Umur Sesuai Untuk Wanita Mula Makan Jamu

Jika ditanya apakah perlu wanita makan jamu. Ya, perlu. Tetapi bilakah masa yang sesuai untuk wanita makan jamu? Seperti yang anda tahu, jamu adalah herba semulajadi yang mempunyai khasiat terhadap dalaman dan luaran wanita.

Jika difikirkan secara logik, kalau ada masalah berkaitan tubuh badan sahaja kita makan jamu kan? Tetapi jangkaan tu sebenarnya meleset sama sekali. Ingat! Jamu ini bukanlah ubat! Tidak sama sekali. Sebenarnya, ia adalah umpama makanan tambahan atau supplemen yang mempunyai tujuan tertentu (Mengikut Peraturan Akta Makanan 1985). 

Sekiranya terdapat produk jamu yang dikategorikan sebagai ubat atau mempunyai fungsi 'MERAWAT', maka ia harus diiktiraf dan mendapat kelulusan dari Farmasi dahulu untuk dijadikan kategori ubat berdaftar.

Oleh itu, ketahuilah anda bahawa jamu tidak boleh digunakan untuk tujuan rawatan. Ia adalah untuk mengurangkan atau mengatasi sesetengah masalah anda. Sebagai contoh, jamu digunakan untuk meningkatkan tenaga luar dan dalaman wanita ataupun untuk besarkan payudara ke, stabilkan hormon dan lain-lain lagi.

Disebabkan ia bukan ubat, dan juga bukan makanan yang boleh diambil suka-suka, sudah pasti ada waktu atau umur yang sesuai yang membolehkan anda makan jamu. Sebenarnya, jamu boleh dimakan seawal umur 13 tahun ataupun selepas anda sudah datang bulan. Tetapi, tidak disarankan makan terlalu awal.

Gambar rina umur 20 tahun. Permulaan setelah mengambil jamu.

Ia sangat sesuai diambil apabila anda sudah berumur 18 tahun dan ke atas kerana pada masa tersebut hormon dalam tubuh badan makin giat proses. Mungkin itulah masa untuk tumbesaran tubuh badan dalaman dan luaran anda. Waktu tu la, jerawat banyak tumbuh, muka lebih berminyak, payudara nak membesar dan lain-lain lagi.

Jadi, fungsi jamu ketika itu adalah untuk menyihatkan tubuh badan dan mencantikkan tubuh badan. Ia juga adalah untuk memudahkan hormon anda melakukan kerjanya. Sebab tu, orang yang ambil jamu bermula umur 18 tahun ini, susah nak dapat jerawat (macam sis rina hehehe, 4 tahun berturut-turut aku tunggu jerawat, tak naik jugak dulu). 

Tapi dulu sis on off makan jamu, tak makan tiap bulan k. Cuma setahun tu beberapa bulan. Maklumlah time tu nak mencuba-cuba je.

Okey, walaupun boleh diamalkan seawal umur 18 tahun, tetapi ada wanita yang lebih selesa mengamalkannya selepas berkahwin. Tiada masalah sebenarnya. Ikut keselesaan tubuh badan anda. Tapi percayalah, jika diamalkan awal, anda akan jadi seorang yang energi dan sangat aktif sentiasa. 

Hasil carian imej untuk bahan jamu

Kalau berhenti makan jamu, adakah antibodi akan jadi rendah? Terpulang kepada tubuh badan masing-masing. Sebenarnya, tiada kena mengena pun. Ia sekadar berikan anda tenaga dan mencantikkan bentuk tubuh badan. Yang penting, kenalah cari jamu yang betul-betul sesuai dengan apa yang anda mahukan. 

Sekarang ada macam-macam produk, pastikan ia sesuai dengan tubuh anda ya. Untuk kesihatan yang lebih baik, apa kata anda cuba minum Jus yang penuh khasiat makanan sunnah seperti madu, kurma, habbatussauda, delima dan lain-lain. Nak makan buah fresh pun boleh. 

Tapi zaman sekarang ni macam tak sempat je nak gi kedai dan pasar beli buah delima kan! Sebab tu sis dah standby Pati jamu Jus Aimra'a setiap hari untuk tenaga harian dan kecantikan tubuh badan. Emmm jangan main-main, ia kaya dengan khasiat herba pueraria mirifica yang berfungsi merangsang tumbesaran payudara dan punggung. Patutla suami puji dari dulu lagi sejak amalkan Pati jamu (Jus Aimra'a) ni. 


Nak Tahu Tentang Jus Aimra'a, Klik WASAP


Jom baca juga:


Catat Komen

1 Ulasan

ray berkata…
i've never really tried one my whole life.