RINA ZUL: Hasil carian untuk diet
Menunjukkan catatan yang diisih mengikut kaitan pertanyaan diet. Isih mengikut tarikh Tunjukkan semua catatan
Menunjukkan catatan yang diisih mengikut kaitan pertanyaan diet. Isih mengikut tarikh Tunjukkan semua catatan

Ahad, 10 Mei 2020

TOP 10+ Makanan Tambah Susu Badan Dengan Meriah

6:16 PG 4
TOP 10+ Makanan Tambah Susu Badan Dengan Meriah
Sebagai seorang ibu yang menyusukan anak, anda mungkin mempunyai banyak persoalan dalam fikiran anda, betul tak? Jika anda prihatin dengan kesihatan dan pertumbuhan si kecil anda, pasti anda ingin melakukan sesuatu yang terbaik untuk si kecil anda.

Salah satu persoalan terpenting yang dimiliki seorang ibu yang menyusukan anak adalah apa yang harus dimakan pada tempoh penyusuan untuk memastikan bekalan susu yang baik dan banyak. Ianya supaya makanan tambah susu badan ini benar-benar berkesan.

Fasa menyusukan bayi adalah ketika ibu memerlukan banyak perhatian berkaitan dengan makanan dan kesihatan. Apa sahaja yang dimakan oleh anda dalam tempoh ini sangat penting untuk pemulihan selepas bersalin. Ia juga akan mempengaruhi jumlah susu yang dihasilkan secara langsung.

Terdapat makanan tertentu yang dapat menambahkan susu badan dengan banyak untuk para ibu. Susu ibu mengandungi semua nutrien utama yang diperlukan untuk pertumbuhan keseluruhan dan perkembangan otak bayi yang baru lahir.

Berikut adalah senarai 10 makanan tambah susu badan dengan meriah. Makanan ini membantu bukan sahaja meningkatkan pengeluaran susu ibu, tetapi juga kembali sihat, selepas kehamilan dan kelahiran bayi anda!

1 - Oat


Oat merupakan makanan penambah susu ibu yang paling terkenal. Oat mempunyai kepekatan beta-glukan diet yang lebih tinggi daripada makanan lain. Rasanya pula sememangnya amat sedap jika dimakan bersama makanan kegemaran anda.

Cara menggunakan oat adalah dengan dimasak dan diisi dengan buah, muffin, biskut atau kek. Ia bukan sahaja dapat memberikan tambahan rasa yang sedap, namun dapat memberikan tenaga tambahan kepada anda.

2 - Lobak

Khasiat Dan Kebaikan Lobak Merah Yang Perlu Anda Tahu!

Lobak sememangnya penuh dengan beta-karoten yang sememangnya amat elok untuk badan anda ketika anda tengah menyusukan bayi anda. Lobak adalah sumber karbohidrat yang sihat dan juga dapat meningkatkan kalium anda.

Sering makan lobak merah juga merupakan kaedah terbaik yang dapat membantu mengurangkan berat badan anda selepas bersalin, selain merupakan makanan tambah susu badan dengan meriah.

Kupas dan potong lobak tersebut pada satu masa dan simpan di dalam peti sejuk untuk memudahkan anda makan. Ia juga amat sedap jika dibuat jus dan juga dimakan bersama sup kegemaran anda.

3 - Halia

Amalkan Makan Halia Selama Seminggu, Kesannya Memang Menakjubkan

Adakah anda masih mempunyai halia, gula-gula halia atau halia yang tersisa dari dapur anda ketika ibu anda memasak sup? Tahukah anda, halia adalah makanan tambah susu badan yang baik serta dapat menambahkan susu dengan banyak.

Banyak resepi dari Asia dan India memerlukan halia dalam masakan, jadi luaskan menu anda dan cuba memasak masakan antarabangsa yang diilhamkan oleh halia.

Sekiranya anda penat dan tidak mempunyai masa untuk memasak, halia juga boleh dimakan secara mentah.

4 - Air

Air putih ternyata mengandung kalsium | metrobali.com

Walaupun air bukan makanan secara teknikal, tetapi ia merupakan aspek yang paling penting untuk meningkatkan bekalan susu ibu. Anda tidak perlu minum air dengan kuantiti yang banyak dalam masa sehari. Cukuplah dengan meminum 8 gelas (64 auns) sehari adalah sesuatu yang perlu anda titik beratkan. 

Pada peringkat awal penyusuan bayi anda, perlunya memiliki sebotol air di sebelah tempat anda menyusukan bayi anda. Ianya adalah untuk membantu anda dari terhidrasi dan meningkatkan kuantiti susu badan anda.

5 - Bawang Putih

Bukan Hanya Sekadar Pelengkap Bumbu Dapur, Ini Manfaat Bawang ...

Bawang putih dianggap salah satu makanan tambah susu badan terbaik yang menyumbang dalam meningkatkan pengeluaran susu dalam kalangan ibu yang menyusukan bayi.

Selain itu, ia dapat menambahkan rasa baru dalam pengambilan makanan harian anda dan kita semua tahu manfaat kesihatan lain dengan memakan bawang putih ini. Ia juga dapat membantu bagi bayi yang menderita kolik. 

