RINA ZUL: Hasil carian untuk makanan
Menunjukkan catatan yang diisih mengikut kaitan pertanyaan makanan. Isih mengikut tarikh Tunjukkan semua catatan
Menunjukkan catatan yang diisih mengikut kaitan pertanyaan makanan. Isih mengikut tarikh Tunjukkan semua catatan

Ahad, 10 Mei 2020

TOP 10+ Makanan Tambah Susu Badan Dengan Meriah

6:16 PG 4
TOP 10+ Makanan Tambah Susu Badan Dengan Meriah
Sebagai seorang ibu yang menyusukan anak, anda mungkin mempunyai banyak persoalan dalam fikiran anda, betul tak? Jika anda prihatin dengan kesihatan dan pertumbuhan si kecil anda, pasti anda ingin melakukan sesuatu yang terbaik untuk si kecil anda.

Salah satu persoalan terpenting yang dimiliki seorang ibu yang menyusukan anak adalah apa yang harus dimakan pada tempoh penyusuan untuk memastikan bekalan susu yang baik dan banyak. Ianya supaya makanan tambah susu badan ini benar-benar berkesan.

Fasa menyusukan bayi adalah ketika ibu memerlukan banyak perhatian berkaitan dengan makanan dan kesihatan. Apa sahaja yang dimakan oleh anda dalam tempoh ini sangat penting untuk pemulihan selepas bersalin. Ia juga akan mempengaruhi jumlah susu yang dihasilkan secara langsung.

Terdapat makanan tertentu yang dapat menambahkan susu badan dengan banyak untuk para ibu. Susu ibu mengandungi semua nutrien utama yang diperlukan untuk pertumbuhan keseluruhan dan perkembangan otak bayi yang baru lahir.

Berikut adalah senarai 10 makanan tambah susu badan dengan meriah. Makanan ini membantu bukan sahaja meningkatkan pengeluaran susu ibu, tetapi juga kembali sihat, selepas kehamilan dan kelahiran bayi anda!

1 - Oat


Oat merupakan makanan penambah susu ibu yang paling terkenal. Oat mempunyai kepekatan beta-glukan diet yang lebih tinggi daripada makanan lain. Rasanya pula sememangnya amat sedap jika dimakan bersama makanan kegemaran anda.

Cara menggunakan oat adalah dengan dimasak dan diisi dengan buah, muffin, biskut atau kek. Ia bukan sahaja dapat memberikan tambahan rasa yang sedap, namun dapat memberikan tenaga tambahan kepada anda.

2 - Lobak

Khasiat Dan Kebaikan Lobak Merah Yang Perlu Anda Tahu!

Lobak sememangnya penuh dengan beta-karoten yang sememangnya amat elok untuk badan anda ketika anda tengah menyusukan bayi anda. Lobak adalah sumber karbohidrat yang sihat dan juga dapat meningkatkan kalium anda.

Sering makan lobak merah juga merupakan kaedah terbaik yang dapat membantu mengurangkan berat badan anda selepas bersalin, selain merupakan makanan tambah susu badan dengan meriah.

Kupas dan potong lobak tersebut pada satu masa dan simpan di dalam peti sejuk untuk memudahkan anda makan. Ia juga amat sedap jika dibuat jus dan juga dimakan bersama sup kegemaran anda.

3 - Halia

Amalkan Makan Halia Selama Seminggu, Kesannya Memang Menakjubkan

Adakah anda masih mempunyai halia, gula-gula halia atau halia yang tersisa dari dapur anda ketika ibu anda memasak sup? Tahukah anda, halia adalah makanan tambah susu badan yang baik serta dapat menambahkan susu dengan banyak.

Banyak resepi dari Asia dan India memerlukan halia dalam masakan, jadi luaskan menu anda dan cuba memasak masakan antarabangsa yang diilhamkan oleh halia.

Sekiranya anda penat dan tidak mempunyai masa untuk memasak, halia juga boleh dimakan secara mentah.

4 - Air

Air putih ternyata mengandung kalsium | metrobali.com

Walaupun air bukan makanan secara teknikal, tetapi ia merupakan aspek yang paling penting untuk meningkatkan bekalan susu ibu. Anda tidak perlu minum air dengan kuantiti yang banyak dalam masa sehari. Cukuplah dengan meminum 8 gelas (64 auns) sehari adalah sesuatu yang perlu anda titik beratkan. 

Pada peringkat awal penyusuan bayi anda, perlunya memiliki sebotol air di sebelah tempat anda menyusukan bayi anda. Ianya adalah untuk membantu anda dari terhidrasi dan meningkatkan kuantiti susu badan anda.

