RINA ZUL: Hasil carian untuk makanan
Menunjukkan catatan yang diisih mengikut kaitan pertanyaan makanan. Isih mengikut tarikh Tunjukkan semua catatan
Menunjukkan catatan yang diisih mengikut kaitan pertanyaan makanan. Isih mengikut tarikh Tunjukkan semua catatan

Rabu, 28 Oktober 2020

17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

5:01 PTG 0
17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

Ramai yang tertanya-tanya apakah makanan yang dapat membantu tingkatkan kesuburan wanita ataupun orang kata makanan mudah hamil. Makanan tingkatkan kesuburan wanita akan membantu wanita yang ingin ber'ttc' atau try to conceive ni untuk lebihkan hormon subur atau dapatkan waktu subur yang lebih kualiti.


Sebenarnya ada banyak cara untuk tingkatkan kesuburan para wanita, tapi pemakanan adalah yang paling penting dan berkesan. Sebab pemakanan atau minuman yang tepat membantu stabilkan hormon dan mempengaruhi dalaman seseorang. Sama juga dengan lelaki atau para suami, makanan juga merupakan faktor atau cara tingkatkan kesuburan lelaki.


Walaupun tidaklah 100% dapat membuatkan wanita hamil, tetapi ia sangat-sangat membantu wanita menjadi lebih subur dan mudah hamil. Jom lihat antara makanan yang dapat tingkatkan kesuburan wanita yang harus anda tahu.


Apa kata lepas ni, kita cuba amalkan makanan yang tingkatkan kesuburan wanita ni. Rina pun dalam proses nak TTC so nak jadikan amalan pemakanan ini sebagai makanan tingkatkan kesuburan diri juga Insyallah. Jadi, bolehlah cari geng dengan korang kalau-kalau korang ada nak cuba juga pemakanan ni eheeee.

Ok, jom lihat 17 makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh kita cuba.


1.  Buah Tin

makanan subur


Buah tin dikenali sebagai figs atau buah ara ini sebenarnya dapat meningkatkan kesuburan wanita. Ia juga dikatakan makanan sunnah. Tahukah anda, sebenarnya buah tin ini telah diamalkan juga pada zaman yunani kuno dan terbukti secara ilmiah dapat meningkat kesuburan tubuh badan wanita kerana ia mempunyai zat besi yang cukup tinggi.

Rasanya agak sedap, tidak terlalu manis. Memang best! Rina baru je mula amalkan makan buah tin ni. 


2.  Sayuran Bewarna Hijau

makanan kesuburan wanita


Warna sayur mempengaruhi khasiatnya? Ya benar, memang betul Sayuran hijau secara semulajadinya dapat meningkatkan fungsi libido para wanita. Hal ini kerana kandungan sayuran bewarna hijau mengandungi zat atau nutrisi folat dan vitamin B yang tinggi.

Vitamin B ini dapat meningkatkan ovulasi bagi para wanita. Antara sayuran bewarna hijau yang boleh anda amalkan adalah sayur brokoli, bayam, sawi, arugula, romaine dan banyak lagi. Kalau boleh, hari-hari makan sayur hijau ok?


3.  Madu

makanan wanita subur


Tahukah anda, madu dapat meningkatkan waktu subur wanita dan juga dapat meningkatkan jumlah produksi sperm bagi kaum lelaki? Betul! Madu dapat meningkatkan kesuburan bagi suami dan isteri. Sebaik-baiknya, amalkanlah madu yang benar-benar asli kerana ia mengandungi antioksidan yang tinggi.


4.  Tiram

makanan kesuburan wanita


Percaya atau tidak, tiram yang merupakan makanan seafood ini sangat penting untuk kesuburan seorang wanita. Ia mengandungi zat besi tinggi yang akan berfungsi bagi menyihatkan ovulasi dan menjadikan produksi sel telur semakin stabil. Selain daripada tiram, anda juga boleh amalkan makanan seperti kacang dan biji-bijian.


5.  Ikan Salmon

makanan untuk subur


Walaupun harganya mahal, ikan salmon sangat-sangat berkhasiat dimana ia bukan sahaja baik untuk tubuh badan yang ingin diet dan bina badan, tetapi juga sangat diperlukan untuk wanita yang ingin tingkatkan kesuburan tubuh. Ini kerana, salmon kaya dengan asam lemak omega-3 yang membantu aliran darah lancar sehingga ke organ reproduksi.