Bagi orang yang tidak menyukai rasa bawang putih, anda boleh membeli pil bawang putih yang dikatakan tidak mempunyai rasa tidak enak dan pada masa yang sama mereka memberikan semua khasiat yang diperlukan seperti bawang putih.

6 - Salmon

Salmon With Smoked Salmon Butter Recipe - NYT Cooking

Ikan salmon kaya dengan asid lemak penting serta Omega-3, yang dianggap sebagai makanan yang sangat baik. Menambah salmon ke dalam diet anda, akan menjadikan susu ibu lebih berkhasiat dan baik untuk tumbesaran bayi.

Ikan salmon sangat senang disediakan, anda boleh memanggang atau mengukus dan dijadikan hidangan utama harian anda.

7 - Kacang

SHARIFAH TRADING: OH NO!!!! KACANG SEDAP TAPI .........

Kacang mengandungi banyak vitamin dan mineral terutama diperkayai dengan Vitamin E dan omega-3. Ianya bebas gluten, dan rendah pada indeks glisemik.

Anda boleh makan pelbagai kacang seperti badam, kacang tanah, kacang tanah atau mencari makanan tambahan daripada badam untuk meningkatkan bekalan susu badan anda.

8 - Ubi Kentang

Begini Cara Betul Nak Simpan Kentang Tahan Lebih Lama.Serius Patut ...

Ubi kentang kaya dengan karbohidrat yang merupakan sumber utama kalium. Ia juga diperkayai dengan vitamin C, B kompleks dan mineral relaksan otot seperti magnesium. Anda boleh memakannya dengan membakar, membuat kuih atau puding untuk pencuci mulut.

9 - Beras Perang

Cara Masak Nasi Putih, Beras Basmathi & Beras Perang Yang Gebu ...

Terdapat penyelidikan yang menunjukkan bahawa beras perang dapat meningkatkan pengeluaran susu badan para ibu. Makanan tambah susu badan ini juga sangat bermanfaat bagi ibu dengan memberikan lebih banyak tenaga dan menyumbang kepada arah hidup yang lebih sihat.

10 - Kurma Ajwa Asli Madinah (Rihura)


Kurma ajwa juga antara buah yang terkenal dalam menambah susu badan dengan banyak. Protein dan vitamin yang terkandung di dalam kurma amat baik untuk para ibu yang sedang menyusukan bayi. Ia tidak terlalu manis tetapi sangat sedap dan diterima tekak para ibu menyusu.

Ia bukan sahaja menambah susu badan, malahan ia juga mampu membekalkan tenaga yang banyak. Tahukah anda, kurma ajwa boleh dicampurkan dengan susu, dimakan secara terus dan juga dimasak dengan hidangan menu utama masakan.

Kesan yang sangat menakjubkan, Kurma Ajwa VIP Gred Premium dari Tanah Madinah ini membuatkan anda benar-benar teruja seolah-olah berada di tanah suci. Dapat juga merasa khasiatnya. Alhamdulillah.





Jom dapatkan Kurma Ajwa Asli Madinah serendah RM 15 di sini. Klik Whatsapp.


Ahad, 13 Jun 2021

Masalah Pemakanan Anak Yang Tidak Sihat | 6 Cara Atasi Masalah Pemakanan Anak

5:52 PTG 0
Masalah Pemakanan Anak Yang Tidak Sihat | 6 Cara Atasi Masalah Pemakanan Anak

Akibat terlalu sibuk dengan kerjaya dan tidak sedar akan kepentingan pemakanan anak yang sihat, ramai ibu bapa telah mengabaikan pemakanan anak secara tidak sengaja. Apa kita bagi, anak makan begitu sahaja. Apa ada dirumah, itulah yang anak makan! Oleh itu, siapa sebenarnya yang beri makan kepada anak dan apakah khasiat makanan tersebut?


Percaya atau tidak, masalah pemakanan anak yang tidak sihat sangat banyak di Malaysia. Mengikut kajian dan fakta dari sumber Sinar Harian, didapati bahawa anak-anak membesar mengalami masalah pertumbuhan dan masalah kesihatan yang serius.  Jom lihat antara kajian terhadap masalah anak alami beserta dengan statistik.


Gambar hiasan: Akibat makan gula-gula selalu, habis gigi anak rosak


Kajian / Fakta tentang Anak Terbantut, Tidak Sihat dan Masalah Kurang Berat Badan


  • Laporan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mendapati bahawa 17.7 peratus kanak-kanak dan remaja di Malaysia berusia 5 hingga 19 tahun mengalami masalah pertumbuhan terbantut.

  • Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) tahun lalu pula melaporkan kes kalangan kanak-kanak miskin bandar iaitu seramai 23 peratus golongan itu mengalami masalah tumbesaran terbantut. Manakala 15 peratus pula berdepan masalah kurang berat badan.