5 - Bawang Putih

Bukan Hanya Sekadar Pelengkap Bumbu Dapur, Ini Manfaat Bawang ...

Bawang putih dianggap salah satu makanan tambah susu badan terbaik yang menyumbang dalam meningkatkan pengeluaran susu dalam kalangan ibu yang menyusukan bayi.

Selain itu, ia dapat menambahkan rasa baru dalam pengambilan makanan harian anda dan kita semua tahu manfaat kesihatan lain dengan memakan bawang putih ini. Ia juga dapat membantu bagi bayi yang menderita kolik. 

Bagi orang yang tidak menyukai rasa bawang putih, anda boleh membeli pil bawang putih yang dikatakan tidak mempunyai rasa tidak enak dan pada masa yang sama mereka memberikan semua khasiat yang diperlukan seperti bawang putih.

6 - Salmon

Salmon With Smoked Salmon Butter Recipe - NYT Cooking

Ikan salmon kaya dengan asid lemak penting serta Omega-3, yang dianggap sebagai makanan yang sangat baik. Menambah salmon ke dalam diet anda, akan menjadikan susu ibu lebih berkhasiat dan baik untuk tumbesaran bayi.

Ikan salmon sangat senang disediakan, anda boleh memanggang atau mengukus dan dijadikan hidangan utama harian anda.

7 - Kacang

SHARIFAH TRADING: OH NO!!!! KACANG SEDAP TAPI .........

Kacang mengandungi banyak vitamin dan mineral terutama diperkayai dengan Vitamin E dan omega-3. Ianya bebas gluten, dan rendah pada indeks glisemik.

Anda boleh makan pelbagai kacang seperti badam, kacang tanah, kacang tanah atau mencari makanan tambahan daripada badam untuk meningkatkan bekalan susu badan anda.

8 - Ubi Kentang

Begini Cara Betul Nak Simpan Kentang Tahan Lebih Lama.Serius Patut ...

Ubi kentang kaya dengan karbohidrat yang merupakan sumber utama kalium. Ia juga diperkayai dengan vitamin C, B kompleks dan mineral relaksan otot seperti magnesium. Anda boleh memakannya dengan membakar, membuat kuih atau puding untuk pencuci mulut.

9 - Beras Perang

Cara Masak Nasi Putih, Beras Basmathi & Beras Perang Yang Gebu ...

Terdapat penyelidikan yang menunjukkan bahawa beras perang dapat meningkatkan pengeluaran susu badan para ibu. Makanan tambah susu badan ini juga sangat bermanfaat bagi ibu dengan memberikan lebih banyak tenaga dan menyumbang kepada arah hidup yang lebih sihat.

10 - Kurma Ajwa Asli Madinah (Rihura)


Kurma ajwa juga antara buah yang terkenal dalam menambah susu badan dengan banyak. Protein dan vitamin yang terkandung di dalam kurma amat baik untuk para ibu yang sedang menyusukan bayi. Ia tidak terlalu manis tetapi sangat sedap dan diterima tekak para ibu menyusu.

Ia bukan sahaja menambah susu badan, malahan ia juga mampu membekalkan tenaga yang banyak. Tahukah anda, kurma ajwa boleh dicampurkan dengan susu, dimakan secara terus dan juga dimasak dengan hidangan menu utama masakan.

Kesan yang sangat menakjubkan, Kurma Ajwa VIP Gred Premium dari Tanah Madinah ini membuatkan anda benar-benar teruja seolah-olah berada di tanah suci. Dapat juga merasa khasiatnya. Alhamdulillah.





Jom dapatkan Kurma Ajwa Asli Madinah serendah RM 15 di sini. Klik Whatsapp.


Khamis, 5 November 2020

9 Makanan Untuk Dapatkan Anak Kembar | Ikhtiar Hamil

5:25 PTG 6
9 Makanan Untuk Dapatkan Anak Kembar | Ikhtiar Hamil

Walaupun mempunyai anak kembar selalunya dikaitkan dengan genetik keluarga masing-masing, tetapi ada juga ibu-ibu yang lahirkan anak kembar walaupun tidak ada keturunan kembar.  Sebenarnya rezeki kalau Allah nak bagi, memang takkan salah alamat, cepat atau lambat, dapat atau belum dapat itu semua rezekinya.


Tapi, tak salah untuk kita cuba berikhtiar dengan mengamalkan makanan mudah hamil dan makanan mudah untuk dapatkan anak kembar. Makanan ini hanyalah usaha untuk menyediakan tubuh kita dalam keadaan yang selesa untuk hamil dan berpotensi melahirkan anak kembar.  


