Kategori Barangan Kelengkapan Rumah Dari Amway

6:37 PTG 0
Banyak barangan kelengkapan rumah dari Amway yang ramai tak tahu. Meh sini sis beritahu. Lepas ni, korang nak barang-barang rumah tu boleh beli direct dekat kedai atau cawangan Amway. Salah satu cawangan yang sis selalu sangat pergi adalah dekat Wangsa Maju. 




Kenapa beli di Amway barang-barang rumah? Sebab barang Amway ni memang berkualiti, tahan lama dan lebih jimat u all tau tak. Ubat gigi selalu beli kat pasaraya tu tahan 2 bulan. Tapi ubat gigi Amway tahan sampai 4 - 5 bulan! 

Macam tu juga la dengan periuk nasi dan iron nya, banyak kelebihan luar biasa daripada barangan elektrik yang lain. Jom lihat kategori barangan kelengkapan rumah dari Amway.


  • Suplemen Asas 
  • Kesihatan Kanak-kanak 
  • Kesihatan Dewasa 
  • Kesihatan Umum 
  • Keimunan 
  • Pengurusan Berat Badan 
  • Pek Kesejahteraan 
  • Aksesori Kecantikan 
  • Penjagaan Kulit Solekan 
  • Aksesori Haruman 
  • Dandanan Diri  
  • Penjagaan Badan 
  • Penjagaan Rambut 
  • Penjagaan Mulut 
  • Penjagaan Kanak-kanak 
  •  Produk Rumah Lain 
  • Makanan & Minuman 
  • Barangan Peribadi 
  • Peralatan Senaman & Kesihatan 
  • Produk Bayi & Kanak-kanak 
  • Automotif Perayaan 
  • Keharmonian Kediaman 
  • Rawatan Udara 
  • Rawatan Air 
  • Perkakas Memasak 
  • Penjagaan Kain Cucian 
  • Penjagaan Pinggan Mangkuk 
  • Penjagaan Permukaan 
  • Penjagaan Kereta 
  • Penggera Rumah Lain-lain

Banyak kan? Kalau nak tengok barang-barang amway, jom pergi cawangan berdekatan atau lihat dilaman web Amway.

AMWAY MEMBERIKAN ANDA PERNIAGAAN SENDIRI

4:21 PTG 0

Siapa yang tak kenal Amway? Syarikat besar yang bertapak di seluruh negara dan international.  Sejak memulakan operasi pada 1976 di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur, sasaran AMWAY Malaysia tetap sama iaitu ingin membantu rakyat Malaysia menjalani kehidupan yang lebih baik.

Imej via [microbiomeinsights]

Amway dan komunitinya masih lagi membantu mereka dalam setiap langkah menerusi komuniti, latihan dan pementoran yang kukuh. Buktinya ialah kejayaan lebih 350,000 ABO (Amway Business Owner) dalam AMWAY Malaysia, yang merupakan sebahagian daripada 3 juta populasi ABO di seluruh dunia. 

Asasnya begitu kukuh: sebuah syarikat milik keluarga, dengan produk yang unik, bahan dan formula berpaten, yang tidak pernah terlepas membayar bonus. Ini adalah lebih daripada sekadar peluang, ia adalah peluang untuk anda rebut.

Anda juga berpeluang mendapatkan bisnes sendiri apabila bersama Amway. Lebih dari puluhan produk kelengkapan rumah milik Amway yang boleh anda usahakan untuk menjadi usahawan.  Memang berbaloi ditambah dengan ganjaran yang Amway berikan.



Ganjaran Menjadi Amway Business Owner

Imej via [tularr]

Dari pemandangan Auckland yang indah hingga ke Paris yang romantis, dari Afrika yang mengujakan hingga ke Jepun yang penuh keanehan. AMWAY Malaysia telah membawa ABO ke seluruh dunia untuk menyelami budaya dan pengalaman baru di negara-negara yang eksotik dan indah ini sebagai sebahagian daripada program ganjarannya. 

Usaha keras sememangnya berbaloi. Pelan Penjualan & Pemasaran AMWAY dan insentif jualan yang lain memberikan anda ganjaran berupa pendapatan, lawatan, pengiktirafan dan banyak lagi, bukan sahaja kerana menjual produk tetapi juga kerana membantu meningkatkan tahap ABO yang anda taja.

• Bonus pencapaian bulanan antara 3% hingga 21% jumlah perniagaan anda bergantung kepada produktiviti anda; 
• Bonus bulanan dan bonus kepimpinan tahunan, wang tunai dan insentif berdasarkan prestasi kumpulan
• Tokok harga runcit ke atas barangan yang dijual kepada pelanggan.

Nak explain lebih-lebih takut anda tak faham pula nanti. Apapun, jika anda suka buat bisnes dan serius nak ada bisnes sendiri, anda boleh jadi ABO (Amway Business Owner). Boleh fokus bekerja di rumah sahaja. Mudah kan?



