RINA ZUL: Hasil carian untuk ttc
Menunjukkan catatan yang diisih mengikut tarikh pertanyaan ttc. Isih mengikut kaitan Tunjukkan semua catatan
Menunjukkan catatan yang diisih mengikut tarikh pertanyaan ttc. Isih mengikut kaitan Tunjukkan semua catatan

Jumaat, 14 Mei 2021

Kisah TTC: Ku Minta Suami Kahwin Lagi

8:11 PTG 2
Kisah TTC:  Ku Minta Suami Kahwin Lagi

Dalam kehidupan yang ceria dan bahagia bersama suami tercinta, aku selalu rasa sedih sebab tak ada anak macam kawan-kawan lain. Setiap kali kawan hamil, dengar cerita dapat beby dan sebagainya, alhamdulillah memang rasa happy sangat untuk kawan-kawan yang lain. Tapi hanya ttcian yang tahu rasa hiba tu macam mana bila fikir.. kenapa aku masih belum ada anak.


Selalunya bila orang berkahwin ni, lepas 6 bulan jer mesti mengandung. tapi ada juga yang lepas setahun baru ada nak, selepas 2 atau 3 tahun pun baru ada anak. Tapi, aku dah masuk 4 tahun masih belum ada rezeki anak. Namun aku tahu ini semua Rezeki dari Allah SWT.


Kadang-kadang, ada kawan yang merungut dan meluahkan dimana dia belum bersedia nak ada anak kedua ketiga dan sebagainya. sebab anak pertama masih kecil dan menyusu lagi. Tiba-tiba dapat anak kedua pula. Dia merungut. Bagi aku yang masih belum ada anak ni, rasanya itu rezeki yang patut dia syukuri. Bukan merungut. Tapi kita tak tahu masalah orang lain, so nak cakap lebih-lebih pun tak boleh juga.


Kadang-kadang hati ni macam tisu, mana taknya, pergi mana-mana jer, ada mulut cakap dan bercerita, A mengandung 3 bulan. B mengandung lah, C dah bertambah anak, D baru kawen tuptup dah muntah-muntah dan mual... so cuba korang bayangkan, dalam masa 3 hari jer, orang cerita macam tu dekat aku, apa perasaan kita dengar? benda tu dimasuk-masuk dalam kepala ni.

Of course kita rasa syukur. Dalam masa yang sama kita nak positif kan diri sentiasa tetapi akan jadi hati tisu bila balik rumah. lahai! memikirkan macam mana aku ni nak dapat anak. Susahnya Allah nak bagi rezeki anak ni pada aku, sebab dosa-dosa lalu akukah? Astagfirullahaladzim. Suami marah bila aku cakap macam tu. Sampai jadi macam histeria menangis-menangis isteri dia ni stress berfikir.


Masa tu sungguh-sungguh sedih, berjurai-jurai air mata tak kira apa, stress sangat. Suami selalu bagi kata positif dan cakap pasal ini semua rezeki. Dan aku percaya pada rezeki Allah SWT cuma bila hati terlampau sedih, meroyan dan rasa macam stresss sangat-sangat, aku jadi makin redha dan ku pasrah. 


Aku take time sekejap sampai stop menangis, lepas beberapa minit, ku pergi dekat suami dan cakap, " I Rasa u Kena kawen lain lah". Lepas tu suami tanya, "Apa dia?" Ku ulang lagi, "I rasa u kawen lain lah, cari orang lain jerlah". Dia jawab:


"U jangan macam ni, kita dah bahagia. Tak ada anak pun kita bahagia. Tapi sebab u suka tengok life orang lain, jeles dengan life orang lain, ini yang boleh buat hidup u musnah, kebahagiaan kita boleh musnah kalau kita terlalu overthinking. Sedangkan kita sangat-sangat bahagia sekarang ni". Kata suami kepadaku.


Ya Allah, apa yang aku buat ni, Memang betul apa yang dia cakap. Kenapa aku ni tak bersyukur, Rezeki bahagia bersama suami, rezeki ada keluarga yang sangat supportive, baik hati dan semuanya faham. Allahuakhbar. Astagfirullahaladzim. 

Bila jadi terlalu stress dan dah cool down, ku fikir balik. Allahu, Allah. Betapa Allah ni sayangkan diri aku, sebab Dia tahu yang terbaik kat aku, Aku tak layak untuk tentukan apa yang aku nak, tapi sebaliknya Allah sebaik-baik perancang. Sebab ini bukan masa yang sesuai untuk aku, ada hikmahnya. Alhamdulillah ya Allah Kau sedarkan aku atas apa yang aku tertanya-tanya.


Suami cakap dia dari dulu sampai sekarang tak kisah pasal bab anak, kalau ada rezeki tu ada lah rezeki kita. Dia kawen dengan aku sebab sayang sebab cinta. Bukan sebab nak anak semata-mata. Dia syukur sangat sebab dapat isteri yang betul-betul memahami dan menerimanya seadanya. 


Sebab bagi dia, kalau belum ada anak ni, bukan masalah isteri, tapi masalah suami juga. Dan sehingga hari ini, rawatan ikhtiar zuriat untuk suami pun tak selesai lagi sebab covid, so hospital pun apointment lewat dan sebagainya.


Jelas dekat sini, sama2 perlu ikhtiar dan yang paling penting, suami sangat memahami. Walaupun ku cakap pasal kahwin lagi, lagi dia kata sampai mati pun takkan nak orang lain. Allah maha merancang, Allah Ya Bari'.


Apapun, aku berserah pada Allah SWT. 