Apa-apapun, mari kami kongsikan 9 makanan untuk dapatkan anak kembar. Walaubagaimana pun, ada orang menganggap ini mitos kerana tidak dibuktikan dengan saintifik, cuma terbukti dengan sebilangan kajian dan penyelidikan sahaja.



makanan dapat anak kembar


1.  Kentang / Ubi 


Kentang atau ubi merupakan sejenis protein yang bukan daging. Ia berfungsi sama seperti susu juga. Menghasilkan energi dalam tubuh badan. Pengambilan kentang atau ubi juga mungkin memberi kesan terhadap proses ovulasi ovum seseorang.


2.  Susu


Susu adalah sumber kalsium yang tinggi. Menurut kajian dari Doktor Gary Steinman dari Pusat Perubahan Long Island New York State, wanita yang cenderung minum susu 5 kali ganda daripada biasa mendapat bayi kembar. Sama juga jika banyak makan daging. 


Tahukah anda, protein yang terdapat dalam haiwan menganduni insulin yang dipanggil IGF? Ia berfungsi menjadikan ovari lebih mudah bertindak dan meningkatkan bilangan sel telur. Minum susu lembu adalah yang terbaik.


3.  Asid Folic


Asid folik sangat membantu memudahkan wanita hamil. Untuk mendapatkan anak kembar, asid folik juga penting diambil.  Pastikan anda tidak tertinggal makan asid folic. Sama ada beli di farmasi yang biasa punya ataupun gunakan asid folic yang berjenama Apeton.

makanan anak kembar


4.  Sayur Bayam


Lebihkan makan sayur bayam kerana ia mengandungi vitamin D yang kuat. Selain isteri, suami juga boleh amalkan sayur untuk mendapatkan sperm yang sihat dan berkualiti. Sayur bayam atau sayur bewarna hijau sangat elok dimakan kerana mengandungi vitamin yang hebat.


5.  Vitamin


Sekiranya inginkan anak kembar, jangan tinggal pengambilan vitamin. Bukan sahaja anak kembar, kalau nak ikthiar hamil pun penting untuk makan vitamin.  Banyak jenis vitamin yang boleh anda amalkan, namun lebih bagus kalau sama-sama suami isteri keduanya amalkan.


6.  Makanan Bersumber Folat


Makanan bersumber folat penting untuk dapatkan anak kembar kerana folat adalah sumber bagi kesuburan yang optimum. Antara makanan berfolat tinggi adalah seperti biji bunga matahari, tomato, telur kuning, brokoli, buah tembikai susu dan banyak lagi.


makanan dapat anak kembar


7.  Keladi Dan Ubi


Macam tak percayakan kenapa keladi dan ubi merupakan salah satu makanann untuk dapatkan anak kembar! Mengikut kajian, orang asli Afrika mendapat anak kembar 4 kali ganda daripada orang biasa dengan kehidupan lifestyle mereka yang mengamalkan keladi dan ubi selalu.


8.  Tiram


Tiram adalah salah satu makanan seafood yang dikatakan adik beradik dengan kerang atau siput atau lala. hihi. Tapi tiram ni memang sedap bagi peminat seafood. Selain tambah darah dalam tubuh, hasilkan sel darah merah dan lancarkan darah, ia dikatakan sesuai dimakan untuk anda yang ikhtiar anak kembar. Ini kerana tiram mempunyai zat besi yang sangat tinggi.


9.  Hormon Subur


Hormon subur membolehkan anda mendapatkan anak kembar. Sama ada pil atau suntikan, kedua-duanya berpotensi membolehkan anda hamil kembar. Wanita yang mengambil pil subur clomid berpeluang hamil kembar antara 5 - 10 %. Manakala wanita yang disuntik hormon gonadotrophin pula memiliki peluang anak kembar dalam linkungan 30%. Malangnya ia sangat bahaya mengambil hormon ini kerana mungkin akan berlaku kembar 4 atau lebih dan punya risiko gugur tinggi.


IKHTIAR KESUBURAN TUBUH DENGAN KURMA AJWA MADINAH ASLI


Itulah dia 9 makanan untuk mendapatkan anak kembar boleh anda cuba. Ingat, ini adalah mitos dan juga penyelidikan tanpa kajian saintifik. Nak cuba, silakan. Jika nak kaji lebih dalam lagi pun tak ada masalah. Apa-apapun, jika nak cuba ikhtiar hamil, jom cuba amalkan makanan sunnah Kurma Ajwa Asli Madinah dari Rihura. 

makanan anak kembar

makanan hamil kembar

makanan anak kembar

Klik Wasap di SINI untuk Pertanyaan/Pembelian Kurma Ajwa Madinah Asli.