Tidak Mudah Dan Tidak Susah


Memulakan perniagaan AMWAY anda sendiri tidaklah membebankan. AMWAY Malaysia menyediakan maklumat dan latihan untuk anda berjaya. Peluang latihan termasuk sumber dalam talian dan luar talian. Tidak perlu bimbang jika anda tidak mempunyai sebarang pengalaman berniaga, Amway akan membantu anda membangunkan kemahiran yang anda perlukan untuk berjaya. Dari latihan yang mengkhusus pada produk hingga ke program pendidikan perniagaan dan latihan, anda mempunyai akses kepada sumber-sumber yang membantu anda membina perniagaan AMWAY yang berjaya.

Imej via [wavefrontac]

Produk Cemerlang 


Daripada kosmetik ARTISTRY hingga ke suplemen pemakanan NUTRILITE, semua barangan telah diuji dengan teliti dan dipercayai di seluruh dunia. Ramai pengguna yang arif dengan kualiti dan kebolehpercayaan jenama AMWAY, dan model jualan langsung ini menawarkan penyelesaian yang diperibadikan bagi memenuhi keperluan pelanggan. Dengan lebih 25 kedai meliputi timur dan barat Malaysia, kehadiran AMWAY Malaysia yang teguh di negara ini meyakinkan ABO tentang hubungan yang teguh dan berjangka panjang ini. 


Risiko Rendah, Kos Rendah


AMWAY Malaysia mencapai jualan melebihi RM1 bilion pada 2015, dan durian runtuh ini dikongsi bersama ABO. Terdapat banyak sebab untuk menjadi seorang ABO: risiko dan kosnya rendah; peluang memperoleh pendapatan tambahan terbentang; dan anda boleh mencapai kefleksibelan dan jaminan kewangan yang anda sentiasa idamkan. Nikmati manfaat bekerja dengan sebuah syarikat yang boleh diharapkan dan komunitinya yang kukuh yang boleh membantu anda mencapai matlamat. Mulakan perjalanan baru yang mengujakan, mulakan perusahaan anda sendiri. 


Tiba-tiba terasa teringin nak ada bisnes sendiri dengan Amway kan? Jom daftar dan dapatkan kit sales anda. Nak tahu caranya? Hubungi sis. (KLIK WHATSAPP)



SYAFAAT AL QUR'AN

5:55 PG 0


Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam bersabda,

ﺍﻟﺼِّﻴَﺎﻡُ ﻭَﺍﻟْﻘُﺮْﺁﻥُ ﻳَﺸْﻔَﻌَﺎﻥِ ﻟِﻠْﻌَﺒْﺪِ ﻳَﻮْﻡَ ﺍﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِ، ﻳَﻘُﻮﻝُ ﺍﻟﺼِّﻴَﺎﻡُ : ﺃَﻱْ ﺭَﺏِّ، ﻣَﻨَﻌْﺘُﻪُ ﺍﻟﻄَّﻌَﺎﻡَ ﻭَﺍﻟﺸَّﻬَﻮَﺍﺕِ ﺑِﺎﻟﻨَّﻬَﺎﺭِ، ﻓَﺸَﻔِّﻌْﻨِﻲ ﻓِﻴﻪِ، ﻭَﻳَﻘُﻮﻝُ ﺍﻟْﻘُﺮْﺁﻥُ : ﻣَﻨَﻌْﺘُﻪُ ﺍﻟﻨَّﻮْﻡَ ﺑِﺎﻟﻠَّﻴْﻞِ، ﻓَﺸَﻔِّﻌْﻨِﻲ ﻓِﻴﻪِ، ﻗَﺎﻝَ : ﻓَﻴُﺸَﻔَّﻌَﺎﻥِ

“Amalan puasa dan membaca Al-Qur’an akan memberi syafa’at bagi seorang hamba di hari kiamat. Puasa berkata: Wahai Rabb, aku telah menahannya dari makan dan syahwat di siang hari, maka izinkanlah aku memberi syafa’at kepadanya. Dan Al-Qur’an berkata: Aku menahannya dari tidur di waktu malam, maka izinkanlah aku memberi syafa’at kepadanya, maka keduanya pun diizinkan memberi syafa’at.” 


Imej via [thegorbalsla]


[HR. Ahmad, Shahih At-Targhib: 1429]

Dalam riwayat yang lain, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِى يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لأَصْحَابِهِ

“Rajinlah membaca al-Quran, karena dia akan menjadi syafaat bagi penghafalnya di hari kiamat.” [HR. Muslim 1910]


Kandungan Hadits


1. Membaca Al-Quran merupakan aktifiti yang harus menjadi keperluan rohani demi meningkatkan mutu dan kualiti spiritual. Di era teknologi seperti sekarang ini, kita dapat dengan mudah membaca Al-Quran dalam telefon bimbit yang boleh kita bawa ke mana saja. Di bas, pesawat, kereta, di mana saja, kita dapat membacanya.


