Memaparkan catatan dengan label Kurma Ajwa Asli Madinah. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Kurma Ajwa Asli Madinah. Papar semua catatan

7 Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Dan Orang Tua

5:03 PTG 1

Tabiat buang air besar setiap individu boleh dikatakan tidak sama caranya. Sebahagian orang membuang air besar sehingga 3 kali sehari. Ada juga yang membuang air besar sekali dalam 3 atau 4 hari sekali.


Tahukah anda, sembelit berlaku apabila pergerakan usus agak lambat daripada keadaan normalnya dan menyebabkan kesukaran untuk membuang air besar. Bermaksud, sembelit menyukarkan proses pembuangan!


Baiklah, ini antara 7 cara atasi sembelit bagi dewasa dan orang tua. Jom lihat satu per satu, mungkin akan membantu anda atau sesiapa yang anda kenal mengatasi sembelit!




1. Banyakkan Bersenam


Bagi anda yang mengalami sembelit, cara untuk atasi sembelit adalah anda harus kerap bersenam dan meregangkan badan anda. Sekiranya anda telah duduk lebih daripada 2 jam, maka bangun dan berjalanlah sebentar. Pergerakan fizikal akan dapat meningkatkan peredaran darah, baik untuk pencernaan dan merangsang pergerakan pada usus kita.


2. Banyakkan Pengambilan Makanan Probiotik


Makanan yang mengandungi bakteria baik (probiotik) seperti yogurt dapat merangsang pencernaan yang terganggu. Jadi, dengan memakan makanan yang kaya dengan probiotik juga mampu untuk atasi sembelit yang sering terjadi kepada anda.


3. Sentiasa Mengambil Makanan Berherba Dan Berempah


Sentiasa memasukkan herba dan rempah dalam masakan seperti halia, kunyit, ketumbar dan jintan juga dapat atasi sembelit. Ramuan ini biasanya dapat memudahkan pencernaan dan membuang toksin yang terkumpul di dalam organ badan seperti limpa, hati, perut dan sebagainya.


Cara atasi sembelit ini agak mudah bagi mereka yang suka makan masakan laut berempah atau yang tidak cerewet memilih makanan.



4. Sentiasa Melakukan Senaman Cangkung


Ramai yang tak tahu bahawa senaman cangkung akan memberi tekanan pada perut dan usus. Pada masa yang sama, ia akan mempercepatkan dan memudahkan kita membuang air besar. Jadi, dengan melakukan senaman ini, cara atasi sembelit dan menyihatkan bahagian perut kita memang menjadi.


5. Elakkan Pengambilan Minuman Manis Dan Kopi


Kopi biasanya mengandungi kafein. Jadi, tubuh kita akan terdedah kepada dehidrasi dengan meminum banyak kopi. Perkara yang sama juga berlaku sekiranya anda kerap minum minuman yang manis.


Oleh itu, untuk atasi sembelit, pastikan anda tidak kerap minum air manis dan juga kopi. Okey? Tukarkan kepada minuman yang lebih berkhasiat seperti susu dan air suam je.


6. Amalkan Meminum Minyak Zaitun


Amalan meminum minyak zaitun pada waktu pagi, biasanya akan memudahkan kita untuk membuang air besar. Sekiranya di klinik atau farmasi, kita akan diberi parafin cair yang merupakan sejenis minyak sintetik supaya najis mudah untuk keluar.


7. Jangan Tahan Berak


Sekiranya anda ingin membuang air besar, pastikan anda segera ke tandas. Untuk pengetahuan anda, tahan berak tidak baik untuk kesihatan usus kita. Sebabkan itu juga, kemungkinan anda akan mengalami penyakit lain sama juga seperti kalau anda tahan kencing selalu.


Namun begitu, beberapa cara di atas boleh dilakukan untuk atasi sembelit bagi dewasa dan orang tua. Namun, sekiranya masalah sembelit itu berlanjutan, segerakanlah berjumpa dengan doktor. Rawatan khusus akan diberikan untuk mengatasi masalah sembelit tersebut.