6.  Ubi

makanan kesuburan wanita


Jadikan makanan harian anda lengkap dengan pelbagai serat dan karbohidrat. Antara makanan yang boleh anda jadikan rutin juga adalah ubi. Ia mempunyai nutrisi dan zat perangsang ovulasi untuk membantu meningkatkan kesuburan wanita.


7.  Buah Berri



Bukan sahaja wajah akan lebih awet muda dan cantik, tetapi dalaman pun akan terlindung dan terjaga. Buah berri apa sahaja jenis buah berri sangat tinggi antioksidan dimana anda boleh amalkannya selalu. Ia juga dapat meningkatkan libido dalam kalangan wanita atau isteri.


8.  Akar Maca

makanan kesuburan wanita


Dengar namanya sangat pelik kan, tapi bagaimana pula dengan rupanya? Akar maca ini semestinya berakar! Ia adalah tumbuhan yang tumbuh di tengah Peru dataran Tinggi Gunung Andes. Selalunya digunakan untuk buat ubat. Cara nak amalkannya mungkin boleh dijadikan sebagai air rebusan. Seeloknya kita tanya pada yang pakar.


9.  Bawang Merah Dan Bawang Putih

makanan kesuburan wanita


Tips mudah ini adalah banyakkan bawang putih dan bawang merah dalam masakan anda. Bawang merah dan bawang putih merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita harus anda tahu. Bukan sahaja wanita, ia juga merupakan makanan subur untuk orang lelaki.


10.  Produk Tenusu

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Produk tenusu seperti susu, keju, telur dan lain-lain lagi merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh anda makan. Produk tenusu mengandungi vitamin D yang banyak menyebabkan hormon seks yang diperlukan oleh tubuh sepanjang ovulasi akan mudah dihasilkan.


11.  Biji Bunga Matahari

makanan untuk kesuburan

Kuaci diperbuah dari biji bunga matahari. Biji bunga matahari sangat baik untuk diamalkan bagi wanita yang ingin tingkatkan kesuburan. Ia mengandungi vitamin E yang tinggi yang dapat membantu meningkatkan kualiti sperm supaya sperm dapat hidup lebih lama. Maka, lpeluang untukdisenyawakan dengan ovum akan menjadi lebih tinggi.


12. Vitamin C

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Vitamin C bukan hanya untuk anak-anak membesar atau kuatkan antibodi sahaja, sebenarnya ia juga dapat meningkatkan kesuburan tubuh badan. Anda boleh makan vitamin C sahaja ataupun boleh mendapatkan vitamin c dari setiap pemakanan anda seperti sayur dan buah-buahan.

Antara makanan tinggi vitamin C adalah seperti sayur brokoli, kentang, tomato, cili merah dan banyak lagi. Terdapat banyak sayur dan buah yang tinggi vitamin C.


13. Halia Dan Lengkuas

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Perasan tak, dua dua ini kategorinya hampir sama jenis. Ia berfungsi sebagai agent yang merangsang ereksi, mencegah ejakulasi diri dan melancarkan proses aliran darah. Kalau nak lancarkan darah, memang sesuai sangat makan makanan berlauk yang ada halia dan lengkuas ni. Di samping tu, dapat tingkatkan kesuburan wanita juga.


14. Buah Limau Dan Limau Nipis

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Seminggu sekali, wajiblah minum air limau. Pertama, ia dapat membuang segala toksid dan kotoran, kedua ia dapat menyihatkan jantung dan saluran pernafasan kita. Ketiga, sebab ia kaya dengan vitamin C juga penuh antioksidan untuk menjadikan tubuh lebih subur sebagai seorang wanita.


15.  Asid Folic

makanan tingkatkan kesuburan


Asid folik membantu lelaki menghasilkan sperm yang berkualiti sebenarnya, tidak hairanlah kalau lelaki pun makan asid folik. Tetapi selalunya wanita yang makan asid folik, ia sebenarnya dapat menyokong sel-sel tubuh badan anda menjadikan proses reproduktif berjalan dengan baik.