2.  Disayangkan apabila seorang muslim tidak boleh membaca Al-Quran. Sangat disayangkan pula, jika seorang muslim yang sudah pandai membaca Al-Quran namun tidak membiasakan dirinya dan keluarganya untuk istiqamah membacanya setiap hari.


3. Sebagai orang tua Muslim, mereka memiliki tanggungjawab besar untuk memastikan bahwa anak-anaknya biasa dan terbiasa membaca Al-Quran. Beruntung jika mereka sampai pada tingkatan menghafalnya. 

Kalau pun orang tua belum sanggup mengajarkan secara langsung, titipkanlah mereka untuk belajar membacanya di TPQ atau Madrasah Diniyah. Kelak anak-anak yang tumbuh dalam bimbingan Al-Quran, Insya Allah, akan menjadi keturunan yang membanggakan, generasi emas, pejuang Islam yang tangguh, karena di hati mereka ada Al-Quran yang membimbing, menyinari, dan menjadi sebab turunnya rahmat Allah kepada mereka.


4. Senantiasa Mendengar Bacaan Al-Quran. Selain boleh membaca, mendengarkan lantunan ayat-ayat suci Al-Quran juga menjadi jembatan meraih syafaatnya. Kita boleh mendengarnya di radio, televisi, atau Mp3 murottal yang biasa dipasang di masjid-masjid menjelang waktu solat.


5.  Syafa'at adalah

ﻓﺎﻟﺸﻔﺎﻋﺔ ﻫﻲ ﺍﻟﺘﻮﺳﻂ ﻟﻠﻐﻴﺮ ﻓﻲ ﺟﻠﺐ ﺍﻟﻤﻨﻔﻌﺔ ﺃﻭ ﺩﻓﻊ ﺍﻟﻤﻀﺮﺓ

“Syafa’at adalah sebagai penengah/wasilah bagi yang lain untuk mendatangkan manfaat dan mencegah bahaya/madharat.”


6.   Syafa’at hanya milik Allah. 

ﻗُﻞ ﻟِّﻠَّﻪِ ﭐﻟﺸَّﻔَٰﻌَﺔُ ﺟَﻤِﻴﻌٗﺎۖ

“Katakanlah semua syafaat hanyalah milik Allah.” (az-Zumar: 44)

Puasa dan Al-Quran serta makhluk lainnya yang boleh memberi syafa’at sebagaimana dalam dalil tidaklah mempunyai syafa’at sebenarnya, tetapi diberikan izin oleh Allah untuk memberikan syafa’at. Oleh karena itu, kita hanya boleh meminta syafa’at hanya kepada Allah saja. Tidak boleh meminta kepada makhluknya. Seperti perkataan yang TIDAK boleh:

Imej via [klikmu]

“Wahai Nabi, aku minta syafa’at-mu”


Tapi katakanlah:

“Yaa Allah, aku memohon syafa’at Nabi-Mu”


Allah Ta’ala berfirman

ﻣَﻦ ﺫَﺍ ﭐﻟَّﺬِﻱ ﻳَﺸۡﻔَﻊُ ﻋِﻨﺪَﻩُۥٓ ﺇِﻟَّﺎ ﺑِﺈِﺫۡﻧِﻪِۦۚ

“Tidak ada yang memberikan syafaat disisi Allah kecuali dengan izin-Nya.”

 (Al-Baqarah: 255)

TUJUH MAHKOTA DUNIA AKHIRAT

5:48 PG 1
7 Mahkota dunia akhirat yang berfungsi sebagai pembantu kita di dunia serta di akhirat. Segalanya lengkap dengan zat-zat yang diperlukan sepanjang kita berada di dunia dan akhirat. Siapa yang tidak mahu? Semua orang perlukan perlindungan dan pertolongan dari Allah SWT.

Mari kita buang semua ego kita dan bertasbihah kepada Allah SWT. Berikut adalah 7 mahkota dunia akhirat untuk kita semua.


Imej via [Hidayatullah]



(1) MAHKOTA ZIKIR

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ



(2) MAHKOTA TASBIH

سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقِهِ، وَرِضَا نَفْسِهِ، وَزِنَةَ عَرْشِهِ، وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ



(3) MAHKOTA DO'A

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ



(4) MAHKOTA ISTIGHFAR

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّى لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ خَلَقْتَنِى ، وَأَنَا عَبْدُكَ وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَ وَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ ، أَعُوذُبِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ ، وَأَبُوءُ بِذَنْبِى فَاغْفِرْ لِى ، فَإِنَّهُ لاَ يَغفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ



(5) MAHKOTA PERLINDUNGAN

بِسْمِ اللهِ الَّذِيْ لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْئٌ ِفي اْلأَرْضِ وَلاَ ِفي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيْعُ اْلعَلِيْمُ



(6) MAHKOTA PERISAI BENCANA

لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ



(7) MAHKOTA PENENANG HATI

لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ



Kongsikan dengan rakan-rakan anda seramai mungkin kerana ianya adalah sedekah.