Mulai hari ini, aku dah tak nak fikir dah bab ni semua. Aku nak go thru life ini dengan sabar dan enjoy for every moment yang aku hadapi. Aku bersyukur ada seorang suami yang sangat-sangat Allah beri untuk melengkapi dan menjaga diriku. Sesungguhnya, Allah maha baik sebab kurniakan aku kebahagiaan dunia akhirat yang aku inginkan. Amin ya Rabbal Alamin.


Selasa, 11 Mei 2021

Nak TTC Balik? Tiba-Tiba Suami Cakap Sesuatu ...

1:03 PG 0
Nak TTC Balik? Tiba-Tiba Suami Cakap Sesuatu ...


Harini sayu sangat. sunyi sepi, terharu, sedih macam-macam perasaan ada sebab suami telah bagitau sesuatu dekat sis Rina. Untuk pengetahuan, mula dari bulan puasa sampai lepas raya dan sehinggalah sekarang kami tak mula usaha TTC (ikhtiar hamil) lagi. Maybe sebab dua dua busy giler dan tunggu betul-betul keduanya tenang.




Maklumlah suami dah jadi salah seorang frontliner, jadi saja bagi rehat cukup-cukup dulu disamping isteri nak stabilkan hormon, nak cantikkan waktu subur dulu dan paling penting nak detoks tubuh dulu. Sama-sama faham bab ini sebab kitorang ada bincang dulu, bagi semua selesai barulah ikhtiar semula.


Selepas raya dan nak masuknya bulan Jun 2021 semalam, suami ada bagitau kerja dia alhamdulillah dah stabil. Katanya nak belanja susu Efferty sebab dia tahu rina memang suka gila minum susu tu sebab diperbuat dari kurma , madu dan makanan sunnah juga. Ayat dia cakap tu berbunyi macam ini, "Lepas ni, susu u nak minum, vitamin, folic asid, apa-apa produk untuk ttc semua biar i yang belikan." huuuuu. sebagai seorang wanita bekerjaya ada duit poket sendiri, 1st time sis raya sebak sangat. 


Tetiba air mata mengalir. Eh kau dah kenapa ni rina. Ya sebab sebelum ni barang-barang personal macam tu rina akan beli sendiri. Tapi duit nafkah suami bagi tiap bulan juga. adakala rina beli barang-barang guna duit rina, adakala guna duit dia beli tu. Tapi rupanya kalau laki bagi duit dan laki tolong belikan terus barang yang kita nak..rupanya perasaan tu macam lain macam rupanya. Tak sangka pula air mata mengalir kahkah. 


Sebenarnya tak jatuh lagi air mata, tapi lepas dia sambung ayat ni baru jatuh.. "Barang-barang yang u nak, untuk ikthiar semua ni i belikan lepas ini, mungkin dengan hasil titik peluh i , ada keberkatannya dan Allah nampak usaha i pula." haaa. nampak usaha dia tu. hihi. Sebelum-sebelum ni husband pun ada pergi check up di hospital, agaknya dia ingat itu aje kot usaha patut dia buat. Haa banyak lagi tau sebenarnya kalau laki nak cuba ikhtiar juga. selain dari mengurangkan rokok.


Tapi kali ni ikhtiar mr.husband ini adalah nak beli kan apa-apa jer barang isteri nak. Haa bolehlah amik kesempatan kikiki. Jadi, i Is suka sangat berangan apa nak beli kat watson atau farmasi sebelum tidur hahaha. Apa-apapun this entry cuma nak share story TTC journey dan kisah peribadi saja. 


Thanks for reading! :)

Rabu, 28 Oktober 2020

17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

5:01 PTG 0
17 Makanan Tingkatkan Kesuburan Wanita | Amalkan Dari Sekarang

Ramai yang tertanya-tanya apakah makanan yang dapat membantu tingkatkan kesuburan wanita ataupun orang kata makanan mudah hamil. Makanan tingkatkan kesuburan wanita akan membantu wanita yang ingin ber'ttc' atau try to conceive ni untuk lebihkan hormon subur atau dapatkan waktu subur yang lebih kualiti.


Sebenarnya ada banyak cara untuk tingkatkan kesuburan para wanita, tapi pemakanan adalah yang paling penting dan berkesan. Sebab pemakanan atau minuman yang tepat membantu stabilkan hormon dan mempengaruhi dalaman seseorang. Sama juga dengan lelaki atau para suami, makanan juga merupakan faktor atau cara tingkatkan kesuburan lelaki.


Walaupun tidaklah 100% dapat membuatkan wanita hamil, tetapi ia sangat-sangat membantu wanita menjadi lebih subur dan mudah hamil. Jom lihat antara makanan yang dapat tingkatkan kesuburan wanita yang harus anda tahu.


Apa kata lepas ni, kita cuba amalkan makanan yang tingkatkan kesuburan wanita ni. Rina pun dalam proses nak TTC so nak jadikan amalan pemakanan ini sebagai makanan tingkatkan kesuburan diri juga Insyallah. Jadi, bolehlah cari geng dengan korang kalau-kalau korang ada nak cuba juga pemakanan ni eheeee.

Ok, jom lihat 17 makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh kita cuba.


1.  Buah Tin

makanan subur


Buah tin dikenali sebagai figs atau buah ara ini sebenarnya dapat meningkatkan kesuburan wanita. Ia juga dikatakan makanan sunnah. Tahukah anda, sebenarnya buah tin ini telah diamalkan juga pada zaman yunani kuno dan terbukti secara ilmiah dapat meningkat kesuburan tubuh badan wanita kerana ia mempunyai zat besi yang cukup tinggi.

Rasanya agak sedap, tidak terlalu manis. Memang best! Rina baru je mula amalkan makan buah tin ni. 