  • Kajian Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan (NHMS) yang dijalankan oleh Persatuan Pediatrik Malaysia (MPA) pula menyebut, kadar kanak-kanak yang tumbesarannya terbantut meningkat daripada 17 peratus pada 2006 kepada 20.7 peratus pada tahun 2016 iaitu kira-kira dua daripada 10 kanak-kanak. Selain itu, bagi tempoh sama, kanak-kanak yang mengalami masalah kurang berat badan juga meningkat daripada 12.9 peratus kepada 13.7 peratus.

  • Berdasarkan Kajian Nutrisi Kanak-kanak Malaysia (SEANUTS Malaysia), satu daripada tiga keluarga Malaysia kekurangan nutrisi penting terutamanya vitamin C, zat besi dan kalsium.


Masalah Utama Ibu Bapa Adalah Pemakanan Anak


Apabila berlakunya masalah kesihatan yang serius seperti kurang berat badan, tumbesaran anak terbantut, mempunyai penyakit sejak dari kecil dan banyak lagi di sebabkan kurangnya zat dalam tubuh badan, penting untuk ibu bapa reset minda semula. Fikirkan apakah penyelesaian terbaik untuk anak-anak.


Masalah utama ibu bapa yang sebenarnya di sini adalah dari segi pemakanan anak. Mungkin kita kurang sedar khasiat makanan yang kita beri atau mungkin kita salah bagi makanan. Kenapa makanan? Ia adalah salah satu faktor yang dapat menyihatkan anak-anak. Dan pemakanan ini perlulah di amalkan sejak dari kecil lagi.





6 Cara Atasi Masalah Pemakanan Anak Yang Tidak Sihat


  • Kurangkan makanan ringan yang bahaya seperti keropok yang mempunyai pewarna, pengawet dan sebagainya.

  • Jaga pemakanan anak seperti beri makan pada waktu yang sepatutnya, tepat dan dalam kuantiti terbaik untuk mereka.

  • Tukar pemakanan yang kurang zat kepada jenis makanan yang berkhasiat, makanan sihat dan juga makanan sunnah

  • Jadikan amalan makan makanan sihat dan sunnah ini sebagai satu rutin dalam kehidupan harian anda sekeluarga. Jangan tunggu sudah sakit baru nak jaga makan, sebaliknya mula dari sekarang. Bukan orang sakit atau anak sahaja amalkan, tetapi seluruh isi keluarga perlu amalkan juga.

  • Buat kotak makanan sihat di rumah di depan TV. Tiap kali nak berkudap-kudap, anak dan ahli keluarga lain boleh makan makanan yang terkandung dalam bekas makanan tersebut.

  • Saranan makanan sihat yang perlu ada dalam setiap rumah adalah seperti buah kurma Ajwa Rihura (segar dan original ditanam di Madinah), buah aprikot kering, kismis sultana, mix fruits, mix fruits nut (buah kering seperti kiwi, mangga dan lain-lain lagi. 


Makanan Sihat Sesuai Untuk Anak


Tahukah anda, Rihura pakar dalam membantu menyelesaikan masalah pemakanan kurang sihat yang dihadapi oleh anak-anak, ibu hamil dan seisi keluarga dengan kaedah bimbingan pengamalan buah syurga Ajwa Asli Madinah. Berapa ramai yang inginkan tips percuma berkaitan pemakanan sihat anak-anak dan ibu-ibu? Teruskan membaca di bawah.


Buah Kurma Ajwa Madinah Original Selesaikan Masalah Pemakanan Anak Yang Tidak Sihat


Kenapa buah kurma Ajwa Madinah yang original? Kerana ia berbeza dengan kurma biasa yang dijual di luar sana. Percaya atau tidak, sebenarnya banyak kurma diluar sana telah diawet gula. Dulu penulis sendiri pun tak percaya, tapi bila belajar pasal kurma dengan supplier kurma dari Negara Timur Tengah, barulah penulis tahu. 

Kadang-kadang mereka awet gula sebab nak jadikan bentuk kurma tu cantik ala-ala licin dan lebih tahan lama. Sebab tu, lepas dah tahu hal ini, sebaiknya kita bertukar makan kurma ajwa Asli Madinah sahaja. Carilah kurma Ajwa madinah yang ditanam di negara Arab iaitu di Madinah. Keberkatannya sangat baik sekali. 

Sekarang pula sudah banyak negara yang tanam kurma ajwa seperti cina, pakistan, tunisia, iran dan sebagainya. Jadi, taknak tertipu beli kurma yang dikatakan kurma asli ajwa madinah tetapi rupanya bukan, rupanya ditanam di negara lain pula.

Untuk elakkan masalah sebegini, pilih Kurma Ajwa Asli Madinah yang betul-betul trusted dan dipercayai ramai seperti Kurma Ajwa Rihura. Rihura adalah perniagaan dari kaum Bumiputera Muslim yang mempunyai Certified Original Kurma Ajwa dimana ia adalah Asli dari Madinah. Kan senang bila betul-betul ori ni, tak was-was lagi!. Alhamdulillah, nak amalkan tiap hari pun rasa seronok.