55 AMALAN SUNNAH RASULULLAH

8:03 PG 0
55 AMALAN SUNNAH RASULULLAH

Image result for ramadan

1. PANDANGAN MATA
Pandangan mata adalah anak panah iblis.Lihat bukan muhrim sekali saja.Lihat kali kedua akan hilang nikmat ibadah 40 hari.Tiada khusyuk.

2. MAKAN GARAM
Celup jari kelingking dalam garam, menghisapnya sebelum dan selepas makan.Garam adalah penawar paling mujarab keracunan dan boleh menghalang sihir.

3. MINUM TANGAN KANAN
Sentiasa minum memegang gelas dengan tangan kanan.Iblis minum dengan tangan kiri.

4. SESAAT DI JALAN ALLAH
Sesaat berdiri di jalan Allah lebih baik dari solat di depan Hajarul Aswad pada malam Qadar walaupun hanya sekadar "hai kawan ayuhlah kita solat".

5. LANGKAH KANAN
Masuk masjid kaki kanan,keluar kaki kiri.Masuk rumah kaki kanan, keluar rumah kaki kiri.Masuk tandas kaki kiri,keluar kaki kanan.

6. MAKAN TIGA JARI
Nabi SAW makan kurma dengan 3 jari iaitu jari ibu,telunjuk dan tengah.Kita makan nasi kalau susah bolehlah dengan 3 suapan pertama ikut sunnah.

7. JAMINAN ALLAH
3 orang mendapat jaminan Allah iaitu orang yang memberi salam sebelum masuk rumah,orang yang keluar ke masjid dan orang yang keluar ke jalan Allah.

8. GUNTING BULU
Apabila lelaki dan perempuan tidak menggunting,mengemas bulu kemaluan dan ketiak selama 40 hari, maka iblis akan bersarang dan berbuai di situ.

9. JANGAN BERSIUL
Jangan bersiul kerana sewaktu mula-mula dibuang ke dunia,iblis mengembara sambil bersiul-siul dan orang yang bersiul itu adalah penghibur iblis.

10. CARA POTONG KUKU TANGAN
Mula dari jari telunjuk yang kanan terus ke kanan sampai kelingking kanan,disambung dari kelingking kiri ke ibu jari kiri hingga ibu jari kanan.


Image result for ramadan

11. CARA POTONG KUKU KAKI
Mula dari kelingking kanan ke sebelah kiri sampai kelingking sebelah kiri.

12. PANJANG LENGAN BAJU
Panjang lengan baju Rasulullah SAW adalah hanya sampai pergelangan tangan sahaja.

13. PAKAIAN KESUKAAN
Pakaian kesukaan Rasulullah SAW adalah gamis iaitu baju labuh atau kurta.

14. BERSIWAK
Jika didahului dengan bersiwak (bersugi),satu kali anda bertasbih maka Allah hitung 70 kali bertasbih.Jika bersolat akan dihitung 70 kali solat.

15. DOA DALAM SUJUD
Saat yang paling hampir antara seseorang hamba dengan Tuhannya ialah ketika bersujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakkan doa di dalamnya.

16. ADAB DI TANDAS
Masuk tandas kaki kiri,pakai alas kaki dan tutup kepala.

17. ADAB MAKAN
Hendaknya menghindarkan diri dari kenyang yang melampaui batas.Sepertiga makanan,sepertiga minuman dan sepertiga lagi untuk bernafas.

18. TIGA JENIS ORANG
3 jenis orang yang tidak akan dipandang oleh Allah SWT pada hari kiamat iaitu orang tua penzina, Raja yang berdusta,orang miskin yang sombong.

19. PAKAI MINYAK WANGI
Memakai minyak wangi adalah sunnah maka pakailah terutama ketika hendak bersolat,ke masjid atau ke mana sahaja.

20. AMBIL WUDUK SEBELUM TIDUR
Gosok gigi dan ambil wuduk sebelum tidur malam kerana menjadi amalan yang sangat dirahmati dan menghindar gangguan iblis dan syaitan.

21. CINCIN PERAK
Pakai cincin perak di kelingking kanan atau kiri.Akan mendapat pahala Sunnah berterusan selama memakainya.

22. SOLAT FARDHU DI MASJID
Nabi SAW tidak pernah solat fardhu di rumah.Setiap langkah kanan ke masjid akan diangkat satu darjat dan langkah kiri akan dihapus satu dosa.

23. PAKAI CELAK
Gunakan celak ismid (dari galian) kerana ia menguatkan penglihatan dan menumbuhkan bulu mata.Setiap malam dicalit tiga kali pada mata kanan dan kiri.