Cegah Sembelit Dengan Buah Kurma Ajwa Asli Madinah



Ajwa Asli Madinah adalah buah kurma Ajwa yang original ditanam di tanah Madinah. Ia mengandungi zat khasiat dan nutrisi yang sangat hebat terhadap tubuh badan. Salah satu fungsi buah kurma Ajwa Asli Madinah adalah mengatasi sembelit dan masalah pembuangan yang sukar.

Terdapat banyak faktor yang menyebabkan seseorang itu mengalami kesukaran membuang dan masalah pencernaan, namun penyelesaian yang terbaik tanpa risiko adalah mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang. 

Selain sayur-sayuran dan buah-buahan, kurma Ajwa adalah makanan yang penuh dengan serat menyebabkan tubuh badan bertenaga, melancarkan darah dan melancarkan metabolisme tubuh justeru dapat mencegah dan mengatasi masalah sembelit.

Ia adalah makanan kesihatan yang wajib dan perlu diambil oleh golongan dewasa dan berumur serta kanak-kanak. Barulah sihat dan sistem pencernaan pun lancar. Nak cuba?

Pastikan anda dapatkan kurma Ajwa yang benar-benar asli dan original dari Rihura sahaja.

Harga mampu milik, berpatutan, paling penting ia adalah Kurma Ajwa Asli ditanam Di Tanah Madinah!






Harga Ajwa Asli Madinah Dari Rihura

Terdapat 2 jenis Gred kurma Ajwa iaitu Gred 1 dan juga Gred VIP. Gred VIP adalah bersaiz lebih besar daripada gred 1. Isi lebih padat dan besar.



HARGA KURMA AJWA ASLI MADINAH GRED 1

100G RM 10
200G RM 20
300G RM 30
500G RM 50
1KG         RM 90

==================

HARGA KURMA AJWA ASLI MADINAH VIP PREMIUM

100g     Rm 15
200g    Rm 28
300g    Rm 40
500g    Rm 60
1kg       Rm110



Harga Kurma Ajwa Asli Madinah Yang Berpatutan Dan Mampu Milik

1:24 PTG 5
Assalamualaikum Wbt. Hai semua, Alhamdulillah sempat juga untuk sis update harga Kurma Ajwa Asli Madinah yang menjadi tanda tanya ramai orang ni. Mana tak nya, lepas je bulan puasa haritu sampai sekarang, ramai dah mula amalkan makan kurma ni. 

Asbab merasa sample kurma Ajwa Nabi ni, ramai dah jatuh cinta dengan kurma ni. Kalau nak tahu, Rihura adalah jenama bagi perniagaan yang menjual Kurma Ajwa Asli dari Madinah. Kalau brand lain atau yang tak ada brand, korang kena hati-hati beli. Takut itu kurma ajwa dari iran, yaman dan bukan Madinah yang original. Sebabnya sekarang ni terlalu banyak kurma palsu. Serius tak tipu.

Kurma palsu bermaksud dia claim dari madinah sedangkan pokok kurma tu ditanam di tempat lain dan tak sama pun ciri-ciri kurma tu macam Kurma Ajwa Asli Madinah. Korang boleh baca juga ciri-ciri Ajwa Madinah yang original

kurma ajwa madinah

Gambar di atas ini adalah kurma Ajwa Asli Madinah Original dari Rihura Herbs. Nampak tak garis-garis di bahagian kurma tu. Sangat unik dan hebat kan ciptaan Allah SWT. Kalau korang rasa, memang pasti takkan tolak. Ingat semua jenis kurma sama ke? Padahal Ajwa Madinah ni adalah antara kurma yang paling sedap di dunia. Ia juga digelar kurma Nabi atau Kurma Bangsawan. Kalau nak cerita kelebihannya, memang banyak sangat-sangat tak terkata.

Jom kita lihat sekali imbas kelebihan dan kebaikan atau manfaat Kurma Ajwa Asli Madinah:


KELEBIHAN KURMA AJWA ASLI MADINAH


harga kurma ajwa

  1. Kaya dengan zat besi - sangat sesuai dimakan, terutama bagi wanita sedang haid dan orang yang mengalami masalah anemia (kekurangan sel darah merah). 