Kelebihan Kurma Ajwa Asli Madinah dari Rihura | Kurma Ajwa Madinah Original


Terdapat banyak khasiat dan kelebihan Kurma Ajwa Madinah untuk kita jadikan amalan pemakanan buat anak-anak dan juga seisi keluarga. Tubuh badan kita sangat memerlukan khasiat buah yang sangat tinggi dan kaya dengan antioksidan ini. Ia sebenarnya boleh cover khasiat buah dan sayur yang kita ambil sedikit jer sehari tu. Jadi, bila makan buah kurma Ajwa Rihura ni, alhamdulillah dapatlah khasiat untuk tubuh badan tu dengan lebih baik lagi.



Khasiat Kurma Ajwa Madinah Original Dari Rihura


  • Meningkatkan tenaga tubuh badan sepanjang hari (sama ada bekerja atau duduk rumah), tubuh akan lebih cergas dan mudah untuk lakukan urusan setiap hari.
  • Sesuai untuk ibu hamil, ibu mengandung, ibu menyusu, anak-anak kecil, golongan tua serta seisi keluarga.
  • Sesuai juga untuk suami isteri yang ikhtiar hamil kerana kurma ajwa dapat meningkatkan kualiti sperma kaum lelaki.
  • Dapat meningkatkan pengeluaran susu badan bagi ibu menyusu
  • Menguatkan rambut, tulang, kuku, gigi dan melebatkan rambut anak
  • Meransang pertumbuhan minda dan otak anak
  • Anak lebih cergas, cerdas dan bijak
  • Menghalang racun dalam tubuh badan
  • Membantu untuk rawatan ikhtiar bagi sakit santau, sihir, penyakit misteri dan terkena buatan orang
  • Melancarkan sistem pembuangan dan pencernaan
  • Dapat menguatkan antibodi / Memenuhi nutrisi yang tubuh perlukan
  • Meningkatkan stamina bagi kaum ibu bersalin, memudahkan proses bersalin, menguatkan urat rahim
  • Mengawal makan bagi mereka yang ingin diet dan kawal makan
  • Sesuai untuk pesakit yang kurang selesa makan, dapat alas perut dan dapat tingkatkan selera makan dewasa dan anak-anak kecil
  • Mengatasi masalah sembelit dalam kalangan anak-anak dan dewasa


Nak Rihura bantu lebih lanjut tentang pemakanan anak yang lebih sihat sepanjang kehidupan? Dengan pemakanan sunnah, segala masalah dapat diselesaikan dengan Izin Allah SWT. Namun tak semua anak mudah makan makanan sihat dan sunnah, ada jer yang tak nak. Itu tidak bermakna kita terpaksa tolak makanan sihat untuk mereka. Ibu, ibu, jangan buat kesilapan besar dalam menjaga anak-anak. 

Jom Rihura beri tips cara mudah untuk buat anak makan makanan Kurma Ajwa Asli Madinah atau buah yang digelar buah syurga ini, klik Wasap untuk Admin bantu.

Rabu, 19 Mei 2021

WAKTU TERBAIK MAKAN KURMA AJWA

2:18 PTG 3
WAKTU TERBAIK MAKAN KURMA AJWA

Ramai yang tertanya-tanya, elok kah kalau makan kurma ajwa ni selalu? Waktu bila perlu ambil kurma ajwa. Bila-bila masa nak makan pun tak ada masalah, tapi bilakah waktu saranan yang boleh kita makan? 


Selalu kan kita makan time puasa jer, tapi macam pelikkan? Kenapa time puasa je baru nak mengurma, kenapa asal mengurma je tapi time puasa. Sebenarnya ada 2 sebab. 1st, orang fikir nak amal sunnah ni time puasa jer. Kedua sebab makan kurma dapat mengenyangkan.


Tapi kesilapan ramai orang sebab mereka tak tahu yang mana kurma ni banyak kelebihan dia untuk atasi masalah kesihatan tubuh badan untuk mereka yang tertentu. Siapa Golongan tertentu tu, boleh jadi anda lah orangnya.


Selalunya adalah ibu menyusu, ibu hamil. suami isteri yang nak ikthiar hamil, anak-anak yang tak selera makan, orang sakit, anak sukar membuang dan sembelit, orang dewasa yang sakit tulang dan macam-macam lagi golongannya.


Ok, nanti korang boleh baca dekat Entry siapa perlu makan kurma ajwa. Harini sis nak tunjukkan waktu terbaik untuk makan kurma Ajwa. Jom tengok! 


https://www.facebook.com/rihuraherbs


Pagi 


Pada waktu pagi sebelum makan apa-apa makanan sekalipun, korang boleh Makan 3,5,7 biji setiap pagi untuk dapatkan tenaga tubuh badan, lancarkan proses pencernaan dan mudah untuk kawal makan. Ada 1 hadis sahih berkaitan makan ajwa pada waktu pagi.


Di antaranya daripada Saad bin Abi Waqqas bahawa Nabi SAW bersabda :


مَنْ تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سُمٌّ، وَلَا سِحْرٌ


Maksudnya : “Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma Ajwah pada waktu pagi, tidak akan memberi mudarat sebarang racun mahupun sihir kepadanya pada hari tersebut.” [HR al-Bukhari (5445) dan Muslim (2047)]




Tengahari


Jadikan makan ajwa sebagai snacking time. Tiada masaalah jika nak jadikan sebagai pembuka selera sebelum makan makanan berat. Tapi apabila makan tengahari, percayalah anda dapat kurangkan atau kawal kadar makan karbohidrat dengan lebih baik lagi. So senanglah kalau nak diet atau kurangkan nasi lepas ni! Rina dah cuba. Nanti kita tunjuk result kurus hehe.