24. PANJANG PAKAIAN
Panjang pakaian,jubah atau seluar seorang muslim adalah antara setengah betis dan tidak melebihi buku lali.

25. SOLAT FARDHU BERJEMAAH
Solat fardhu berjemaah di masjid dibayar 27 kali lipat dari solat sendirian di rumah.Jika anda waras dan sempurna akal,dimanakah anda akan solat?

26. MENGUAP
Menguap adalah dari syaitan.Bila rasa hendak menguap,tahanlah atau tutuplah mulut dengan belakang tangan kerana syaitan akan masuk melalui mulut.

27. MENYIMPAN JANGGUT
Memotong misai dan menyimpan janggut.Lebih afdal dengan jambang sekali.Diberi pahala amal berterusan selama menyimpannya.

28. JANGAN MENGHADAP KIBLAT KETIKA BUANG AIR
Jangan menghadap/membelakang Kiblat ketika buang air kecil/besar. Dibolehkan bila dalam bangunan,itupun kalau terpaksa.

29. WARNA PAKAIAN RASULULLAH
Disunatkan memakai pakaian berwarna putih kerana Rasulullah SAW menyukai pakaian berwarna putih.

30. POSISI TIDUR
Posisi tidur yang dianjurkan ialah mengereng di atas rusuk kanan,muka dan badan mengadap kiblat dan tapak tangan kanan di bawah pipi.

31. MINUM LEPAS MAKAN
Lepas makan nasi jangan terus minum.Tunggu sebentar anggaran selama berjalan 40 langkah barulah minum.

32. TIDUR SEBELUM ZOHOR
Tidur sebentar sebelum Zohor kerana ianya membantu ibadah di malam hari dan bangun sebelum gelincir matahari untuk solat Zohor.

33. BERDIRI HORMAT
Rasulullah SAW membenci perbuatan orang bangun dari tempat duduk dan berdiri memberi hormat apabila baginda lalu atau masuk ke suatu majlis.

34. PAKAIAN BERWARNA
Dilarang memakai pakaian warna kuning kemerahan seperti yang dipakai oleh sami Hindu/Buddha khususnya bagi lelaki.

35. MAKAN DENGAN ORANG MISKIN
Rasulullah SAW suka memberi makan atau makan bersama orang miskin.Jika kita makan bersama orang miskin, hendaklah kita mendahulukan mereka.

36. MENU RASULULLAH
Rasulullah SAW membuka menu sarapannya dengan segelas air sejuk yang dicampur dengan sesendok madu asli.

37. PEMBERIAN YANG TIDAK BOLEH DITOLAK
Ada 3 pemberian yang tidak boleh ditolak iaitu bantal,minyak wangi dan susu.

38. KETAWA RASULULLAH
Ketawa Rasulullah SAW hanyalah senyuman.

39. MINUMAN RASULULLAH
Minuman yang paling disukai oleh Rasulullah SAW adalah minuman yang manis dan dingin.

40. HISAP AIR DALAM HIDUNG
Ketika membersihkan diri setelah bangun tidur jangan lupa menghisap air ke dalam hidung 3x kerana syaitan bermalam dalam lubang hidung.

41. BERI MAKAN ANAK YATIM
Nabi SAW suka memberi makan anak yatim.Sesiapa yang duduk makan bersama anak yatim dalam satu bekas,syaitan tidak akan menghampiri bekas tersebut.

42. LARANGAN PAKAI CINCIN
Dilarang memakai cincin di jari telunjuk dan jari tengah.

43. BANGUN TIDUR
Nabi SAW bangun tidur lalu duduk seraya mengusap muka dengan telapak tangan agar hilang ngantuknya dan membaca doa bangun tidur.

44. KONGSI MAKANAN
Jangan kedekut berkongsi makanan.Nabi SAW suka makan makanan yang banyak tangan memakannya.

45. 4 RAKAAT SEBELUM ZOHOR
Solat 4 rakaat setelah gelincir matahari sebelum zohor.Saat itu pintu langit dibuka untuk menerima amal soleh dan tertutup ketika solat zohor.

46. ISTIGHFAR
Nabi SAW beristighfar kepada Allah mohon keampunan dosa dan bertaubat setiap hari lebih dari 70 kali.

47. JANGAN MENCACI MAKANAN
Jangan mencaci makanan.Jika suka,makanlah,jika tidak suka biarkan sahaja.

48. APABILA BERTAMU
Apabila bertamu,jangan berdiri memberi salam di depan muka pintu tetapi dari sisi agar terpelihara pandangan dari melihat terus ke dalam rumah.

49. JAWAB SALAM DALAM TANDAS
Tidak diperkenan menjawab salam ketika di dalam tandas kerana ada lafaz Allah dalam kalimah jawab salam.Cukup dengan berdehem atau isyarat suara.