2.  Sayuran Bewarna Hijau

makanan kesuburan wanita


Warna sayur mempengaruhi khasiatnya? Ya benar, memang betul Sayuran hijau secara semulajadinya dapat meningkatkan fungsi libido para wanita. Hal ini kerana kandungan sayuran bewarna hijau mengandungi zat atau nutrisi folat dan vitamin B yang tinggi.

Vitamin B ini dapat meningkatkan ovulasi bagi para wanita. Antara sayuran bewarna hijau yang boleh anda amalkan adalah sayur brokoli, bayam, sawi, arugula, romaine dan banyak lagi. Kalau boleh, hari-hari makan sayur hijau ok?


3.  Madu

makanan wanita subur


Tahukah anda, madu dapat meningkatkan waktu subur wanita dan juga dapat meningkatkan jumlah produksi sperm bagi kaum lelaki? Betul! Madu dapat meningkatkan kesuburan bagi suami dan isteri. Sebaik-baiknya, amalkanlah madu yang benar-benar asli kerana ia mengandungi antioksidan yang tinggi.


4.  Tiram

makanan kesuburan wanita


Percaya atau tidak, tiram yang merupakan makanan seafood ini sangat penting untuk kesuburan seorang wanita. Ia mengandungi zat besi tinggi yang akan berfungsi bagi menyihatkan ovulasi dan menjadikan produksi sel telur semakin stabil. Selain daripada tiram, anda juga boleh amalkan makanan seperti kacang dan biji-bijian.


5.  Ikan Salmon

makanan untuk subur


Walaupun harganya mahal, ikan salmon sangat-sangat berkhasiat dimana ia bukan sahaja baik untuk tubuh badan yang ingin diet dan bina badan, tetapi juga sangat diperlukan untuk wanita yang ingin tingkatkan kesuburan tubuh. Ini kerana, salmon kaya dengan asam lemak omega-3 yang membantu aliran darah lancar sehingga ke organ reproduksi.


6.  Ubi

makanan kesuburan wanita


Jadikan makanan harian anda lengkap dengan pelbagai serat dan karbohidrat. Antara makanan yang boleh anda jadikan rutin juga adalah ubi. Ia mempunyai nutrisi dan zat perangsang ovulasi untuk membantu meningkatkan kesuburan wanita.


7.  Buah Berri



Bukan sahaja wajah akan lebih awet muda dan cantik, tetapi dalaman pun akan terlindung dan terjaga. Buah berri apa sahaja jenis buah berri sangat tinggi antioksidan dimana anda boleh amalkannya selalu. Ia juga dapat meningkatkan libido dalam kalangan wanita atau isteri.


8.  Akar Maca

makanan kesuburan wanita


Dengar namanya sangat pelik kan, tapi bagaimana pula dengan rupanya? Akar maca ini semestinya berakar! Ia adalah tumbuhan yang tumbuh di tengah Peru dataran Tinggi Gunung Andes. Selalunya digunakan untuk buat ubat. Cara nak amalkannya mungkin boleh dijadikan sebagai air rebusan. Seeloknya kita tanya pada yang pakar.


9.  Bawang Merah Dan Bawang Putih

makanan kesuburan wanita


Tips mudah ini adalah banyakkan bawang putih dan bawang merah dalam masakan anda. Bawang merah dan bawang putih merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita harus anda tahu. Bukan sahaja wanita, ia juga merupakan makanan subur untuk orang lelaki.


10.  Produk Tenusu

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Produk tenusu seperti susu, keju, telur dan lain-lain lagi merupakan makanan tingkatkan kesuburan wanita yang boleh anda makan. Produk tenusu mengandungi vitamin D yang banyak menyebabkan hormon seks yang diperlukan oleh tubuh sepanjang ovulasi akan mudah dihasilkan.


11.  Biji Bunga Matahari

makanan untuk kesuburan

Kuaci diperbuah dari biji bunga matahari. Biji bunga matahari sangat baik untuk diamalkan bagi wanita yang ingin tingkatkan kesuburan. Ia mengandungi vitamin E yang tinggi yang dapat membantu meningkatkan kualiti sperm supaya sperm dapat hidup lebih lama. Maka, lpeluang untukdisenyawakan dengan ovum akan menjadi lebih tinggi.


12. Vitamin C

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Vitamin C bukan hanya untuk anak-anak membesar atau kuatkan antibodi sahaja, sebenarnya ia juga dapat meningkatkan kesuburan tubuh badan. Anda boleh makan vitamin C sahaja ataupun boleh mendapatkan vitamin c dari setiap pemakanan anda seperti sayur dan buah-buahan.

Antara makanan tinggi vitamin C adalah seperti sayur brokoli, kentang, tomato, cili merah dan banyak lagi. Terdapat banyak sayur dan buah yang tinggi vitamin C.


13. Halia Dan Lengkuas

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Perasan tak, dua dua ini kategorinya hampir sama jenis. Ia berfungsi sebagai agent yang merangsang ereksi, mencegah ejakulasi diri dan melancarkan proses aliran darah. Kalau nak lancarkan darah, memang sesuai sangat makan makanan berlauk yang ada halia dan lengkuas ni. Di samping tu, dapat tingkatkan kesuburan wanita juga.


14. Buah Limau Dan Limau Nipis

makanan tingkatkan kesuburan wanita

Seminggu sekali, wajiblah minum air limau. Pertama, ia dapat membuang segala toksid dan kotoran, kedua ia dapat menyihatkan jantung dan saluran pernafasan kita. Ketiga, sebab ia kaya dengan vitamin C juga penuh antioksidan untuk menjadikan tubuh lebih subur sebagai seorang wanita.