16.  Kacang Almond

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Macam tak percaya je kan, sebenarnya kacang Almond pun sesuai sangat diamalkan untuk wanita dan laki-laki yang nak tubuh lebih subur.  Ia kaya dengan Vitamin E yang sangat diperlukan dalam tubuh wanita untuk menghasilkan telur yang lebih matang.


17.  Kurma Ajwa Madinah


wanita subur


Khasiat kurma Ajwa adalah menyuburkan tubuh suami isteri kerana mengandungi antioksidan kedua yang tertinggi antara semua buah. Selain dapat meningkatkan kesuburan isteri adalah ia juga dapat menjadikan tubuh lebih bertenaga sepanjang hari, metabolisme yang terkawal serta mencegah gangguan yang terdapat dalam tubuh badan kita. 


Percaya atau tidak, kadang-kadang gangguan, sihir atau jin atau apa-apa yang mengganggu tubuh badan kita ni pun merupakan penyebab kenapa kesuburan kita terganggu. Sebab ada orang pergi cek di hospital tapi tak ada apa-apa masalah, malah dia subur. Cuma kerap mimpi pelik (diganggu) dan lain-lain. 


Tapi kalau tak rasa diri diganggu, boleh amalkan kurma Ajwa Madinah untuk elakkan diri dari racun dan sihir sepanjang hari. Ada hadis sahih yang mengatakan:


مَنْ تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سُمٌّ، وَلَا سِحْرٌ

Maksudnya : “Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma Ajwah pada waktu pagi, tidak akan memberi mudarat sebarang racun mahupun sihir kepadanya pada hari tersebut.” [HR al-Bukhari (5445) dan Muslim (2047)]


Ikhtiar Suburkan Tubuh Badan Dengan Ajwa Asli Madinah


makanan tingkatkan kesuburan


Yang terbaik adalah kurma asli daripada Madinah. Sebab sekarang kurma ajwa ada yang ditanam di iran, Yaman, Tunisia dan lain-lain. Tapi carilah kurma ajwa dari Madinah kerana ia ada keberkahan Nabi SAW dan nabi sendiri pun makan kurma yang ditanam di Madinah. 


Selain makanan tingkatkan kesuburan wanita, kurma ajwa madinah juga dapat menguatkan janin dan melancarkan darah serta memproduksi sel-sel darah merah. Jadi kalau hormon kita tak elok, banyak hilang darah sebab period berlebihan atau haid tak stabil, sangat-sangat bagus untuk amalkan Ajwa Madinah ni.


Kurma Ajwa Madinah Yang Dipercayai Asli


Alhamdulillah tak perlu was-was lagi dah sebab Ajwa asli daripada Madinah sudah ditemui. Dulu kalau kita beli, seller pun tak cakap kurma ajwa ni dari mana, ditanam di mana.. Tapi sekarang kalau nak dapatkan kurma ajwa madinah, beli kurma ajwa dari Rihura. Sebab Rihura membekalkan kurma Ajwa asli Madinah dari pembekal berpengalaman sejak tahun 90 an lagi. Dan kualiti kurma ajwa Rihura adalah kualiti Eksport (antarabangsa) dan mereka ada sijil certified of origin (Kurma Ajwa Asli Madinah).


Harganya juga sangat berpatutan.  Kalau kurma Ajwa lain lagi mahal ni. Alhamdulillah syukur sangat bila ramai dalam kalangan kita yang dipertemukan dengan kurma Ajwa Rihura. Asli dari Tanah Madinah, semua merasa~.



makanan tingkatkan kesuburan


makanan tingkatkan kesuburan

suami isteri subur

Untuk dapatkan Kurma Ajwa atau Tips berkaitan kesuburan, boleh follow page RIHURA.

Atau Klik WASAP di SINI.


Khamis, 4 Jun 2020

10 Makanan Diet Boleh Diamalkan Setiap Hari

12:06 PG 4
10 Makanan Diet Boleh Diamalkan Setiap Hari
Tidak semua kalori makanan adalah sama. Makanan yang berbeza akan melalui jalan metabolik yang berbeza di dalam tubuh badan anda. Ia memberi kesan yang sangat berbeza untuk rasa lapar, kesan terhadap hormon dan jumlah kalori yang dibakar.

