sebegitu. Terima dan lakukan permintaan mereka yang tidak bertentangan dengan agama. Mereka juga akan berasa dihargai jika permintaan mereka ditunaikan.

#27 Jadi Pendengar Yang Baik

Jika suami ingin ceritakan sesuatu, inilah masanya untuk anda jadi pendengar yang baik. Dengar dengan perasaan empati dan simpati, barulah anda boleh berikan pendapat dan penyelesaian yang bagus buat mereka.

#28 Mandi Bersama Suami

Mandi dengan suami adalah cara pikat suami terbaik jika anda lakukannya. Walaupun terasa malu untuk guna cara ini, jika ada kesempatan, jangan sesekali lepaskan peluang ini. Sambil mandi, sambil menggoda suami. Huhu.

#29 Beri Kesempatan Suami Melepak Dengan Kawan Mereka

Sejak kahwin, mereka sudah jarang lepak dengan kawan-kawan. Anda boleh syorkan mereka lepak dengan kawan, mereka pasti akan gembira. Berikan sedikit waktu untuk mereka bersama kawan-kawan mereka menonton bola sepak dan sebagainya.

#30 Minta Suami Jadi Imam

Dengan meminta suami jadi imam, mereka akan lihat anda inginkan yang terbaik untuk kehidupan rumah tangga anda. Walaupun pada mulanya ada alasan dimana mereka tidak bersedia, tetapi lama kelamaan mereka akan berfikir untuk membimbing anda. 

Ini merupakan cara pikat suami secara halus yang mereka sendiri tak sedar. Perasaan cinta, kasih dan sayang akan terus hadir dalam jiwa mereka. Tak percaya? Jom kita cuba guna cara ini.

Itulah dia 30 cara pikat suami untuk pulihkan hubungan rumah tangga suami isteri. Semoga sedikit sebanyak dapat membantu anda. Rina doakan yang baik-baik untuk anda semua. Assalamualaikum.

5 Orang Kuat Menentang Rasulullah SAW Ketika Islam Bermula

6:48 PTG 0
Setiap Nabi yang diutuskan pasti mempunyai musuh dan penentang. Sudah menjadi lumrah bahawa kebenaran pasti tidak disukai. Namun, ramai yang jahiliah ketika itu dimana mereka tidak tahu dan tidak percaya akan kebenaran.

Rasulullah SAW juga tidak terkecuali daripada musuh. Berikut adalah 5 orang kuat menentang Rasulullah s.a.w ketika Islam bermula. Semoga semua ini menjadi iktibar buat anda.

Hasil carian imej untuk musuh nabi

1. Abu Jahal 


Nama sebenarnya adalah Amr bin Hisyam bin Mughirah. Dia adalah pembesar Quraisy dari suku Kinanah. Di awal permulaan Islam dia telah membunuh Sumayyah dengan tombak. Abu Jahal selalu mencerca dan menyakiti Nabi SAW. Dia jugalah yang mencadangkan untuk membunuh nabi di malam sebelum hijrah.


2. Abu Lahab


Nama sebenar Abu Lahab adalah Abdul Uzza bin Abdul Muthalib. Dia digelar Lahab dengab maksud menyala-nyala. Oleh kerana kelancangannya dengan Nabi SAW, Allah SAW menurunkan surah khusus mencela Abu Lahab. Ancaman azab neraka ditujukan kepada Abu Lahab dan isterinya. 


3. Abu Sufyan Bin Harb


Nama sebenarnya adalah Sakhar bin Harb bin Umaiah. Dia termasuk musuh nombor satu ketika awal Islam. Antara peperangan yang sempat dipimpin oleh Abu Sufyan adalah peperangan Uhud dan Khandak.

Dia juga pernah menyertai bersama beberapa pemuka Quraisy untuk meminta Abu Talib menyerahkan Nabi Muhammad SAW. Setelah peristiwa penaklukan Mekah dia mendapat hidayah untuk memeluk Islam.


4. Umaiyah Bin Khalaf


Umayyah bin Khalaf bin Safwan merupakan ketua kaum Bani Jumah. Dialah yang telah menyiksa Bilal Bin Rabbah kerana telah memeluk Islam. Isk isk! sungguh menyayat hati. Beliau menyiksa Bilal kerana Bilal adalah hambanya ketika itu.

Namun tahukah anda, Umayyah mati dengan ngeri sekali ketika perang Badar? Allah SWT telah menurunkan ayat Al Quran mencela dan mengancam Umayyah dengan neraka.


5. Ubay Bin Khalaf


Ubay Bin Khalaf gemar mengejek dan menghina Nabi Muhammad SAW dengan kata-katanya. Sehinggakan Allah menurunkan Surah Humazah untuk mecelanya.

Rasulullah melempar tombak dan terkena leher Ubay ketika perang umUhud. Akibatnya dia mati ketika pulang dari peperangan Uhud. 

Hasil carian imej untuk musuh nabi

Demikianlah beberapa musuh diawal penyebaran Islam. Seberapa hebatnya asakan daripada musuh-musuh Islam, namun orang-orang mukmin tidak pernah mengalah menyebarkan agama ini. Pertolongan Allahlah yang mengagalkan usaha jahat mereka.

Allah SWT berfirman:

"Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)."
(QS. As-Saff 61: Ayat 8)

WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...