15.  Asid Folic

makanan tingkatkan kesuburan


Asid folik membantu lelaki menghasilkan sperm yang berkualiti sebenarnya, tidak hairanlah kalau lelaki pun makan asid folik. Tetapi selalunya wanita yang makan asid folik, ia sebenarnya dapat menyokong sel-sel tubuh badan anda menjadikan proses reproduktif berjalan dengan baik.


16.  Kacang Almond

makanan tingkatkan kesuburan wanita


Macam tak percaya je kan, sebenarnya kacang Almond pun sesuai sangat diamalkan untuk wanita dan laki-laki yang nak tubuh lebih subur.  Ia kaya dengan Vitamin E yang sangat diperlukan dalam tubuh wanita untuk menghasilkan telur yang lebih matang.


17.  Kurma Ajwa Madinah


wanita subur


Khasiat kurma Ajwa adalah menyuburkan tubuh suami isteri kerana mengandungi antioksidan kedua yang tertinggi antara semua buah. Selain dapat meningkatkan kesuburan isteri adalah ia juga dapat menjadikan tubuh lebih bertenaga sepanjang hari, metabolisme yang terkawal serta mencegah gangguan yang terdapat dalam tubuh badan kita. 


Percaya atau tidak, kadang-kadang gangguan, sihir atau jin atau apa-apa yang mengganggu tubuh badan kita ni pun merupakan penyebab kenapa kesuburan kita terganggu. Sebab ada orang pergi cek di hospital tapi tak ada apa-apa masalah, malah dia subur. Cuma kerap mimpi pelik (diganggu) dan lain-lain. 


Tapi kalau tak rasa diri diganggu, boleh amalkan kurma Ajwa Madinah untuk elakkan diri dari racun dan sihir sepanjang hari. Ada hadis sahih yang mengatakan:


مَنْ تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سُمٌّ، وَلَا سِحْرٌ

Maksudnya : “Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma Ajwah pada waktu pagi, tidak akan memberi mudarat sebarang racun mahupun sihir kepadanya pada hari tersebut.” [HR al-Bukhari (5445) dan Muslim (2047)]


Ikhtiar Suburkan Tubuh Badan Dengan Ajwa Asli Madinah


makanan tingkatkan kesuburan


Yang terbaik adalah kurma asli daripada Madinah. Sebab sekarang kurma ajwa ada yang ditanam di iran, Yaman, Tunisia dan lain-lain. Tapi carilah kurma ajwa dari Madinah kerana ia ada keberkahan Nabi SAW dan nabi sendiri pun makan kurma yang ditanam di Madinah. 


Selain makanan tingkatkan kesuburan wanita, kurma ajwa madinah juga dapat menguatkan janin dan melancarkan darah serta memproduksi sel-sel darah merah. Jadi kalau hormon kita tak elok, banyak hilang darah sebab period berlebihan atau haid tak stabil, sangat-sangat bagus untuk amalkan Ajwa Madinah ni.


Kurma Ajwa Madinah Yang Dipercayai Asli


Alhamdulillah tak perlu was-was lagi dah sebab Ajwa asli daripada Madinah sudah ditemui. Dulu kalau kita beli, seller pun tak cakap kurma ajwa ni dari mana, ditanam di mana.. Tapi sekarang kalau nak dapatkan kurma ajwa madinah, beli kurma ajwa dari Rihura. Sebab Rihura membekalkan kurma Ajwa asli Madinah dari pembekal berpengalaman sejak tahun 90 an lagi. Dan kualiti kurma ajwa Rihura adalah kualiti Eksport (antarabangsa) dan mereka ada sijil certified of origin (Kurma Ajwa Asli Madinah).


Harganya juga sangat berpatutan.  Kalau kurma Ajwa lain lagi mahal ni. Alhamdulillah syukur sangat bila ramai dalam kalangan kita yang dipertemukan dengan kurma Ajwa Rihura. Asli dari Tanah Madinah, semua merasa~.



makanan tingkatkan kesuburan


makanan tingkatkan kesuburan

suami isteri subur

Untuk dapatkan Kurma Ajwa atau Tips berkaitan kesuburan, boleh follow page RIHURA.

Atau Klik WASAP di SINI.


Selasa, 10 Disember 2019

Kisah Sis Rina: BERURUT DENGAN IBU NISA

3:49 PTG 7
Kisah Sis Rina: BERURUT DENGAN IBU NISA
Assalamualaikum wbt. semua. Alhamdulillah, dah lama rina nak tulis entry ini. Untuk berkongsi kepada ramai kawan-kawan di luar sana yang TTC (Try to conceive) atau mencuba untuk hamil. 

Semua orang ada kisah masing-masing, ada masalah masing-masing, macam-macam di benak fikiran kita semua, itu memang tak dinafikan sama sekali. Ada orang kahwin 10 tahun belum ada anak, 5 tahun pun belum, 2 dan 3 tahun pun belum ada anak. 

Sedih adalah perasaan pertama yang kita rasa kerana sebagai manusia, kita pun tak lepas dari rasa teringin nak jadi seorang ibu dan ada anak. Allah. Allah. Allah. Sayu hati bila bercakap pasal anak dan melibatkan ramai orang.

Adik beradik, mak ayah kita, mak mertua, ipar duai dan lain-lain. Mereka sama sekali tak pertikai pun kenapa rina belum ada rezeki zuriat. Tapi biasalah mulut orang luar yang lain pula kadang-kadang pedas. Itu bukan persoalannya. 