Sangat mudah untuk anda mengenalpasti makanan manakah yang paling sihat sekaligus merupakan makanan diet yang wajib dimakan hari-hari. Sebilangan besar makanan sudah pasti amat sihat dan enak namun makan dalam kuantiti yang berlebihan akan menyebabkan kesan sampingan.

Jom kami kongsikan 10 makanan diet wajib dimakan hari-hari untuk menjadikan anda lebih sihat dan kurus.


1. Keju Kotej

Keju cottage dengan gastritis: adakah mungkin atau tidak ...


Produk tenusu cenderung kaya dengan protein yang tinggi. Salah satu makanan diet yang terbaik adalah keju kotej. Kebanyakannya kaya dengan protein, karbohidrat dan sedikit lemak.


Memakan keju kotej adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan pengambilan protein yang tinggi. Ia juga sangat sedap dan dapat membuatkan anda berasa sangat kenyang. Tahukah anda, jumlah kalori yang terdapat dalam keju kotej agak rendah. 


Produk tenusu juga tinggi kalsium dapat membantu pembakaran lemak. Ia termasuk yogurt dan dadih. Jadi jika anda peminat keju atau susu, ia juga merupakan makanan diet wajib anda makan hari-hari.


2. Bijirin Penuh

Bijirin kaya antioksidan, kekal berat badan ideal | Sihat | Berita Harian

Walaupun bijirin sangat mengenyangkan, namun beberapa jenis lainnya pasti sesuai untuk diet
anda. Kebanyakan bijirin penuh dengan serat dan mengandungi sejumlah besar protein.
Antaranya termasuk oat, beras perang dan quinoa.

Oat sarat dengan beta-glukan, serat larut yang telah terbukti dapat meningkatkan rasa kenyang
dan meningkatkan kesihatan metabolik dalam badan. Namun perlu diingatkan bahawa bijirin
halus bukan pilihan yang sihat dan kadang-kadang makanan yang mempunyai bijirin pada
label adalah makanan ringan yang diproses yang berbahaya dan boleh menggemukkan.

Sekiranya anda menjalani diet rendah karbohidrat, anda perlu mengelakkan bijirin kerana
mereka tinggi karbohidrat. Namun, ia tetap merupakan salah satu makanan diet boleh anda
amalkan.

3. Buah Limau Gedang

Faedah dan sifat limau gedang - pemakanan dan diet 2020

Jenis buah yang patut diketengahkan adalah limau gedang. Kesannya terhadap kawalan berat
badan telah dikaji secara langsung oleh para ilmuan mengenai limau gedang ini. Dalam kajian
tempoh 12 minggu pada 91 orang individu gemuk, makan separuh limau gedang sebelum
makan menyebabkan penurunan berat badan sebanyak 3.5 paun (1.6 kg).

Oleh itu, makan separuh limau gedang kira-kira setengah jam sebelum makan makanan harian
dapat membantu anda merasa lebih kenyang dan mengurangkan kalori dalam badan.


4. Minyak Kelapa

Manfaat minyak kelapa dara


Tidak semua lemak membawa keburukan. Minyak kelapa tinggi asid lemaknya yang dipanggil
trigliserida rantai sederhana (MCT). Asid lemak ini terbukti dapat meningkatkan rasa kenyang
lebih baik daripada lemak lain dan meningkatkan jumlah kalori yang dibakar.

Kajian menunjukkan bahawa minyak kelapa dapat mengurangkan jumlah lemak pada bahagian
perut. Minyak kelapa juga mengandungi kalori, jadi menambahkannya di atas apa yang sudah
anda makan adalah idea yang tidak baik.

Ini bukan mengenai menambahkan minyak kelapa ke dalam diet anda tetapi untuk mengganti
beberapa lemak memasak anda yang lain dengan minyak kelapa. Walau bagaimanapun, kajian
menunjukkan bahawa minyak kelapa kurang mengenyangkan daripada minyak MCT.

5. Yogurt Lemak Penuh

Yoğurdun faydaları nelerdir? Yoğurt neye iyi geliyor? - Yaşam Son ...


Yogurt adalah makanan tenusu dan makanan diet boleh diamalkan hari-hari serta sangat baik
untuk tubuh anda. Jenis yogurt tertentu yang mengandungi bakteria probiotik yang dapat
meningkatkan fungsi usus anda.