Ahad, 13 Jun 2021

Masalah Pemakanan Anak Yang Tidak Sihat | 6 Cara Atasi Masalah Pemakanan Anak

5:52 PTG 0
Masalah Pemakanan Anak Yang Tidak Sihat | 6 Cara Atasi Masalah Pemakanan Anak

Akibat terlalu sibuk dengan kerjaya dan tidak sedar akan kepentingan pemakanan anak yang sihat, ramai ibu bapa telah mengabaikan pemakanan anak secara tidak sengaja. Apa kita bagi, anak makan begitu sahaja. Apa ada dirumah, itulah yang anak makan! Oleh itu, siapa sebenarnya yang beri makan kepada anak dan apakah khasiat makanan tersebut?


Percaya atau tidak, masalah pemakanan anak yang tidak sihat sangat banyak di Malaysia. Mengikut kajian dan fakta dari sumber Sinar Harian, didapati bahawa anak-anak membesar mengalami masalah pertumbuhan dan masalah kesihatan yang serius.  Jom lihat antara kajian terhadap masalah anak alami beserta dengan statistik.


Gambar hiasan: Akibat makan gula-gula selalu, habis gigi anak rosak


Kajian / Fakta tentang Anak Terbantut, Tidak Sihat dan Masalah Kurang Berat Badan


  • Laporan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mendapati bahawa 17.7 peratus kanak-kanak dan remaja di Malaysia berusia 5 hingga 19 tahun mengalami masalah pertumbuhan terbantut.

  • Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) tahun lalu pula melaporkan kes kalangan kanak-kanak miskin bandar iaitu seramai 23 peratus golongan itu mengalami masalah tumbesaran terbantut. Manakala 15 peratus pula berdepan masalah kurang berat badan.

  • Kajian Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan (NHMS) yang dijalankan oleh Persatuan Pediatrik Malaysia (MPA) pula menyebut, kadar kanak-kanak yang tumbesarannya terbantut meningkat daripada 17 peratus pada 2006 kepada 20.7 peratus pada tahun 2016 iaitu kira-kira dua daripada 10 kanak-kanak. Selain itu, bagi tempoh sama, kanak-kanak yang mengalami masalah kurang berat badan juga meningkat daripada 12.9 peratus kepada 13.7 peratus.

  • Berdasarkan Kajian Nutrisi Kanak-kanak Malaysia (SEANUTS Malaysia), satu daripada tiga keluarga Malaysia kekurangan nutrisi penting terutamanya vitamin C, zat besi dan kalsium.


Masalah Utama Ibu Bapa Adalah Pemakanan Anak


Apabila berlakunya masalah kesihatan yang serius seperti kurang berat badan, tumbesaran anak terbantut, mempunyai penyakit sejak dari kecil dan banyak lagi di sebabkan kurangnya zat dalam tubuh badan, penting untuk ibu bapa reset minda semula. Fikirkan apakah penyelesaian terbaik untuk anak-anak.


Masalah utama ibu bapa yang sebenarnya di sini adalah dari segi pemakanan anak. Mungkin kita kurang sedar khasiat makanan yang kita beri atau mungkin kita salah bagi makanan. Kenapa makanan? Ia adalah salah satu faktor yang dapat menyihatkan anak-anak. Dan pemakanan ini perlulah di amalkan sejak dari kecil lagi.





6 Cara Atasi Masalah Pemakanan Anak Yang Tidak Sihat


  • Kurangkan makanan ringan yang bahaya seperti keropok yang mempunyai pewarna, pengawet dan sebagainya.

  • Jaga pemakanan anak seperti beri makan pada waktu yang sepatutnya, tepat dan dalam kuantiti terbaik untuk mereka.

  • Tukar pemakanan yang kurang zat kepada jenis makanan yang berkhasiat, makanan sihat dan juga makanan sunnah

  • Jadikan amalan makan makanan sihat dan sunnah ini sebagai satu rutin dalam kehidupan harian anda sekeluarga. Jangan tunggu sudah sakit baru nak jaga makan, sebaliknya mula dari sekarang. Bukan orang sakit atau anak sahaja amalkan, tetapi seluruh isi keluarga perlu amalkan juga.

  • Buat kotak makanan sihat di rumah di depan TV. Tiap kali nak berkudap-kudap, anak dan ahli keluarga lain boleh makan makanan yang terkandung dalam bekas makanan tersebut.