Petang


Kurma Ajwa juga boleh dijadikan minum petang. Ia juga dapat menaikkan selera makan bagi anak-anak. Kalau ada anak yang jenis suka minum susu je, nasi tak nak makan, biskut pun tak nak. Korang wajib cuba bagi makan kurma Ajwa, memang berkesan nak naikkan selera anak-anak untuk makan.




Malam


Kurma Ajwa sesuai untuk dibuat Makan malam sebelum tidur, ia boleh dijadikan alas perut. Tak percaya, cuba makan kurma ajwa Rihura pada malam sebelum tidur. Pasti sangat banyak khasiatnya! Esok pagi mudah jer membuang, tak sembelit lagi. Badan rasa segar dan kuat, bertenaga dan cergas!



Jom amalkan Ajwa Madinah mengikut masa anda, yang penting dengan Rihura, Semua Merasa dan Sentiasa kenyang. So, anda bebas untuk menikmatinya pada bila-bila masa. Senang jer kan!



Makan-makan, terus kenyang!



#Rihura

#KurmaAjwa

#KurmaAjwaMadinah

#KurmaAjwaOriginalSegar

Khamis, 5 November 2020

Cara Simpan Duit Kahwin Gaya Jutaria | KOS MAJLIS KAHWIN 8K LEBIH (Himpun 5 Bulan)

2:34 PTG 2
Cara Simpan Duit Kahwin Gaya Jutaria | KOS MAJLIS KAHWIN 8K LEBIH (Himpun 5 Bulan)

HIMPUN DUIT KAHWIN GAYA JUTARIA  


Cara simpan duit kahwin gaya jutaria ini khas untuk anda yang Makan Gaji atau Baru Start Kerja. Lebih-lebih lagi mereka yang kerja dengan gaji RM1,500 ke bawah.

Inilah zaman makan gaji sewaktu umur 25 tahun manakala suami umur 23 waktu tu. Sebelum kahwin, ramai yang sakit otak pikir nak cari duit, terutamanya lelaki, betul tak?

Tambah-tambah kalau lelaki yang nak kahwin dengan anak orang ada Degree? (Ini semua poyo). Time tu la mulalah anak-anak ni nak keluarkan dalil hadis maksud Quran semua berkaitan untuk perkara wajib untuk nikah (Nak cakap duit duit hantaran bukan segalanya) betul tak? Nak bgtau kat mak bapak. Budak wechat tipulah kalau tak buat. Tapi jujurnya memang betul untuk lebih dipermudahkan dan tak wajib pun.

Tapi hidup semua perlukan wang wang wang dan memang sentiasa mengira berapa bajet majlis nak buat kan?


KISAH PERTUNANGAN DAN PERKAHWINAN RINAZUL



Teringat kisah tahun lepas. Kami bertunang bulan 1.1.17. Plan nak kahwin bulan 12. (Plan sebenarnya nak kawin 2 tahun kemudian, sebab poket kosong okey! Patutnnya tahun ni atau tahun depan baru nak kahwin). Masing-masing sibuk kerja. Tapi disebabkan oleh keluarga pilih 1.5.2017 (5 bulan je lepas tunang?) 

Ya, sebab katanya tu cuti buruh, ramai orang cuti. Tapi kami berdua tak tahu la kenapa macam tak kisah je., kami berdua okeykan je. Walaupun sama-sama kerja biasa-biasa je. suami jenis positif selalu ckp "insyallah ada rezki..ada...ada".. sgt2 yakin pada rezeki Allah. Sedangkan rina yang gelabah. 

Tapi sejak kami tahu 5 bulan lagi nak majlis, esok tu juga kami terus buat senarai persediaan (katering, doorgift, pelamin, dewan, mekap, segala mak nenek) OH YA PASTILAH INI KERJA ORANG PEMPUAN! 

MISI HIMPUN 10K DALAM MASA 5 BULAN DENGAN GAJI RM1, 300.


Dengan adanya senarai tu, rina terus survey pakej atau servis yang paling murah. Selalu orang mesti pening pikir nk himpun sekurang-kurangnya 10K macam mana, kalau kerja makan gaji dulu nak himpun 10K pun taktahu la setahun mampu ke tidak. 

Time ni kami belum ada apa-apa bisnes lagi. Suami gaji bulanan cuma 1.3k jer. Time tu gaji rina lagi banyak sikit dari dia.Jadi untuk lebih mudah, kami buat teknik himpun duit gaya JUTARIA.


HIMPUN DUIT GAYA JUTARIA


Perasan tak bila kita main jutaria, ada duit je terus beli rumah, ada duit je nak pergi tempat itu ini bayar itu ini, Kalau takde duit, kita cari (Game Jutaria). Macam tu la yang suami praktikkan, dapat gaji je, dia hulur RM * * * *. Yang pempuan ni bila dah survey dapat murah, terus booking (ketering, pelamin,semua tu) booking terus bayar. Bulan depan dapat lagi RM * * * * , terus guna bayar lagi. 