Memiliki usus yang sihat dapat membantu melindungi daripada keradangan dan ketahanan
leptin, yang merupakan salah satu penyebab utama kegemukan hormon.

Pastikan memilih yogurt dengan budaya aktif dan hidup, kerana jenis yogurt lain hampir tidak
mengandungi probiotik. Juga, pertimbangkan untuk memilih yogurt lemak penuh. Yogurt rendah
lemak biasanya sarat dengan gula, jadi lebih baik untuk mengelakkannya.

6. Cuka Epal

Guna cuka epal semasa hamil | Dr Zubaidi Hj Ahmad Menulis


Cuka epal sangat popular dalam komuniti kesihatan semula jadi. Ia sering digunakan dengan
mencairkannya di dalam air dan meminumnya. Beberapa kajian menunjukkan bahawa cuka
epal amat berguna untuk menurunkan berat badan.

Mengambil cuka epal pada waktu yang sama dengan makanan berkarbohidrat tinggi dapat
meningkatkan perasaan kenyang dan membuat orang makan 200-275 kalori lebih sedikit
sepanjang hari.

Satu kajian yang dijalankan dalam tempoh 12 minggu terhadap individu gemuk juga
menunjukkan bahawa 15 atau 30 ml cuka sehari menyebabkan penurunan berat badan
sebanyak 2,6-3,7 paun atau 1,2-1,7 kilogram.



Cuka epal juga terbukti dapat mengurangkan lonjakan gula darah setelah makan, yang
mungkin mempunyai pelbagai kesan kesihatan yang bermanfaat dalam jangka masa panjang.


7. Kekacang

10 makanan yang membantu menaikkan Hb darah ketika hamil. ~ ANNUR ...

Kekacang boleh dikatakan sering bermanfaat untuk penurunan berat badan. Ia termasuklah
kacang hitam, almond dan sebagainya. Makanan diet boleh diamalkan setiap hari ini
cenderung tinggi protein dan serat. Ia merupakan dua nutrien terbukti dapat menyebabkan
rasa kekenyangan.

8. Tuna

Agar Si Kecil Sehat, Kenali Manfaat Ikan Tuna untuk Bayi Beserta ...


Tuna adalah makanan rendah kalori dan tinggi protein. Ia adalah ikan tanpa lemak, yang
bermaksud ikan tuna ini adalah rendah lemak. Tuna sangat popular di kalangan ahli bina badan
dan model. 

Tuna adalah merupakan salah satu kaedah yang baik untuk meningkatkan pengambilan dan
mengekalkan jumlah kalori di dalam badan. Sekiranya anda ingin menekankan pengambilan
protein, pastikan anda memilih ikan tuna dan bukannya minyak ikan tuna ya?


9. Sayuran



Sayuran kaya dengan serat dan cenderung membuat kita rasa sangat mengenyangkan.
Lebih-lebih lagi, jenis sayuran yang biasanya mengandungi jumlah protein yang mencukupi.
Proteinnya tidak setinggi makanan haiwan atau kekacang tetapi masih dikira amat baik untuk
badan.

Gabungan protein, serat dan ketumpatan tenaga yang rendah menjadikan sayur-sayuran
makanan yang sempurna untuk dimasukkan ke dalam makanan anda sekiranya anda perlu
menurunkan berat badan. Mereka juga sangat berkhasiat dan mengandungi bahan untuk
mencegah barah.

10. Kurma Ajwa Rihura



Sebut sahaja kurma, pasti semua orang mengenalinya. Dengan bentuknya yang pelbagai saiz
dan rasanya amat sedap dan manis. Namun adakah anda mengenali kurma ajwa?

Kurma ajwa adalah kurma yang terbaik di dunia. Ia juga merupakan buah yang
mengandungi pelbagai khasiat serta vitamin yang sangat tinggi. Pengambilan kurma ini dalam
kuantiti yang banyak dapat membuatkan badan kita cepat kenyang.

Tak perlu banyak sangat, cukup 3-4 biji kurma pun dah kenyang! Ia amat sesuai bagi anda
yang suka diet.