  • Saranan makanan sihat yang perlu ada dalam setiap rumah adalah seperti buah kurma Ajwa Rihura (segar dan original ditanam di Madinah), buah aprikot kering, kismis sultana, mix fruits, mix fruits nut (buah kering seperti kiwi, mangga dan lain-lain lagi. 


Makanan Sihat Sesuai Untuk Anak


Tahukah anda, Rihura pakar dalam membantu menyelesaikan masalah pemakanan kurang sihat yang dihadapi oleh anak-anak, ibu hamil dan seisi keluarga dengan kaedah bimbingan pengamalan buah syurga Ajwa Asli Madinah. Berapa ramai yang inginkan tips percuma berkaitan pemakanan sihat anak-anak dan ibu-ibu? Teruskan membaca di bawah.


Buah Kurma Ajwa Madinah Original Selesaikan Masalah Pemakanan Anak Yang Tidak Sihat


Kenapa buah kurma Ajwa Madinah yang original? Kerana ia berbeza dengan kurma biasa yang dijual di luar sana. Percaya atau tidak, sebenarnya banyak kurma diluar sana telah diawet gula. Dulu penulis sendiri pun tak percaya, tapi bila belajar pasal kurma dengan supplier kurma dari Negara Timur Tengah, barulah penulis tahu. 

Kadang-kadang mereka awet gula sebab nak jadikan bentuk kurma tu cantik ala-ala licin dan lebih tahan lama. Sebab tu, lepas dah tahu hal ini, sebaiknya kita bertukar makan kurma ajwa Asli Madinah sahaja. Carilah kurma Ajwa madinah yang ditanam di negara Arab iaitu di Madinah. Keberkatannya sangat baik sekali. 

Sekarang pula sudah banyak negara yang tanam kurma ajwa seperti cina, pakistan, tunisia, iran dan sebagainya. Jadi, taknak tertipu beli kurma yang dikatakan kurma asli ajwa madinah tetapi rupanya bukan, rupanya ditanam di negara lain pula.

Untuk elakkan masalah sebegini, pilih Kurma Ajwa Asli Madinah yang betul-betul trusted dan dipercayai ramai seperti Kurma Ajwa Rihura. Rihura adalah perniagaan dari kaum Bumiputera Muslim yang mempunyai Certified Original Kurma Ajwa dimana ia adalah Asli dari Madinah. Kan senang bila betul-betul ori ni, tak was-was lagi!. Alhamdulillah, nak amalkan tiap hari pun rasa seronok.



Kelebihan Kurma Ajwa Asli Madinah dari Rihura | Kurma Ajwa Madinah Original


Terdapat banyak khasiat dan kelebihan Kurma Ajwa Madinah untuk kita jadikan amalan pemakanan buat anak-anak dan juga seisi keluarga. Tubuh badan kita sangat memerlukan khasiat buah yang sangat tinggi dan kaya dengan antioksidan ini. Ia sebenarnya boleh cover khasiat buah dan sayur yang kita ambil sedikit jer sehari tu. Jadi, bila makan buah kurma Ajwa Rihura ni, alhamdulillah dapatlah khasiat untuk tubuh badan tu dengan lebih baik lagi.



Khasiat Kurma Ajwa Madinah Original Dari Rihura


  • Meningkatkan tenaga tubuh badan sepanjang hari (sama ada bekerja atau duduk rumah), tubuh akan lebih cergas dan mudah untuk lakukan urusan setiap hari.
  • Sesuai untuk ibu hamil, ibu mengandung, ibu menyusu, anak-anak kecil, golongan tua serta seisi keluarga.
  • Sesuai juga untuk suami isteri yang ikhtiar hamil kerana kurma ajwa dapat meningkatkan kualiti sperma kaum lelaki.
  • Dapat meningkatkan pengeluaran susu badan bagi ibu menyusu
  • Menguatkan rambut, tulang, kuku, gigi dan melebatkan rambut anak
  • Meransang pertumbuhan minda dan otak anak
  • Anak lebih cergas, cerdas dan bijak
  • Menghalang racun dalam tubuh badan
  • Membantu untuk rawatan ikhtiar bagi sakit santau, sihir, penyakit misteri dan terkena buatan orang
  • Melancarkan sistem pembuangan dan pencernaan
  • Dapat menguatkan antibodi / Memenuhi nutrisi yang tubuh perlukan
  • Meningkatkan stamina bagi kaum ibu bersalin, memudahkan proses bersalin, menguatkan urat rahim
  • Mengawal makan bagi mereka yang ingin diet dan kawal makan
  • Sesuai untuk pesakit yang kurang selesa makan, dapat alas perut dan dapat tingkatkan selera makan dewasa dan anak-anak kecil
  • Mengatasi masalah sembelit dalam kalangan anak-anak dan dewasa