50. MAKANAN PANAS
Rasulullah SAW melarang meniup makanan panas.Hendaklah biarkan sejuk sedikit hingga mudah untuk dimakan.

51. GILIRAN MINUM
Jika berkongsi minum dalam satu bekas atau botol,hendaklah memberi giliran minum yang berikut kepada orang yang di sebelah kanan.

52. 3 AMAL
Nabi SAW menasihati jangan meninggalkan 3 amal iaitu puasa 3 hari sebulan (afdal 13,14,15hb Hijrah),solat Dhuha dan solat sunat Witir.

53. JANGAN TIDUR MENIARAP
Jangan tidur meniarap kerana ia adalah posisi tidur ahli neraka dan yang dibenci Allah.

54. CARA PEGANG MISWAK
Miswak dipegang dalam keadaan jari kelingking dan ibu jari di bawah miswak dan jari lain di bahagian atas.

55. DUA RAKAAT SEBELUM SUBUH
Dua rakaat sunat sebelum solat fardhu Subuh itu adalah lebih baik dari dunia dan segala isinya....

Sebarkan..supaya lebih ramai lagi yg mengamalkan sunnah.Jom amalkan sunnah Nabi!!   

Tips menjelang 10 malam terakhir Ramadhan

7:59 PG 0
Tips menjelang 10 malam terakhir Ramadhan
Bismillah...⛳

☺⏰1. Mulakanlah dengan niat yang bersih dan tulus. Jika sampai hari ini ibadah terasa belum maksima, bersiaplah untuk memaksimakannya. Jika anda benar-benar ingin memperbaikinya, masih ada waktu!

📖💪🏻2. Hari ini, bacalah tafsir surah Al-Qadr, dan fahamilah apa yang sebenarnya terjadi pada malam al-Qadr. Anda pasti akan dapat merasakan keagungan dan kekuatannya insya Allah.

🎯3. Jangan menunggu hingga malam ke 27 untuk mengerahkan segalanya. Seluruh malam dari 10 malam terakhir sepatutnya dijadikan sebagai matlamat. Bangunlah setiap malamnya. Jangan biarkan malam Al-Qadr berlalu begitu sahaja.

😳❎4. Jangan terikut-ikut dengan perayaan-perayaan atau kegiatan-kegiatan yang diada-adakan (penambahan dalam agama/bid’ah) oleh kelompok-kelompok tertentu. Ikutilah sunnah Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam. Tuntunan baginda adalah, “Barangsiapa yang berjaga (sedikit tidur) dan berdoa pada malam Al-Qadr dengan iman dan pengharapan akan ganjarannya, dosa-dosanya yang telah lalu akan diampuni.”

🔖🤲5. Hafalkan doa malam Al-Qadr yang diajar oleh Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wa sallam ini:

 اللَّـهُـمَّ إنَّكَ عَفُوٌّ تُـحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي
Allaahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’ fu’anni (Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, Engkau menyukai permintaan maaf, maka maafkanlah aku).


Image result for ramadan

📝👬6. Siapkan senarai pendek doa-doa untuk dipanjatkan. Ingat, ini adalah waktu yang sangat istimewa bagi seorang hamba. Malam Al-Qadar! Malam ditetapkannya takdir! Pilihlah doa-doa terbaik untuk agamamu, dunia akhiratmu dan keluargamu. Jangan lupakan saudara-saudara muslimin yang sedang dalam kesusahan di pelbagai belahan dunia.


💤😃7. Ambil kesempatan untuk tidur siang sejenak jika memungkinkan. Jagalah perutmu agar tidak terlalu kenyang dan tidurlah segera setelah Solat Isya' dan tarawih sekadar untuk menyegarkan diri. Lalu bangunlah untuk beribadah.

👨‍👩‍👧‍👦8. Jangan lupakan keluargamu! Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam mengejutkan para isterinya untuk bangun beribadat pada malam-malam ini. Anak-anak pun boleh diajak beribadah buat beberapa saat, walau mungkin tidak lama seperti orang dewasa. Siapkan, beri semangat dan motivasi kepada mereka!

👔👚9. Cara kita berpakaian dan mempersiapkan diri berpengaruh secara psikologis. Pakailah pakaian yang bagus dan wangi-wangian (khusus di rumah untuk wanita) ketika beribadah.

🕋🕌10. Pilihlah spot khusus yang kondusif untuk beribadah, sama ada di masjid ataupun di musholla. Letakkan sejadah, mushaf dan air minuman sehingga kita tidak perlu beranjak dari sana jika perlu minum.

📱💻11. Ini BUKAN malam untuk pasang status (misalnya: “Alhamdulillah, nikmatnya bermunajat kepada-NYA malam ini” dsb) di FB atau media sosial apapun. Biarlah itu menjadi rahsia indah antara hamba dengan Rabb-nya. Maka, matikan dulu HP, tablet dan komputer. Putuskan dulu hubungan dengan dunia, dan nikmati jalinan hubungan dengan Al-‘Afuww!