HARGA JUALAN KURMA AJWA ASLI MADINAH 

=================


100gm - RM 10

200gm - RM 20

300gm - RM 30

500gm - RM 50
1 kg - RM 85



Harga yang sangat berpatutan dan mampu milik.



Klik Wasap untuk sebarang pertanyaan/tempahan/pembelian:








Rujukan


1 - 10 Makanan Diet Untuk KURUS jika diambil dengan betul


2 - 50 Foods That Are Super Healthy


3 - The 20 Most Weight-Loss-Friendly Foods on The Planet

Selasa, 9 Jun 2020

15 Makanan Cepat Kenyang Dengan Lama Sepanjang Hari

3:56 PTG 1
15 Makanan Cepat Kenyang Dengan Lama Sepanjang Hari


Dalam tempoh menurunkan berat badan, mengurangkan jumlah makanan yang diambil
adalah sesuatu yang amat diidamkan oleh semua orang. Tetapi masalahnya mereka sering
lapar sepanjang masa. Ini merupakan salah satu sebab utama mengapa kebanyakan orang
gagal bertahan untuk DIET dalam masa seminggu.

Namun tahukah anda, perut anda yang sering lapar boleh menjadi kenyang tanpa
memakan kalori tambahan?

Bagaimanakah caranya? Sebenarnya, makan makanan tertentu akan memberi isyarat kepada
otak anda bahawa anda sudah kenyang dan mengurangkan selera makan anda. Jom kami
senaraikan 15 makanan cepat kenyang dengan lama sepanjang hari.




1. Avokado


Makan separuh daripada avokado pada waktu makan tengah hari dapat membantu anda
merasa kenyang sepanjang waktu petang. Kebanyakan orang yang mengamalkannya
merasakan 22% lebih kenyang dan mempunyai 24% keinginan yang lebih rendah untuk makan.
Biasanya ia akan menjadi tiga jam lebih lewat daripada waktu makan kebiasaannya. Makanan
cepat kenyang ini juga menjadi kegemaran mereka yang suka bermain gim.


2. Sup


Orang yang makan semangkuk sup sebelum makan tengah hari biasanya dapat mengurangkan
jumlah pengambilan kalori semasa makan sebanyak 20%. Sup dapat memenuhi selera makan
anda kerana ia mempunyai banyak bahan seperti sayur, ayam, rempah ratus dan sebagainya.
Apa yang penting, jumlah kalori dalam sup adalah amat rendah.


3. Serbuk Cili


Anda mungkin sudah tahu bahawa capsaicin, sebatian dalam cili yang dapat meningkatkan
metabolisme anda. Penyelidikan terbaru dari Universiti Maastricht di Belanda menunjukkan
bahawa menambahkan cili pada makanan anda juga dapat mengawal selera makan anda.

Kajian yang diterbitkan dalam jurnal Appetite ini, mendapati bahawa menambahkan 1/4 sudu
teh lada cabai pada setiap hidangan meningkatkan rasa kenyang. 

Sehari Boleh Makan Telur Berapa Kali?

4. Telur


Mulakan hari anda dengan telur akan membuatkan anda kenyang sehingga waktu makan
tengah hari. Penyelidikan dari University of Missouri di Columbia menunjukkan bahawa makan
sarapan 300 kalori yang terdiri daripada 30 hingga 39 gram protein dapat mengurangkan rasa
lapar dan meningkatkan rasa kenyang pada waktu antara sarapan dan makan tengah hari.

Lebih-lebih lagi, penyelidikan menunjukkan bahawa mereka yang bersarapan pagi dengan
makanan yang protein tinggi akan mengambil lebih sedikit makanan berkalori sepanjang hari.


5. Oatmeal


Oatmeal biasanya akan membuat anda merasa kenyang lebih lama. Pemakan oatmeal akan
berasa kenyang lebih lama, dan mereka juga akan mengalami penurunan rasa lapar yang lebih
tinggi.

Oatmeal lebih tinggi serat dan protein dan mempunyai jumlah beta-glukan-gula yang lebih
tinggi yang memberikan khasiat kepada jantung dan penghidratan berbanding dengan bijirin
segera yang lain.