Nak Rihura bantu lebih lanjut tentang pemakanan anak yang lebih sihat sepanjang kehidupan? Dengan pemakanan sunnah, segala masalah dapat diselesaikan dengan Izin Allah SWT. Namun tak semua anak mudah makan makanan sihat dan sunnah, ada jer yang tak nak. Itu tidak bermakna kita terpaksa tolak makanan sihat untuk mereka. Ibu, ibu, jangan buat kesilapan besar dalam menjaga anak-anak. 

Jom Rihura beri tips cara mudah untuk buat anak makan makanan Kurma Ajwa Asli Madinah atau buah yang digelar buah syurga ini, klik Wasap untuk Admin bantu.

Sabtu, 16 Februari 2019

Tempat Makan Di Terengganu Rugi Tak Datang

6:54 PTG 0
Tempat Makan Di Terengganu Rugi Tak Datang


Terengganu..

Sebut sahaja tentang negeri Terengganu kita pasti akan terfikir akan penyu.selain dari itu makanan paling terkenal di negeri Terengganu adalah keropok lekor.jika anda dating ke Terengganu kalau tidak merasa keropok lekor Terengganu sia sia percutian anda.Sebut pasal makanan dan keropok lekor,di Terengganu juga terdapat beberapa tempat kedai makan yang menarik dan sedap.Mari kita lihat antara 6 tempat kedai makan yang terbaik di Terengganu.



1.  Nasi Dagang Kak Pah. No.30, Pantai Batu Buruk.


Untuk sarapan pagi,tempat yang paling disyorkan adalah di sini Nasi Dagang Kak Pah.Nasi Dagang Kak Pah yang terletak di Pantai Batu Buruk ini memang mempunyai jenis makanan yang sangat menyelerakan.Sambutan di kedai ini sangat amat memberangsangkan .Jika anda beratur Panjang pun tidak sia sia.Konsep kedai ini adalah duduk di meja mana pun harus membuat pesanan air di kedai tersebut tapi,makanan boleh buat pesanan di kedai lain.kerana tempat duduk agak terhad.Selain Nasi Dagangnya,terdapat juga nasi lemak dan sebagainya.


Related image


2.  Firdausy Seafood Pantai Teluk Ketapang

Firdausy Seafood adalah antara warung yang terdekat dengan pekan Kuala Terengganu.Disini terkenal dengan makanan makanan seafood yang sangat segar.Antara yang menjadi perhatian dan pilihan para pelanggan yang singgah di warung ini adalah sotong dan udang celup tepung.Kesegaran terasa seperti baru diambil terus dari laut.bagi para penggemar makanan seafood atau celup tepung,harus singgah di warung ini.




3. Warung Atap Nipah

Warung Atap Nipah juga terdapat di sekitar Kuala Terengganu, terdapat pelbagai pilihan makanan terutamanya untuk sarapan.Sangat banyak pilihan disini seperti nasi lemak,nasi dagang,nasi kuning,keropok lekor pun stim pun ada,dan paling menarik sekali adalah Churros.Jarang terdapat di kedai kedai lain.



Related image

Related image

4.  Restoran Mat Bijai, Jalan Sultan Sulaiman





Jika anda buat carian di Google tempat carian makan di Terengganu,tempat ini akan keluar dahulu dalam senarai carian.Antara kelebihan di kedai ini adalah makanan dihidangkan dengan cara seperti kaum minang.Jika anda inginkan lauk pauk masakan melayu asli terutama dari Terengganu,dataglah ke Restoran Mat Bijai yang terletak di Jalan Sultan Sulaiman.



5. Restoran Singgang Budu

Bagi anda yang mencari tempat makan tengah hari di Kuala Terengganu yang menyediakan juadah makanan setempat,datanglah ke restoran Singgang Budu.Menu utama disini adalah singgang iaitu satu jenis menu yang jarang dapat dijumpai di negeri lain.Masak singgang disini juga terdapat pelbagai jenis singgang seperti ikan singgang,daging singgang,sotong singgang & terdapat juga lauk pauk yang lain yang tidak kurang menariknya.