Tiba-tiba dah bulan 3, kira-kira, eh sikit lagi nak bayar kos utk majlis. Sampaila bulan 5 menjelma, tak sangka kos majlis 8k-10k sahaja (pelamin, katering, mak andam, dewan, doorgift, baju).

Bab mas kahwin itu lain. Mas kahwin inilah wajib untuk diberi pada isteri. Terpulanglah perempuan nak minta emas atau $$$, atau apapun. Yang ni, mas kawen rina adalah Rantai Emas.

Lagi satu, sepanjang 5 bulan ni, masing-masing bawak bekal je pergi kerja. kadang2 je makan luar. alahaihihi. Tiap pagi tangkap gmbar tunjuk bekal masing-masing. Tapi takpela, boleh diet sekali, time tu dah gemuk sikit aihhh.

Time ni kenduri dekat Penang. Sungguh puas hati Encik suami bila dapat kumpul kos majlis dalam masa 5 bulan. Tapi suami orang jauh, jadi tambang, homestay semua pun perlukan $$$ juga. Abes majlis, Duit sampul buat pergi honeymoon dan beli barang lepas kahwin. 

Cukup memang cukup, selagi kita bersyukur. Kadang2 time susah sangat2 baru saja nak start kerja, time tu pulak dapat rezeki jodoh. Bukannya tak mampu nak pegang duit banyak2, tapi rezeki Allah bagi jodoh dulu. Kemudian barulah kerjaya.

Ini Senarai list digunakan waktu majlis dulu, kalau nak guna., bolehlah. Korang boleh tengok gambar-gambar pelamin, doorgift dan lain-lain lagi semasa majlis perkahwinan rina tu.

(AREA PENANG)
Pelamin:
Hazrina Bajet Pelamin
(RM800 - RM900)
Baju Pengantin:
BusanaPesona Terunadara
(RM300)

cara simpan duit kahwin

cara simpan duit kahwin

cara simpan duit kahwin


Katering:
Katering Mar
(RM3+++ - RM4+++)
Fotografer:
Zul Azizul
(RM1+++)
Solekan:
Saedah Nasir
(RM3++)
Dewan:
Dewan Perda Teluk Kumbar
(Tak ingat )


cara simpan duit kahwin



himpun duit kahwin



Kadkahwin+Bunting+Button+Stick prop: Nizal Studio
Laksa/Mee Kari/Cucur:
Linda Dinalia
,
Intan Safinaz
Doorgift: Tak ingat page

himpun duit kahwin

cara simpan duit kahwin



Post sekadar sharing / perkongsian. Semoga bermanfaat untuk semua. Yang mana boleh digunakan, kita guna. Yang mana takleh pakai, jangan ikut. Semoga dipermudahkan urusan anda semua untuk menyimpan duit kahwin dan dipermudahkan urusan pernikahan anda. Amiin ya rabbal alamin.

🙂


NAK JANA PENDAPATAN SECARA ONLINE?

Jom daftar program Affiliate, hanya praktikkan 30 minit atau 1 jam sehari, anda mampu menjana pendapatan sampingan 2 hingga 5 angka dalam masa sebulan. Alhamdulillah. Boleh daftar di sini untuk dapatkan maklumat lebih lanjut. KLIK SINI UNTUK DAFTAR.

Rabu, 28 Oktober 2020

17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

5:01 PTG 0
17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

Ramai yang tertanya-tanya apakah makanan yang dapat membantu tingkatkan kesuburan wanita ataupun orang kata makanan mudah hamil. Makanan tingkatkan kesuburan wanita akan membantu wanita yang ingin ber'ttc' atau try to conceive ni untuk lebihkan hormon subur atau dapatkan waktu subur yang lebih kualiti.


Sebenarnya ada banyak cara untuk tingkatkan kesuburan para wanita, tapi pemakanan adalah yang paling penting dan berkesan. Sebab pemakanan atau minuman yang tepat membantu stabilkan hormon dan mempengaruhi dalaman seseorang. Sama juga dengan lelaki atau para suami, makanan juga merupakan faktor atau cara tingkatkan kesuburan lelaki.


Walaupun tidaklah 100% dapat membuatkan wanita hamil, tetapi ia sangat-sangat membantu wanita menjadi lebih subur dan mudah hamil. Jom lihat antara makanan yang dapat tingkatkan kesuburan wanita yang harus anda tahu.


Apa kata lepas ni, kita cuba amalkan makanan yang tingkatkan kesuburan wanita ni. Rina pun dalam proses nak TTC so nak jadikan amalan pemakanan ini sebagai makanan tingkatkan kesuburan diri juga Insyallah. Jadi, bolehlah cari geng dengan korang kalau-kalau korang ada nak cuba juga pemakanan ni eheeee.

Ok, jom lihat 17 makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh kita cuba.