Untuk pengetahuan korang, Rina berkahwin pada bulan 5 tahun 2017. Sekarang dah nak masuk 2020. Kiranya usia perkahwinan sudah nak hampir 3 tahun. Eleh, baru 3 tahun dah risau sangat. Aduhai korang. Sebenarnya, macam-macam yang rina alami sebelum kahwin dan selepas kahwin ni.

Kalau korang tak ada apa-apa penyakit, korang tak perlu risau. Yang mana ada penyakit tu pun, kenalah ikhtiar dan yakin pada Allah SWT. Alkisahnya Rina sebelum berkahwin lagi selalu mengalami pendarahan berlebihan iaitu haid yang berlebihan juga dipanggil istihadah. 



Masalah Misteri, Pendarahan Berpanjangan, Mimpi

Setiap kali period, ia akan melebihi 15 hari. Kadang-kadang sampai sebulan tu, hanya seminggu sahaja tak berdarah. Walaupun ustazah kata lepas 15 hari tu, boleh solat macam biasa. Tapi, tetap rasa tak selesa la kan. 

Oh ya, bagi rina, ini adalah ujian. Rina pernah datang haid atau darah 3 bulan berturut-turut  tanpa henti.  itu dah ke doktor itu ini, semua kata masalah hormon.  Sejak tu, rina betul-betul buat kajian, apa makanan untuk pulihkan sepenuhnya masalah hormon.  Kajian rina bukanlah hanya melihat produk wanita di pasaran tau, tapi rina kaji dari herba dan buah-buahan. Untuk pengetahuan korang, mak rina ni suka sangat makan ulam, tok pula suka cari herba ulam semua tu.  Duduk kampung, insyallah kalau teringin nak ulam apa ke, nasi ulam ke apa ke, nak mandi herba lepas bersalin semua tu, mesti semua tanya tok.  

Jadi, Rina dapati perkara yang mungkin membantu stabilkan hormon rina yang amat bermasalah ni adalah delima, ginseng, kacip fatimah, manjakani.  Dari situ Rina minta tolong seseorang yang rina jumpa untuk bantu rina.  Hasilnya adalah satu pati atau minuman yang ada kandungan tersebut.  Alhamdulillah sejak rina amalkan jus aimra'a yang penuh khasiat delima, kurma, madu, ginseng, kacip fatimah, manjakani ni, sebulan selepas itu haid datang secara normal. Alhamdulillah sangat-sangat. 

Memang rina tak sangka. Asbab minuman yang kita usahakan, Allah bantu selesaikan masalah rina. Sebab tu ramai tertanya, macam mana rina boleh jual atau jadi owner jus Aimra'a pula. Sebab rina nak bantu orang yang hadapi masalah macam rina. Alhamdulillah dalam ramai-ramai orang minum jus Aimra'a untuk hormon stabil sebab tak datang period, yang mereka ada period berlebihan turut beri feedback, period dah stabil datang tepat masa, tak de darah lebih-lebih dah. KKM LULUS. Lab Test, RnD semua ada. Jadi tak perlu risau.

UPDATED: Cuma sekarang ni Rina tak dapat keluarkan produk ni lagi sebab kilang dah tak ambil untuk buat lagi sejak Covid 19 berleluasa.
 

Image result for jus aimra



Kejadian Aneh

Okey, selepas selesai masalah hormon tu, kiranya dah hampir setahun kahwin tau. Tiba-tiba satu hari tu, tarikh nak dekat-dekat period, Rina mimpi bayi kejar rina. Bayi pun bukan macam bayi dalam mimpi tu, ia amat menakutkan. Allah. Bangun-bangun tengok pukul 3, perut tak sedap sangat. Pergi toilet, tengok berdarah banyak, ketul-ketul semua keluar. Takpala, sebab tarikh dekat period, rina anggap period la tu baru keluar.

Kemudian, bulan seterusnya, tarikh terlebih dari tarikh period, Kiranya patut period tapi belum datang lagi.  Malam tu, Rina termimpi lagi. Mimpi bayi kejar rina. Kali ini bayi tu jenis ketawa menakutkan, Suara garau tapi itu bayi. Dia bayi kecil tapi kejar orang kuat sambil merangkak. Allahuakbar. Terbangun dari tidur rina tengok pukul 3 pagi juga. Perut sakit sangat. Pergi toilet, tengok berdarah keluar. Ya Allah, rina rasa period la baru datang. Nak datang period pun kenapa nk kena mimpi bayi .Allahu.

Dan bulan seterusnya, kejadian itu berulang lagi. Mimpi itu berulang juga. Memang dah baca dan ruqyah diri sendiri semua, tapi benda tak baik macam ni terjadi. Selalunya kalau bab mimpi baby ini, orang kata saka atau benda2 mistik. Wallahualam.

Akhirnya, suami dan rina decide pergi Ruqyah dekat Ustaz Malek Salleh. Femes kat youtube sebab ada video dia. Selepas selesai ruqyah, kami beli minyak bidara, dan garam mandian tu. Setiap hari sapu minyak bidara Baba Jabbar tu. Tak panas pun, sedap pakai. Ustaz juga bantu bacakan ayat-ayat, di kelapa yang dia suruh bawa. Kemudian balik rumah, kami bakar kelapa tu dan minum air nya. Kiranya buat air kelapa bakar lah. Itu bukan sekali tu je minum.

Ada juga berubat dengan sepupu sebelah mak mertua ni, dia ni perawat Islam juga. Katanya benda tu selalu makan bila time nak menjadi janin. Allahuakhbar. Tak tau nak percaya atau macam mana. Tapi rina ni jenis apapun nak pikir positif, tak nak taksub dan takut sangat. Cukuplah berhati2, dekatkan diri dengan Allah, jangan tinggal Al-Quran dan Zikrullah.