6. Nasi Kukus Sempoi Alias 2

Makan makanan yang terdapat di Nasi Kukus Sempoi Alias 2 adalah sesuai untuk waktu tengahari & panas berserta dengan minuman utama di kedai ini adalah The Ping Buih Aiskrim memang satu kombinasi yang cukup menarik untuk anda cuba.Jarang terdapat di mana mana kedai makan di sekitar Kuala Terengganu ini.

Related image


7.   Dapo Pata Kontena

Lokasi yang terletak betul betul di tepi pantai menjadikan destinasi utama pada yang berkunjung di Terengganu.Terletak di Pantai Tok Jembal hanya 5 minit dari Lapangan Terbang Kuala Terengganu menjadikan tempat ini tempat paling manjadi daya tarikan yang sangat kuat dan menarik.Menu makan disini juga bercampur campur dari makanan santai, makanan melayu bahkan makanan dari barat.jika anda tiba di Terenganu melaui kapal terbang terutamanya,mahupun kenderaan darat.anda haru cuba sendiri untuk merasai menu menu yang terdapat di Dapo Pata Kontena.


Image result for dapo pata kontena



Kesimpulanya, terdapat lebih banyak lagi tempat tempat makan yang menarik di Terengganu yang boleh anda lawati dan yang pasti tidak akan menghampakan diri anda.Dan pati anda akan kembali melawat Negeri Terengganu kembali.





Rujukan 


Sabtu, 5 Jun 2021

PATI KURMA SESUAI UNTUK MAKANAN BUBUR ANAK

11:50 PTG 0
PATI KURMA SESUAI UNTUK MAKANAN BUBUR ANAK


Ramai ibu-ibu pasti tahu khasiat kurma untuk dijadikan makanan anak, ibu boleh campurkan pati kurma ke dalam bubur anak dikisar bersama bahan-bahan bubur yang lain seperti sayur-sayuran, ayam dan lain-lain lagi.  Bubur anak juga penting kerana adanya zat dan khasiat seperti fiber, vitamin, mineral dan lain-lain. 

Pati kurma akan memudahkan ibu-ibu untuk menyediakan bubur atau makanan anak. Sudah pasti khasiat kurma ini dapat mengatasi masalah sembelit anak-anak, dapat meningkatkan tumbesaran anak, menguatkan tulang, rambut, gigi dan kuku anak. Namun menarik lagi, ia dapat menjadi brain booster bagi anak, pendek kata, minda lebih cergas, mudah mengingat dan menghafal.

   
          

Biarpun anak masih kecil, tapi dengan mengamalkan makanan kurma secara asas, atau mencampurkannya ke dalam makanan anak, anak akan merasa khasiat dan zat kurma tersebut. Dan pati kurma juga merupakan makanan mudah untuk digunakan dalam makanan anak kerana kurma mempunyai tekstur lembut, pekat lembut, cair setelah dijadikan pati kurma. 


Selalunya ibu-ibu pasti cenderung menghasilkan makanan bubur anak dengan menggunakan sayur-sayuran seperti berikut:

Ubi kentang
Karot
Brokoli
Labu
Bayam 
Sawi 
Kacang Peas
Daun Sup
Isi ayam
Isi ikan

dan banyak lagi. 


Sedar atau tak, dengan menggunakan isi kurma Ajwa juga, ia mempunyai zat sama seperti sayur-sayuran. Sebenarnya ia lebih daripada itu. Ia boleh digunakan untuk menggantikan sayur-sayuran kerana bukan sahaja penuh serat, tetapi juga sarat dengan kalsium. Tetapi awas, bukanlah untuk semua kurma kerana jika salah pilih kurma, kemungkinan kurma yang anda pilih tu telah diawet oleh gula! 

Ya, sebenarnya, ramai tak tahu kurma yang murah-murah atau lain tu, kebanyakannya diawet gula. Tetapi, hanya 1 jenis kurma di dunia ini yang amat sukar diawet dan tak diawet gula iaitu kurma Ajwa asli daripada Madinah. Penting untuk gunakan kurma ajwa yang asli ditanam di Madinah. Sebab sekarang ni banyak kurma ajwa ditanam di Tunisia, Iran, China, Indonesia tetapi claim cakap ditanam dekat Madinah. So korang pilihlah betul-betul kurma Ajwa yang trusted, certified original Madinah!