😪😴12. Jika mengantuk, maka variasikan bentuk ibadah antara solat, bermunajat dan membaca Al-Quran. Lakukan bergantian. Jangan habiskan malam untuk mendengarkan ceramah atau tilawah, atau kalau sangat mengantuk, dengarkan sebentar sahaja untuk menghilangkan rasa mengantuk tersebut.

💟🔐13. Sabar adalah kuncinya. 10 malam terakhir mungkin akan sangat memenatkan. Anda mungkin masih perlu bekerja, ke sekolah atau melakukan pelbagai aktiviti yang lain. Ini adalah saat untuk bersabar dengan kepenatan itu. Ingatlah Allah telah menganugerahimu kesempatan berharga (akan luasnya keampunan) yang kemungkinan tidak akan datang lagi. Bukankah kita akan berlari walau apapun yang terjadi jika kita tahu pasti bahawa ini adalah Ramadhan terakhir kita dan syurga hanya selangkah lagi?

👐🏻💗14. Ini yang paling penting iaitu husnuzzon (bersangka baik)lah kepada Allah. Ketika bermunajat, ingatlah anda sedang meminta daripada Raja Yang Maha Pemurah. Jika anda berharap yang terbaik, Dia akan memberimu yang terbaik. Jangan ragu-ragu, yakinlah dan tumpahkan seluruh isi hatimu di hadapan-NYA. Jangan biarkan perasaan ragu-ragu dan prasangka buruk menjauhkanmu dari Ar-Rahman Ar-Rahim.

❤ Jangan kita jemu mengetuk pintu rahmat-Nya. Selamat berjuang!💪🏼

Allahumma baariklana fii Ramadhan..  Waballighna lailatal qadr. Allahumma Aamiin.💖

Puasa dan Al-Quran Pemberi Syafaat Di Akhirat

7:54 PG 0
Puasa dan Al-Quran Pemberi Syafaat Di Akhirat

Daripada Abdullah bin Amru RA sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:

"Puasa dan al-Quran itu akan memberikan syafaat kepada seorang hamba pada hari kiamat nanti.

Puasa akan berkata : "Wahai Rabb ku, saya telah menahannya daripada makan dan nafsu syahwatnya, kerananya perkenanankan aku untuk memberi syafaat kepada nya (kepada orang yang berpuasa)."

Dan al-Quran berkata : "Saya telah melarangnya daripada tidur pada malam hari, kerananya perkenankan aku untuk memberi syafaat kepadanya."

Baginda bersabda : "Maka syafaat keduanya diperkenankan."
(Musnad Ahmad No: 6589)

Apa Itu IVF? Cara IVF Dilakukan Bagi Pasangan Yang Inginkan Anak

12:46 PTG 0

Tahu tak apa itu IVF dan cara IVF dilakukan? IVF adalah singkatan kepada perkataan ‘In Vitro Fertilization’ ataupun dalam Bahasa Melayu ianya bermaksud Persenyawaan In Vitro.

Persenyawaan In Vitro adalah merujuk kepada Bayi Tabung Uji. Dalam erti kata lainnya, IVF adalah salah satu daripada jenis teknologi pembiakan dibantu yang lebih dikenali sebagai (ART). IVF berfungsi dengan menggunakan gabungan ubat-ubatan dan prosedur pembedahan untuk membantu sperma menyuburkan telur, dan membantu implan telur disenyawakan di rahim pesakit ataupun pesakit yang memerlukan rawatan ini.


IVF mempunyai banyak langkah dan memerlukan beberapa bulan untuk menyelesaikan keseluruhan proses dan kadang-kadang berfungsi pada percubaan pertama, tetapi banyak orang memerlukan lebih daripada 1 pusingan IVF untuk hamil. IVF pasti meningkatkan peluang untuk para pesakit hamil jika mengalami masalah kesuburan. Tetapi kena ingat tau, tidak ada jaminan proses ini akan 100% berhasil. Nak tau kenapa ianya tidak 100% berhasil? Anda kena ingat tubuh semua orang berbeza dan IVF tidak akan berfungsi untuk semua orang. Jadi anda kena sabar dan jangan berputus asa jika anda nak membuat rawatan ini.

Cara IVF dilakukan



Langkah pertama dalam IVF adalah mengambil ubat kesuburan selama beberapa bulan untuk membantu ovari anda menghasilkan beberapa telur yang matang dan siap untuk persenyawaan. Ini dipanggil induksi ovulasi. Anda boleh mendapatkan ultrasound biasa atau ujian darah untuk mengukur tahap hormon anda dan menjejaki pengeluaran telur anda.