  2. Baik

  3. Boleh dimakan pada bila-bila masa kerana ia tidak mengandungi kolesterol.

  4. Kaya khasiat: Protein (1.8 hingga dua peratus), serat (dua hingga empat peratus), glukosa (50 hingga 57 peratus), Vitamin A dan C, sodium dan potassium.

  5. Kandungan gulanya mudah diserap badan dan memberi tenaga segera apabila berbuka puasa. Berbuka dengan kurma membuatkan kita berasa cepat kenyang dan secara tidak langsung mengelakkan kita makan secara berlebihan.

  6. Kandungan potasium penting untuk sistem saraf yang merangsang daya ingatan, membangkit nafsu kelamin (aprodisiak) dan meningkatkan sistem pertahanan badan khususnya untuk mencegah barah buah dada dan rahim.

  7. Kurma diberikan kepada bayi boleh mengurangkan kesakitan dan kadar degupan jantung.

  8. Kurma juga boleh membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam as yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa as.

  9. Menambahkan susu badan

  10. Baik untuk kesihatan keluarkan racun dalam badan.

  11. Menambah penghasilan sel darah merah.

  12. Baik untuk kesihatan jantung.

  13. Menambahkan tenaga.

  14. Meningkatkan kesuburan.

  15. Baik untuk sistem pencernaan/penghadaman badan

  16. Mencegah penuaan, kecantikkan kulit dan awet muda.

  17. Memenuhi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh


Rasulullah SAW bersabda :


«مَنْ تَصَبَّحَ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعَ تَمَرَاتٍ عَجْوَةً، لَمْ يَضُرَّهُ فِي ذَلِكَ اليَوْمِ سُمٌّ وَلاَ سِحْرٌ»


Barangsiapa yang makan tujuh biji KURMA 'AJWA diwaktu pagi (sebelum sarapan dalam keadaan perut kosong), maka pada hari itu ia akan terhindar dari racun dan sihir."

(Hadis Sohih Riwayat Bukhari No.5445 dan Hadis Sohih Riwayat Muslim No.2047 dan yang lainnya)


HARGA KURMA AJWA ASLI MADINAH (RIHURA)

Saiz Ajwa VIP Premium adalah lebih besar berbanding saiz-saiz ajwa gred yang lain.
Harga kurma Ajwa Asli Madinah Gred VIP Premium adalah seperti berikut:

kurma ajwa rihura

harga kurma ajwa



harga kurma ajwa


PACKING KURMA AJWA ASLI MADINAH RIHURA

Sangat mudah dibawa ke mana sahaja dan senang disimpan. Sesuai juga dijadikan hadiah kepada kawan-kawan, saudara mara dan orang tersayang.  Selain khasiatnya yang sangat hebat, Ajwa Madinah ini juga sesuai untuk semua golongan dari kanak-kanak sehinggalah warga emas.



Jom dapatkan Kurma Ajwa Asli Madinah (Rihura) Sekarang. 

NAK LEBIH JIMAT, JOM GRAB PROMOSI DI BAWAH:


KLIK WASAP DI SINI



10 Makanan Diet Boleh Diamalkan Setiap Hari

12:06 PG 4
Tidak semua kalori makanan adalah sama. Makanan yang berbeza akan melalui jalan metabolik yang berbeza di dalam tubuh badan anda. Ia memberi kesan yang sangat berbeza untuk rasa lapar, kesan terhadap hormon dan jumlah kalori yang dibakar.

Sangat mudah untuk anda mengenalpasti makanan manakah yang paling sihat sekaligus merupakan makanan diet yang wajib dimakan hari-hari. Sebilangan besar makanan sudah pasti amat sihat dan enak namun makan dalam kuantiti yang berlebihan akan menyebabkan kesan sampingan.

Jom kami kongsikan 10 makanan diet wajib dimakan hari-hari untuk menjadikan anda lebih sihat dan kurus.


1. Keju Kotej

Keju cottage dengan gastritis: adakah mungkin atau tidak ...


Produk tenusu cenderung kaya dengan protein yang tinggi. Salah satu makanan diet yang terbaik adalah keju kotej. Kebanyakannya kaya dengan protein, karbohidrat dan sedikit lemak.