Sejak tu Alhamdulillah tak ada lagi mimpi pelik-pelik. Kami juga jadikan air bidara sebagai pendinding rumah (Spray di setiap tepi dinding dalam rumah). Begitulah hingga ke hari ini. Kami pun hidup normal selama hampir setahun selepas semua kejadian ini.


Pindah Rumah, Renovate Rumah, Kejadian Tak Diingini Berlaku

Disebabkan nak renovate rumah sepenuhnya, jadi kami sekeluarga berpindah selama dua bulan. Duduk rumah lain dlu. Selepas siap rumah direnovate, kami pindah semula ke rumah ini. 

Ketika berpindah tu, rina saja lah check upt sebab period dah lewat dekat 2 bulan. tak datang pulak haih. Rasa rimas. Awatlah ni. Tapi lagi sedih bila upt negatif. Tahla, memang susah nak jumpa double tu. 

Jadi rina anggap tu masalah hormon datang balik la kot. Walaupun encik suami tak bagi angkat barang berat. memang la tak angkat. Cuma nak percepatkan kerja, ada la kerja-kerja rina buat . Kiranya memang tak duduk saja. Kita ni yang berkemas bagai nak rak, tak henti-henti. Mop lantai, kemas rumah, angkat barang semua lah. Duduk rumah tinggi ni payah sikit, nk angkat barang dari tempat parking naik ke tunggu lift lagi. Dari lift nak ke rumah lagi. Macam tulah situasinya.

Jadi, bila dah masuk rumah balik .. duduk sana. Tinggal nak kemas-kemas barang je lagi. Pada malam tu, rasa tak sedap perut sangat. Perut sakit sangat-sangat tiba-tiba. Rasa macam ada benda melambung-lambung dalam perut. Masa tu rina terbayang macam cyst, ketumbuhan, fibroid lah dan macam-macam dalam perut. Terbayang-bayang kat mata. Apalah yang melambung atau macam tercabut dari dalam perut tu.

Ya Allah, esoknya bangun pagi rasa tak sedap badan. Rasa macam basah sangat dah kat bawah ni. Tengok-tengok pendarahan banyak. Bila basuh, terjatuh satu ketul. Allah. Time tu menangis sepuas-puasnya sebab takut, terkejut. Sepanjang rina hadapi masalah period yang panjang dulu, tak pernah rina tengok ketulan yang macam ni. Diselaputi lapisan putih sedikit macam tu.

Terus suami bawa pi klinik swasta. Sebab kerajaan memang lambat. Kalau kecemasan pun memang lambat (berdasarkan pengalaman lalu). Jadi doktor cakap, tu janin. Kalau itu period pun, mungkin lapisan rahim yang terlekat pada ketulan darah tu. Doktor scan perut, macam biasalah kena sapu gel semua tu dan baring. Bila scan je perut, ada benda dalam rahim tu lagi. Tak keluar habis tapi tinggal sikit je tu. Tak perlu dia keluarkan. Nanti benda tu keluar sendiri.


Image result for keguguran

Sebenarnya ni kali ketiga rina scan, dulu time masalah period yang panjang tu selalu je g klinik scan rahim sebab risau fibroid apa semua tu, tapi doktor banyak yang cakap, Rahim clean, bersih dan cantik sangat, tak ada aapa masalah. Kali ini ja memang tengok kat cctv scan tu ada benda. Kena kuarkan.

So balik tu, memang bermulalah kehidupan pantang sekejap selama 2 minggu. Oh ya, time ni rina minum air kurma (buat sendiri dan beli kat Food Pantang KL). Makanan lauk-lauk makan yang pantang kejap. Dan dalam 3 hari rina pakai bengkung untuk lancarkan darah. Memang betullah, terkeluar darah berlebihan sikit tu.


Kejutan Sangat

Tapi apa-apapun rina memang terkejut, sebab taktahu aku ni boleh mengandung. Allah. Suami pun kata sebenarnya ada hikmah walaupun keguguran kecil tu. Sebab kita tahu kita boleh berusaha. Allah pun nak kita usaha lebih lagi. 

Memang. Rina pun hapy juga. Sekurang-kurangnya sejak kejadian tu, suami kata dia nak stop rokok. dia ni heavy smokey gila-gila. Dan sekarang daripada sekotak habis 2-3 hari, akhirnya sekarang seminggu 2-3 batang je dia isap. Kurangkan dulu, lama-lama insyallah abeslah sangap rokok tu.huhu. Cuma tulah, vape pulak dah. Sekarang ni dok fikir nak bagi hilang rasa vape. Tapi dalam diam2 rina beli cuka epal, malam je suruh dia kumur air putih rina campurkan 1 sudu cuka epal. Tu untuk hilangkan rasa nak rokok dan vape. Dia ingat tu nak bagi mulut tak bau rokok n vape. huhu.



RINA MAKAN BUAH SYURGA. 

Ya, rina baru faham kenapa Allah tarik Jus Aimra rina minum dulu tu. Kenapa Allah takdirkan kilang tak boleh nak produce jus tu lagi, mereka nak buat jual sendiri , tak nak buatkan untuk kami lagi. Bila ada kawan sarankan makan Ajwa, Rina makan.. Allahuakhbar sekali lagi rina rasa syukur, kenaapa selama ni aku tak back to sunnah untuk amal ajwah. 

Terang-terang dalam hadis dah ada cakap Kurma Ajwa dapat hindari sihir dan racun bilamana kita amal 7 biji setiap pagi. Dan rina beli dan makan kurma tu hari-hari. Dari situ rina belajar pasal buah kurma Ajwa ni. Tapi pada waktu tu, seller ni jujur cakap kat rina itu kurma ajwa ditanam di Tunisia, tapi ustaz suruh rina amal kurma ajwa di tanam di Madinah.