Setelah ovari anda telah menghasilkan telur matang yang cukup, doktor anda mengeluarkan telur dari badan anda. Pengambilan telur adalah prosedur pembedahan kecil yang dilakukan di hospital yang ada menyediakan rawatan ini.

Semasa prosedur, anda akan diberi ubat untuk membantu anda tenang dan selesa semasa proses dilakukan. Doktor akan menggunakan ultrasound untuk melihat di dalam badan anda menggunakan tiub yang nipis, melalui rongga vagina dan ke dalam ovari dan folikel yang terdapat telur anda. Jarum akan disambungkan ke peranti sedutan yang menarik telur keluar dari setiap folikel.


Dalam makmal, telur anda akan bercampur dengan sel sperma dari pasangan anda atau penderma. Telur dan sperma disimpan bersama dalam bekas khas, dan persenyawaan berlaku. Bagi sperma yang mempunyai masalah, ia boleh disuntik terus ke telur untuk mempromosikan persenyawaan. Kira-kira 3-5 hari selepas pengambilan telur, 1 atau lebih embrio akan dimasukkan ke dalam rahim anda kembali. Doktor akan menggunakan tiub nipis melalui leher rahim ke dalam rahim anda, dan memasukkan embrio terus ke rahim anda melalui tiub.

Kehamilan berlaku jika mana-mana embrio melekat pada lapisan rahim anda. Pemindahan embrio dilakukan di hospital-hospital tertentu biasanya tidak menyakitkan. Selepas pemindahan embrio, anda boleh kembali ke aktiviti biasa pada keesokan harinya. Anda juga boleh mengambil pil hormon yang dipanggil progesteron untuk 8-10 minggu pertama selepas pemindahan embrio. Hormon menjadikannya lebih mudah untuk embrio untuk terus hidup di rahim anda.

Related image


Kesimpulannya, proses ini ada komplikasi dan kejayaannya. Jadi anda kena fikir masak-masak untuk buat rawatan ini dan jangan 100% memberi harapan kepada rawatan ini kerana yang berusaha kita, namun Allah yang menentukannya. Kita doakan yang terbaik!

TAZKIRAH: Papa Kedana Sehingga "Bertelanjang" Dalam Pakaian

5:29 PG 0

Sahabat seakidah kesayanganku,

Muslim muslimah harapan ummah yang kini hidup bebas dan merdeka di tanah air kita yang aman dan dilimpahi kebahagiaan.  Jika di penjara sana atau mana2 pusat tahanan perang, muslimah yang beriman menangis mengharap secebis pakaian untuk menutup aurat, batin mereka terseksa untuk menjaga maruah.

Tubuh mereka merana kerana derita diperkosa.  Tapi keadaan sebaliknya berlaku pada remaja wanita muslimah kita di negara ini, disekitar kita.

Imej via [syahirul]


Sahabatku muslimah,

Apakah kita sudah tidak tahu erti pakaian sempurna menutup aurat itu untuk menjaga diri?  Tutup aurat dan tubuh sebagai perintah Allah.  Tergamakkah kita yang merdeka ini mendedahkan aurat dan diri "diperkosa" secara pandangan penuh noda mana- mana lelaki ?

Fikirkan lah,

Kita bukan la terlalu miskin hingga tak mampu membeli sehelai tudung menutup kepala. Kita bukan la terlalu fakir untuk membeli baju yang saiznya lebih besar longgar pada tubuh bila dipakai. 

Malah, kita bukan la terlalu papa untuk membeli kain yang tebal agar tidak nipis mendedah warna dan kulit pada tubuh.  Malah kita juga bukan terpenjara untuk " bertelanjang " tanpa mempedulikan maruah dan harga diri. 

Allah berikan kita aqal agar kita mampu berfikir dan membezakan tentang kejernihan dan kekeruhan disetiap perkara yang kita lakukan. Sedar la wahai sahabatku hawa..jaga aurat..jaga aurat..jaga lah aurat.

Imej via [mencarijalanbalik]

Tergamak juga kita abaikan perintah Allah kerana sedang asyik sibuk mengecap nikmat dunia. MasyaAllah..SOLAT.. Kita ada cukup masa, tempat dan segala kemudahan untuk sempurnakannya. Jadi, apa alasan kita?

Imej via [Sutera]

AL QURAN..

Bukan sekadar hiasan di hujung rak..... Atau didalam rumah membiarkan ia sepi tanpa disentuh dan dihayati samalah seperti kita melihatnya dicarik-carik syaitan dan nafsu dalam diri.

Astghfirullah halazim.

Maka, mari kita renung dan fikirkan lah.

Moga bermanfaat

#mogaAllahredha

WAJIB BACA

Kurma Ajwa Asli Madinah : Ciri-ciri, Khasiat, Kelebihan, Harga Terkini

Kurma Ajwa merupakan kurma bangsawan atau kurma nabi yang bertekstur lembut, kering yang lembab, halus dan sangat lazat dari Arab Saudi. Me...