Memakan keju kotej adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan pengambilan protein yang tinggi. Ia juga sangat sedap dan dapat membuatkan anda berasa sangat kenyang. Tahukah anda, jumlah kalori yang terdapat dalam keju kotej agak rendah. 


Produk tenusu juga tinggi kalsium dapat membantu pembakaran lemak. Ia termasuk yogurt dan dadih. Jadi jika anda peminat keju atau susu, ia juga merupakan makanan diet wajib anda makan hari-hari.


2. Bijirin Penuh

Bijirin kaya antioksidan, kekal berat badan ideal | Sihat | Berita Harian

Walaupun bijirin sangat mengenyangkan, namun beberapa jenis lainnya pasti sesuai untuk diet
anda. Kebanyakan bijirin penuh dengan serat dan mengandungi sejumlah besar protein.
Antaranya termasuk oat, beras perang dan quinoa.

Oat sarat dengan beta-glukan, serat larut yang telah terbukti dapat meningkatkan rasa kenyang
dan meningkatkan kesihatan metabolik dalam badan. Namun perlu diingatkan bahawa bijirin
halus bukan pilihan yang sihat dan kadang-kadang makanan yang mempunyai bijirin pada
label adalah makanan ringan yang diproses yang berbahaya dan boleh menggemukkan.

Sekiranya anda menjalani diet rendah karbohidrat, anda perlu mengelakkan bijirin kerana
mereka tinggi karbohidrat. Namun, ia tetap merupakan salah satu makanan diet boleh anda
amalkan.

3. Buah Limau Gedang

Faedah dan sifat limau gedang - pemakanan dan diet 2020

Jenis buah yang patut diketengahkan adalah limau gedang. Kesannya terhadap kawalan berat
badan telah dikaji secara langsung oleh para ilmuan mengenai limau gedang ini. Dalam kajian
tempoh 12 minggu pada 91 orang individu gemuk, makan separuh limau gedang sebelum
makan menyebabkan penurunan berat badan sebanyak 3.5 paun (1.6 kg).

Oleh itu, makan separuh limau gedang kira-kira setengah jam sebelum makan makanan harian
dapat membantu anda merasa lebih kenyang dan mengurangkan kalori dalam badan.


4. Minyak Kelapa

Manfaat minyak kelapa dara


Tidak semua lemak membawa keburukan. Minyak kelapa tinggi asid lemaknya yang dipanggil
trigliserida rantai sederhana (MCT). Asid lemak ini terbukti dapat meningkatkan rasa kenyang
lebih baik daripada lemak lain dan meningkatkan jumlah kalori yang dibakar.

Kajian menunjukkan bahawa minyak kelapa dapat mengurangkan jumlah lemak pada bahagian
perut. Minyak kelapa juga mengandungi kalori, jadi menambahkannya di atas apa yang sudah
anda makan adalah idea yang tidak baik.

Ini bukan mengenai menambahkan minyak kelapa ke dalam diet anda tetapi untuk mengganti
beberapa lemak memasak anda yang lain dengan minyak kelapa. Walau bagaimanapun, kajian
menunjukkan bahawa minyak kelapa kurang mengenyangkan daripada minyak MCT.

5. Yogurt Lemak Penuh

Yoğurdun faydaları nelerdir? Yoğurt neye iyi geliyor? - Yaşam Son ...


Yogurt adalah makanan tenusu dan makanan diet boleh diamalkan hari-hari serta sangat baik
untuk tubuh anda. Jenis yogurt tertentu yang mengandungi bakteria probiotik yang dapat
meningkatkan fungsi usus anda.

Memiliki usus yang sihat dapat membantu melindungi daripada keradangan dan ketahanan
leptin, yang merupakan salah satu penyebab utama kegemukan hormon.

Pastikan memilih yogurt dengan budaya aktif dan hidup, kerana jenis yogurt lain hampir tidak
mengandungi probiotik. Juga, pertimbangkan untuk memilih yogurt lemak penuh. Yogurt rendah
lemak biasanya sarat dengan gula, jadi lebih baik untuk mengelakkannya.