Sejak tu Rina sedar betapa susah juga nak dapatkan kurma ajwa madinah betul-betul original. Dalam beberapa bulan rina cari dan cuba-cuba banyak kurma ajwa , dan pastinya menjadi yang original asli terbaik dan sedap dari Madinah. Alhamdulillah Allah beri rezeki untuk temui Kurma Ajwa yang memang tak muak, sedap, tak terlalu manis, rupanya itulah dia ciri-ciri kurma Ajwa Madinah yang original dan terbaik.



Dalam tafsir Ibnu Kathir beliau mengatakan:


يقول تعالى آمرًا عبيده ، فيما يؤمّلون من خير الدنيا والآخرة ، بالاستعانة بالصبر والصلاة

"Allah subhanahu wata'ala memerintahkan hamba-hamba Nya untuk meraih kebaikan di dunia dan akhirat yang mereka harapkan, dengan cara menjadikan kesabaran dan solat sebagai penolong."

Yakin yakin dan yakin, Tapi tetap sedih bila upt negatif kan. Yakin yakin yakin, tetapi tetap sedih bila belum ada rezeki zuriatkan. Stoplah semua tu. Sekarang ni, rahsia dia adalah: REDHA.

Lepas makan kurma Ajwa Asli Madinah Rihura ini, rasa sangat-sangat bersyukur sebab masalah pendarahan tiada lagi. Rina rasa berbanding jus herba, Kurma Ajwa Rihura Original dari Madinah ini adalah asbab sebenar sebab ia memnag sesuai untuk Ikhtiar hamil, ibu hamil dan anak-anak. Sebab doktor pernah kata , kalau nak mengandung kena darah banyak. Secara tak sedar, rupanya khasiat ajwa adalah menghasilkan sel darah merah tubuh badan kita.

Sampai sekarang rina Amal Kurma Ajwa Asli Madinah Rihura ini

Selain itu, rina ikhtiar untuk berurut juga. sebab nak tengok juga peranakan ni sebenarnya ok kah!




Mula Berurut Dengan Ibu Nisa


Rina pernah pergi urut dengan orang lain, tapi dia betulkan peranakan. Katanya peranakan dulu jatuh. Punyalah sakit makcik tu urut tapi orang lain boleh tahan. Adoi. Mungkin sebab tu first time urut. lagipun dia kata badan rina ni banyak angin. Yeke . hihi. 

Bagi menyelesaikan masalah semua ini, rina nekad nak pergi berurut dengan Ibu Nisa pula. Itupun sebab rina banyak baca dalam website orang lain berkaitan pengalaman urut dengan ibu Nisa. Cara urut tak sakit dan sebagainya.

Mula-mula tu susah juga nak dapatkan contact nombor ibu nisa. tapi rina terjumpa di komen-komen netizen di blog lain, so dapatlah nak pergi urut.

Time tu macam takut juga sebab betul ke nombor ibu nisa ni. Takutlah orang tipu ke apa kan. Rina cari wasap tak jumpa. Rupanya ibu nisa memang tak guna wasap. Jadi guna mesej biasa sahaja. Mesej dan buat apointment untuk berurut akhirnya.

Ibu nisa minta bawa telur dan beras untuk buat sedekah, Bayarannya pula RM150 untuk 3 hari. Kena urut 3 hari berturut-turut. Kiranya 1 hari RM50 la. Terfikir pula telur dan beras tu untuk apa kan. Lepas tahu dia nak buat sedekah, kami beli beras 10kg dan telur 1 papan. Dia kata banyak sangat tu, jadi yang lebihnya dia minta halalkan untuk dia guna. 


Image result for telur dan beras

Setibanya di rumah ibu nisa, rasa tenang dan seronok pula bersembang dengan dia. Wajahnya seperti berusia 40 tahun lebih, loratnya dalam jawa macam tu, tapi paling rasa tenang sebab dia memang memahami.


Ketika Tengah Berurut Dengan Ibu Nisa

Ibu Nisa tanya dah berapa tahun kawen, rina cakap hampir nak masuk 3 tahun dah. Bila dia urut-urut perut, rina tanya dia,. Agak-agak rina ni ada penyakit lain tak? macam ketumbuhan, fibroid, cyst atau apa-apa tak? sebabnya perut kadang-kadang tak selesa. Sebelah kiri tu asyik bergerak, melambung dan macam-macam lagi tak tahu la.

Dia gelak je. Katanya "kau tak ada apa2 masalah pun. Tak lama lagi adalah ni. Moga Allah bagi zuriat 1,2,3,4,5,6,7 kat kau. Aamiin." Yakin dia cakap. Ya Allah, selama ni diri sendiri tak yakin, tapi ibu nisa yakin sangat rina boleh mengandung. Allahu. Tersentap pula. Rasa berdosa, kenapa kita tak yakin dan macam menidakkan kuasa Allah. Allah. Taubat. 

Ibu nisa kata ada 3 masalah: Pertama, angin dalam perut ni. Kedua: Peranakan rendah. Ketiga: Telur tidak matang. Oh barulah ku tahu. Selama ni tak pernah terbayang telur apa semua tu. Dan tak ambil peduli pun. Aduhai sebab itu ilmu tu penting walaupun kita bukan doktor. Semua kita pun ada semua perut dan sistem peranakan semua tu. 