1.  Buah Tin

makanan subur


Buah tin dikenali sebagai figs atau buah ara ini sebenarnya dapat meningkatkan kesuburan wanita. Ia juga dikatakan makanan sunnah. Tahukah anda, sebenarnya buah tin ini telah diamalkan juga pada zaman yunani kuno dan terbukti secara ilmiah dapat meningkat kesuburan tubuh badan wanita kerana ia mempunyai zat besi yang cukup tinggi.

Rasanya agak sedap, tidak terlalu manis. Memang best! Rina baru je mula amalkan makan buah tin ni. 


2.  Sayuran Bewarna Hijau

makanan kesuburan wanita


Warna sayur mempengaruhi khasiatnya? Ya benar, memang betul Sayuran hijau secara semulajadinya dapat meningkatkan fungsi libido para wanita. Hal ini kerana kandungan sayuran bewarna hijau mengandungi zat atau nutrisi folat dan vitamin B yang tinggi.

Vitamin B ini dapat meningkatkan ovulasi bagi para wanita. Antara sayuran bewarna hijau yang boleh anda amalkan adalah sayur brokoli, bayam, sawi, arugula, romaine dan banyak lagi. Kalau boleh, hari-hari makan sayur hijau ok?


3.  Madu

makanan wanita subur


Tahukah anda, madu dapat meningkatkan waktu subur wanita dan juga dapat meningkatkan jumlah produksi sperm bagi kaum lelaki? Betul! Madu dapat meningkatkan kesuburan bagi suami dan isteri. Sebaik-baiknya, amalkanlah madu yang benar-benar asli kerana ia mengandungi antioksidan yang tinggi.


4.  Tiram

makanan kesuburan wanita


Percaya atau tidak, tiram yang merupakan makanan seafood ini sangat penting untuk kesuburan seorang wanita. Ia mengandungi zat besi tinggi yang akan berfungsi bagi menyihatkan ovulasi dan menjadikan produksi sel telur semakin stabil. Selain daripada tiram, anda juga boleh amalkan makanan seperti kacang dan biji-bijian.


5.  Ikan Salmon

makanan untuk subur


Walaupun harganya mahal, ikan salmon sangat-sangat berkhasiat dimana ia bukan sahaja baik untuk tubuh badan yang ingin diet dan bina badan, tetapi juga sangat diperlukan untuk wanita yang ingin tingkatkan kesuburan tubuh. Ini kerana, salmon kaya dengan asam lemak omega-3 yang membantu aliran darah lancar sehingga ke organ reproduksi.


6.  Ubi

makanan kesuburan wanita


Jadikan makanan harian anda lengkap dengan pelbagai serat dan karbohidrat. Antara makanan yang boleh anda jadikan rutin juga adalah ubi. Ia mempunyai nutrisi dan zat perangsang ovulasi untuk membantu meningkatkan kesuburan wanita.


7.  Buah Berri



Bukan sahaja wajah akan lebih awet muda dan cantik, tetapi dalaman pun akan terlindung dan terjaga. Buah berri apa sahaja jenis buah berri sangat tinggi antioksidan dimana anda boleh amalkannya selalu. Ia juga dapat meningkatkan libido dalam kalangan wanita atau isteri.


8.  Akar Maca

makanan kesuburan wanita


Dengar namanya sangat pelik kan, tapi bagaimana pula dengan rupanya? Akar maca ini semestinya berakar! Ia adalah tumbuhan yang tumbuh di tengah Peru dataran Tinggi Gunung Andes. Selalunya digunakan untuk buat ubat. Cara nak amalkannya mungkin boleh dijadikan sebagai air rebusan. Seeloknya kita tanya pada yang pakar.


9.  Bawang Merah Dan Bawang Putih

makanan kesuburan wanita


Tips mudah ini adalah banyakkan bawang putih dan bawang merah dalam masakan anda. Bawang merah dan bawang putih merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita harus anda tahu. Bukan sahaja wanita, ia juga merupakan makanan subur untuk orang lelaki.


10.  Produk Tenusu

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Produk tenusu seperti susu, keju, telur dan lain-lain lagi merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh anda makan. Produk tenusu mengandungi vitamin D yang banyak menyebabkan hormon seks yang diperlukan oleh tubuh sepanjang ovulasi akan mudah dihasilkan.


11.  Biji Bunga Matahari

makanan untuk kesuburan

Kuaci diperbuah dari biji bunga matahari. Biji bunga matahari sangat baik untuk diamalkan bagi wanita yang ingin tingkatkan kesuburan. Ia mengandungi vitamin E yang tinggi yang dapat membantu meningkatkan kualiti sperm supaya sperm dapat hidup lebih lama. Maka, lpeluang untukdisenyawakan dengan ovum akan menjadi lebih tinggi.


12. Vitamin C

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Vitamin C bukan hanya untuk anak-anak membesar atau kuatkan antibodi sahaja, sebenarnya ia juga dapat meningkatkan kesuburan tubuh badan. Anda boleh makan vitamin C sahaja ataupun boleh mendapatkan vitamin c dari setiap pemakanan anda seperti sayur dan buah-buahan.