6. Cuka Epal

Guna cuka epal semasa hamil | Dr Zubaidi Hj Ahmad Menulis


Cuka epal sangat popular dalam komuniti kesihatan semula jadi. Ia sering digunakan dengan
mencairkannya di dalam air dan meminumnya. Beberapa kajian menunjukkan bahawa cuka
epal amat berguna untuk menurunkan berat badan.

Mengambil cuka epal pada waktu yang sama dengan makanan berkarbohidrat tinggi dapat
meningkatkan perasaan kenyang dan membuat orang makan 200-275 kalori lebih sedikit
sepanjang hari.

Satu kajian yang dijalankan dalam tempoh 12 minggu terhadap individu gemuk juga
menunjukkan bahawa 15 atau 30 ml cuka sehari menyebabkan penurunan berat badan
sebanyak 2,6-3,7 paun atau 1,2-1,7 kilogram.



Cuka epal juga terbukti dapat mengurangkan lonjakan gula darah setelah makan, yang
mungkin mempunyai pelbagai kesan kesihatan yang bermanfaat dalam jangka masa panjang.


7. Kekacang

10 makanan yang membantu menaikkan Hb darah ketika hamil. ~ ANNUR ...

Kekacang boleh dikatakan sering bermanfaat untuk penurunan berat badan. Ia termasuklah
kacang hitam, almond dan sebagainya. Makanan diet boleh diamalkan setiap hari ini
cenderung tinggi protein dan serat. Ia merupakan dua nutrien terbukti dapat menyebabkan
rasa kekenyangan.

8. Tuna

Agar Si Kecil Sehat, Kenali Manfaat Ikan Tuna untuk Bayi Beserta ...


Tuna adalah makanan rendah kalori dan tinggi protein. Ia adalah ikan tanpa lemak, yang
bermaksud ikan tuna ini adalah rendah lemak. Tuna sangat popular di kalangan ahli bina badan
dan model. 

Tuna adalah merupakan salah satu kaedah yang baik untuk meningkatkan pengambilan dan
mengekalkan jumlah kalori di dalam badan. Sekiranya anda ingin menekankan pengambilan
protein, pastikan anda memilih ikan tuna dan bukannya minyak ikan tuna ya?


9. Sayuran



Sayuran kaya dengan serat dan cenderung membuat kita rasa sangat mengenyangkan.
Lebih-lebih lagi, jenis sayuran yang biasanya mengandungi jumlah protein yang mencukupi.
Proteinnya tidak setinggi makanan haiwan atau kekacang tetapi masih dikira amat baik untuk
badan.

Gabungan protein, serat dan ketumpatan tenaga yang rendah menjadikan sayur-sayuran
makanan yang sempurna untuk dimasukkan ke dalam makanan anda sekiranya anda perlu
menurunkan berat badan. Mereka juga sangat berkhasiat dan mengandungi bahan untuk
mencegah barah.

10. Kurma Ajwa Rihura



Sebut sahaja kurma, pasti semua orang mengenalinya. Dengan bentuknya yang pelbagai saiz
dan rasanya amat sedap dan manis. Namun adakah anda mengenali kurma ajwa?

Kurma ajwa adalah kurma yang terbaik di dunia. Ia juga merupakan buah yang
mengandungi pelbagai khasiat serta vitamin yang sangat tinggi. Pengambilan kurma ini dalam
kuantiti yang banyak dapat membuatkan badan kita cepat kenyang.

Tak perlu banyak sangat, cukup 3-4 biji kurma pun dah kenyang! Ia amat sesuai bagi anda
yang suka diet.




HARGA JUALAN KURMA AJWA ASLI MADINAH 

=================


100gm - RM 10

200gm - RM 20

300gm - RM 30

500gm - RM 50
1 kg - RM 85



Harga yang sangat berpatutan dan mampu milik.



Klik Wasap untuk sebarang pertanyaan/tempahan/pembelian:








Rujukan


1 - 10 Makanan Diet Untuk KURUS jika diambil dengan betul


2 - 50 Foods That Are Super Healthy


3 - The 20 Most Weight-Loss-Friendly Foods on The Planet

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

4:31 PG 2
Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Mereka ditanam di Kota Madinah. Malahan, dikatakan Kurma Ajwa ini merupakan kurma yang paling terkenal di seluruh dunia dalam kalangan muslimin muslimat.