Untuk itu, ibu nisa bagi jamu yang mak dia (keturunan) dia sendiri buat jamu tu, mereka ni keturunan keluarga pandai urut, macam bidan la gitu. Rina yakin bila urut dengan ibu nisa ni sebab memang betul, orang singapore, hongkong pun datang mengurut dengan dia. Ada yang semata-mata datang sini untuk mengurut dengannya. Tu semua rezeki dia la macam mana orang boleh kenal dia tu. Semua dari mulut ke mulut juga. 

Sepanjang 3 hari rina pergi rumah dia pun, ada india datang beli jamu. nampak la, ramainya orang guna khidmat ibu nisa. 

Kebanyakan mereka yang urut dengan ibu nisa, alhamdulillah berjaya hamil. Bagi rina, dia adalah asbab dan usaha untuk kita ikhtiar. Kalau ada rezeki, alhamdulillah. Kalau belum ada juga, rina redha. 


Pantang Larang Dan Permintaan Ibu Nisa

Disebabkan peranakan terlalu rendah, ibu nisa dah naikkan dan betulkan. Untuk masalah angin dan telur tidak matang tu, kena makan jamu ibu nisa yang diberi tu sampai abes. Kiranya dalam 2 minggu gitu. 

Selama makan jamu, ibu nisa minta berpantang dari minum air sejuk dan ais untuk suami dan isteri. Nak kena ceramah gak kat suami ni sebab dia pantang kalau ada air sejuk dan ais. Alhamdulillah dia dengar cakap sebab ibu nisa sendiri pun dah pesan kat dia. 

Kemudian, para isteri jangan makan durian, kelapa, nenas atau benda-benda yang tajam ni. Haritu mak mertua masak gulai lemak pucuk ubi. Adui, serba salah rina dan konfius pula santan boleh makan ke tak. Sebab diperbuat dari kelapa. Ibu nisa kata boleh makan tapi sikit je, tak yah la sampai hirup kuah masak lemak tu satu mangkuk hehuhu. Maklumlah rina ni kaki makan. Mertua masak apa semua makan je.

Lagi satu, untuk pengetahuan korang, bermula dari hari pertama urut, ibu nisa buat permintaan suruh suami isteri bersama pada malam tu. dan juga hari kedua serta ketiga urut tu, kena bersama juga suami isteri pada malamnya. Bersama tu bukan duduk tengok tv sama2 tau. Kena buat projek anak. hehehe. nakalnya taip. Adoi.

Dan pemilihan hari urut tu pula haruslah ada hari jumaat. Sama ada korang nak pergi urut khamis, jumaat dan sabtu atau jumaat, sabtu dan ahad tu., terpulanglah.

Hari terakhir tu, terasa sedihnya nak tinggalkan ibu nisa. sebab bila sembang rasa seronok pula. dia kata muka rina macam anak dia. ala-ala mami penang gitu,hehe. memangla sebab orang penang. hihi.

Oh ya, ibu nisa ada cakap jangan langsung angkat barang berat-berat. Baju basuh nak sidai pun, suruh suami angkat.


Sebelum Pulang Dari Berurut

Hari terakhir urut tu, ibu nisa kata... nanti selepas datang period untuk bulan seterusnya, datang jumpa ibu sebab ibu nak urut 1 kali lagi. Lepas je abes period bulan seterusnya, mandi wajib, jangan bersama dulu. Terus pergi urut 1 kali. Baru bersama.

Tapi kata ibu nisa lagi, "Harap-harap kau ni tak datang lah period bulan depan". Aamiin. Maksudnya terus mengandunglah bulan depan tu. Waktu tu rina aminkan je. Sebagai pempuan yang suka fikir macam-macamni, rina fikir. 

1. Tak mustahil. boleh kot mengandung. Kalau ibu nisa yakin dan boleh kata, tak lama lagi rina akan mengandung, kenapa diri sendiri tak yakin? Allahu. Kena percaya dan yakin pada Allah sebab kita dah ikhtiar.


ATAU 


2. Macam biasa je, nanti datanglah tu darah period. Jangan main-main, dia sahaja nak bagi kita berharap. tup tup nanti keluarlah tu peyed.

Dua perkara tu yang rina fikir. Tapi rina berdoa agar no.1 tu dimakbulkan. Dalam pada masa yang sama juga, rina dah tukar cara berdoa. Cara berdoa yang lebih redha dan rendah diri seperti kawan-kawan share. Insyallah, ada rezeki nanti rina kongsikan.


Selepas Berurut Dengan Ibu Nisa

Selepas Berurut Dengan Ibu Nisa,. Sebulan telah berlalu.. Seperti yang dikatakan, rina kena pi urut dengan ibu nisa selepas datang period bulan ni dan habis period tu. Tapi sekarang rina belum pergi urut lagi..

Sebab... Tunggu period datang . Kalau datang pergi urut,. Kalau tak datang, doa-doakanllah ada isi iaitu zuriat yang soleh dan solehah. AAMIIN. Nak berharap lebih takut kan. Jadi kena berdoa yang lebih.


Cara Hubungi Ibu Nisa

Ramai orang tanya kat internet ni macam mana nak dapatkan nombor fon ibu nisa. Rina sendiri pun susah nak jumpa tu pun nasib baik terjumpa kat komen orang.  Rina pun dah minta izin juga kat ibu nisa untuk berkongsi nombor telefon ibu nisa kepada mereka yang memerlukan. 

Semoga yang mencari nombor fon ibu nisa, dipermudahkan segala urusan. Di sini Rina sertakan no fon beliau. Doakan Rina dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah sempurna tubuh badan dan akal fikiran ya. AAMIIN. Semoga ikhtiar urut ini juga menjadi asbab untuk kita dikurniakan rezeki zuriat yang soleh dan solehah. Amin ya Rabbal Alamin.


No Fon Ibu Nisa:  019-3086467