Nak tahu kurma Ajwa yang betul-betul original Madinah? Kurma Ajwa trusted, menjadi pilihan ramai , segar dan stok baharu dan paling penting adalah certified original adalah Kurma Ajwa Original Madinah daripada Rihura. Kurma Ajwa Rihura ni memang konsepnya Kurma Ajwa Premium Mampu Milik.  Dengan kualiti premium dan export, ia dipilih antara buah terbaik dan segar. Itulah maksud kualiti premium dan eksport tu. Ibu hamil, ibu menyusu dan ibu yang nak buat makanan anak menggunakan kurma, pasti akan pilih kurma Ajwa yang original, segar dan kualiti terbaik daripada ladang Madinah kan? Alhamdulillah.



Cara Buat Pati Kurma Untuk Makanan Bubur Anak


Korang boleh pilih kurma Ajwa Madinah Rihura ini untuk dijadikan pati kurma. Caranya mudah, ambil beberapa biji kurma ajwa ini, tak kisahlah berapa biji pun, mengikut kuantiti atau jumlah pati yang anda nak buat. Kalau nak cuba sikit dulu, boleh try buat dalam 10 biji isi kurma. Basuh, buang bijinya dahulu.



Kemudian, masukkan sedikit air dalam pengisar dan blend bersama isi kurma tu. Lepastu, agak-agak ia pekat ala-ala cair, sesuai dijadikan sebagai pati, korang boleh stop blend. Boleh terus disimpan dalam peti sejuk dan digunakan untuk campur dalam susu, dijadikan susu kurma ajwa ataupun boleh juga ambil 1-3 sudu untuk dicampur dalam makanan bubur anak.  Mudahnya cara buat pati kurma ajwa untuk makanan anak ni!




Inilah dia rupa pati kurma yang sangat fresh, sedap dari dapur siap dah. Oh ya, untuk buat pati kurma ajwa ni, korang boleh jer blend dan simpan peti sejuk. Satu lagi, kalau korang nak masak atas api pun boleh isinya, itu untuk ketahanan juga kalau korang suka simpan di luar suhu sejuk. Cuma kalau fresh terus masuk peti sejuk tu rasa dia lagi macam semulajadilah.

Okey lepas siap, anytime korang nak buat bubur anak, korang masukkan jer isi pati kurma ajwa tu ke dalam bubur dan masak sekali bubur tu. Bawah ni adalah gambar bubur karot campur kurma ajwa rihura dan campur labu. Memang berselera sungguh anak makan! Ini pun ibu dia berkongsi cerita, so rina letakkan gambar ini kat sini so korang boleh dapat idea untuk masak bubur makanan anak dengan mencampurkan kurma ajwa yang sedap ni. Alhamdulillah :)

                                          Gambar bubur labu lobak ajwa


PATI AJWA JUGA BOLEH GUNA UNTUK BUAT SUSU KURMA AJWA


MasyaAllah sedapnya bila dapat minum susu kurma, tapi dapat minum susu kurma Ajwa adalah luar biasa! Lebih segar, lebih sedap dan bertenaga. Sambil-sambil buat makanan bubur kurma ajwa anak, korang pun boleh guna kurma Ajwa Madinah Rihura ini untuk buat susu kurma freshh direct dari kurma ajwa segar. Nikmatnyaaaa Ya Allah.




ROTI TELUR KURMA AJWA


Korang juga boleh guna pati kurma ajwa tadi untuk buat roti telur kurma ajwa, sumpah memang sedap. rasa telur digabungkan dengan sedap kurma ajwa rihura ni pergh memang marveles. Mana tahu 2022 ni ada kafe atau kedai-kedai yang dah start buat menu Roti telur kurma ajwa, tapi awas, kurma ajwa rihura ni memang rasa sedap tak muak macam kurma lain , tak terlalu manis okey!




Boleh guna pati kurma atau guna isi kurma untuk buat roti ni. Nanti rina share resepi Roti telur kurma ajwa ni juga. Kalau tengok gambar pun mesti korang faham juga dah terus boleh buat ni.

Menarik sangat kan? oh ya, kalau berminat nak tengok apa resepi dari ajwa yang korang boleh buat lagi, atau tips nak masak guna kurma ajwa, buat makanan anak dan sebagainya korang juga boleh join group FB Peminat Kurma Ajwa Madinah.

Yang penting, jangan tertipu dengan kurma ajwa yang bukan original di luar sana. Korang boleh cari Kurma Ajwa Rihura sebab yang ni memang direct dari Madinah. Alhamdulillah ia juga ada certificate original juga dari Saudi Arabia. 

Dengar cerita, Rihura selalu buat promosi dan happy hour, harga dia memang mampu milik sangat Alhamdulillah. Untuk maklumat lanjut, korang boleh klik details di bawah.


Wasap Rihura

Facebook Rihura

Instagram Rihura

Beli di Shopee