Ciri-Ciri Kurma Ajwa


Kurma Ajwa berwarna coklat yang sangat gelap dan hampir hitam warna. Kurma Ajwa kaya dengan banyak nutrien. Tekstur kurma Ajwa ini agak lembut dan berair dan rasa manisnya tetap dikekalkan. 

Inilah beberapa sebab kenapa kurma Ajwa ini merupakan kurma nombor satu di seluruh dunia. Rasanya boleh dikatakan sebagai sederhana manis dan lembut. Selain itu bila kita mengunyahnya, terasa seperti satu tekstur yang sedang mencair didalam mulut kita.

Kurma Ajwa muda pula berwarna merah dan terdapat jaluran berwarna emas yang tiada pada kurma lain. Ukuran saiz kurma Ajwa pula tidaklah terlalu besar ataupun kecil. Bentuknya pula lebih kearah bentuk bulat.

Khasiat Kurma Ajwa


Rasanya yang sedap bukan sahaja salah satu manfaat yang anda dapati dari kurma Ajwa ini. Kurma Ajwa dibekalkan dengan nutrien dan juga boleh dianggap sebagai ‘powerpack nutrien’. Walaupun saiznya tidak besar namun ia mengandungi banyak nutrien dan vitamin yang bermanfaat. 

Kurma ini juga mengandungi protein, karbohidrat, serat pemakanan dan lemak yang sihat. Soal vitamin pula, kurma Ajwa diperkaya dengan vitamin A, B6, C, E dan K. Mereka juga mengandungi karotenoid yang merupakan sebahagian daripada keluarga vitamin A dan hebat untuk penglihatan. 

Antara kandungan vitamin lain yang terdapat dalam kurma Ajwa termasuk folat, niacin, thiamine dan riboflavin. Kurma ini juga mengandungi kalsium, kalium, magnesium, phosophorus, natrium, besi, zink, tembaga, mangan dan selenium. Sekarang kita ketahui kenapa pengembara padang pasir sering membekalkan kurma Ajwa ini dalam perjalanannya bukan?


Kelebihan Kurma Ajwa


Ia tidak mengejutkan bahawa dengan kandungan bahan berkhasiat, vitamin dan mineral, kurma Ajwa mempunyai banyak kelebihannya. Berikut adalah beberapa kelebihan yang terdapat dalam kurma Ajwa:

1 - Membantu Proses Pencernaan 


Bulan puasa ini memang mudah untuk kita terkena sembelit atau sukar untuk mencerna makanan. Ianya adalah disebabkan  oleh kekurangan air pada waktu siang hari dan waktu makan yang berubah. Amat digalakkan untuk mengamalkan memakan kurma Ajwa pada bulan puasa.

Terdapat pelbagai kandungan serat yang terdapat di dalamnya. Ianya juga didapati berkesan dalam melancarkan sistem pencernaan dan seterusnya membolehkan usus berfungsi dengan lebih baik.

2 - Meningkatkan Kesihatan Jantung


Selain menggalakkan kesihatan usus besar, kurma Ajwa juga baik untuk meningkatkan kesihatan jantung kita. Eloklah dimakan sekiranya kita seorang yang sangat sibuk dan tiada masa untuk bersenam atau menjaga kesihatan tubuh badan.

3 - Anti-radang 


Antioksida di dalam kurma Ajwa ini dapat membantu melindungi tubuh kita dari jangkitan, meningkatkan kesihatan jantung dan bersifat anti-kanser. Kurma Ajwa ini juga kaya dengan magnesium dan mineral.

Ia amat dikenali dengan kelebihannya dalam anti-radang. Kurma Ajwa mempunyai ciri-ciri anti-radang yang paling tinggi, sama dengan ubat-ubatan komersial seperti aspirin atau ibuprofen.

4 - Mengurangkan Tekanan Darah 


Magnesium telah digunakan untuk membantu menurunkan tekanan darah. Dan kita ketahui, kurma Ajwa amat diperkaya dengan mineral ini.