6. Protein Whey


Protein whey salah satu daripada dua protein yang membentuk produk susu. Menurut kajian
yang diterbitkan dalam jurnal Appetite, orang yang minum protein whey akan makan 18%
kurang dua jam kemudian. Ini kerana ia merupakan sejenis makanan cepat kenyang.


7. Kentang


Sama ada anda lebih suka memakannya dengan sedikit kayu manis dan madu, kentang adalah
makanan wajib di setiap menu. Tidak kira sama ada anda ingin menurunkan berat badan atau
bersenam, kentang adalah makanan yang amat baik untuk tubuh badan anda.

Satu biji kentang biasanya mempunyai sedikit daripada 100 kalori, tetapi ia kaya dengan serat
dan vitamin A!

coklat gelap - Nona

8. Coklat Gelap


Apabila anda inginkan sesuatu yang manis, pastikan anda makan coklat gelap! Penyelidikan
menunjukkan bahawa coklat gelap dapat membantu mengurangkan tekanan darah dan
melindungi jantung dan otak.

Makanan cepat kenyang ini juga dapat membantu mengurangkan keinginan untuk makanan
manis dan masin, menurut kajian dalam jurnal Nutrition & Diabetes. 


9. Jeruk


Umumnya, jeruk mempunyai asid lemak rantai pendek (SCFA) dan penyelidikan baru-baru ini
di Annals of The New York Academy of Sciences mendapati bahawa jeruk membantu
memperkuat ikatan antara usus dan otak.

SCFA merangsang pengeluaran hormon yang melintasi penghalang darah-otak dan
mengurangkan nafsu makan. Makanan yang diperam juga mempunyai probiotik, bakteria
sihat yang membantu pencernaan.

Beberapa pakar percaya bahawa probiotik dapat mengurangkan selera makan dan membantu
menurunkan berat badan.


10. Kacang



Tahukah anda, kacang adalah makanan yang kaya dengan sumber protein yang juga
mengandungi serat, antioksidan, vitamin B, dan zat besi. Makan lebih banyak kacang juga
boleh membantu mengawal selera makan anda.


11. Epal



Makan sebiji epal kira-kira setengah jam sebelum makan akan membuatkan anda kenyang,
jadi anda akan makan lebih sedikit. Epal yang merupakan makanan cepat kenyang ini
mengandungi pelbagai vitamin yang diperlukan oleh badan kita.

Minum Air Biji Chia dan Lemon Setiap Pagi, Berat Badan Turun dalam ...

12. Biji Chia


Sebahagian besar daripada kita biasa dengan makanan super hebat ini! Karbohidrat yang
terdapat dalam biji chia adalah dalam bentuk serat dan amat bagus untuk badan. Selain itu,
apabila anda menambahkan air ke biji chia, mereka akan mengembang dan melekat bersama
untuk membuat tekstur seperti gel yang pasti akan mengenyangkan perut anda.


13. Brokoli


Brokoli adalah sebahagian daripada keluarga sayur-sayuran yang dikaitkan dengan risiko
mendapat barah yang lebih rendah. Satu cawan brokoli cincang mengandungi 2g serat dan
3g protein. Ianya juga mengandungi lebih dari 100% keperluan harian anda untuk vitamin C
dan K dan juga merupakan sumber vitamin A, folat dan kalium yang baik.


14. Barli


Barli adalah makanan cepat kenyang dan pemenang serat di antara semua bijirin. Hanya satu
cawan barli mengandungi serat sebanyak 16g. Barli juga menyediakan peratusan tinggi
keperluan harian seperti mangan dan selenium.


15. Kurma Ajwa Rihura


Seperti yang kita ketahui, kurma juga adalah antara makanan yang pasti membuatkan kita
berasa kenyang dalam tempoh yang lama kerana mengandungi sumber protein dan vitamin
yang tinggi.

Dengan pengambilan 7 biji kurma, ia sudah mencukupi untuk badan anda dalam satu hari.
Selain merupakan makanan cepat kenyang dengan lama sepanjang hari, ia juga meningkatkan
tenaga, membanyakkan susu badan dan lain-lain lagi kebaikan.






Klik Whatsapp untuk dapatkan Kurma Ajwa Asli Madinah:






Rujukan


1 - What are the most filling foods?


2 - 9 Fiber & Protein-Rich Foods to Keep You Full


3 - 12 Foods That Make You Eat Less