Antara makanan tinggi vitamin C adalah seperti sayur brokoli, kentang, tomato, cili merah dan banyak lagi. Terdapat banyak sayur dan buah yang tinggi vitamin C.


13. Halia Dan Lengkuas

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Perasan tak, dua dua ini kategorinya hampir sama jenis. Ia berfungsi sebagai agent yang merangsang ereksi, mencegah ejakulasi diri dan melancarkan proses aliran darah. Kalau nak lancarkan darah, memang sesuai sangat makan makanan berlauk yang ada halia dan lengkuas ni. Di samping tu, dapat tingkatkan kesuburan wanita juga.


14. Buah Limau Dan Limau Nipis

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Seminggu sekali, wajiblah minum air limau. Pertama, ia dapat membuang segala toksid dan kotoran, kedua ia dapat menyihatkan jantung dan saluran pernafasan kita. Ketiga, sebab ia kaya dengan vitamin C juga penuh antioksidan untuk menjadikan tubuh lebih subur sebagai seorang wanita.


15.  Asid Folic

makanan tingkatkan kesuburan


Asid folik membantu lelaki menghasilkan sperm yang berkualiti sebenarnya, tidak hairanlah kalau lelaki pun makan asid folik. Tetapi selalunya wanita yang makan asid folik, ia sebenarnya dapat menyokong sel-sel tubuh badan anda menjadikan proses reproduktif berjalan dengan baik.


16.  Kacang Almond

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Macam tak percaya je kan, sebenarnya kacang Almond pun sesuai sangat diamalkan untuk wanita dan laki-laki yang nak tubuh lebih subur.  Ia kaya dengan Vitamin E yang sangat diperlukan dalam tubuh wanita untuk menghasilkan telur yang lebih matang.


17.  Kurma Ajwa Madinah


wanita subur


Khasiat kurma Ajwa adalah menyuburkan tubuh suami isteri kerana mengandungi antioksidan kedua yang tertinggi antara semua buah. Selain dapat meningkatkan kesuburan isteri adalah ia juga dapat menjadikan tubuh lebih bertenaga sepanjang hari, metabolisme yang terkawal serta mencegah gangguan yang terdapat dalam tubuh badan kita. 


Percaya atau tidak, kadang-kadang gangguan, sihir atau jin atau apa-apa yang mengganggu tubuh badan kita ni pun merupakan penyebab kenapa kesuburan kita terganggu. Sebab ada orang pergi cek di hospital tapi tak ada apa-apa masalah, malah dia subur. Cuma kerap mimpi pelik (diganggu) dan lain-lain. 


Tapi kalau tak rasa diri diganggu, boleh amalkan kurma Ajwa Madinah untuk elakkan diri dari racun dan sihir sepanjang hari. Ada hadis sahih yang mengatakan:


مَنْ تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سُمٌّ، وَلَا سِحْرٌ

Maksudnya : “Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma Ajwah pada waktu pagi, tidak akan memberi mudarat sebarang racun mahupun sihir kepadanya pada hari tersebut.” [HR al-Bukhari (5445) dan Muslim (2047)]


Ikhtiar Suburkan Tubuh Badan Dengan Ajwa Asli Madinah


makanan tingkatkan kesuburan


Yang terbaik adalah kurma asli daripada Madinah. Sebab sekarang kurma ajwa ada yang ditanam di iran, Yaman, Tunisia dan lain-lain. Tapi carilah kurma ajwa dari Madinah kerana ia ada keberkahan Nabi SAW dan nabi sendiri pun makan kurma yang ditanam di Madinah. 


Selain makanan tingkatkan kesuburan wanita, kurma ajwa madinah juga dapat menguatkan janin dan melancarkan darah serta memproduksi sel-sel darah merah. Jadi kalau hormon kita tak elok, banyak hilang darah sebab period berlebihan atau haid tak stabil, sangat-sangat bagus untuk amalkan Ajwa Madinah ni.


Kurma Ajwa Madinah Yang Dipercayai Asli


Alhamdulillah tak perlu was-was lagi dah sebab Ajwa asli daripada Madinah sudah ditemui. Dulu kalau kita beli, seller pun tak cakap kurma ajwa ni dari mana, ditanam di mana.. Tapi sekarang kalau nak dapatkan kurma ajwa madinah, beli kurma ajwa dari Rihura. Sebab Rihura membekalkan kurma Ajwa asli Madinah dari pembekal berpengalaman sejak tahun 90 an lagi. Dan kualiti kurma ajwa Rihura adalah kualiti Eksport (antarabangsa) dan mereka ada sijil certified of origin (Kurma Ajwa Asli Madinah).


Harganya juga sangat berpatutan.  Kalau kurma Ajwa lain lagi mahal ni. Alhamdulillah syukur sangat bila ramai dalam kalangan kita yang dipertemukan dengan kurma Ajwa Rihura. Asli dari Tanah Madinah, semua merasa~.



makanan tingkatkan kesuburan


makanan tingkatkan kesuburan

suami isteri subur

Untuk dapatkan Kurma Ajwa atau Tips berkaitan kesuburan, boleh follow page RIHURA.

Atau Klik WASAP di SINI.