5 - Risiko Strok Dikurangkan  


Penyelidik mendapati risiko strok dikurangkan sebanyak 9% untuk setiap 100 miligram magnesium yang digunakan setiap hari.

6 - Kehamilan Yang Sihat 


Satu kajian menunjukkan bahawa memakan kurma Ajwa pada kehamilan dapat membantu proses kelahiran dan kurangnya risiko caesar

7 - Meningkatkan Kesihatan Otak 


Sesetengah kajian mendapati tahap vitamin B6 yang mencukupi dikaitkan dengan peningkatan prestasi otak dan skor ujian yang lebih baik.

8 - Kesihatan dan Kekuatan Tulang 


Jumlah mineral yang banyak dijumpai pada kurma Ajwa menjadikannya makanan super untuk memperkuat tulang dan melawan penyakit yang menyakitkan dan melemahkan seperti osteoporosis.

9 - Gangguan usus 


Kandungan nikotin semulajadi dalam kurma Ajwa dianggap amat baik untuk menyembuhkan pelbagai jenis gangguan usus.

10 - Anemia 


Kurma Ajwa mempunyai warna gelap apabila dikeringkan, kerana kandungan mineralnya yang tinggi. Walau bagaimanapun, tahap besi yang banyak menjadikannya makanan tambahan yang sempurna untuk orang yang mengalami anemia.


11 - Penambah Tenaga 


Kurma Ajwa tinggi gula yang semulajadi seperti glukosa, fruktosa, dan sukrosa. Oleh itu, ia adalah makanan ringan yang sempurna untuk menambahkan tenaga.

12 - Mengekalkan berat badan yang sihat 


Kurma harus dimasukkan sebagai sebahagian daripada diet yang sihat. Ianya terdiri daripada gula, protein dan banyak vitamin penting.

13 - Kesihatan Sistem Saraf 


Vitamin yang terdapat pada kurma Ajwa menjadikan ia satu rangsangan yang ideal untuk kesihatan dan fungsi sistem saraf. Selain itu, ianya juga dapat meningkatkan kelajuan dan kewaspadaan aktiviti otak.

14 - Sesuai untuk pesakit diabetes


Apa yang uniknya tentang kurma Ajwa adalah kandungan gula yang terdapat di dalamnya. Gula tersebut hanyalah monosakarida, iaitu komposisi gula yang paling ringkas dan tak perlu diuraikan lagi. Gula yang didapati dalam Kurma Ajwa adalah lebih bermanfaat, terutamanya bagi pesakit diabetes tahap ke 2.

15 - Khasiat untuk ibu mengandung dan menyusu


Kurma memang sinonim dengan ibu hamil dan menyusu kerana ia dikatakan dapat memberi tenaga yang secukupnya untuk para wanita. Pada bulan puasa kita sering lihat iklan di kaca televisyen, ramai yang kongsikan resepi campuran kurma. Antaranya kurma oat, air rendaman kurma, jus susu kurma, jus bandung kurma dan sebagainya untuk ibu mengandung dan menyusu.

Secara saintifiknya, pakar juga mendapati bahawa kurma Ajwa ini dapat membantu ibu meningkatkan susu badan dan melindungi tubuh mereka daripada penyakit dan pelbagai jangkitan.

16 - Membantu Kesuburan


Kurma Ajwa dapat meningkatkan kesuburan pada wanita ataupun kesuburan kaum lelaki. Kurma Ajwa yang sangat sesuai untuk kesuburan biasanya yang masih dalam keadaan setengah matang atau dalam keadaan masih muda. Kurma Ajwa muda berwarna merah yang cerah dengan kulit luarnya terdapat seperti goresan berwarna emas macam tulisan kaligrafi. 

Selain Kurma Ajwa yang muda, sebenarnya kurma muda dari jenis lain juga berkhasiat untuk kesuburan wanita ataupun lelaki. Antaranya seperti jenis kurma barhee yang berwarna kuning ataupun hijau. Kurma jenis-jenis lain pun boleh juga namun yang paling terbaik adalah kurma Ajwa.

Kandungan dalam kurma Ajwa yang dapat meningkatkan kesuburan iaitu dengan adanya hormon botosin yang berperanan meningkatkan kesihatan Rahim. Kurma Ajwa juga dapat meningkatkan kualiti sperma pada kaum lelaki. Hal ini disebabkan dalam kurma tersebut mengandungi estradiol dan flavonoid dalam jumlah yang banyak.

Harga Terkini Kurma Ajwa


Di Malaysia, harga kurma Ajwa dikatakan memang agak mahal, iaitu mencecah lebih RM100 atas gred dan kualiti. Ianya disebabkan oleh permintaan yang tinggi di pasaran seluruh dunia berbanding dengan jenis kurma lain. Jadi jika anda menemui harga kurma Ajwa yang lebih murah, sila berhati hati kerana dikhuatiri kurma tersebut adalah tiruan ataupun dicampur dengan kurma yang lain.

Sekarang ini, kurma Ajwa ini bukan hanya terdapat di Madinah. Sekarang ini, banyak negara yang berjaya menanam kurma ini sehingga berbuah. Antara negara tersebut adalah Thailand, Indonesia, Afrika, Negara Timur Tengah dan juga negara barat.

Kesimpulannya, buah kurma secara umum mempunyai pelbagai khasiat yang telah terbukti oleh pelbagai kajian seluruh dunia. Ianya juga telah disebutkan dalam al-Quran. Jadi, tak perlu risau jika kita hanya makan kurma biasa kerana ia juga mengandungi pelbagai jenis khasiat dan kebaikan yang tersendiri.

KURMA AJWA ASLI MADINAH VIP PREMIUM
[KELUARAN RIHURA]


Jangan terkejut kalau anda dapati buah kurma Ajwa VIP Premium Rihura ini sangat besar dan sedap, ia memang fresh! Banyak testimoni dan feedback pelanggan sangat berpuas hati sehingga telah repeat order lebih dari 5 kali.

Asli dari ladang Tanah Madinah, bersaiz besar cukup mengenyangkan, gizi dan nutrisi yg sangat hebat (cepat kenyang 2-3biji pun). Paling menakjubkan khasiat Kurma Ajwa Asli Madinah ini:
.
☑️ Hindari segala jenis penyakit dan racun (jadikan amalan makan ajwa ini) 
☑️ Tingkatkan tenaga sepanjang hari bekerja
☑️ Sesuai utk ibu mengandung, wanita ikhtiar hamil 
☑️ Banyakkan susu badan
☑️ Suburkan kaum lelaki
☑️ Kuatkan rambut, tulang dan gigi
☑️ Lebatkan rambut anak
☑️ Meransang pertumbuhan minda dan otak
☑️ Anak lebih cerdas dan bijak
☑️ Menghalang racun dalam badan
☑️ Mengeluarkan santau,sihir, penyakit misteri, buatan org dari tubuh
☑️ Melancarkan sistem pencernaan dan lawas
☑️ Penuhi nutrisi tubuh badan (kuatkan antibodi)
☑️ Meningkatkan stamina utk ibu mengandung bersalin

Hadis Sahih: Siapa yg memakan kurma ajwa 7 biji pada pagi hari, maka tidak akan terkena racun/sihir pada hari tersebut.

Kurma Ajwa juga dikatakan berasal dari syurga, penawar penyakit tersembunyi ramai tak tahu. Elok sangat utk diamalkan seharian oleh anak2, isteri dan keluarga kita.


BRAIN BOOSTER - Baik utk minda dan daya ingatan/ pembelajaran
ENERGY BOOSTER - Stamina dan tenaga sesiapa sahaja yg makan kurma Ajwa
MILK BOOSTER - Susu badan bertambah, anak pun bertambah kenyang.

JOM MERASA KURMA AJWA ASLI MADINAH VIP PREMIUM DATES🎉😍

100gm - RM 15
200gm - RM 28
300gm - RM 40 
500gm - RM 60
1 kg - RM 110


Jom beramal dengan Ajwa Asli Madinah. Semoga dilimpahkan rezeki kesihatan berpanjangan buat semua.

KLIK Wasap segera utk fast respond:

WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...